Loodacculader voor een 12V 10A

• Topicstarter Topicstarter Serpentfreak
  • Startdatum Startdatum
S

Serpentfreak

Guest
Hallo Iedereen!

Een vraagje: :roll: :roll:

Ik heb een nieuwe loodaccu gekocht voor de startersbox van mijn serpent.
Een 12V 10A LoodAccu.

Volgens de vuistregel klopt dan de volgende berekening?:

10A =10000 MA daar 10% van is 1000Ma Dus moet ik kijken voor een loodacculader met een maximale laadstroom van 1 Ampere?

Dus mag minder maar niet meer?

En dan zou ik hem dus 1000 : 10000 x 1,2= 12 uur aan de lader met een laadstroom van 1A?
Rond deze tijd moet de accu dus vol zijn en een spanning hebben van 13,8 V?

Als ik dus een loodaccu lader bij conrad bestel, welke gegevens moet ik dan rekening houden? Dus max. 1A laadstroom of moet ik de accu met 2A opladen?

Bedankt voor de reacties! :lol:

Nee, zo moet je een loodaccu dus NIET laden. Een loodaccu is helemaal anders dan NiCad of NiMH. Om het langste plezier van je loodaccu te hebben moet je hem laden op de manier waarop je een loodaccu hoort te laden.
Lees het stukje over loodaccu's bij de
icon_mini_articles.gif
Modelbouw-FAQ maar eens door. Daar vindt je alle nodige info.
Je vindt dat stukje HIER.
Succes.

Ok,

Maar als ik nu een loodacculader aan wil schaffen, met welke gegevens moet ik dan rekening houden en hoe lang moet de accu aan de lader?

Ik bedoel: er zijn heel veel verschillende loodacculaders te krijgen (bijv. bij Conrad) namelijk <3A, >3A, 2,5A 6A 7,5A enz, enz.

Als ik een 10A 12V loodaccu heb, moet ik dan ook een 12V 10A lader hebben of moet/MAG dit ook minder zijn? Minder zijn ze namelijk een stuk goedkoper en heb geen problemen mee om bijv ipv 1 uur 12 uur te wachten.

Ik heb het verhaal al drie keer helemaal gelezen, ook al vanaf RC junkies.....Hoe de accu in elkaar zit, hoe het proces van opladen gaat, hoe het chemische proces in elkaar steekt, wat de verschillen zijn enz.
maar daar kan ik mijn antwoord niet uithalen.

Misschien heb ik mijn vraagstelling niet duidelijk omschreven: sorry daarvoor:

Ik wil een loodacculader kopen, heb de balle verstand ervan welke ik moet nemen, moet (als het kan) weinig kosten. En ben benieuwd wanneer ik weet of de accu vol is, of dit aangegeven wordt en als dit niet zo is, hoe je dit uit moet rekenen. Zometeen koop ik 1 of andere 3-stappenplan lader met laadstroom van 10A voor 100 euries en blijk ik niet de goeie te hebben.

Ja dat snap ik ook, ik heb de pagina met loodacculaders al doorgekeken,
Daarom zeg ik ook: "Zometeen koop ik 1 of andere 3-stappenplan lader met laadstroom van 10A voor 100 euries en blijk ik niet de goeie te hebben."

Ik weet dus niet of dat ding van €25 goed genoeg is om mijn accu op te laden. Laadstroom,Ampere,enz, ik heb de balle verstand ervan.

Beetje lastig allemaal om uit te leggen, maar hoop dat het nu duidelijk is voor jullie.

?

Ja ok.

Volgens mij komt de tekst weer heeel anders over dan ik bedoel, maar goed bedankt voor de reacties tot dusver.

Op je Loodaccu staat het één en ander afgedrukt. Dingen zoals de spanning, de capaciteit en dergelijke. Kan jij me exact vertellen wat er allemaal op staat? Misschien kan je er een foto van maken.
Aan de hand van al die gegevens zal ik je dan proberen uit te leggen wat je nodig hebt. Ik ben namelijk bang dat ik er te veel van uit ga dat je bepaalde dingen wel weet :oops: . Als dat zo was zou je namelijk alle info uit het verhaal over de loodaccu hebben kunnen halen.

