lrk wikkelfouten, door Ludwig Retzbach

fly4u zei:
Het is bijna ontroerend om te volgen hoe mensen die nog nooit een Strecker in hun hand hebben gehad, met de theorie-bijbel in de hand, beweren dat Strecker motoren alleen bekend zijn als heel erg duur.
Geweldig Prop-er!

Koop er 1 en als je bekomen bent van de geweldige prestaties schrijf je nog eens een stukje.

Veel suc6

Ik ga sparen....

De theorie-bijbel valt wel mee, hoor. Ik heb enkel de Strecker vergeleken met een gelijkwaardige Axi, middels praktijk testtabellen en middels een electrocalculator. Daarbij komt geen verschil in maximale prestatie tevoorschijn.

Jullie standpunt dat de deellast prestaties superieur zijn, zal ik voor waarheid aan moeten nemen. Maar ik blijf sceptisch.

Uitslag F3p wedstrijd in Markelo laat aan duidelijkheid niets te wensen over..... :D

A klasse: 1t/m4 Streckers
C Klasse: 1 en 2 Streckers (No 3 heeft er een in bestelling...)

Geen enkel model aangedreven door een niet-Strecker motor heeft in geen enkele klasse ook maar 1 Strecker aangedreven model achter zich kunnen houden....

Natuurlijk is de motor alleen niet bepalend voor de uitslag.
Wel is het een zekerheid dat de piloten die veel trainen vooraan te vinden zijn. Dat al deze veelvliegers voor Strecker motoren kiezen zegt genoeg.

fly4u zei:
Het is bijna ontroerend om te volgen hoe mensen die nog nooit een Strecker in hun hand hebben gehad, met de theorie-bijbel in de hand, beweren dat Strecker motoren alleen bekend zijn als heel erg duur.
Geweldig Prop-er!

Maar goed, m'n tranen drogend kan ik alleen nog opmerken:

Voor indoor-kistjes is in de praktijk onomstotelijk vast komen te staan dat de Strecker motoren het beste rendement hebben. Dat hebben alle indoor-vliegers ervaren die een Strecker motor in hun kistje hebben geprobeerd. Langer vliegen met hetzelfde accupakket en dan ook ervaren dat er meer power in het kistje zit.

Ook ik heb Strecker motoren in gebruik die zonder uitzondering zeer goed bevallen. (160.03, 195.03, 228.05, etc. Zie www.rs-e-motoren.de)

Koop er 1 en als je bekomen bent van de geweldige prestaties schrijf je nog eens een stukje.

Veel suc6

Helemaal mee eens !!!

prop-er zei:
fly4u zei:
Geweldig Prop-er!

Veel suc6

Ik ga sparen....

De theorie-bijbel valt wel mee, hoor. Ik heb enkel de Strecker vergeleken met een gelijkwaardige Axi, middels praktijk testtabellen en middels een electrocalculator. Daarbij komt geen verschil in maximale prestatie tevoorschijn.

Jullie standpunt dat de deellast prestaties superieur zijn, zal ik voor waarheid aan moeten nemen. Maar ik blijf sceptisch.

Geen verschil in maximale prestaties ???
Nou sorry hoor, had ooit AXI 2208/34 van 42 gram op 2S en de Strecker 22805/56 van slechts 30 gram (ook op 2S, beide met 10 X 4.7 prop) heeft echt meer power hoor.

Heb diverse merken brushless motoren op indoorkistjes gehad, maar na 1e Strecker helemaal verkocht.
Probeer er een en je weet niet wat je meemaakt :D

Heb momenteel de 30 grams Strecker op m'n YAK-54, de 11 grams op m'n Bling-Bling en de 22 grams op m'n Shockwave 108%.
Als je veel power en lange vliegtijden wilt: Strecker :D

toch ook even iets kwijt, ik moet wel zeggen dat ik ook nooit een strecker in mijn handen heb gehad.

Ik snap jullie reacties wel. Jullie hebben het zelf ondervonden dat een strecker beter is dan een axi.

Maar voor mij, als niet gebruiker van Strecker, kan niet aan meetresultaten zien dat een strecker beter is.
Het moet toch aantoonbaar zijn?

En ook waarom zijn die streckers beter? aan de reacties te lezen hebben ze een hoger rendement (langere motorloop, meer vermogen)
Maar hoe komt dit dan? waarschijnlijk hebben ze dezelfde magneten(neodym), minder ijzer in de stator(ze zijn immers lichter, voor hetzelfde vermogen). Meestal is minder ijzer in de stator een lager rendement. Zouden Strecker dan en betere weekijzer hebben? Zou die daarom ook veel duurder zijn?
En hoe zit het met de hoeveelheid koper?

