losi shocks en pistons front/rear

Denk dat je het beste Ebay even af kan zoeken naar die Shocks daar worden ze regelmatig aangeboden.

Heb is zitten kijken en zoeken maar kom alleen maar none threaded shock set tegen op de site van Losi.

Ik meen dat Quartel ook Losi verkoopt en dus waarschijnlijk ook alle onderdelen kan leveren... Gewoon even mailen of bellen met de nummers erbij en dan komt het wel goed denk ik... :mrgreen:

kris, probeer eerst eens enkel de pistons van Losi, die zijn zeker beter.
Voor de rest zijn Losi shocks enkel gebruiksvriendelijker en niet echt 'beter'

Pasqual zei:
Denk dat je het beste Ebay even af kan zoeken naar die Shocks daar worden ze regelmatig aangeboden.

Heb is zitten kijken en zoeken maar kom alleen maar none threaded shock set tegen op de site van Losi.

Bedankt pasqual, alleen op ebay ben ik zo thuis.

cooper zei:
kris, probeer eerst eens enkel de pistons van Losi, die zijn zeker beter.
Voor de rest zijn Losi shocks enkel gebruiksvriendelijker en niet echt 'beter'

Merci cooper, maar welke moet ik hebben er staan er zoveel op. rode, zwarte enz.

Ik wil een set bij kopen en dacht daarom die van losi eens te proberen.
Anders moet elke wedstrijd weer alles verbouwen en da kost ook veel wat geld.

kris

op de B4 is rood zeker niet slecht, leunt dicht aan tegen piston 2 van asso dacht ik.

probeer anders es op't forum van B4.com, als je wil help ik je wel even met vertalen :)

De rode pistons zitten ook standaard in de losi shocks. Verder ben ik erg te spreken over de Losi shocks, werken altijd zoals het hoort.

Eventueel als je echt graag losi shocks wilt, heb ik wel een setje (voor en achter) voor je, stuur maar een pb'tje.

Gr,
Joffrey

:offtopic: Weet iemand toevallig hier hoeveel de “diameter” is van de gaatjes [en hoeveel gaatjes] en bij welk nr piston/of kleur dit behoort van de asso of de losi shocks, ik kan hier niets over terug vinden op internet, en ben daar toch wel benieuwd naar? Of een verwijzing waar ik het wel kan vinden? bvd

cooper zei:
op de B4 is rood zeker niet slecht, leunt dicht aan tegen piston 2 van asso dacht ik.

probeer anders es op't forum van B4.com, als je wil help ik je wel even met vertalen :)

Oke cooper ,zal wel voor na het weekend zijn ga naar duitsland wedstrijd rijden.

Joffrey, je verwijzing over Losi heeft mij al een eind op weg geholpen, #xx staat voor de drillsize, en voor zover ik op internet de afbeeldingen heb kunnen vinden, hebben de pistons allemaal 3 gaatjes. Na even zoeken heb ik ook een conversionchart kunnen vinden die het voor mij heeft omgezet naar het aantal mm. Als iemand mij nog op weg kan helpen met Asso of andere merken, dan kan ik een databank aanleggen, en ben ik u zeer dankbaar [een pbtje sturen mag natuurlijk ook, anders gaan we misschien wel erg off-topic]. Bvd

Voor wie het ook weten wil, bij dezen.

#60 = 1.016mm
#57 = 1.0922mm
#56 = 1.1811mm
#55 = 1.3208mm
#54 = 1.397mm

@Cooper, bedankt voor de praktijk info mbt tot de relatie tussen beide piston-reeksen resp. 2 en 3 holes. Er is maar weinig te vinden over “flow-rates” mbt tot kleine/grotere diameter van de holes, [of het aantal ervan in dat perspectief] in relatie tot de oil en spring-rates, behalve dan dat je het niet goed/gemakkelijk laat berekenen. De meeste info hierover vindt je op sites/fora van mountainbikers of dirt-racers, terwijl je zou verwachten dat hierover veel meer te vinden zou zijn bij de autosport [misschien zoek ik niet goed genoeg, kan ook nog]. Ook in de link die niet aan mij was toegeschreven, heb ik aardig interessant “extra” leesvoer gevonden bij “similar threads”, oa over 2 stage pistons waar ik wel benieuwd naar was of ze in praktijk wel voor ons geschikt zijn, gezien de weinige shock-travel die wij kennen.

Tjah die berekeningen zal je zelf moeten doen aangezien dat niet is weg gelegd voor de gewone man (ikzelf walg ook van fluidomechanica!) Losi en Asso hebben voor jou dus al de beste dingen bij elkaar gezocht voor de meeste toepassingen en deze werken. :)

Wil je verder gaan zal je zelf moeten op onderzoek uitgaan en veel testen.

Ik weet dat Elvo hier veel mee bezig geweest is. Maar zo veel werk en testen ga je niet meteen aan iedereen zijn neus hangen natuurlijk.

