loodaccu

Waneer je de gebruiksaanwijzing er op na kijkt zal je vinden dat deze lader GEEN loodaccu's kan laden.
Die gebruiksaanwijzing vindt je HIER. Slechts 30 seconden werk om met Google te vinden.

wel ik vroeg het me dus ook af maar er staat nergens explesiet in de handleiding dat het niet kan

alleen dat je geen acu's mag laden die anders laden dan een nimh acuu nou vroeg ik me dus af laad een lood acçu anders dan een nimh h en zo ja hoe

wel ik vroeg het me dus ook af maar er staat nergens explesiet in de handleiding dat het niet kan

alleen dat je geen acu's mag laden die anders laden dan een nimh acuu nou vroeg ik me dus af laad een lood acçu anders dan een nimh h en zo ja hoe

Een loodaccu is dus totaal anders dan een nimh/nicad lader. Bij nimh wordt de spanning gewoon verhoogd tot de gewenste laadstroom bereikt wordt, bij loodaccu's daarentegen mag de spanning niet boven een bepaalde waarde uitkomen. Lees ook eens de FAQ over loodaccu's.

wel ik vroeg het me dus ook af maar er staat nergens explesiet in de handleiding dat het niet kan ...
In magnetron-handleidingen staat ook niet dat het onverstandig is om hondjes in de magnetron te drogen ;) Er zijn meer accu-types dan NiCd/NiMH/lood/LiPo, beetje veel werk om die allemaal uit te sluiten in handleiding waarin kort en krachtig staat welke types wel geladen kunnen worden.

NiCd/NiMH worden met constante stroom geladen, lood-accu's met constante spanning (wel stroombegrensd).

Laatst bewerkt:
Ik ben nog geen computer lader tegen gekomen die loodaccu's oplaadt volgens het CV principe.

Altijd CC -> CV. (net als LiPo's)

mvg, Z

Ik ben nog geen computer lader tegen gekomen die loodaccu's oplaadt volgens het CV principe.

Altijd CC -> CV. (net als LiPo's)

mvg, Z

Dat is helemaal juist.
Dat is omdat er ook een MAXIMALE laadstroom voor lood accu's geldt. Wanneer je met alleen CV (Constant Voltage) zou laden dan zou bij een lege accu de laadstroom extreem hoog oplopen.
Dus is het laden van een LiPo vrijwel hetzelfde als het laden van een loodaccu. Er zijn twee belangrijke verschillen. Als eerste is de celspanning is anders en als tweede is de eindspanning bij LiPo's veel kritischer daarom is het nodig om regelmatig een balancer te gebruiken om er voor te zorgen dat die kritische eindspanning voor elke cel netjes berijkt wordt.
Een ander, minder belangrijk, verschil is dat de maximale laadstroom bij LiPo's wat hoger mag zijn dan bij lood (gel) accu's. Voor lood (gel) accu's geldt ongeveer 2/3C tot maximaal 3/4C. Voor de meeste LiPo's is dat 1C en sommige zelfs al 2C.

lood-accu's met constante spanning (wel stroombegrensd).

Ik zei het naar aanleiding van deze stelling...
vandaar dus....

De allermooiste regulator zit in mijn BSA (qua principe en uiterlijk)...... de Lucas:

reg2.jpg

mvg, Z

Laatst bewerkt:
Back