low cost schaal model?

• Topicstarter Topicstarter Marten Zeeland
  • Startdatum Startdatum
M

Marten Zeeland

Guest
Hoi,

Ik ben gaan rc vliegen omdat ik bijna alles met vliegtuigen interessant vind.
Het lijkt mij ook heel gaaf om een schaalmodel te maken.

Het hoeft allemaal niet super op schaal maar het moet er in iedergeval op lijken. Het maakt mij verder niet enorm veel uit wat voor type vliegtuig het zou worden.

Mijn vraag is het mogelijk om een schaalmodel te bouwen zonder direct duur te doen met brussles motor en lipo enz.

ik hoop dat er wat mensen zijn met ideetje´s

Marten

oke dan.

Heb je een voorstel? (liefst een warbird)
Liefts niet al te ingewikkeld m'n bouw kunsten zijn nog niet zo enorm ver gevordert.

Marten

Marten!

Ik denk dat je eerst iets meer info moet geven omtrent wat je wilt, hoe ver je gevorded bent, wat je al gebouwd hebt, etc.etc.

Ik kan wel zeggen: "Ik vind een Spitfire een mooie kist", maar daar schiet je niet veel mee op . . .

(Overigens: bouwen van tekening is meestal niet erg duur.)

jan

oke ik zal wat precieser zijn.

Ik dacht van laat ik maar niet te veel eisen stellen want tegenwoordig lijkt het wel of het alleen mogelijk is om een goed vliegende kist te bouwen met lipo enz. (ik wil wel een electro kist gaan bouwen maar dat was in middels duidelijk)

Over mijn bouw kunsten.
Ik heb nog niet veel gebouwd. Ben bezig met depron een model aan het bouwen maar dat is natuurlijk niet van toepassing.

Dus lijkt het mij dat het maar zo simpel mogelijk moet worden.

Misschien moet het zo iets worden als een rbc micro warbird. Is in iedergeval niet enorm moeilijk. Maar die zijn wel erg klein lijkt mij.
Ik zat zelf de denken aan een vliegtuig met ongeveer een spanweite van 1 meter.

Verder vind ik een p40 erg mooi. Maar dat is niet zo heel belangrijk.

wat dacht je van een gemodificeerde mustang, bv een racer, de Strega of zo? Ik meen me te herinneren dat er hier ergens een draadje voor was. Misschien kan je de bouwer eens contacteren? :D

Oh nee he niet nog een Strega-draadje. ;)

Ik zie trouwens genoeg kisten op ouderwetse Nicads of NiMHs vliegen, het kan prima. Lipo is wel snel (en terecht) terrein aan het winnen vanwege de gunstige power/weight verhouding, en voor kleinere kisten is het inderdaad bijna een must. Maar zo idioot duur zijn die packs trouwens niet; je moet alleen wel een goede (duurdere) lader erbij hebben.

ik heb ondertussen wel wat modelletjes gevonden met bouwtekeningen maar ik weet niet of ze geschikt zijn.

http://www.profili2.com/eng/default.htm
en dan plans en drawings pagina 105

Maar ik vind wel dat het erg simpele tekeningen zijn waar niet veel bij staat.
Waar slaat profiel 400 op? is dat een vleugel profiel?

Dat is een geweldig mooi model.
bedankt

Maar.....
Voorlopig te ingewikkeld voor mij om te bouwen.
Denk ik zo.

Marten

ik vlieg nu met een windstar 2m electro zwever.

En met een delta van depron.
Soort pibros maar dan net ff anders.

Vliegt een schaalmodel zoals een p40 of andere warbird erg moeilijk?

Nico Peursum zei:
In de Model Airplane News van juni 2003 stond een electrische P40 1.07m spanwijdte.

Ik heb het artikel nog wel, maar het staat ook op de volgende plaats:
http://www.modelairplanenews.com/ma/plan/fsp0603a.asp

Dezelfde ontwerper (Mark Rittinger) heeft nog wel meer warbirds ontworpen, waarvan sommige voor speed400.

Jup, en nu ook in de januari 2005 editie van het zelfde magazine een AT6 Texan (Harvard) voor een SP400. Vlug naar de dagbladhandel zou ik zeggen.

Stevo

hoi,

Dus als ik het goed begrijp is het niet enorm moeilijk om een model te bouwen van Mark Rittinger?

Maar als ik dat draadje bekijk over de stenga dan ziet het er best ingewikkeld uit en gaat het sowieso veel tijd kosten. Dus 'k denk dat het misschien een project voor in de vakantie wordt (pas zomervakantie) School wil te veel tijd helaas.

Ik ga wel alvast zoeken naar dat tijdschrift.
Liefst wel uit juni 2003 want daar staat die p40 in.

Waar zou ik die kunnen vinden?

Waar kan je deze motor en vertraging het beste bestellen?
Kyosho Magnetic Mayhem with 3.5:1 Master Airscrew gearbox

een poosje terug hoorde ik iemand zeggen dat een vertraging ongeveer net zo veel kost als een brussles motor is dat in dit geval ook zo?

in iedergeval bedankt.

Marten

@jan je bent goed bezig zo. Je stenga ziet er echt mooi uit.

@Marten!

Een bekende amerikaanse uitspraak luidt: 'First build the plane, then buy the engine'.

Truer words were never spoken . . . :nooo:

En dank voor het compliment.

jan

Over eerst bouwen en dan pas de motor:

Helemaal mee eens.
Ik was dan ook nog niet van plan om direct te gaan bestellen, maar het kan geen kwaad om goed te kijken wat je allemaal nodig hebt.

Info verzamelen zullen we maar zeggen.

@Marten!

Voor wat betreft dat schuim: je kunt natuurlijk ook een eenvoudige (ingedekte) ribben-vleugel bouwen. 8)

Jij tekent de ribbetjes in Profili (ook niet duur), Tom freest ze voor je. :D

Als die P-40 je aanstaat: gewoon de tekening bestellen en eens rustig bekijken. :yes:

Ik wil wel een wedje leggen dat de constructie amper afwijkt van z'n P-51, en die is echt niet ingewikkeld. :nooo:

Ik zie dat je student bent (in wat?); dat zijn (als het goed is) ook niet de domsten. :wink:

Je woont in Zeeland, da's ook gunstig, want daar wonen hele handige jongens! :mrgreen:

Op je club zijn er desnoods natuurlijk ook altijd mensen die je kunnen helpen, en tegen de tijd dat je aan bouwen dan wel vliegen toekomt ben je al weer zoveel ouder, wijzer, handiger, meer ervaren, etc,etc., in zowel bouwen als vliegen: komt allemaal dik voor mekaar.

Ik zou zeggen: No guts no glory; go for it.

jan.

Hoi,

Bedankt voor je positive reactie.

Ik heb de tekening al aangeboden gekregen van nico.
Bedankt Alvast.

Op de club (delta) ken ik inmiddels ook aardig wat personen die me kunnen helpen. Daar heb je tenslotte een club voor.
Al met al (forum/club en andere tips) moet het wel lukken, dacht ik zo.

En ja student:
Zit nu in havo5 hoop dus volgend jaar op een vervolg opleiding te zitten.
Ik weet nog niet precies welke. Iets met techniek en als het kan iets met vliegtuigen :!:

Marten

Back