Oja, als ik het goed begrijp hebben streckers niet een hoger rendement bij max. vermogen, maar meer een hoger rendement over een groot vermogensbereik?

Graag een verheldering over dit onderwerp.

ff een klein vraagje tussendoor (niet topicwaardig volgens mij, maar denk dat hier wel geinteresseerden zitten die het antwoord weten).

Ik ben bezig met mijn 1e cd-rommotortjes. 1tje is af en werkt best leuk.
9 polen stator, ±15 wikkelingen met 0.6mm draad en 12 5x5x1 neodym magneetjes.
Hij werkt dus prima, alleen vind ik dat hij veel te hard draait! Heb er nu een flink ingekort günterpropje op zitten en nog trekt ie iets van 14 amp en laat ie de gietijzeren bakschroef (motorsteun) over mijn bureau wandelen!! (dat had ik dus niet verwacht! Wat een vermogen hé).

Nou mijn vraagje, Is er een standaardregel (niet kunnen vinden dus) om de kv te bepalen ofzo?
Iets van:
meer windingen, dunner draad = lagere kv, meer torque.
minder windingen, dikker draad = hogere kv, minder torque.???

Heb dus wel al aardig wat over gelezen, alleen dit ben ik dus nergens tegen gekomen.

Oh ja, "cd-rom tips'n tricks, may save your ESC!!!"
Die heb ik ook gelezen NADAT ik een esc opgeblazen had :(

Proficiat, je hebt je eerste motor af, en ondertussen veel geld uitgegeven aan de onderdelen... :D

Maar je rommetje draait te hard, te snel mag ik veronderstellen?

Meer wikkelingen Sietse, je hebt meer wikkelingen nodig. dus wellicht dunner wikkeldraad bestellen (en daar gaat de visa-kaart weer.. :P )

Een andere mogelijkheid is de aansluiting, is je motor delta of ster gewikkeld?

Meer koppel + minder snelheid (ster)

tegenover

minder koppel + meer snelheid (delta)

Een "10 turn" ster is ongeveer gelijkwaardig aan een "17 turn" delta motor.

De meest gebruikte schakeling is ster.

Met andere woorden, is je motor een ster-blokje, dan kan je met evenveel wikkelingen in delta-aansluiting meer koppel en een trager draaiend motortje verwachten. Wat resulteert in een grotere prop (diameter en spoed) met meer kracht laten rondzwiepen, niet sneller, maar krachtiger; een snelle motor moet het met kleine (snelle) propjes doen omwille van het relatief gebrek aan kracht.

Indien je motor reeds delta-gewikkeld, dan zal je het aantal wikkelingen moeten verhogen, en rekenig houdend met het plaatsaanbod voor koperwikkelingen, zal je dus dunner wikkeldraad moeten gebruiken.

Oh ja, je kan ook nog met het aantal magneten gaan spelen.
In plaats van 12 stuks slechts 6 exemplaren om de snelheid te verhogen, en 24 magneetjes kleven om de boel te vertragen. (de originele ACW cd-rommetjes hadden oorspronkelijk 24 magneetjes van 1mm breedte.)

Nog wat leesvoer voor op een koude winteravond:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=454778

Uitslag F3p wedstrijd in Markelo laat aan duidelijkheid niets te wensen over.....

A klasse: 1t/m4 Streckers
C Klasse: 1 en 2 Streckers (No 3 heeft er een in bestelling...)

Geen enkel model aangedreven door een niet-Strecker motor heeft in geen enkele klasse ook maar 1 Strecker aangedreven model achter zich kunnen houden....

Natuurlijk is de motor alleen niet bepalend voor de uitslag.
Wel is het een zekerheid dat de piloten die veel trainen vooraan te vinden zijn. Dat al deze veelvliegers voor Strecker motoren kiezen zegt genoeg.

Is het niet zo dat wedstrijdvliegers graag elkaars vermeende top-materiaal kopieëren en dat we daarom allemaal dezelfde spullen aan de top zien? En dat mindere goden in de hoop beter te worden ook deze spullen aanschaffen. En is het niet zo dat juist vanwege dit verschijnsel topvliegers vaak deze (dure) uitrusting van de fabrikant (gedeeltelijk) krijgen (sponsoring) waardoor de hoge kosten alleen door de mindere goden opgebracht moeten worden? En de kosten juist voor de topvliegers geen probleem zijn?

