volgens mij is de klasse zeer geschikt voor zelfbouwers, volgens mij laat de start een veel minder stijve constructie toe dan de meeste f3k modellen hebben. Die stijfheid is daar noodzaak, maar je betaalt er flink voor. Ik zie er wel een uitdaging in om iets redelijks te maken, low budget stijl. Ik begrijp dat het huidige streefgewicht zo rond de 230 gram ligt, dat zal nog een hele frustratie worden
Zo iets @specialpainter.nl : https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?688041-Project-Rays-Manta
niet echt ik heb alleen een vrij radicale schets van mijn ideetje. Ik heb het meer voor de fun dan prestaties gedacht, maar uiteraard ga ik mijn best doen om het aërodynamisch ook redelijk te maken. ik zoek nog een naam voor dit project.
nou....een kist kopen zoals de huidige modellen die men gebruikt is volgens mij duurder dan wanneer ik zelf iets ga bouwen, zelfs wanneer ik carbon gebruik.. uiteraard kan je 2e hands iets op de kop tikken zeker met servo's erbij is dat waarschijnlijk de meest low-budget manier. Maar wat ik al schreef, het zelf bedenken en maken verschaft mij ook een vorm van plezier, dat ik daarvoor goedkopere materialen (schuim, glas,balsa) voor kan gebruiken is wat mij betreft vooral een pluspunt.
Ah, ik dacht dat je op de houtbouw toer wou.Je hebt idd gelijk dat als je zelf met kool bouwt het goedkoper is dan koop.
Kijk, dat vind ik nou creatief. De ellende van landen op je prop voorkomen, doordat je niet stijf hoeft te bouwen.
Ik vind het een heel mooi ontwerp Vincent en hoop dat het ook nog goed vliegt. Het vlieggewicht zal zeker een uitdaging worden, maar dat compenseer je vast met goed vliegen. Ik weet niet of het project al een naam heeft, maar bij mij komt bij het zien van het model de naam “Pegasus” naar boven. Wellicht vind je het wat
Nog even een andere update. Ik heb het afgelopen half jaar zeer frequent contact gehad met Aerobtec, welke de Altis Nano levert. Mijn wens was om de verschillende starthoogtes tijdens een ronde te loggen. Hierdoor kan de starthoogte als variabele meegenomen worden bij het vliegen van meerdere starts in een ronde. Dit bleek in eerste instantie nagenoeg onmogelijk en erg kostbaar om te programmeren. Deze week hebben we consensus bereikt over een manier om op eenvoudige manier de verschillende starthoogtes terug te lezen na het vliegen van een taak. Ze hebben aangegeven dit tijdens de zomer te gaan programmeren en hopelijk is het beschikbaar voor de Losser Open in Oktober. Zou natuurlijk erg gaaf zijn. Ik ga de taken er in ieder geval op voorbereiden
wow, dat is erg mooi als dat lukt. puike voorbereiding zover, complimenten Pegasus vind ik ook wel aardig, ik denk dat ik voor de afkorting ga en 'm de Pega ga noemen
Hierbij weer een korte status update. In de eerste post heb ik het F5K concept in algemeenheden beschreven. De afgelopen maanden ben ik echter druk bezig geweest om verschillende details verder uit te werken. Denk hierbij aan de verschillende afspraken mbt het starten, landen en de verschillende taken. Ik heb hierbij de hulp gevraagd en gekregen van een aantal mensen die de nodige input hebben verzorgd. Samen met dit taken-kern-team (vond het een mooi woord) zullen de nadere details vastgelegd worden de komende weken. Ieder keer als er een taak klaar is zullen we deze hier publiceren. Als eerste zijn we het eens geworden over de start/launch procedure. Alle details kun je teruglezen in het bijgevoegde document. We hebben besloten om de starthoogte afhankelijk te maken van de windverwachting. Afhankelijk hiervan starten we op 60,70 of 80 meter. Ook de bijgevoegde motor tijd is meer afgestemd en komt neer op ca 8,5 mtr/sec stijgen. Om te voorkomen dat er een "wedloop" omtrent sterke motoren ontstaat is er een penalty en bonus systeem toegevoegd. Boven een bepaalde launch hoogte gelden penalties, terwijl lager starten beloond wordt met bonuspunten. Vergelijkbaar met F5J, maar wel met een vooraf vastgestelde " Nominale Launch Height". Het is dus de kunst om niet te veel door te zoomen of juist laag te starten als je denkt dat het kan. Daarnaast heb ik de verschillende instellingen van de Altis opgenomen, zodat het voor mensen eenvoudig is deze te programmeren. Al met al ben ik ervan overtuigd dat we een goede basis hebben gelegd voor het eerste treffen. Ook in de nog te publiceren taken zitten de nodige uitdagingen verwerkt. Na het weekend zal ik meer details omtrent de landings- en landingsgebied beschrijven. groeten, Brian
Bewonder je enthousiasme. Vind alles wel veel te ingewikkeld. Lanceerhoogte is lanceerhoogte, motortijd is motortijd, bonus en straf is overbodig. Mijn mening. Keep it simple, en pas aan als er ervaring is opgedaan.
