Lostrillen van schroeven

Omdat 't onderwerp wel beetje met 't bouwen van m'n auto'tje gaat plaats 'k het dus even hier, verplaats maar als 't verkeerd is.

M'n auto'tje is een Mugen MSX3, prima autotje na wat problemen maar rijdt nu lekker... ik heb alleen hetprobleem dat 'k toch al heel wat dingen heb gehad die los getrilt zijn, zo heb 'k gister een schroef die uit de onderkant is gekomen compleet krom gereden... nu was de schade alleen de schroef, maar er had gemakkelijk ook meer schade kunnen zijn....

Nu is mijn vraag alleen, hoe zetten jullie schroeven vast zonder dat ze lostrillen, voor schroeven die in metaal gaan is er natuurlijk locktight (schrjf je dat zo?) maar dat lijkt me te sterk, 't moet soms ook gewoon even los voor de schoonmaak... Bovendien zijn de meeste schroeven in voor in het plastic..

Hoe krijg 'k dus m'n schroeven wel stevig vast in plastic en metaal, zonder dat ik heel veel moeite heb om ze weer los te krijgen?

Alvast bedankt
Ruben

Moet je van die moertjes gebruiken met zo'n plastic ringetje erin. Weet niet meer hoe ze heten maar dat plastic borgt 'm. Waarschijnlijk heten ze gewoon borgmoertjes ofzo... :lol:

Of eventueel vastzetten met nagellak. Werkt perfect, en het zit iets minder vast dan lock-tight.

Groeten,

Jan

Moeren met plastic ring: 'zelfborgende moeren' of 'nylocks'. Loctite is in veel varianten te krijgen, van 'met geen tank in beweging te krijgen' tot 'los te schroeven'. De laatste moet je hebben.

Voor metaal op metaal gebruik je de Blauwe locktight, deze is gewoon weer los te schroeven. als je deze schroeven losschroeft wel even goed schoonmaken voordat je er weer nieuwe locktight op doet.

Voor metaal op plastic heb je geen middeldje nodig, dit blijft namelijk gewoon zitten. het plastic zorgt ervoor dat de schroef stevig vast zit.

Oud draadje, maar toch... Hoe (waarmee) maak je die locktite-aangetaste schroeven dan het beste (makkelijkste) schoon?

beetje alcohol doet wonderen, zowel bij mij als op schroeven die vol zitten met locktite. :wink:
eventuele schroeven die vast gedraaid worden in plastic, kan je een heel klein druppeltje dikke CA lijm opdoen, en dan erin draaien, dont worry, dat krijg je nog prima los.
geen blauwe locktite gebruiken op de schroeven die in plastic gaan, de locktite kan het plastic aantasten.

blanke nagellak voor schroeven in plastik werkt perfect want de nagellak zet iets uit waardoor die wat steviger vast zit

nagellak is acrylaat lak en dat zet niet uit.
wel word het goed hard en dat houd je schroefje vast :wink:

Nog één tip voor als je schroeven in plastic draait, tegen het doldraaien. Draai eerst (als je een schroef erin weer draait) de verkeerde kant op als je dan een klein tikje voelt valt de schroef goed en kan je gaan vastdraaien. En je draait dan nooit het oude schroef gat dol.

Vinze zei:
gewoon borgringetjes voor gebruiken. gaan alleen los als jij het wil

Tandveerringen met de vertanding aan de buitenkant hebben mijn voorkeur als ik geen zelfborgende moeren of iets dergelijks kan gebruiken.

(vertanding aan buitenkant betekend dat de "kartel" aan de buitenste rand zit).

Scarecrow zei:
Oud draadje, maar toch... Hoe (waarmee) maak je die locktite-aangetaste schroeven dan het beste (makkelijkste) schoon?

Als je het met de geijkte schoonmaakmiddelen (wasbenzine, terpentine, thinner) niet weg kan krijgen, wil het nog wel eens lukken als je de schroef warm maakt. De locktite die er aan zit verpulvert dan.

Normaal gesproken als je een boutje ergens ingedraaid hebt met locktite en je draait het boutje er uit, zit er alleen nog wat uitgeharde locktite aan het laatste stukje wat uitstak!

Back