Zou kunnen toch? :wink:
:D

@ Leo C, daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben wat betrefd de "oudere" wedstrijd klassen. In de F3P denk ik dat dit nog niet direct het geval is in Nederland. Heel misschien dat er 1 of 2 mensen in die klasse enkele spullen met korting krijgen, maar of ze helemaal gesponsord worden betwijfel ik. En dan van mij mag het hoor. Ik heb daarvoor een beperkt budget en moet het net als vele anderen dus doen met die "mindere" budget motoren en voor mijn doel functioneren die goed. Als je op hoog niveau wedstrijd wil vliegen dan zul je eerst met je budget materiaal moeten investeren in vele trainingsuren, en als dan de resultaten niet meer beter wordenkun je misschien met dat topmateriaal nog iets verbeteren. In die tussentijd heb je kunnen sparen om dan eens dat zogenaamde top materiaal te kopen, of misschien heeft een sponsor dan je goede resultaten gezien en mag je ook eens met korting bij hem inkopen doen.

sietse zei:
meer windingen, dunner draad = lagere kv, meer torque.
minder windingen, dikker draad = hogere kv, minder torque.???

Alijd leuk die zelfbouwers :D
Helaas is die van mij nog niet getest... (ik heb er ook geen model voor)

Bovenstaande quote van jouw klopt helemaal. Alleen dat dunnere/dikkere draad heeft er in feite er niks mee te maken. Hoe meer koper je eromheen gewikkeld hebt, hoe hoger het rendement. Dus altijd zo dik mogenlijk draad proberen te pakken. Maar je hebt gelijk dat je dan bij meer wikkelingen natuurlijk dunner draad moet pakken.

Je kan trouwens ook, om je motor langzamer te laten lopen, meer magneetpolen in de rotor zetten. Had je die 12 magneten NZ-NZ-NZ enz. zitten of NNZZ-NNZZ ez.
Bij dit laatste kan je natuurlijk ook NZ-NZ-NZ pakken, en heb je een lagere kv.

suc6 ermee!

michiel b zei:
toch ook even iets kwijt, ik moet wel zeggen dat ik ook nooit een strecker in mijn handen heb gehad.

Ik snap jullie reacties wel. Jullie hebben het zelf ondervonden dat een strecker beter is dan een axi.

Maar voor mij, als niet gebruiker van Strecker, kan niet aan meetresultaten zien dat een strecker beter is.
Het moet toch aantoonbaar zijn?

En ook waarom zijn die streckers beter? aan de reacties te lezen hebben ze een hoger rendement (langere motorloop, meer vermogen)
Maar hoe komt dit dan? waarschijnlijk hebben ze dezelfde magneten(neodym), minder ijzer in de stator(ze zijn immers lichter, voor hetzelfde vermogen). Meestal is minder ijzer in de stator een lager rendement. Zouden Strecker dan en betere weekijzer hebben? Zou die daarom ook veel duurder zijn?
En hoe zit het met de hoeveelheid koper?

Oja, als ik het goed begrijp hebben streckers niet een hoger rendement bij max. vermogen, maar meer een hoger rendement over een groot vermogensbereik?

Graag een verheldering over dit onderwerp.

Precies de spijker op z'n kop!

Het is net alsof je een 2 liter BMW met een 2 Liter KIA vergelijkt. Beide hebben op papier dezelfde specificaties, maar de eigenaar van de BMW beweert bij hoog en laag dat de BMW sneller optrekt, een hogere topsnelheid heeft, en minder benzine verbruikt dan de KIA.

Het wachten is op degene die ons "niet Strecker bezitter" overtuigd met een simpele (deellast) test tussen een Strecker, en een vergelijkbare AXI.

En met vergelijkbaar bedoel ik dan een vergelijkbaar gewicht, Kv en afmetingen.

@rafgol,
tnx voor je antwoord.
Heb er nog niet veel aan uitgegeven hoor. Cd-rom gratis, magneetjes paar euro, draad paar euro (en heb nu 0.4, 0.5 en 0.6mm). Alleen die regelaar is die van rctechnics (17A, 24.50EUR ).

Maar hij is idd al delta-gewikkeld. (nou ja, meer delta aan elkaar geknoopt, want eigenlijk is de wikkeling hetzelfde toch?)

@michiel b,
Mijn magneten heb ik NZNZNZNZNZNZ.

Dus mijn volgende ga ik met 0.4 draad 21 wikkelingen proberen, weer delta en wel weer 12 magneten. Es ff kijken wat het doet, en anders probeer ik wel weer wat anders :D
Bedankt in ieder geval (ook voor het "gebruik" van de topicruimte).