Dank je Guido. Denk dat de complexiteit wel meevalt, maar alles wat nieuw is, is in het begin even wennen. Ik weet nog goed hoeveel weerstand er was bij het werken met bijv. Gliderscore en het door de piloot zelf verwerken vd scores middels de telefoon. Nadat mensen het zelf hadden ervaren bij de eerste wedstrijd bleek iedereen erg enthousiast en nu wil je eigenlijk niet anders. Zo zijn er genoeg voorbeelden te noemen. Ik heb het laatste half jaar veel getest en daardoor ervaringen opgedaan. Deze verwerk ik in de verschillende zaken, zoals de start, landing en taken. Uiteraard zullen we na het eerste treffen een en ander gaan evalueren en kijken waar de behoefte ligt om te verbeteren. Ik hoop dat je het zelf uiteindelijk een keer gaat proberen en ervaren
Als ik zie hoeveel problemen mensen hebben om een zender goed ingesteld te krijgen, zie ik dit voor veel mensen als te complex. De charme van gooien en vliegen, karakteristiek voor F3K, staat wat mij betreft zwaar onder druk met de huidige voorstellen. Misschien behoor ik niet tot het doelpubliek, maar wat ik begrepen had was dat het motortje dient om een (fysiek voor sommigen lastige of onmogelijke) discuslaunch te vervangen. Dat is niet wat ik lees in de voorstellen. Maar misschien zie ik het allemaal te zwart in. We will see.
Het zou wel leuk zijn als anderen ook hun mening laten horen. Ik kan dan wel kritisch staan tegenover de huidige voorstellen, maar wellicht zijn veel mensen wel blij met die voorstellen, en het met mij niet eens. Zou jammer zijn als alleen mijn mening dan hier blijft staan. Ofwel, aan alle geïnteresseerden: kom op, laat ook eens horen wat je van de voorstellen vind!
Ik juich deze ontwikkeling alleen maar toe. Het vliegen met een dlg is naar mijn idee uniek binnen de rc-vliegerij. De laatste jaren is alleen de starthoogte steeds meer bepalend geworden of je een taak wel of niet kunt volvliegen. Door de handstart te vervangen door een gereguleerde e-start, word veel meer duidelijk wie goed vliegt ipv wie hoog kan gooien. En dat vind ik een goede zaak. Daarnaast worden de wedstrijden over het algemeen gewonnen door de piloten die razendsnel door kunnen starten; dit verschil is met F5K uitgevlakt; het gaat weer om vliegen ipv doorstarten! Volgens mij is het ook niet de bedoeling om de “ouderwetse” F3K af te schaffen oid, dit zal naast deze nieuwe klasse gewoon blijven bestaan. Voor brakke piloten zoals ik (door mijn ziekte zal ik nooit meer écht vol gas kunnen smijten) is de e-dlg een fantastisch initiatief. En eerlijk gezegd denk ik dat er in korte tijd een behoorlijk grote groep mensen dit ook gaan proberen, waar men zich vroeger niet aan de toch-wel-risicovolle worp wilde wagen. Hiermee komt het op de vierkante cm op micro-thermiek omhoog draaien voor veel mensen binnen bereik.
