Richard Branderhorst
PH-SAM
Bij de voorlaatste vlucht met mijn Tuono had ik problemen met de FESTO snelkoppelingen om lucht te tanken. Kist had een maandje of twee stil gestaan en ik heb ze ingespoten gehad met WD40 omdat ze toen ook al wat vreemd deden. Nu waren ze bijna niet in te drukken met de nippel. Ik dacht in eerste instantie aan die WD40 dat de ventielen misschien had doen vastplakken.
Maar ook de ENGEL compressor werkte niet naar behoren, de manometer gaf slecht druk aan.
Op aanraden van Engel vandaag de pomp uit elkaar gehaald om de opening in de drukmeter te reinigen en wat kom ik tegen:
Volledig vervuild pomphuis! Er is iets mis gegaan met een afdichtingsring...
OK, de pomp gaat retour Engel. MAAR, onderlaatst zag ik iemand (ben ff vergeten wie) met een filter in het lucht circuit, dat vond ik (toen) echt overdreven. Nu denk ik daar anders over: ik ga een filter plaatsen in de tankleiding van de compressor en twee extra filters aan boord, tussen de tanks en de drukregelaars, of vlak voor de tanks, weet ik nog niet.
Hopelijk is de Tuono zijn luchtsystemen niet al vervuild.. Maar twee nieuwe FESTO koppelingen kost het al wel...
Je bent nooit te oud om te leren......
Maar ook de ENGEL compressor werkte niet naar behoren, de manometer gaf slecht druk aan.
Op aanraden van Engel vandaag de pomp uit elkaar gehaald om de opening in de drukmeter te reinigen en wat kom ik tegen:
Volledig vervuild pomphuis! Er is iets mis gegaan met een afdichtingsring...
OK, de pomp gaat retour Engel. MAAR, onderlaatst zag ik iemand (ben ff vergeten wie) met een filter in het lucht circuit, dat vond ik (toen) echt overdreven. Nu denk ik daar anders over: ik ga een filter plaatsen in de tankleiding van de compressor en twee extra filters aan boord, tussen de tanks en de drukregelaars, of vlak voor de tanks, weet ik nog niet.
Hopelijk is de Tuono zijn luchtsystemen niet al vervuild.. Maar twee nieuwe FESTO koppelingen kost het al wel...
Je bent nooit te oud om te leren......