LRP Sphere competition met reedy neo one brushless

Hallo iedereen, ik heb eventjes jullie raad nodig. Ik beschik over zo'n brushless setje sinds enkele maanden en heeft eigelijk nog maar een half uurtje gedraaid. Nu,vandaag ga ik naar onze club om met mijn vrienden eventjes te rijden, en het lukt mij niet mijn wagen te starten. Ik moet hem
een duwtje geven vooralleer hij wilt vertrekken. Ik heb opgemeerkt dat
op de cylinderhuis van de motor een blutsje van een steentje in is, zou dit
de oorzaak zijn van mijn probleem? Wanneer ik dan blijf gas geven, lukt
het perfect, maar durf ik mijn wagen tot stilstand brengen, dan moet ik weer een duwtje geven vooralleer hij wil vertrekken.

Bedankt

Fred

je hebt een "sensored " systeem en uit jou verhaal maak ik op dat ie niet 'ziet' wat de stand van de rotor is.

heb je al in de gebruiksaanwijzing gekeken ? Daar staan altijd wel tips in wat en hoe te handelen. ( R.T.F.M. )

Het lijkt mij niet dat het butsje in het motorhuis het probleem is maar eerder de sensorkabel. Zit die wel goed in de regelaar en de motor ?

Hey, bedankt voor je antwoord, maar dit heb ik al gedaan

Vertandingen geprobeerd, 17,18,19,20,21,22
Nog steeds hetzelfde, zelf zonder tandwiel moet ik
hem handmating in gang draaien

Ik heb bijna hetzelfde probleem met een novak GTB.

Bij mij zijn er van de zes standen die een electromotor kan innemen er twee niet goed. Dat wil zeggen dat ik een kans heb van 1/3 dat ik na stilstand niet verder kan rijden.

Het aparte is verder dat ik in die twee standen wel achteruit kan rijden om vervolgens weer vooruit te kunnen gaan. Mits ik niet in één van de twee (niet werkende) standen terecht kom.

Dit gebeurd als ik de motor niet in de auto heb, dus aan de vertanding kan het niet liggen. (in de auto vertoond hij overigens hetzelfde gedrag)

Ik heb ook al een andere motor geprobeerd, met hetzelfde resultaat.

Ik ben dus bang dat de regelaar niet goed is.

Weet iemand misschien een adres in NL waar ik de regelaar zou kunnen laten repareren?

mobifred zei:
Hey, bedankt voor je antwoord, maar dit heb ik al gedaan

Vertandingen geprobeerd, 17,18,19,20,21,22
Nog steeds hetzelfde, zelf zonder tandwiel moet ik
hem handmating in gang draaien

wat voor rollout heeft je wagen (staat achterin je handleiding)?
spurgear / pinion x rollout = ....
als hier een waarde van minder dan 6 uitkomt moet hij gemakkelijk vooruit komen...
moet in fases te werkl gaan:
A auto in orde
B vertanding in orde
C motor in orde
D regelaar in orde
E bekabeling in orde
enz. probeer elk punt stuk voor stuk uit te sluiten.. auto controleren emt andere motor en regelaar.. andere motor op deze regelaar plaatsen (iemadn vand e club?) en kijken of hij dan wel werkt...
regelaar verwisselen...
dit is slecht een tip/mogelijkheid maar zo isoleer je eht probleem en kom je makkelijker bij de storing....

Is geen rollout maar je Final Drive Ratio.... Je Rollout heeft met je banden omtrekt te maken en daarbij word dan je ratio gebruikt.

Met een ratio van lager als 6 zit de motor waarschijnlijk te zwaar te vertanden. Zeker met brushless motoren die moet je altijd wat lichter vertanden dan een brushed motor. Maar ja dat ligt geheel aan de baan waar gereden wordt.

nee.
spurgear / pinion x rollout = Final drive ratio....ook wel FDR!

rollout is de uitkomst van een rekensom met de verhouding van je overbrenging van de vaste overbrenging dus je diff's etc.. heeft de fabriek/ontwerper van de auto alvast voor je berekend staat achterin je builders guide bij het afstellen van de auto...
dit x je overbreng verhouding van je spurgear en pinion is je final drive ratio...
Deze waardde vergelijk je met het type baan (kort, lang, veel grip, weinig grip, etc.) en zo maak je de beste overbrenging..
waarde ligt buij indoor meestal tussen de 4.5 en 8.0 (excl uitzonderingen natuurlijk).. hierbij is 4.5 erg korte overbrenging dus kort bochtig parcours en 8.0 lang parcours zoals oval banen...

VOORBEELD:
tamiya ta-05 heeft een rollout van 2.13
spurgear 70 is standaard smaen met 22 pinion.
dus: 70 / 22 x 2.13 = 6.77
6.77 is dus een gemiddelde FDR.