mij lijkt f5k eigenlijk een klasse die opzicht zelf staat, of gaat staan. de taken, uitvoering etc zijn dan wel afgeleid van f3k in beginsel, maar zoals ik het nu begrijp vindt ik het een afbreuk doen aan het initiatief m het als vervanging van f3k te zien of presenteren. Bovendien zou dat betekenen dat je gaat concurreren met een andere klasse terwijl je juist een gat opvult mijn inziens. Gezien de huidige interesse en laten we vooral alle moeite die in de voorbereiding is gestoken niet vergeten, lijkt f5k mij een eigen forum plaats waardig. Moderator? Mijn mening over het startpunten systeem is helder, ik vindt het helemaal top. beloning voor lefgozers, strafpunten voor de ''play-it-savers''. Op papier best ingewikkeld, maar volgens mij in de praktijk vrij simpel bij te houden. de taken kunnen elk jaar bijgesteld worden mocht het een klasse in nl gaan worden, dus daar zou ik in beginsel niet te veel aan trekken. eerst maar's vliegen en ervaren. wel lijkt het me wenselijk om niet al te veel taken te bedenken, 6-8 lijkt mij meer dan genoeg en nog redelijk te overzien voor de gemiddelde piloot.
Ben het met je insteek van een ANDERE klasse eens, dan is de extra poespas te verdedigen. Ikzelf zal dan niet gauw meedoen. Ik vind de charme van f3k, gooien en vliegen, gooien en vliegen, iets wat mij meer aantrekt. Totdat ik niet meer kan van de pijn. Klassement maakt me niets uit, sfeer en vliegplezier is voor mij belangrijker. Ik denk dat er meer en meer een die-hard ouwelullen clubje onderaan in het F3K klassement zal hangen. Maakt geen fuck uit, evenveel plezier. En nog meer als je af en toe een jonge god van zijn 1000 kan beroven. En daarnaast een nieuwe klasse met leuke taken, mét een motortje en superfun vliegende 1.5m zwervers. Go on Brian.
Het klopt voor het grootste gedeelte wat je hier schrijft Guido. Het motortje dient inderdaad om het model in korte termijn op hoogte te krijgen, vergelijkbaar met een DLG launch. Oftewel: korte start, omdat het doel "thermiekvliegen" is. Het lijkt erop dat de benaming F5K voor verwarring zorgt. Om die reden had ik er ook van gemaakt MTC: Multiple Task Contest. Het voor F3K zo karakteristieke meertaken vliegen ligt daar aan de basis. Dat wil trouwens niet zeggen dat we exact dezelfde taken gaan vliegen. Het uitgangspunt voor de nieuwe taken is om voldoende uitdaging te vinden, waarbij een winnaar niet bepaald wordt door diegene die de minst goede ronde gevlogen heeft. Ik probeer meer differentiatie in de scores te krijgen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat je zoveel mogelijk op een dag gaat vliegen. Daar komen we tenslotte voor. Aangezien de start met een elektromotortje gaat is de richting van F5 ipv F3 gekozen. Dan kom je al snel op F5K. In het allereerste begin (vorig jaar) was deze naam trouwens nog toegezegd aan indoor pylon vliegen. Deze klasse is "toevallig" dit jaar gestopt vanwege te weinig deelname. De naam maakt me ook helemaal niet uit. Het allerbelangrijkste is dat het leuk moet zijn om te vliegen en ik besef heel goed dat niet iedereen zijn weg vindt in deze richting. Ook dat is niet belangrijk. Het is helemaal niet de bedoeling om iets te bedenken dat F3K laat verdwijnen. Laat iedereen juist doen wat goed voelt. Veel van mijn vliegvrienden vliegen in verschillende klassen: F3J, F3K, F5J en F3-RES. Wat zou het leuk zijn om al deze mensen eens samen op dezelfde dag met elkaar bezig te zien met het thermiekvliegen, maar dat had Maarten Luther natuurlijk al heel lang geleden verwoord met zijn uitlating "I had a dream"