Losi 8ight-T brushless !!!UPDATE!!! now Tekin RX8...

Beste mensen,

Ik ben al een tijdje bezig met de brushless conversie van een Losi 8ight-T raceroller Truggy. Na een aantal tests op verschillende banen in nederland en belgie heb ik veel aangepast en veranderd aan de auto. Uiteindelijk ben ik tot de conversie gekomen die ik hier aan jullie wil laten zien.

Specs:

auto: Team Losi 8ight-T 1.0 race roller met fioroni OTBCP flex chassis.
Fioroni motormount+diverse fironi en losi tuningparts.
motoren: Tekno Neu 15153D / medusa 36-60-1600/36-70-1600
regelaar: MGM compro 160A
Accu: 6S1P A123 (LiFePO4) 2300mAh.

Zo kwam de losi binnen:
339675361.jpg

Mijn mooie kapke

358938533.jpg

358938549.jpg

Van binnen: A123 saddlepack constructie (2 3S1P A123's 19,8V 2300mAh)

358938569.jpg

Frontbrace is verplaatst en de servosaver is andersom gezet om alles passend te krijgen. Voor de remstangetjes is gekozen voor een setje van de Associated RC8 omdat deze makkelijker in te stellen is.

De motorkabels moeten nog ingekort worden, maar zolang ik nog diverse motoren ga testen is dit nu puur voor het gemak lekker lang gelaten.

De ontvanger wordt gevoed door een 10A UBEC van castlecreations.

358938584.jpg

358938603.jpg

De A123 accu's zijn zelf gebouwd en worden op de plaats gehouden door zelfgemaakte accuhouders van PE. Dit is supersterk en makkelijk te bewerken materiaal dat tot bakjes gelast is d.m.v kunstof lassen.

Daar dit een hele efficiente setup is, is de rijtijd is nu ongeveer 10 min uit een 2300mAh accu. Het opladen gaat ongeveer in 20 min en met 3 setjes accu's kun je onafgebroken rijden.

Momenteel ben ik bezig met FineTunen van de auto zelf zodat deze straks aan de brushlesswedstrijden kan meerijden. Voorlopig blijf ik veel testen en ervaring opdoen met de auto zodat ik mede modelbouwers kan helpen een mooie setup inelkaar te steken.

Indien iemand geïnteresseerd is om de auto in actie te zien kan 22 maart komen kijken in de manege "de Boschhoeve in montort"

Mogelijkheid tot de bouw van een brushless conversie is bespreekbaar. Ik heb al diverse projecten met succes in elkaar gezet voor verschillende mensen.

Laatst bewerkt:
over dat bouwen van brushless conversies kan ik brushlessracer alleen maar aanraden, hij heeft mijn 8ight buggy gebouwd met een A123 6s1p pack en ik moet zeggen de afwerking is feilloos en de auto rijd als een kanon !!:mrgreen:

ook voor deze auto in actie te zien kan je morgen komen kijken in bovengenoemde manege...

Heb je geen problemen met vuil tussen de pinion en de spur?

Ik kan de spur overigens niet zien op deze plaatjes.

Heb je geen problemen met vuil tussen de pinion en de spur?

Ik kan de spur overigens niet zien op deze plaatjes.

nee dat vuil word weggekatapulteerd naar de andere kant waar in Brushlessracer zijn geval de remservo hangt.

de spur zit onder een soort afdekkapje, zoals de foto's nu zijn gemaakt zie je de spur net niet...

hier zie je mijn spur goed zitten :
IMG_4937.jpg

klopt wat jeaneke zegt, maar bij dit soort auto's heb je altijd een open aandrijving. Bij offroad gebruik zal de slijtage natuurlijk wat hoger liggen, en vooral bij brushless ivm de krachten op de aandrijving.

We gaan nu experimenteren met de delrin spurgears van losi. Deze lopen veel stiller en hebben als voordeel dat ze goedkoper zijn dan de stalen uitvoering. Tevens heb je een "breekpunt" in de aandrijflijn incase off....

Er komt binnenkort ook een slipperdiff uit voor 1:8 middendiffs. Dit zal de levensduur van de tandwielen over het algemeen verhogen.

ja ik sta alvast te hunkeren voor die 44T delrin spur te testen :mrgreen::mrgreen:

ik heb trouwens de geometrie eens bekeken van de losi's.
ik vond dat ze snel overkop sloegen vanwege te veel zijdelingse grip, na en nader onderzoek bleek achteraan de dunste stabi stang te zitten, dan weet je al dat je daarmee eenn ton van grip krijgt in de bochten.
dus ik heb lekker effe dikste erop gedouwd, kijken hoe ie dan reageert !

Beetje late reactie maar goed, ben op vakantie...

Dit is hem ja. Ziet er goed uit toch?

Ik ga deze binnenkort bestellen en dan zal ik er op terugkomen.