Nee hoor u begrijp ons niet. :evil:
U zoekt een acculader voor een loodaccu.
Zo is het dus toch. :!:
Dan een heel verhaal over amp etc etc.
Speelt geen rol bij loodaccus
deze worden geladen , met behulp accuspanning
naarmate de spanning stijg van de accu zal hij minder gaan laden en bij 13.8 volt moet de lader stoppen {overgaan druppelladen]
Ik heb dus een LOODACCULADER met 6 en 12 volt instellinge en nog een paar instellingen [ampere]Max
Zo is het ongeveer

Ik weet inderdaad heel weinig, ik ben er namelijk sinds een week of twee met medewerking van jullie achter hoe het in elkaar steekt met het laden en ontladen van nimh en Nicad en het uitrekenen van de laadtijd.

Dus ik zit helemaal verkeerd te denken met de loodaccu's, ik wou namelijk wel het advies opvolgen om een speciale loodacculader aan te schaffen om de levensduur ten goede te komen, het kon eventueel ook met mijn robbe 5 lader volgens sommigen. Dus omdat het daar ook mee kon, raak ik een beetje in de war met dit probleem.

De gegevens die op de accu staan:

A512/10S
12V
10Ah C20 (1,75V/cell at 20 graden)
Nominal Vloat Voltage 13.80 V
Charge in Cycle 14.4 V
Merk Sonnenschein. Gel accu

Bedankt, bedankt

Even op de site van Sonnenschein gekeken en de gegevens van deze accu opgezocht.
Deze accu levert 12V en heeft een capaciteit van 10Ah (C waarde) wanneer je hem in 20 uur ontlaad. De maximale continu stroom die je uit de accu mag trekken is ongeveer 80Amp (!!!!!!). Kortstondig (max. 5 seconden) mag hij zelfs 300Amp (!!!!!!!!!!!!!!!!!) leveren.
Sonnenschein stelt dat de laadstroom bij hun Dryfit accus niet gelimiteerd hoeft te worden, dat doet de accu zelf. Toch raden ze aan om de maximale laadstroom niet hoger te maken dan ongeveer de C waarde. In dit geval is dat dus ongeveer 10Amp.
Als de accu vol is zal de maximale spanning 13,8V zijn bij 20°C. Dit geldt voor een accu die continu aan de lader verbonden is (standby gebruik). Bij cyclisch gebruik (wat wij meestal doen) is de maximale accuspanning 14,4V.

Wat jij nodig hebt om je accu netjes te laden is een lader die een spanning afgeeft ergens tussen de 13,8V en 14,4V.
De maximale stroom die deze lader kan leveren mag ongeveer 10Amp zijn. Minder mag natuurlijk wel maar dan duurt het laden wel iets langer.

Als lader kan in principe elke gestabiliseerde voeding voldoen. Voorwaarde is natuurlijk dat de spanning netjes stabiel is en nauwkeurig is afgesteld op 13,8V. Een (dure) 3 stappenlader kan natuurlijk ook. Je accu is sneller vol en je weet zeker dat de spanningen kloppen. Toch vindt ik dat de prijs die je voor die dingen moet betalen wel erg hoog is ten opzichte van de voordelen die deze laders hebben.
Er zijn heel veel vrij simpele 13,8V voedingen te koop. De meeste van deze dingen kunnen ergens tussen de 5 en 12Amp leveren en ze zijn niet eens zo duur. In ieder geval veel goedkoper dan zo'n 3 stappen lader.

Je gaat de accu laden door de accu aan te sluiten op de lader. Als de accu leeg is zal er een behoorlijk hoge laadstroom gaan lopen maar niet meer dan 10Amp. Naarmate de accu voller raakt zal de spanning van de accu oplopen en de laadstroom zal langzaam maar zeker minder worden. Wanneer de accu vol is zal de spanning gelijk zijn aan de voeding en loopt er geen laadstroom meer.
Hoe lang dat laden duurt is moeilijk te voorspellen, dat hangt af van de laadstroom en de accu. Als je met maximaal 10Amp begint zal het laden iets van 3 uur duren. Bij een lagere beginstroom zal het langer duren. Hoeveel hangt af van hoeveel lager de beginstroom is. Bij een beginstroom van 5Amp zal het laden iets van een uur of 8 duren. Let op dit zijn schattingen wat de werkelijke tijden zullen zijn kan ik niet zeggen.
Als de eindspanning 13,8V is kan je de accu zo goed als oneindig lang aan de lader laten hangen zonder dat de accu schade zal oplopen. Is de spanning 14,4V dan is het beter als je de accu na maximaal 24 uur van de lader afhaalt.

Ik hoop dat je hier verder mee kan.

Hier kan ik zeker mee verder!!!!

BEDANKT!

Ik weet nu welke ik kan kopen en hoe het allemaal werkt!
Super!

Back