loodaccu`s in serie laden

Ik ga in mijn boot 2 identieke loodaccu`s in serie plaatsen, beide 6V 12Ah.
Wat is beter, deze ook in serie opladen of toch beter apart aan de lader hangen. De bedoeling is dat de accu`s in de boot blijven. Mijn lader is een Fusion ethos lx41b pro
Heb al gelezen dat als 1 accu eerder vol is dat het een probleem is en dat het slecht is voor de accu`s. Of heeft misschien iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen.

Gr Jack

ja je kan ze het beste in serie laden.

ik zou er wel een druppellader speciaal voor lood acid accu voor aanschaffen, die kan je namelijk aan de accu's laten hangen als je ze niet gebruikt, onderhoud is belangrijk voor lood zuur accus.

te koop bij conrad voor 19,95

mvg Hans

@hanskez,
mijn lader is geschikt om aangesloten te blijven zodat hij dienst kan doen als druppellader.

@ Cheeta,
Bedoel je dat als ik de accu`s in serie gebruik dat ik ze ook in serie moet laden?

Als de accus even oud in de zelfde laadtoestand en van het zelfde type zijn dan kan je de in serie geschakelde accus als 1 accu beschouwen.
De spanningen over de accus apart even controleren is altijd nuttig.
De accus moeten ook altijd gelijk belast worden dus geen 6V aftakking tussen de accus.;)

Oke bedankt, dan ga ik het zo doen. Ik maak wel een schakelaar er tussen om tijdens het laden de accu`s af te koppelen van de aansluitingen in de boot.

Bedankt voor de adviezen!

er zitten 2 aandrijfmotoren in die op 12V werken, er staat op max 1.5A.
Er zitten ook 2 waterpomp motoren op die op 12V werken maar geen verdere gegevens over maximale stroom. Voor de stroomopname zal ik tzt even alles aansluiten en alles laten draaien zodat ik de maximale stroom kan meten.
Schakelaar bepaal ik dan welke ik gebruik. Weet niet of het handig is om een relais te gebruiken wat op de aan/uit schakelaar van de ontvanger werkt. Dus ontvanger aan en relais komt in zodat de motoren kunnen werken. Weet niet of dit storingsgevoelig is en wel een goed idee. Tips en ideeen zijn altijd welkom nattuurlijk.

Back