Losser Open: ‘s werelds eerste F5K MTC treffen

Discussie in 'F5K' gestart door bgo, 21 apr 2019.

  1. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    Laatst bewerkt: 13 okt 2019
  2. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.320
    Locatie:
    Leeuwarden
    Leuke dag gehad vandaag, ondanks dat het weer wat tegenzat. Gisteravond om 12uur mijn kistje constructief af gebouwd, was dan ook voorbereid op een flinke teleurstelling. Tot mijn verbazing werkte, na enige strubbelingen met electronica, het kistje best goed. En dat ondanks de looks:

    [​IMG]

    Leuk concept, het F5K. Alle lof voor Brian en zijn consorten voor het uitdenken en opstellen van de regels en de software! Was een leuke dag, veel gelachen. Sommige piloten, die hun materiaal wel in orde hadden, en niet nog alles moesten trimmen en instellen, wisten mooie vluchten te maken. Heeft echt potentieel volgens mij!
     
    Lyckele, flytonio en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  3. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Maak alvast kennis met de allereerste F5K winnaar ter wereld:

    1: Walther Bednarz
    2: Andrei Yakovlev
    3: Jeroen Kole

    Morgen probeer is meer details en foto’s te plaatsen. De ogen vallen me nu al bijna dicht...

    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    heino, Lyckele, jorn en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    Nog wat foto's van gisteren, 20191012 F5K Losser mbf3001jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3002jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3003jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3004jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3005jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3006jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3007jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3008jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3009jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3010jso.jpg
     
    bgo en jorn vinden dit leuk.
  5. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    En de laatsten...... 20191012 F5K Losser mbf3011jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3012jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3013jso.jpg 20191012 F5K Losser mbf3014jso.jpg
     
    bgo en jorn vinden dit leuk.
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.190
    Locatie:
    Elst gld.
    ondanks het weer toch een leuke dag gehad, een hoop geleerd en bovenal f5k gevlogen! de uitleg, hulp en voorbereiding vanuit de organisatie vind ik opmerkelijk goed en professioneel. Er zijn vooral op technisch vlak punten die fout kunnen gaan, gebeurde ook wel, maar relatief viel mij dat erg mee. technisch gezien ging het bij de organisatie meer dan goed, ik bedoel meer de vliegtuigen en electronica zelf. Vaak lag het gewoon aan een te lege lipo of iets dergelijks, opvallend was dat dat vooral gebeurde bij piloten die weinig tot geen ''motor'' ervaring hebben, mijzelf inbegrepen. Leerpuntje;) nadat mijn ecx5 probleemloos werkte heb ik van de taken kunnen proeven. In combinatie met de regels vond ik het een nieuwe ervaring en zeker erg vermakelijk, ik vermoed dat dit nog wel's wat groter gaat worden. De vaste plek voor de piloot zelf was voor mij als f3k-er nogal lastig, constant willen lopen en dat is niet de bedoeling. grappig hoe je voor nieuwe uitdagingen komt te staan die je niet verwacht;) Een houtbouw kistje met v staart vloog in een vd ronden alle carbon schoonheden voorbij, erg vermakelijk. Bovendien bewijst het dat je deze klasse relatief zeer goedkoop kan beginnen en toch nog eens een 1000je kan pakken. Kortom, dit smaakt naar meer , Brian&Organisatie bedankt voor de genomen moeite om dit op te zetten. Wanneer is het volgende evenement?
     
    bgo vindt dit leuk.
  7. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Bedankt voor de leuke foto’s Jan!
    Uiteraard hoort er dan ook een foto van de persfotograaf zelf bij.

    Ik probeer vanavond een wat uitgebreider verslag te maken.[​IMG]
     
  8. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Dat was hem dan, de allereerste F5K wedstrijd in de wereld! Meer dan een jaar voorbereiding was nodig om tot dit punt te komen. Zo moest eerst mijn Vortex 2.5 omgebouwd worden naar een elektro versie. Het selecteren van de juiste onderdelen was best lastig, zeker als je als doelstelling hebt om heel licht te bouwen en toch veel power wilt hebben voor een zeer korte start.
    Vervolgens zijn er nieuwe taken bedacht die als doel hadden een Multiple Task Contest te vliegen net zoals we dat gewend zijn bij F3K. Om te voorkomen dat er een strijd zou ontstaan om steeds sterkere motoren in te zetten is de Nominal Launch Height bedacht. Een combinatie van maximum starthoogte of motorloop moet zorgen voor een extra strategisch element. Het concept was compleet door een vaste start- en landingsplek te definiëren, waarbij buitenlanden minimaal bestraft wordt.

