Luchtfilter voor OS50 Hyper/Raptor50V2

• Topicstarter Topicstarter nwolsink
  • Startdatum Startdatum
N

nwolsink

Guest
Ik wil een luchtfilter gaan monteren op mij OS50 Hyper / Raptor50

Bij veel buiten vliegen pakt de motor toch echt wel zand, gras e.d. ik schrok ervan wat ik allemaal aantrof in de "tunnel" vd heli waar ook de carb zijn lucht weghaalt.

Welke (auto) filters zijn geschikt? het moet wel een filter zijn wat met schuim/olie werkt anders heeft het nog geen zin.
HPI heeft de H72438 High Performance Airfilter (15mm), deze ziet er imho wel geschikt uit, kosten € 18,50 daar kan je de motor niet voor stuk laten lopen.

holco zei:
Prima filter, gebruik ik in al mijn heli's.

In een Raptor 50 lukt het alleen in een Zero-G frame

En waar haal ik een Zero-G frame :D Ik zag er wel nog een staan op runryder met ook een hele dik koppelingshuis, (her)kent iemand die?

Das idd een mooi filter, maar kan je dat schuim er niet beter wel op doen, dat is nu juist voor het hele fijne stof.

nwolsink zei:
holco zei:

Das een hele dure upgrade 8O laten we dat nog maar even niet doen. Wat zijn eigenlijk de voordelen van deze eCCPM upgrade?
Ik snap het technische verschil maar hoe vertaald zich dit in vliegeigenschappen?

Voordeel is dat de krachten verdeeld zijn over 3 gelijke servo's, eenvoudiger, lichter, en totaal spelingsvrij.

Nadelen zijn er ook, er kunnen tijd verschillen zijn tussen de drie servo's, in de uiterste pitch standen verloopt de pitch
minnimaal als er nick en of rol gestuurt wordt.
Dit is prima weg te stellen met de wat luxere computer zenders (Futaba T12FG) en dan zijn er alleen maar voordelen :D

nwolsink zei:
Das idd een mooi filter, maar kan je dat schuim er niet beter wel op doen, dat is nu juist voor het hele fijne stof.

In het filterhuis zit een in olie gedrenkt schuimfilter wat dus het kleinste stofje tegen houdt, het schuimfilter (zonder olie) aan de buitenzijde
is bedoeld om het eerste grove vuil tegen te houden meer bedoeld voor auto's maar in een heli totaal overbodig.

Ha, die Clutch Bell hadden ze ook op die site, die heb ik maar even besteld, wilde nl de liner vervangen in mijn huidige maar die was nog niet dusdanig slecht dat ik hem er al uit wil snijden. deze is nog goedkoper dan een originele :)

holco zei:
nwolsink zei:

In het filterhuis zit een in olie gedrenkt schuimfilter wat dus het kleinste stofje tegen houdt, het schuimfilter (zonder olie) aan de buitenzijde
is bedoeld om het eerste grove vuil tegen te houden meer bedoeld voor auto's maar in een heli totaal overbodig.

Wat ik dan zou doen (mijn andere hobby is motocross :wink: ) is het kleine schuimfilter eruit halen en de grote in de olie zetten, dan kan de motor nog beter ademen.

nwolsink zei:
holco zei:
nwolsink zei:

Wat ik dan zou doen (mijn andere hobby is motocross :wink: ) is het kleine schuimfilter eruit halen en de grote in de olie zetten, dan kan de motor nog beter ademen.

FF goed naar je eigen foto van het filter kijken :wink: zal je zien dat via de voorkant van het filter ook lucht aangezogen wordt.
Maar geloof me dat zelfs een 15cc motor geen lucht te kort komt met dit filter, en wat ik ook een groot voordeel vindt
van zo'n filter is dat de carburateur totaal geen brandstof meer kan sproeien, met als resultaat altijd een schone heli en
een beetje zuiniger in brandstof verbruik :D

holco zei:
nwolsink zei:
holco zei:
nwolsink zei:

FF goed naar je eigen foto van het filter kijken :wink: zal je zien dat via de voorkant van het filter ook lucht aangezogen wordt.
Maar geloof me dat zelfs een 15cc motor geen lucht te kort komt met dit filter, en wat ik ook een groot voordeel vindt
van zo'n filter is dat de carburateur totaal geen brandstof meer kan sproeien, met als resultaat altijd een schone heli en
een beetje zuiniger in brandstof verbruik :D

Een 2 takt loopt in de regel beter met een luchtfilter, mits:
-je de motor er goed op afsteld
-het filter goed ademd en groot genoeg is
-je hem schoon houdt

Nu nog zien hoe ik hem op mijn Raptor ga krijgen :?:

Het ccpm frame zou ook 200 gram lichter moeten zijn....beweerd K&S tuningteile.(99% het zelfde frame)
Het zou kunnen want door de directe aansturing heb je veel onderdelen gewoon niet meer nodig.
Maar er zijn nog een paar hele grote nadelen. de crash kosten.
De carbon platen kosten zeker 30 euro per stuk en dan nog de levertijd dit soort platen van een set die niet veel verkocht word ,word lang wachten waarschijnlijk.
Je electronica is wel heel kwetsbaar in dit frame.
Maar 200g minder gewicht ga je zeker merken al kost het een vermogen...

Gr Matthijs

:D
matthijsraptor50 zei:
Het ccpm frame zou ook 200 gram lichter moeten zijn....beweerd K&S tuningteile.(99% het zelfde frame)
Het zou kunnen want door de directe aansturing heb je veel onderdelen gewoon niet meer nodig.
Maar er zijn nog een paar hele grote nadelen. de crash kosten.
De carbon platen kosten zeker 30 euro per stuk en dan nog de levertijd dit soort platen van een set die niet veel verkocht word ,word lang wachten waarschijnlijk.
Je electronica is wel heel kwetsbaar in dit frame.
Maar 200g minder gewicht ga je zeker merken al kost het een vermogen...

Gr Matthijs

Ik ga het iig niet doen de upgrade naar een ccpm frame, hij vliegt zo goed genoeg en er is al wel genoeg "gepimped" :D
Heeft K&S ook een website? Ik zou het frame wel willen zien nl.

Pas geleden heb ik een crash gehad met mijn R50, daarbij heeft de carburateur zand binnen gekregen en ook wat in de motor.
Nu is dat opgelost, maar uit voorzorg wil ik een luchtfilter plaatsten om de motor te beschermen.

Nu nog zien hoe ik hem op mijn Raptor ga krijgen :?:

Ben jij er nog in geslaagd om dat luchtfilter in te bouwen in het standaard R50 frame?
Zelf heb ik zitten puzzelen hoe ik dit zou kunnen plaatsen, en kan eigenlijk een ding bedenken.

De ruimte voor op de carburateur zal niet genoeg zijn, maar zou je hem naar buiten kunnen brengen door een gat in het frame aan de zijkant te boren en dan met een siliconenslang aansluiten op de carburateur?
Het luchtfilter zou dan aan de zijkant van het frame, ongeveer ter plaatse van de rand van de kap, maar wel binnen de kap zitten.

Zou het werken?

Gr, Roy

Laatst bewerkt:
Ey Sander dit is het verkeerde onderwerp;-)

Doe je ook nog mee aan Dutch3D dit jaar? Ik was degene die ook een raptor 90 had;-)

Back