Low voltage alarm voor lipo

Heb twee boten die nu varen op NiCd en NiMH. Wil graag overstappen op het gebruik van lipo-accu's maar de ene boot heeft helemaal geen low voltage cut-off en de andere een voor NiCd/NiMH die waarschijnlijk te laat afslaat voor Lipo-accu's.

Heb bij Hobby-king deze apparaatjes gevonden, die een alarm kunnen geven als de batterij-spanning te laag wordt.

Heeft iemand ervaring met deze apparaatjes, en dan in het bijzonder in combinatie met R/C-voertuigen die je niet zo a la minuut kan stoppen maar eerst moet terughalen/landen (heli, vliegtuig,boot).

Wat ik wil weten:

- werkt het of sloop je alsnog je lipo's
- is het alarm goed hoorbaar met enig motor-geluid

HobbyKing Online R/C Hobby Store : BM-6 Cell Voltage Monitor 2-6S Lipo (New Version)

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Cell-Log 8M Cell Voltage Monitor 2-8S Lipo

Van de Cell-log (2e item) wordt me niet goed duidelijk of hij inderdaad als verklikker in een model gebruikt kan worden. De meeste mensen die een commentaar hebben geschreven gebruiken hem als een soort snel-checker voor de lipo-cellen, maar volgens de beschrijving heeft hij een instelbaar alarm.

Ik zou de eerste sowiezo niet gebruiken.. als je de reviews al leest....

Meeste mensen met lipo's die gebruikte toch wel een timer.. dat is het veiligst. gewoon een paar minuten volgas gaan, na 4 minuten(zoiets) kijken hoeveel procent die nog over heeft, kan je met een paar keer tzelfde kunstje(wel steeds iets langer varen/vliegen/rijden) erachter komen hoelang je ermee kan doen in het ongunstigste geval(volgas)...

Ik zou de eerste sowiezo niet gebruiken.. als je de reviews al leest....

Meeste mensen met lipo's die gebruikte toch wel een timer.. dat is het veiligst. gewoon een paar minuten volgas gaan, na 4 minuten(zoiets) kijken hoeveel procent die nog over heeft, kan je met een paar keer tzelfde kunstje(wel steeds iets langer varen/vliegen/rijden) erachter komen hoelang je ermee kan doen in het ongunstigste geval(volgas)...

De commentaren zijn nogal wisselend. Diverse mensen geven aan dat het zo stuk is en dat het niet goed werkt. Andere mensen zeggen perfect apparaat, maar lijken het alleen te gebruiken om even de cellen te meten bij gebrek aan multi-meter.

Check!, idd die werken goed....
Ik zet ze op een lexxan plaatje, en dan een klittenband dinkje eronder, en een op de accu, IDEAAL!

Je kunt ook een eenvoudige lipo saver kopen..
Dat is niets meer dan een rode led die gaat branden bij een bepaalde spanning!!ook instelbaar!(2 jaar terug maakte ik ze zelf!!)
Brand de rode led dan weet je genoeg..

Een timer werk ook top!!

Je kunt ook een eenvoudige lipo saver kopen..
Dat is niets meer dan een rode led die gaat branden bij een bepaalde spanning!!ook instelbaar!(2 jaar terug maakte ik ze zelf!!)
Brand de rode led dan weet je genoeg..

Ja dergelijke apparaatjes heb ik gezien bij Hobbyking, maar in een dichte boot kan je de LED dan niet zien ...

Bedankt voor de reacties,

samenvattend kan ik dus het beste proef-ondervindelijk vaststellen na hoeveel tijd volgas er hoeveel capaciteit gebruikt is en dan vervolgens met een timer varen. Zo'n beeper kan dan eventueel als achtervang dienen mocht het toch mis gaan ..

Eén keer een Li-Po te diep ontladen levert je onherstelbare schade op aan het pakket.

Dat voorkomen mag dan best wat kosten. "Gevoel" over de ontladingstoestand van het Li-Po pakket is volstrekt onvoldoende.

