lostrillen uitlaat

na een tankje of 8 trilt iedere keer mijn uitlaatje (originele align uitlaat op een 0s 50) los. Wat kan hier de oorzaak van zijn en wat is de (beste) oplossing. heeft het misschien met de brandstof te maken of met de afstelling van de motor?
 
Borgringen onder de boutkop leggen en je uitlaat vastlijmen met epoxy, dit is tevens je pakking. Loctite heeft geen zin ivm de hitte vd motor/uitlaat.
 
Na dit gedaan te hebben, na de volgende vlucht, meteen na het afzetten van de motor de boutjes natrekken, dus als de motor nog heet is.
Daarna gaan ze niet meer los.
 
uitlaat

nog een bepaalde epoxy te gebruiken? of volstaat iedere epoxy? heb nog wat z-poxy staan. iig weer bedankt voor de info. groeten
 
Hoi,

Ik heb destijds hetzelfde probleem gehad, maar dan met een tweetakt benzinemotor. naar de constructeur gemaild, en die gaf DE oplossing. gebruik gewoon op de boutjes of moeren een beetje RTV sealant (siliconendichting). dit kan niet verbranden omdat er geen zuurstof bij kan. je krijgt iedere keer je uitlaat los als dit nodig is en blijft vastzitten bij het vliegen.
moet je zeker eens proberen bij een nitro motor.

groetjes,
 
Bij mij raptor 50 heb ik precies hetzelfde probleem. Standaard zat er loctite aan en naderhand epoxy maar beide zonder goed resultaat. De boutje natrekken als de motor nog warm is moet ik morgen eens proberen... Op zich wel een goed idee, wellicht dat dit wel helpt.
 
Bij mijn Trex 600N heb ik de uitlaat (MP5) vastgezet met epoxy (ENDFEST 300 van UHU) en na een half jaar zit die nog steeds moervast :D
Welke epoxy heb je gebruikt? Let er op dat die HITTEBESTENDIG moet zijn...
 
boutjes natrekken als hij warm is,wat bereik je hiermee:confused:
als de motor warm is zet het aluminium meer uit dan het stalen boutje
dus kom deze van zelf vaster te zitten:rolleyes:

regelmatig de boutjes vervangen zou ook helpen. minimaal 10.9 of 12 imbus gebruiken!!!
want het constante verwarmen en afkoelen is ook niet goed

maar vaak en bijna altijd is de schuld "onbalans":evilbat:
dus zoek niet voor een pleister maar na de oorzaak:eek:
de resonantie via de motor is op de heli gigantisch
dus motor eruit compleet met koppeling en koelfan:rolleyes:
en balanceren tussen twee magneten:confused:
sullivan heeft een goede en sterk genoeg om de centrale hub van
alu en koppeling in een keer te balanceren , dan de fan en klok
je kan met een 4mm boortje gaatjes boren in het breedste deel
van de centrale hub vaak ben je met een of twee gatjes van 4mm diep
al klaar maar neem de tijd ervoor.;)
en als je er lol in heb doe dan ook hoofd tandwiel en de tandwiel van de staart. je zal merken dat de hele aandrijving er beter van gaat draaien
en de resonantie bijna weg is (kijk maar naar je staart):D
en zie de uitlaat kom ook niet meer los :smile:

het is hobby dus het mag wat tijd kosten
gr martin
 
Je krijgt een motor nooit perfect gebalanceerd, alhoewel je koelvin balanceren aanzienlijk helpt.

Als je de bouten aandraait terwijl de boel warm is, zet het zich nog een stuk vaster zodra het gaat afkoelen.
 
idd laurens daar heb je gelijk in
maarrrrrrr
je haalt na twee of drie keer wel volledig de rek er uit
en dan werkt het helemaal niet meer , dat is de keerzijde
kijk een heli vliegen van enkele honderde euro's , terwijl die boutjes
bij de fabory center voor 10stuks 3 hele euro betaald wordt

gr martin
 
het lijkt wel of niemand er oren naar heeft! problemen met loskomende uitlaten zijn op te lossen door de bouten en moeren te voorzien van een beetje siliconen kit (vloeibare pakking!!!). als alu. warm zet dit uit (natuurlijk!), de stalen boutjes van de uitlaat ook! dan ga je de boel lopen aandraaien. (hoe vast?????) en als alles krimt door afkoeling moet de bout maar rekken? dit zal ooit resulteren in vervorming van de uitlaat of motorblok. (dit zijn aloude scheepstechnieken om kopbouten vast te zetten!).
geloof me maar, RTV sealant HELPT en vervormt niets!
 
al oude scheeps technieken me hoela ,nou trap je me na op mijn beroep:sniper::sniper::sniper:
het weg nemen van een oorzaak is makkelijker dan het verdoezelen van het probleem :-x, overigens worden alle kopbouten drijfstang lagerkappen enz. netjes op aanhaal moment gezet en worden geen onsjes of kilotjes gepikt vinden ze bij de veritas of s.i. echt niet goed.:rolleyes:

M3 =met 8.8 staal 1,3 Nm met 10,9 staal 1,8 Nm
M3,5 =met ------ 1,9 -------------------2,7
M4 met-----------2,9 ------------------ 4,1
M4,5 met-------- 4,1 -------------------5,8
M5 met-----------5,7 ------------------ 8,1

vario helicopters hadden vroeger torsie sleuteltje maar als je goed zoek
zullen ze er nog wel wezen;)

dus METEN IS WETEN en GISSEN IS MISSEN:p
gebruik zo een ding al jaren zelfs om de gloeiplug motoren weer
in elkaar te zetten gaat nooit mis zo (boutjes breken niet af ik zie in
het veld wel eens anders jammer genoeg):(
zo doe hier je voordeel mee;)

martin
 
Laatst bewerkt:
Hoi rotormania,
Sorry dat ik op je tenen trap! zoals jijzelf ongetwijfeld zult weten verwarmde ze VROEGER de moeren op de cilinderkop van grote scheepsmotoren (zit zelf ook in het beroep!) deze werden dan omhoog getild en verder aangedraaid. na krimping zat de cilinderkop vast op het motorblok. natuurlijk was dit een berekende zet. maar hoeveel hobbyisten gebruiken een momentsleutel? de ene zet alles vast totdat de bout(jes) beginnen te "schreeuwen" de andere durft ze niet aan te draaien omdat ze zo KLEIN zijn! dus epoxiën en lijmen maar!!! goed bezig! denk ik dan!
groetjes :proost:
 
Back
Top