    Nu het concept stond moest er nog een scoreprogramma gemaakt worden. Integratie binnen Gliderscore was nog veel te vroeg. Gelukkig bood Guido met zijn Just Fly solutions hulp en was ook dat probleem opgelost.

    Welk probleem blijft dan over? De beslissing of we de wedstrijd zaterdag of zondag moesten gaan vliegen. Het was eigenlijk kiezen uit de minst slechte: zaterdag was de kans op regen wat groter, terwijl zondag erg veel wind voorspeld was. Dus zaterdag moest het maar worden.

    In de laatste week ontving ik toch best wat afmeldingen: Peter en Henk hadden onherstelbare schade, terwijl Rasmus en Gert op het laatste moment aangaven niet mee te kunnen doen. Altijd lastig om dan een goede indeling te maken. In deze laatste week had ik een mail ontvangen van Andrei Yakovlev uit Rusland. Hij is de bouwer van de Flitz en Sense en wilde graag meedoen. We hebben toen wat mailverkeer gehad, maar hij had niet bevestigd te komen. Zo zouden we met 10 man gaan vliegen in een 5x2 matrix.

    Zaterdagmorgen is het dan eindelijk zover. Eenmaal op het veld aangekomen staan er al wat mensen te vliegen: Walther uit München en Andrei. Aangename verrassing natuurlijk, maar we moesten toen wel improviseren met de indeling. Gelukkig had Fons een printer meegenomen naar het veld en nadat het veld uitgelegd was en de tent opgezet konden we de nieuwe indeling bekend maken.

    Een aantal mensen had letterlijk de nacht doorgewerkt om zijn F5K model klaar te hebben. Zowel Jorn als ook Vincent moesten hun model nog invliegen. Daarnaast moest de [​IMG]Altis voor veel piloten op het veld ingesteld worden. Daar waren we op voorbereid, maar alles bij elkaar zorgde dat ervoor dat de aanloop naar de eerste taak langer duurder dan gedacht. Helemaal geen probleem, want het was voor ons allemaal nieuw.

    Toen iedereen iets vliegend had kon de briefing plaatsvinden. Allereerst heb ik aangegeven dat F5K niet hetzelfde is als F3K met een motortje en heb de verschillend duidelijk proberen te maken. Nadat de vragen beantwoord waren kon het echt beginnen, het vliegen van de eerste taak. Telkens heb ik eerst de taak toegelicht, waarna er gevlogen werd. Op deze manier hebben we 4 rondes kunnen vliegen, inclusief een broodje knak welke door de club aangeboden werd. Inmiddels was het gaan regenen en tegen 1430 uur was het onverantwoord om verder te gaan vliegen en moesten we de strijd staken.
    De scores werden door Norbert en Fons verwerkt en Fons kon daarna beginnen met de prijsuitreiking.

    Het podium was zoals eerder te zien was:

    1: Walther Bednarz
    2: Andrei Yakovlev
    3: Jeroen Kole

    Een mooi internationaal podium zou ik zeggen.

    Al met al heb ik het als een zeer leuke dag ervaren. Er is veel gelachen en toch ook best fanatiek gevlogen.

    Graag wil ik de Modelvliegclub Losser nog bedanken voor het beschikbaar stellen van het veld en alle hulp die geboden is om deze dag mogelijk te maken.

    Veel foto’s en video’s zijn terug te vinden op de facebook pagina

    https://m.facebook.com/F5K-Thermal-Soaring-340712513247095/

    Ik ben nu aan het nadenken hoe een vervolg eruit moet komen te zien. Gezien het grote aantal (internationale) positieve reacties die
    ik mocht ontvangen willen we hoe dan ook vervolg geven aan deze eerste wedstrijd met hopelijk weer meer nieuwe en oude bekende gezichten!

    Hopelijk tot kort!

    Brian
     
  9. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Enschede
    Leuk om te zien dat toch best wel wat piloten een model hebben aangepast en mee kunnen doen.
    Helaas mijn model niet op tijd afgekregen. Teleurstelling na zo veel werk, maar toch nog even kunnen meevliegen met een ander model. Hopelijk krijgt de wedstrijd snel een opvolging.

    Model zojuist een testvlucht gegeven. Zwaartepunt net een fractie staartzwaar, maar meteen een belletje te pakken op 30 meter. Ding weegt 266 gram met 2s550 lipo, zweeft als een malloot. Synergy2 profiel gebouwd met 25g/m2 glasweefsel. Volgdende keer iets grotere prop erop, dan ben ik ook op tijd boven.