Is je interne ratio ;) Waarom noemen ze het anders FINAL Drive Ratio.... omdat je het met je rollout berekend.... Lijkt me niet.

Lees is goed de diverse setup boekjes van Hudy, XRay ga zo door. Heeft rollout een hele andere betekenis.

Hier berekening van je FDR met je interne ratio (Ook wel Drive Train Ratio genoemd DTR):
Spur / Pinion = PDR
Sample PDR: 84T spur / 22 T pinion = 3.818

PDR x DTR = FDR
Sample FDR: 3.818 x 1.7 = 6.49

Hier berekening van je Rollout:
Tire Diameter x 3.14 (value of PI) = Tire Circumference
Tire Circumference / FDR = Rollout
Sample tire circumference: 63 mm x 3.14 = 197.82mm

Sample standard rollout: 197.82mm / 6.49 = 30.48mm

waarde ligt buij indoor meestal tussen de 4.5 en 8.0 (excl uitzonderingen natuurlijk).. hierbij is 4.5 erg korte overbrenging dus kort bochtig parcours en 8.0 lang parcours zoals oval banen...

Dit geheel is precies andersom. Voor een korte baan met veel bochten en weinig rechten stukken ga je hoger zitten zodat je veel kracht heb en weinig toeren (Je heb toch niks aan snelheid). Is de baan groot, lange bochten ga je dus voor een lage fdr om zo de toeren van de motor om te zetten in meer snelheid.

Doe je dit geheel andersom wens ik je veel succes op een grote baan (Veelste weinig snelheid heb je dan) en ga je met een lage ratio indoor rijden kan je vaarwel zeggen tegen je motor deze gaat letterlijk in rook op zelfs een 27T zal dit doen ;)

dan verschilt het per merk kij maar eens acghterin het boekje van de ta-04s ta-05 trf415MSX evo 5 van tamiya daar staat toch echt rollout.. en dit is de berekening van je drive train ratio.. dit heeft niks met de omvang van de banden te maken.. als je het super secuur wilt doen moet je die wel mee berekenen..
maar beetje onzin als je met 1 of 2 merken bandjes rijd beide met 62mm doorsnede...
de benamingen die ik gaf kloppen wel.. de benaming die jij gaf kloppen. ook.. feit is elk merk gooit je dood met zijn eigen benamingen terwqijl een ander merk het hetzelfde noemt maar iets anders bedoelt EN NOU WEER ONTOPIC :offtopic: :D

Dan heb jij toch apparte handleidingen van Tamiya. Kom nergens iets over de combinatie rollout en de overbrenging van de auto tegen... Tamiya heeft het alleen over Gear Ratio...

Alle merken (HPI, Schumacher, Associated, Losi, Hotbodies, XRay, Tamiya en ga zo door) noemen het gewoon de ratio ook wel verhouding in het nederlands. Het is een verhouding tussen je tandwielen in de auto uit gedrukt in een getal. Dus is ook geen gemiddelde ofzo..

Als de interne aandrijving aangeduid wordt met rollout dan had de totale gebeuren wel final rollout geheten ofzo. Maar ja wat is rollout? geeft in ieder geval geen verhouding aan van de tandwielen in de auto. De naam zegt daar ook niks over.

Maar idd we gaan weer :ontopic:

@TS
Ik zou is naar de sensor draden kijken. Heb nog niet eerder gehoord dat hij helemaal niks meer deed maar wel is paar keer gezien dat de motor gaat stotteren tijdens het optrekken en half gas rijden. Toen zat er 1 sensor draad niet goed.

waarschijnlijk je sensor ... als je een cc mamba regelaar koopt kun je zo die sensor shit in de vullisbak deponeren !!! en dan draait e wel ;)

het zijn alleen maar onderdelen die stuk kunnen gaan .....

heb je misschien ooit een grote magneet erbij gehouden ?? of heb je misschien een koelvin op je motor geplaatst ??? daar raken je halsensoren van in de war of ze gaan zelfs naar de K(%&*$# ..........

@Bono, Een goed Nederlands woord voor Roll-out = loopafstand, en dat heeft alles te maken met je banddiameter. Wanneer de drive-ratio hetzelfde blijft en je doet een band onder je auto die 2x zo groot is dan die gene die je er af heb gehaald, dan gaat hij echt niet meer vooruit. De verhouding van 1 omwenteling van je motor tegenover de as waar het wiel op is geplaatst blijft hetzelfde, maar de loopafstand van de band is veranderd/vergroot. De loopafstand van de band is de omtrek, uitgerold op de ondergrond. Dus de roll-out is de relatie tussen 1 omwenteling van de motor en de loopafstand van de band. Hier een link voor jou, om er online wat mee te gaan experimenteren, en er duidelijkheid in te brengen http://www.gearchart.com/index.cfm?fuseaction=chart.create

Back