Luchtbel in zuigertank

Discussie in 'Duikboten' gestart door martijn de boer, 14 jul 2008.

  1. Hoe raak je het beste van de luchtbel in een zuigertank af als je die voor het eerst vol trekt? Ik heb begrepen dat het in de duikerij om grammen gaat en een luchtbelletje van een paar cc is toch al gauw een paar gram. Het lijkt me helemaal lastig worden als je bij herhaald lozen steeds wat lucht kwijt raakt en de boot dus feitelijk zwaarder wordt als je de tank weer vol trekt.

    Is dit een questie van ter plekke proportioneel trimmen van de tank? Of toch op 1 of andere manier de lucht zien kwijt te raken? Hoe?
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Martijn,
    ik heb in mijn boten an de aanzuig zijde nog een buisje zitten.
    Dit is maar inwendig 3 mm maar is wel de ontluchting van de tank.
    Heb het er al jaren inzitten.
    Als de boot in het water gelegd wordt loopt het stukje tussen zuiger en wand vanzelf vol.
    Ik neem dus ook geen water mee naar huis omdat het niet uit de tank kan.
    Werkt prima en eenvoudig te maken mits je techniek vast in de boot gemonteerd is.


    Hein
     
  3. Daar zit een beetje de crux van de zaak, want mijn opstelling wordt a la Lafayette. De tank zit midden in het techrack dat aan het achterschip vast zit. Ik moet de slang/slangen helemaal naar het achterschip leiden. Daar komt bij dat bij bovenwatervaart de tank mogelijk deels boven de waterlijn komt te liggen en in dat geval de dode ruimte dus niet vanzelf vol loopt.

    Bijkomende handicap is dat ik erg weinig ruimte heb voor aansluiting(en) aan de tank. De tank zelf is 100 mm in diameter en de opening waar het ding doorheen moet 118 mm. Ik heb dus 18 mm voor de aansluiting(en), want die moeten in het midden van de tank (de tank is een dubbel zuiger tank).
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Er is een manier. De zuiger vol laten lopen, en na 8 seconden weer leeg. Doe dit een keer of 6a10 en je bent van de luchtbellen af. Daarna volstaat een 3a4 keer als je met de boot gaat varen.....

    Douglas
     

Deel Deze Pagina