    IMG_20191015_130534.jpg
    IMG_20191015_130621.jpg



    edit: kom er net achter dat ik mijn prop-test opstelling verkeerd had doorberekend. Ik kwam nooit met de ingestelde motorlooptijd in de buurt van de ingestelde hoogte. Ik had gemeten dat ik met de 6x3prop op 11,5A zat, maar hij trekt slechts 5A in werkelijkheid. (voltage over shunt x1,5 gedaan ipv x0,66) Nu met 6x4,5 bullnose prop gemonteerd zit ik op 16A (echt) en 400gr+ thrust. Zo zal het klimmen vast veel beter gaan :D
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2019
    flytonio, bgo en funpeter7823 vinden dit leuk.
  10. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Heel mooi gemaakt Rasmus. Zie haar graag eens in het echt vliegen
     
  11. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Zoals in vorige post reeds beschreven heb ik vele positieve reacties mogen ontvangen over het F5K concept. Vele mensen vragen me wanneer we een vervolg kunnen verwachten.

    Scoreverwerking:
    Om een autonome wedstrijd te kunnen vliegen moet ik nog wel een aantal zaken organiseren. Zo is het verwerken van de data op de wedstrijddag nog best een hele opgave. Tijdens de Losser Open hebben Fons en Norbert dat deel voor zijn rekening genomen.
    Bij toekomstige wedstrijden zou je de score input natuurlijk het liefste met de app van Gliderscore laten plaatsvinden. Met Garry van Gliderscore is inmiddels contact en wellicht dat hij bereid is de F5K regels te adopteren in zijn programma. Maar vergis je niet in wat daar voor nodig is. Guido heeft vele uren zitten programmeren in Excel om het huidige concept bruikbaar aan te bieden. Hij heeft nog een idee om het verwerken van de scores door piloten zelf ook in zijn Excel te laten plaatsvinden. Op dit moment weet ik nog niet of dat haalbaar is.

    Geluid:
    Daarnaast hebben we de geluidsignalen wat provisorisch uit Gliderscore gehaald. Peter zijn oude luidspreker deed prima dienst en hij heeft zelf ook het starten van de taken voor zijn rekening genomen. Voor een autonome wedstrijd zullen we dit proces echter ook moeten optimaliseren. Dit is goed te doen, maar kost gewoon wat tijd.

    Timing:
    We maken op dit moment geen gebruik van een display. Dat betekent dat we met de verschillende geluidssignalen de wedstrijd moeten laten aflopen. Op zich prima, maar als het we het mogelijk maken om de bekende "Pandora" timers toe te kunnen passen lossen we ook dit probleem op. De pandora's laten namelijk zowel de werktijd als ook de vliegtijd duidelijk zien. Daarnaast kunnen de meerdere vliegtijden makkelijk opgenomen worden, waardoor het invullen van de score formulieren na de vlucht een stuk eenvoudiger is. Ik weet alleen niet of de Pandora timers ook op Gliderscore werken, maar dat ga ik ook uitzoeken.

    Veld:
    Tijdens de Losser Open heb ik een veld van ca 100x100 mtr om de 5 start- en landingsplekken getrokken. Voor grote internationale wedstrijden is dit een voorwaarde om discussies te voorkomen. Voor lokale kleine wedstrijden is dit te veel werk en zullen we moeten vertrouwen op "Good Sportmanship". Oftewel : als je echt ver buiten land, dan tel je het aantal passen en dan kom je er samen zeker uit. Wat je ziet is dat het missen van de start en landingspot vaak "net" gemist wordt en niet helemaal niet. Ook zijn er vragen omtrent het uitzetten van het 6-kant. Ik zal binnenkort een filmpje maken om te laten zien hoe dit eenvoudig in zijn werk gaat.

    Vervolg:
    De winterperiode komt er nu snel aan. Voor sommige mensen betekent dat het einde van het vliegseizoen. Modellen worden opgeslagen of ondergaan de nodige reparaties. Voor veel F3K piloten geldt echter dat het vliegseizoen het gehele jaar door gaat. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik zelf ook 1 van die idioten ben. Ieder jaar beleef ik weer veel plezier aan de clinics van Vincent en Jaap en zie daar vele lotgenoten samenkomen. Dat heeft me geïnspireerd om een volgend treffen te organiseren. Jeroen Kole heeft aangeboden om op de meest fantastische locatie van Nederland, Terlet een treffen te organiseren. Ik heb hem gevraagd of het mogelijk is of we boven op de bult mogen vliegen en hij geeft aan dat dat mogelijk is. Helemaal geweldig Jeroen!! De exacte datum weten we nog niet, maar het zal ergens na halverwege december zijn. Dit biedt mensen die geïnteresseerd zijn meer dan 2 maanden de tijd om iets te bouwen of om te bouwen. Prima doelstelling om het bouwhok weer eens op te zoeken in de komende donkere avonden.