Update:

Mijn Truggy met A123 setup is omgetoverd tot een nieuwe setup met Lipo's.

SPECS
Auto: Nog steeds Losi 8T met diverse fioroni en losi tuningdelen
regelaar:TEKIN RX8
Motor:TEKIN T8 2250kv
Lipo: Hyperion 4S 5500 VXG3 35C
Servo: ACE1015 binnenkort SAVÖX....
Zender: DX3R

hierbij wat foto's:

368872479.jpg

368872488.jpg

Strakke wagen, die gele kappen op je chassis zullen wel een hoop zand tegenhouden lijkt me. Kudos voor de bedrading op je wagen!

Strakke wagen, die gele kappen op je chassis zullen wel een hoop zand tegenhouden lijkt me. Kudos voor de bedrading op je wagen!

Vergeleken met jou Flux bedrading ziet elke bedrading er goed uit :p

Maar het is idd een erg nette wagen. Alleen vind ik zo'n Tekin setjes er crap uitzien. Ja, ze schijnen goed te zijn, maar ze zien er echt chinees uit en hebben ook IMO een chineese naam.

De body is ook erg mooi gespoten btw :)

klopt ja! ik heb een Jconcepts body voor losi erop en die sluit niet lekker aan. Dus om te vorkomen dat er projectielen mijn auto binnen vliegen heb ik er reststukken kap opgeplakt in de vorm van de body zodat alles goed afgesloten is.

@byte,

De tekin is echt super en vergeleken met een Monster Mamba of Flux.Hij is heel erg soepel en direct door de sensored mode. Ik heb beide regelaars naast elkaar gelegd en vind persoonlijk de tekin mooier en kleiner dan de vette MMM.

Probleem van tekin motoren is momenteel dat de magneten van de rotor kunnen loslaten. Dit is bij mij ook gebeurd maar er wordt onder garantie een nieuwe verbeterde rotor opgestuurd als je dit probleem hebt.

Verder zijn de motoren uiterst krachtig, zelfs krachtiger dan castle en bijv tekno neu. kortom zeer te vreden en een tweede combo is onderweg.....

Ik vind die Tekins er wel stoer uit zien juist :)

Flux bedrading is inderdaad niet super, nu al helemaal niet met de verlengkabels e.d.

Ga je een eagletree oid gebruiken?
Ben benieuwd naar de prestaties van de lipo. Ik heb er zelf ook één en bij 15c blijft voltage 3.7v/cel. Ik heb al gelezen dat bij 20c voltage ook nog 3.7 of 3.6v/cel blijft....

edit: ook nog 3.7v/cell bij 20c
edit: heb je de slipperential al of wordt het de losi smartdiff?

Laatst bewerkt:
ik vind de prijs erg meevallen, gezien wat je ervoor krijgt. er zijn niet veel andere accu's die 3.7v leveren bij 20c. Bovendien is de interne weerstand van die accu's erg laag en sinds ik een artikel heb gelezen van MGM over de invloed van de interne weerstanden op voltage pieken onder remmen op de motor, ga ik daar wat meer op letten. en je kan ze ook nog eens op 5c laden....

wat belieft er u? bij 20C nog altijd 3,7V/cell
dat lijkt mij quasi onmogelijk!!! kan je dat even aantonen met een ampere en voltmeter? want dit heb ik werkelijk nog nooit gezien en tart alle wetten van de fysica (ofwel ben ik helemaal niet meer mee met den tijd ;))
ook laden aan 5C... waar is de specsheet van die dingen? want dit zijn wel ERG straffe uitspraken.

jaja... ik ben verschrikkelijk nieuwsgierig nu! :)

edit: ik ben blijkbaar echt niet meer van dezen tijd... wat een batterijen!!! machtig gewoon! ;)

Laatst bewerkt:
wat belieft er u? bij 20C nog altijd 3,7V/cell
dat lijkt mij quasi onmogelijk!!! kan je dat even aantonen met een ampere en voltmeter? want dit heb ik werkelijk nog nooit gezien en tart alle wetten van de fysica (ofwel ben ik helemaal niet meer mee met den tijd ;))
ook laden aan 5C... waar is de specsheet van die dingen? want dit zijn wel ERG straffe uitspraken.

jaja... ik ben verschrikkelijk nieuwsgierig nu! :)

edit: ik ben blijkbaar echt niet meer van dezen tijd... wat een batterijen!!! machtig gewoon! ;)

De batterijen die je met 5C kan opladen bestaan ook nog niet al te lang, een half jaartje gok ik. (Iig de rc accu's)

Harry,

Ook al ben je van mijn leeftijd, je loopt ver achter. Ik zal proberen de bewijzen op tafel te krijgen.

ps dit is de link naar hyperion: Hyperion shop

kijk en huiver....5c laden is mogelijk maar de vraag is wil/kun je dit?
Het verkort de levensduur wel nadelig dat snelladen. Ik laad mijn accu nu met 20A = +/-4C

Back