Er nog een aantal andere opties:

1. Een andere snelheidsregelaar die geschikt is voor Li-Po
2. Een apparaatje als de LiPo Di Matic van Schulze tussen de ontvanger, regelaar en LiPo schakelen. Dit apparaatje zorgt er voor dat vermogen wordt teruggenomen als de Li-Po spanning te laag wordt.
3. Niet kiezen voor Li-Po maar voor Li-Fe (A123) Deze cellen verdragen mishandelig als diepontladen veel beter als Li-Po cellen. Zie: Spezifikationen
Op het forum is veel te vinden over dit accutype. Gebruik deze zelf al jaren succesvol!

Laatst bewerkt:
Eén keer een Li-Po te diep ontladen levert je onherstelbare schade op aan het pakket.

Dat voorkomen mag dan best wat kosten. "Gevoel" over de ontladingstoestand van het Li-Po pakket is volstrekt onvoldoende.

Ik moet zeggen dat ik je post meer interpreteerde als iets van :

als je het nu echt mooi wilt hebben...

Maar je wilt eigenlijk zeggen dat je de timer-methode zoals sommige mensen roepen toch te onnauwkeurig en gevoelsmatig vindt..??

Ja absoluut.

Dat werkt alleen als de accu met een constante stroom wordt ontladen. Dan is meten met een timer nog (een beetje) mogelijk. Bij wisselende stroomsterkten is inschatten vrijwel onmogelijk.

Meten is weten. Daarom kies ik voor betrouwbaarder methoden. als Li-Po afschakeling door de regelaar of de aan de accu ontnomen capaciteit meten (stroomsterkte gedurende tijd).

Li-Po's zijn te duur om ze door inschattingsfouten om zeep te helpen. Diep ontladen is iets waar Li-Po's absoluut niet tegen kunnen. Dit in tegenstelling tot Ni-** cellen die dit moeiteloos overleven.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik onder andere deze in mn boten.
Instelbaar, en de LED's geven aan welke cel als eerste de ondergrens heeft bereikt.
Heb er overigens nog 2 nieuwen van over, te koop voor 25 euro per stuk

Modellbau-Regler.de Shop - LipoSaver

Dit lijkt inderdaad de beste oplossing. Heb wel gezocht naar zoiets maar degene die ik vond kon niet overweg met een ESC met achteruit.

Ik houd ze even in gedachten en stuur je anders een PB. Ik heb nu eerst zo'n pieper besteld en een lipo om eens te kijken hoe dat werkt

Dat apparaatje is wel duur, zijn er geen ESCs met achteruit die die functie er al in hebben zitten voor die prijs?
In het vliegwereldje is het doodnormaal dat de regelaar proportioneel afkapt als lipo leeg is. ;)
Dus misschien zijn er ook boot regelaartjes die dat kunnen.

Daar heb je helemaal gelijk in. De losse printjes tussen Li-Po, snelheidsregelaar en accu zorgen er voor dat een (vliegtuig) motor terugregelt als de Li-Po spanning daalt. Dat werkt prima maar bij een boot zou dat vol achteruit betekenen!

Dat apparaatje is wel duur, zijn er geen ESCs met achteruit die die functie er al in hebben zitten voor die prijs?
In het vliegwereldje is het doodnormaal dat de regelaar proportioneel afkapt als lipo leeg is. ;)
Dus misschien zijn er ook boot regelaartjes die dat kunnen.

Die boot-regelaartjes zijn er wel maar dan stuit ik op wat problemen:

1)
als ik een andere regelaar ga kopen, dan zou ik eigenlijk wel meteen op een brushless-regelaar moeten overstappen, inc. een geschikte brushless motor
(om redenen: meer van deze tijd, meer keuze), maar dat was ik nog niet van plan.

2)
Mijn andere boot (die met soft cut-off voor NiMH/NiCd) is van het type speelgoed R/C boot. Een andere regelaar betekent feitelijk alles vervangen, daar alle electronica (ESC, ontvanger, mixer) op een fabrikant-eigen print zit.

Zo'n low voltage alarm is de goedkoopste oplossing en in ieder geval voor beide boten geschikt. Zo'n cut-off schakeling zou dan ook maar op 1 van de boten werken en is inderdaad wel aan de prijs, moet er dus nog even over nadenken.

Heb nu eerst een goedkope lipo besteld en zo'n alarm-schakelingtje. Ga testen met klokken en ik zal er ook een data-logger aanhangen zodat ik een beeld krijg van de verbruikte mAh (onder het motto meten = weten).

Laatst bewerkt:
Back