Low cost CNC schuimsnijder

Zo, ik ga de delen van de machine laten laseren uit 6mm triplex. Of bij een enthousiaste forumgenoot, of bij protospace in Utrecht. Hier de plaat voor één helft:

CNClasersnijplaatvoor1kant.jpg

Alles zou precies in elkaar moeten passen. Netjes lijmen met epoxy, geen schroeven nodig. Ik zit alleen nog met de doorvoer van de snijdraad. Op de foto in de vorige post zit een kogelkopje, maar de draad is veel dunner dan zo'n gat. Hoe zal ik dat netjes opvullen, zodat de draad goed glijdt, en toch goed op z'n plaats blijft, als je begrijpt wat ik bedoel.

Hugo

Wat is de doorsnede van het gat waar de draad door komt? ga je net zo'n boog gebruiken als op je voorlaatste post? Zo ja, vanaf waar ga je de contactpunten voor verhitting op de boog zetten, aan de binnen- of buitenkant van dat gat?

Moet de draad 'heet' door het gat moet je wel kijken naar iets van metaal. Misschien iets van een conus-vormig stuk metaal dat netjes centreert binnen het gat met daarin precies in het midden weer een (klein) gaatje waar de draad door past. Of rond?

Snij een (pingpong, als dat past) bal bijna doormidden. Boor vanaf het midden onder het gat een gaatje. Lijm daar een dun metalen buisje in dat boven het gat blijft uitsteken. Maak een klein beetje dental gips / cement aan en giet dit in de bal. Na opdrogen eventueel de bal eromheen weghalen. Snijdraad door het buisje, de bal centreert netjes aan de buitenkant van het gat in je hout (ziet er mooi uit overigens!)

foto's en snijresultaten cnc schuimsnijder

hierbij nog even enkele foto's van de opstelling en snijresultaat.
Filmpje laat nog op zich wachten, druk druk druk.

full

De snijtafel compleet opgesteld. maximale snijbreedte nu 65 cm. Dit is eenvoudig aan te passen door een groter blad te nemen.

Op de achtergrond de elektronica in een kast gebouwd met daarop de aansluitingen voor de motoren.

full

De wagen met de z-as. De ophanging voor de snijdraad is van printplaat gemaakt. IN de V is een koper plaatje gesoldeerd. Het bleek na een aantal keren snijden dat de draad daarin de epoxy plaat brandde. Hierdoor was het 0 punt iets gewijzigd t.o.v. de andere wagen.

full

Het resultaat van de machine: een deel van een minivleugel met zone v1 profiel. glad oppervlak nagenoeg geen draden op de vleugel. Calibratie van de parameters in de software goed uitgevoerd en vastgelegd.

Inmiddels zijn er al meerdere vleugels voor mini dlg gemaakt maar ook voor motortoestellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back