En natuurlijk leer je er zelf het meeste van als je het zelf ondervind.

dingen die je kan testen:

-- grote of kleine gaten

-- veel of weinig gaten

-- conisch langs 1 of 2 zijden (gaatjes)

-- conisch langs 1 of 2 zijden (randen vd piston zelf)

-- randjes in de rand van de piston zoals bij TTech pistons
http://www.ttechamerica.com/ttech/images/S106D.JPG

-- een 'valve' aan de onderkant van je piston zodat er bij het uitgaan van de piston meer weerstand is dan bij het ingaan (soms toegepast op de voorkant van de Predator)

voor de mods: willen jullie de topictitel aanpassen zodat andere ook weten dat er hier ook over pistons gediscussieerd word.

Cooper, ik heb enkele test-aspiraties van oa “elvo” gevonden in een hele lange “similar tread” daar, inclusief een interessante uitleg op technisch niveau van andere die wisten waar ze het over hadden, wat een aantal zaken voor mij heeft verduidelijkt [even geknipt en geplakt en op mijn pc gezet]. Jammer genoeg mij is de tread daar op technisch niveau gestopt, toegegeven dat het voor de meeste rijders een “worst zal zijn” hoe het precies werkt en voor hun ook niet echt interessant is. Als ik goed ben ingelicht heeft ”elvo” zelf ook een site, maar hij heeft ook daar naast zijn technische uitleg over allerlei zaken, niet zijn test bevindingen hier in opgenomen, of dieper op ingegaan [jammer].

wel Per, je kan beginnen met je een hele resem boortjes te kopen en zelf beginnen je pistons maken en varieren in de al eerder genoemde dingen van mij.

geboorde pistons zijn altijd beter dan gemolde (precieser), al zijn er maar weinig mensen die het verschil zullen merken.

Succes ermee!

PS : ik moet toegeven dat ikzelf nog lang niet toe ben aan het zo ver gaan in het prutsen met pistons, ik maak m'n gaatjes conisch en de piston randjes, soms gebruik ik Losi pistons. Maar zelf gaan boren is nog helemaal niet van toepassing :)

cooper zei:
wel Per, je kan beginnen met je een hele resem boortjes te kopen en zelf beginnen je pistons maken en varieren in de al eerder genoemde dingen van mij......geboorde pistons zijn altijd beter dan gemolde (precieser), al zijn er maar weinig mensen die het verschil zullen merken

Die boortjes heb al jaren, en ik gebruik ze ook regelmatig om pistons te modificeren. Het testen is een tijdrovende zaak, ook is het vergelijken van de test uitslag, [wat veelal gevoelsmatig en dus moeilijk gedetailleerd te ombeschrijven is], bijna een onmogelijke opgaaf, zeker als er een tussenpozen van een maand is. De situatie waarin er getest moet worden moet eigenlijk onveranderd zijn, nu heb ik geen racebaan achter mijn huis liggen, dus dat is wat moeilijk. Hoe bepaal je of de piston/oil/spring/tire de goede combinatie is voor die ondergrond, hoe cancel je de vering/damping van de banden uit, soms steek je andere banden en dan blijkt de setup ineens waardeloos te wezen, waar je eerst euforisch over was. Structuur in je test is zeer belangrijk, en aangezien ik geen shocktest meetapparaat/machine heb uitgedacht, zijn alle resultaten speculatief. Als je net als ik al een tijdje bezig ben geweest om de optimale all-round setup uit te vinden, dan kom je er gauw genoeg achter dat deze niet bestaat, maar dat alles 1 groot compromis is, wat je natuurlijk al wist maar niet wilden geloven, maar goed je bent lekker van de straat, en het is interessant tegenover een ander.

Dat geboorden gaten preciezer zijn kan ik niet altijd onderschrijven, de ervaring die ik heb met pistons op teflonbasis zeggen mij iets anders. Het boren met een precisie boorstandaard is een vereiste, toch bleek het dunne boortje van bijvoorbeeld 0.9mm geen ronden gaten af te leveren. Nu boor ik gewoon met een 0.5mm boor eerst een gaatje op de juiste plaats, deze “ruim” ik handmatig op met een iets grotere boor tot de einddiameter. Het gaatje is misschien niet precies haaks in de piston, maar het gat is wel rond, ook knappen de boortjes niet om de haverklap wat heel vaak gebeurde in mijn precisie standaard [met hard materiaal heb je daar geen last van]

Meer dan 4gaatjes boren heeft zover ik heb kunnen testen geen enkele zin, deze leveren vaak alleen maar "pack" op, tenzij er tussen de gebruikte diameters veel verschil zit, of dat er maar weinig shock-travel is vereist.

Ga zo veel mogelijk oefenen als je serieus snel wil zijn, want dat brengt je veel eerder resultaat, dan dat je de optimale afstelling probeert na te jagen, het kost je ook nog eens minder tijd/geld en kopzorgen. Als je dat allemaal gaat vervelen, dan kan je altijd nog dit pad bewandelen, tenzij je net als ik de techniek veel interessanter vindt.

Back