Die motoren van strecker ben ik nog lang niet aan toe.. Misschien als ik een miljoen win :D

Het belangrijkste wat ik kan vinden bij Dr Strecker is zijn enorme range van motor karakters , van 1900 rpm/V bij een spanning van max 12 V tot 200 rpm/V bij een spanning van max 80 V .
De kans dat je bij hem een goede geschikte motor kan vinden met voldoende koppel bij een geschikt toerental is buitengewoon groot .
Voor mij blijft de vraag of je met dergelijke hoge spanningen moet werken , je moet zoveel cellen aan elkaar solderen !

Ben toch even verder gaan zoeken...

http://www.icon-modelldesign.de/dwnlds/pdfs/mp_krieg_der_knoepfe.pdf

AXI 2208/34 vs Strecker 195-10:

Spez. Drehzahl/rpm/V 1.130 vs 1.240
Innenwiderstand/m 155 vs 150
Leerlaufstrom (bei 8 V)/A 0.4 vs 0.3
Nuten/Pole beide 12/14
Masse/g 42 vs 37
Länge2 x Durchm./mm 27 x 28 vs 23 x 26
eta max (gemessen) 0.80 vs 0.82
2 -LiPo-Betrieb 4-10 vs 3-9
3-LiPo-Betrieb 5-10 vs 5-9

GWS 10 x 4,7 op 2S: 9A & 5100 rpm vs 9A & 5500 rpm
GWS 8 x 4,3 op 3S: 7A & 8900 rpm vs 9A & 9000 rpm

Conclusie: De strecker heeft een iets hogere kV, en een iets lagere inwendige weerstand (logisch, voor een hogere kV heb je dikkere en minder windingen, dus minder weerstand).
De onbelaste stroom is aanmerkelijk lager bij de Strecker. De axi is iets zwaarder, de strecker wat compacter. (ook logisch)
De gemeten effecientie is nagenoeg gelijk.
Het ideale bereik van het stroomverbruik van de AXI is iets groter.
Op 2S levert de Strecker duidelijk een betere prestatie, maar dit verschil kan worden verklaard door de 10% hogere kV van de Strecker.
Op 3S presteert de AXI duidelijk efficienter dan de Strecker.

Ik weet het, het is wederom geen deellast-test, maar ik vind dat de Axi het in vergelijking met de Strecker wederom helemaal niet slecht doet.

Prop-er, de aanhouder wint..

:olympic:

Deelnemen is nog steeds belangrijker dan winnen...

Die Strecker zal wel degelijk voordelen hebben tegenover de Axi-motor, het prijsverschil alleen al in acht genomen :)

Maar elke gram meer gewicht betekent meer stroomverbruik, én minder prestaties, en in die uitermate high-tech tuigen van de heren wedstrijdvliegers (ik heb veel respect en ontzag voor jullie :!: ) is dit van uitermate groot belang. Dat ietsje minder weerstand, dat ietsje hoger toerental, en dat beetje minder stroomverbruik, en dat mega grote gewichtsverschil maken dat de Strecker ALTIJD bevoordeeld is en dat ook BLIJFT onder ALLE omstandigheden. Van opstijgen tot landen.

Het zij zo.

Ok, de door u aangehaalde Axi heeft zijn deugdelijkheid meer dan bewezen, maar een Amg Mercedes is nog steeds geen Porsche. Je kan ze moeilijk vergelijken.

De meeste wedstrijdvliegers besteden veel meer tijd aan hun hobby dan de gemiddelde vlieger. Er wordt van alles uitgeprobeerd. Dit geldt voor motoren, regelaars en accu's. Uiteindelijk blijven dan de beste spullen over. 'Kost wat, maar dan heb je ook wat..........'

In Nederland wordt niemand gesponsord door Strecker.

De tijd die besteed wordt aan 'wetenschappelijk' onderzoek naar het hoe en waarom is lovenswaardig. Je houdt echter meer tijd over voor vliegen als je gebruik maakt van de ervaring van de wedstrijdvliegers en de kistjes inderdaad kopieert. Je basismateriaal is dan gewoon goed. Je weet dan direct waar het aan ligt als het nog niet zo goed gaat....

Kijk eens naar het kopieergedrag van b.v. de Shockwave (ontwerper Bert) of de BlingBling (ontwerper: Didier) Degenen die het toestel hebben nagebouwd ervaren dat het strakker en precieser vliegt.

Kortom, het gaat om het vinden van de juiste balans tussen theorie en praktijk cq. ervaring.

Back