Luchtopnames met een trex600ESP van kiters boven Ijburg in Amsterdam

Dus jij blijft gewoon rustig staan als iemand op 5 meter afstand een trex 600 langs zou vliegen ??? ...
Ik ben in een milde bui vandaag :) (het gaat niet goed met mij). Lees maar eens de veiligheidsreacties die ik in de loop der tijd geschreven heb, sommige behoorlijk stevig, je komt net kijken hier ;) en zult ze daarom nog niet gezien hebben. Genoeg mensen die mij een veiligheidszeurkous vinden. Een heli op vijf meter zal ik goed in de gaten houden en als het vaker voor komt, zal ik de vlieger vragen het niet te doen, of ik ga zelf weg. Ik vloog nooit met heli over pits, op geen enkele hoogte.

Met beoordelen a.h.v. camerabeelden moet je oppassen, afstanden kunnen behoorlijk vertekenen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in een milde bui vandaag :) (het gaat niet goed met mij). Lees maar eens de veiligheidsreacties die ik in de loop der tijd geschreven heb, sommige behoorlijk stevig, je komt net kijken hier ;) en zult ze daarom nog niet gezien hebben. Genoeg mensen die mij een veiligheidszeurkous vinden. Een heli op vijf meter zal ik goed in de gaten houden en als het vaker voor komt, zal ik de vlieger vragen het niet te doen, of ik ga zelf weg. Ik vloog nooit met heli over pits, op geen enkele hoogte.

Met beoordelen a.h.v. camerabeelden moet je oppassen, afstanden kunnen behoorlijk vertekenen.

Sorry voor het milde sarcasme, mijn reaktie was gewoon meer verbazing over een veiligheidsnorm van 5 meter bij mensen vandaan ( kennelijk verzekeringstechnisch bedacht / ondersteund).

Afstanden zijn niet in te schatten, maar los van deze zaak verbaasde ik me meer over de 5 meter norm, dat lijkt mij iig geen veilige afstand.

De filmer vermeld nog dat dat alleen geld als hij ernaast staat dus als je heli in mischien een heel onverwachte gebeurtenis op iemand afvliegt omdat de sturing weg is, wat gaat hij dan doen ?, hem met zijn handen uit de lucht slaan ?

Denk dat dit sooort afstanden zijn bedacht door verzekeringsmensen die er weinig verstand van hebben. En onderschatten wat een heli van dit formaat met iemand kan doen.

Maar goed dat is een hele interessante discussie, maar een beetje offtopic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veiligheid bestaat niet, geloof me al doe je al het mogelijke. Het gaat om de beperking van het risico.Het leven is een groot risico dat is nooit anders geweest. Ik heb de kiters verteld van mijn filmplannen en ze vonden het leuk. En Natuurlijk kan ik van 5 meter afstand 5 meter inschatten. Zoals je ziet in de opnames vlieg ik wel 20 meter boven de kites op afstand en die zijn weer 25 meter van hun kite verwijderd.

Mijn Cameraheli is geen speeltje, ik doe dit voor mijn werk als cameraman. Alles is verder dubbel uitgevoerd, zoals dubbele ontvangers / accu's etc. Ik doe een flightcheck voor iedere vlucht etc. Als alsnog de sturing wegvalt gaat de motor direkt uit. Er kan altijd wat mis gaan maar ik hou het risico beperkt. Verder houd ik mij aan de normen van de verzekering. Je helemaal niet over de pits vliegen of over mensen , nooit niet ook niet van de verzekering period. Dus begrijp commentaar niet dat ik me niet aan de veiligheidsnorm zou houden. Als je dit werk professioneel doet is veiligheid nog belangrijker dan voor een normaal persoon.
 
Veiligheid bestaat niet, geloof me al doe je al het mogelijke. Het gaat om de beperking van het risico.Het leven is een groot risico dat is nooit anders geweest. Ik heb de kiters verteld van mijn filmplannen en ze vonden het leuk. En Natuurlijk kan ik van 5 meter afstand 5 meter inschatten. Zoals je ziet in de opnames vlieg ik wel 20 meter boven de kites op afstand en die zijn weer 25 meter van hun kite verwijderd.