    Op dit moment denk ik dat het een vriendschappelijk treffen wordt zonder veel poespas. Dus wel de doelen uitleggen en de geluidsignalen organiseren, maar zelf nog de tijden timen met stopwatches. Mocht Guido iets maken waarmee de scores zelfstandig in zijn Excel verwerkt kunnen worden, dan zal ik op dat moment ook een wedstrijduitslag bekend maken. Wanneer dit niet lukt, dan zal ik de uitslag op een later tijdstip bekend maken (opvolgende dagen).

    Vooralsnog laat ik de communicatie nog even in dit draadje lopen. Mochten we tot een datum komen dan zal ik een aparte aankondiging doen in een apart draadje.

    Graag hoor ik van jullie wie interesse heeft om op het treffen aanwezig te zijn.

    Aanwezig:

    1. Brian van der Gouw - electro Vortex 2.5
     
    flytonio vindt dit leuk.
  12. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.320
    Locatie:
    Leeuwarden
    Harstikke leuk, nog een excuus om te gaan vliegen!

    Aanwezig:

    1. Brian van der Gouw - electro Vortex 2.5
    2. Jorn Beerendonk - CX5 eigenbouw romp, hopelijk versie 2
     
    bgo vindt dit leuk.
  13. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    745
    Harstikke leuk, nog een excuus om te gaan vliegen!

    Aanwezig:

    1. Brian van der Gouw - electro Vortex 2.5
    2. Jorn Beerendonk - CX5 eigenbouw romp, hopelijk versie 2
    3. Guido ter Horst - revolution ultralight

    Moet je wel een motortje leveren, tegen betaling natuurlijk.
     
    bgo vindt dit leuk.
  14. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    316
    Locatie:
    Enschede
    Leuke herinneringen aan Terlet, super locatie, wil ik niet missen. Koude tijden maakt niet uit onder warme gezelligheid.

    Aanwezig:

    1. Brian van der Gouw - electro Vortex 2.5
    2. Jorn Beerendonk - CX5 eigenbouw romp, hopelijk versie 2
    3. Guido ter Horst - revolution ultralight
    4. Rasmus de Jong (mits Zondags) - zelfbouw F5K of GG-EZ
     
    bgo vindt dit leuk.
  15. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Ik lig inmiddels 2 dagen met koorts op bed. Lekker zweten zullen we maar zeggen om weer meer weerstand op te bouwen. Dan is er toch niets leuker om te zien dat jij je ook aangemeld hebt Guido. Welkom bij de club van oude mannen. Of zou ik toch nog aan het ijlen zijn en was alles maar een droom
     
  16. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Top dat je er weer bij bent Jorn! Heb je al enig idee hoe versie 2 eruit gaat zien?
     
  17. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    We zijn natuurlijk allemaal erg benieuwd naar je klapprop mechaniek Rasmus!
     
  18. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Maarssen
    Aanwezig:

    1. Brian van der Gouw - electro Vortex 2.5
    2. Jorn Beerendonk - CX5 eigenbouw romp, hopelijk versie 2
    3. Guido ter Horst - revolution ultralight
    4. Rasmus de Jong (mits Zondags) - zelfbouw F5K of GG-EZ
    5. Bart Meertens - zelfbouw F5K
     
    bgo vindt dit leuk.
  19. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Almelo
    Aanwezig:
    1. Brian van der Gouw - electro Vortex 2.5
    2. Jorn Beerendonk - CX5 eigenbouw romp, hopelijk versie 2
    3. Guido ter Horst - revolution ultralight
    4. Rasmus de Jong (mits Zondags) - zelfbouw F5K of GG-EZ
    5. Bart Meertens - zelfbouw F5K
    6. Herman Dievelaar - Simply the Best of misschien wel iets nieuws :)
     
  20. Jeroen Kole

    Jeroen Kole

    Lid geworden:
    27 nov 2010
    Berichten:
    283
    Locatie:
    breukelen
     

Deel Deze Pagina