cooper zei:
wel Per, je kan beginnen met je een hele resem boortjes te kopen en zelf beginnen je pistons maken en varieren in de al eerder genoemde dingen van mij......geboorde pistons zijn altijd beter dan gemolde (precieser), al zijn er maar weinig mensen die het verschil zullen merken
Die boortjes heb al jaren, en ik gebruik ze ook regelmatig om pistons te modificeren. Het testen is een tijdrovende zaak, ook is het vergelijken van de test uitslag, [wat veelal gevoelsmatig en dus moeilijk gedetailleerd te ombeschrijven is], bijna een onmogelijke opgaaf, zeker als er een tussenpozen van een maand is. De situatie waarin er getest moet worden moet eigenlijk onveranderd zijn, nu heb ik geen racebaan achter mijn huis liggen, dus dat is wat moeilijk. Hoe bepaal je of de piston/oil/spring/tire de goede combinatie is voor die ondergrond, hoe cancel je de vering/damping van de banden uit, soms steek je andere banden en dan blijkt de setup ineens waardeloos te wezen, waar je eerst euforisch over was. Structuur in je test is zeer belangrijk, en aangezien ik geen shocktest meetapparaat/machine heb uitgedacht, zijn alle resultaten speculatief. Als je net als ik al een tijdje bezig ben geweest om de optimale all-round setup uit te vinden, dan kom je er gauw genoeg achter dat deze niet bestaat, maar dat alles 1 groot compromis is, wat je natuurlijk al wist maar niet wilden geloven, maar goed je bent lekker van de straat, en het is interessant tegenover een ander.
Dat geboorden gaten preciezer zijn kan ik niet altijd onderschrijven, de ervaring die ik heb met pistons op teflonbasis zeggen mij iets anders. Het boren met een precisie boorstandaard is een vereiste, toch bleek het dunne boortje van bijvoorbeeld 0.9mm geen ronden gaten af te leveren. Nu boor ik gewoon met een 0.5mm boor eerst een gaatje op de juiste plaats, deze “ruim” ik handmatig op met een iets grotere boor tot de einddiameter. Het gaatje is misschien niet precies haaks in de piston, maar het gat is wel rond, ook knappen de boortjes niet om de haverklap wat heel vaak gebeurde in mijn precisie standaard [met hard materiaal heb je daar geen last van]
Meer dan 4gaatjes boren heeft zover ik heb kunnen testen geen enkele zin, deze leveren vaak alleen maar "pack" op, tenzij er tussen de gebruikte diameters veel verschil zit, of dat er maar weinig shock-travel is vereist.
Ga zo veel mogelijk oefenen als je serieus snel wil zijn, want dat brengt je veel eerder resultaat, dan dat je de optimale afstelling probeert na te jagen, het kost je ook nog eens minder tijd/geld en kopzorgen. Als je dat allemaal gaat vervelen, dan kan je altijd nog dit pad bewandelen, tenzij je net als ik de techniek veel interessanter vindt.