Mijn Cameraheli is geen speeltje, ik doe dit voor mijn werk als cameraman. Alles is verder dubbel uitgevoerd, zoals dubbele ontvangers / accu's etc. Ik doe een flightcheck voor iedere vlucht etc. Als alsnog de sturing wegvalt gaat de motor direkt uit. Er kan altijd wat mis gaan maar ik hou het risico beperkt. Verder houd ik mij aan de normen van de verzekering. Je helemaal niet over de pits vliegen of over mensen , nooit niet ook niet van de verzekering period. Dus begrijp commentaar niet dat ik me niet aan de veiligheidsnorm zou houden. Als je dit werk professioneel doet is veiligheid nog belangrijker dan voor een normaal persoon.

Wie ben ik om jou op veiligheid te beoordelen. Ik verbaas me alleen over een 5 meter afstand houden regel, waar jij zelf over begint.

Dat je nu behoorlijk ver van kiters afzit was mij al duidelijk. En goed om te horen dat je alles al dubbel uitvoert en je een failsave hebt, maar op korte afstand zal je rotor nog aardige speed hebben waarschijnlijk, maar op grotere afstand zal deze failsave een behoorlijke veiligheid geven.

100% veiligheid bestaat niet, je doet wat je kunt en naar de maatstaven die ervoor staan, dat klopt. Maar hetb liojkt mij niet gek dat ik 5 meter als minimale afstand wel erg mager vind ondanks al je voorzorgen.

Mij lijkt als leek een afstandie jij noemt van 50 meter al veel veiliger.

Maar vat dit niet op als een jou de maat nemen ik ben alleen nieuwsgierig en in dit geval hield dat door Ron opgeworpen veilheids issue mijn aandacht vast.

Mij mag je ook altijd komen filmen tijdens het kitesurfen.
 
hallo Ron en soul,

ook 50 meter afstand is nog niet veilig helaas. Als er een blad spontaan afbreekt dat 400 km/h ronddraait kan ie je nog raken. Ik denk dat een meter of 200 veilig te noemen is. Probleem is alleen dat je dan ook als piloot de heli niet meer ziet en het geheel dus zinloos wordt. ( op 50 meter afstand film je overigens ook niks nuttigs meer ) Net als je geen dikke lijnvliegtuigen meer boven de bebouwde kom zou moeten hebben want die vallen ook naar beneden. Autorijden gewoon verbieden te gevaarlijk en het leven ook verbieden ook veels te gevaarlijk.
 
Ik verbaas me altijd over dat verbod om niet over de pits of andere objecten te vliegen. De meeste vliegende zaken (1:1 of model) hebben nauwelijks de neiging om recht naar beneden te vallen als er wat mis gaat, maar leggen juist nog een zekere afstand af.
 
hallo Ron en soul,

ook 50 meter afstand is nog niet veilig helaas. Als er een blad spontaan afbreekt dat 400 km/h ronddraait kan ie je nog raken. Ik denk dat een meter of 200 veilig te noemen is. Probleem is alleen dat je dan ook als piloot de heli niet meer ziet en het geheel dus zinloos wordt. ( op 50 meter afstand film je overigens ook niks nuttigs meer ) Net als je geen dikke lijnvliegtuigen meer boven de bebouwde kom zou moeten hebben want die vallen ook naar beneden. Autorijden gewoon verbieden te gevaarlijk en het leven ook verbieden ook veels te gevaarlijk.

Als jij zelf 200 meter als veilig beoordeeld en er gebeurd wat en een rechter vind ook dat de afstand te kort was en 200 meter pas veilig te noemen is.
Mischien na raadplegen van specialisten, hang je er toch in of je verzekering.
Dat er ook vliegtuigen neerstorten en we niet eewig leven en het leven een gok/risiko is dat soort redeneringen daar zal de rechter geen boodschap aan hebben en die hebben dan geen waarde. Dat personen toestemming geven heeft ook niet veel waarde als jij nalatig bent met het garanderen van de veiligheid. Daar zijn aansprakelijkheidsuitspraken over geweest in nederland. Dus mischien toch een punt om aan te denken?

Maar we gaan een beetje off topic.
 
Inderdaad off topic, het gaat om het filmen en dat willen we graag zien. Kitesurfen is een en al spanning, dan maakt zo's helitje niets meer uit.
 
Vind het geweldig man :)
Prachtige beelden.

En inderdaad, graag on-topic blijven, please.. houd het hier leuk en ongedwongen.
 
Vind het geweldig man :)
Prachtige beelden.
Ben ik nou echt de enige die vindt dat je surfer en kite vaker in één shot zou moeten hebben? :confused:

Overigens, (net nog eens bekeken), de heli zit meestal net iets lager dan de kites kunnen komen. Als je met een GPS of zo de heli zou kunnen locken op een bepaalde hoogte (iets hoger dan de kites) dan zou je zonder kopzorg dichter bij de kites kunnen komen; en dan gaat het ook beter lukken om man en kite samen in beeld te krijgen...
 
:)
Ik snap wat je bedoeld Bart.
Maar ik heb al behoorlijk ontzag voor wat ik zie, lijkt me niet echt eenvoudig in de praktijk.
Het is al knap moeilijk om vanuit stilstand goede beelden te maken van snel bewegende onderwerpen.
Tegelijk onderwerp, vlakverdeling, licht, vooruitdenken, etc.etc.
Vandaar dat ik het prachtige beelden vind.
Maakt promotie ook een stuk toegankelijker met een veel kleiner budget.
Je kan het niet gaan vergelijken met een echte heli op afstand en een peperdure camera denk ik.
Gemixed kan dit toch heel goed gebruikt worden voor bepaalde doeleinden?.
(ik herinner me ook nog proffesionele heli beelden van de Tour de France uit de jaren 90, die waren vaak minder ;) )

Grt,
Eric
 
Ik denk dat deze heli gewoon draait voor professioneel werk hoor. Ik ken Mark Godefroy nog van vroeger (I Feel Good, Marc!) en hij is zo iemand die als het even kan van zijn hobby zijn beroep maakt... :D maar ik had vroeger hetzelfde beroep, vandaar dat ik ook even professionele normen aanleg... :cool:
Je kan het niet gaan vergelijken met een echte heli op afstand en een peperdure camera denk ik.
(ik herinner me ook nog proffesionele heli beelden van de Tour de France uit de jaren 90, die waren vaak minder ;) )
Zonder meer, de eerste de beste amateurcamera van een paar honderd euro die je vandaag koopt is veel beter (en veeel kleiner en lichter) dan de LDK14 waar ik vroeger oa sport- en journaalbeelden mee draaide... (en ik heb er ook nog wel eens mee uit een 1:1 heli gehangen).
 
hehe eindelijk weer eens wat positievere reakties. Er komt een hoogtemeter op de heli met gps zodat ik op de grond direct kan zien ( superimposed over de video ) waar en hoe hoog de heli is. Probleem met man en kite was nu meer dat de camera niet ver genoeg naar beneden kon tilten. Er komt nu een servo met tandriem in zodat de beperkingen weg zijn en het tilten smoother wordt. Iemand advies voor vibratiedemping?

gr marc
 
je ziet het aan dat het beeld niet echt scherp is, en dat is niet de bedoeling , dat geschut is eenvoudig te verwijderen door 3 gyro's te gebruiken met snelle servo's
nou ja eenvoudig :-)
 
Heeft je camera een stabilisator? Of helpt dat niet voor dit soort trilling?
 
Iemand advies voor vibratiedemping?

Beginnen met de heli abnormaal goed uit te ballanceren, op de servo's die de camera bedienen zou je misschien ook een gyro kunnen zetten. en de bekende rubbers natuurlijk niet te vergeten.

Op een brandstof vliegtuig kreeg ik helder, scherp, storingsvrij beeld, volgens sommige bijna onmogelijk.
Maar jij doet het in HD, dat is dan weer een stukje serieuzer.
 
camera heeft een optische stabilisator maar dat helpt maar weinig. op de pan en tilt komen gyro's maar dat helpt alleen tegen het swingen. De zeer hoge vibraties van de heli zijn moeilijk weg te krijgen zeker voor HD video. Natuurlijk heb ik de heli helemaal uitgebalanceerd tot de paddles aan toe. De cameramount hangt in Rubbers en schokbrekers. Tja een vliegtuig werkt helaas makkelijker en heeft gewoon minder trillingen. De oorzaak blijft de hoofdrotorbladen. Want als ik die er af haal is de trilling weg. Ze zijn goed gebalanceerd en hebben geen bladspoor. Het zijn Align bladen en ga binnenkort de curtis youngbloods eens proberen

thnx voor de input.

marc
 
Super!

Heb je de beelden inmiddels ook helemaal trillingvrij? En hoe heb je dat kunnen doen?
Zelf is het me niet gelukt met een T-rex 600, De Logo's doen het op dat vlak gewoon erg goed.
Ik ben benieuwd naar de clip.


Greetz, Aldert
 
Back
Top