Luchtvideo's

• Topicstarter Topicstarter P. van Laere
  • Startdatum Startdatum
P

P. van Laere

Guest
Hoi, ik heb even een lastige vraag…

Ik heb een tijd geleden luchtfoto’s met mijn Multiplex Twinstar gemaakt. Dit d.m.v. een fototoestel bovenop mijn vleugel te plaatsen. Al met al 450 gram extra ‘bagage’ en flink wat extra luchtweerstand, maar met de nodige vliegkunsten ging dit net. Deze foto’s zijn echt super geworden.
Maar ik ben nu van plan luchtvideo’s te maken. Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan doen, en dit met en totaalgewicht van het liefst beneden de 300 gram en een ‘live-verbinding’.
Ik ben gister in een electrowinkel geweest en daar hebben ze een minicameraatje van iets van 60 gram. Ook hebben ze superkleine 200MHz zendertjes en ontvangertjes met een goed bereik (paar honderd meter)
Maar verder heb ik niet superveel verstand van electronica, aansluiten e.d. (het liefst op mijn laptop (USB o.i.d. mogelijk?))
Weet iemand waar hier goede schema’s van te vinden zijn / zijn er ‘kant en klare’ sets van te koop / andere opties?

Alvast bedankt voor de reacties

Als je bereid bent om de kant en klare spullen uit een electronicawinkel te kopen is het opzich vrij eenvoudig te doen.

Als je de camera en videozender in je vliegtuig monteert zullen deze spanning moeten hebben. Je zult dus ook nog een accu mee moeten nemen. Het totaal gewicht van de zender, camera en accu moet dus onder de 300gram zijn.

Als je dit klaar hebt wordt het beeld naar de grond gestuurd en dit kun je daar met een ontvanger op de grond gebruiken. Dit videosignaal is een standaard signaal wat je op een TV of video op kunt nemen.

Om dit signaal je laptop in te krijgen is niet eenvoudig. Je zult dan een apparaat nodig hebben dat het standaard videosignaal omzet naar een digitaal bestand. Een zogenaamde videocapturing kaart.

Beter kun je een klein TVtje (zelf gebruiken wij een 4inch LCD scherm) met een 12v videorecorder gebruiken. Je kunt dan alles opnemen en later thuis op een computer bewerken.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel. Hier is ook veel te vinden:
www.rc-cam.com

Staat ergens op het forum met een foto, op één van de indoor evenementen heeft o.a. Dick, of was het Bert?, met een videocamera gevlogen..... was iets heel lichts (is overigens gewoon te bestellen bij o.a. Conrad) van 30 gram ??? camera+zender inclusief 1 (of 2??) Kokam 145Mah lipo's..

Ik heb nog even gezocht maar kan het zo niet meer vinden...

Toch nog gevonden...

afb326.jpg

Weegt slechts 14 gram ... komt bij R_R_R vandaan

En komt uit (foto) verslag "gezien in Alphen, 13-10 (2002)....." http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=608

Als je dit goed wil doen, komt er meer bij kijken dan je aanvankelijk denkt. Met name een goed bereik als je een motor model gebruikt kan lastig zijn. Ik gebruik een systeem waarbij alles op 5 volt werkt, cameras, videoswitcher waarmee tussen cameras kan worden gewisseld, en zender op 2,4 GHz. Weegt inclusief accu (5 NiMh cellen) zo'n 200 gram en wordt probleemloos meegenomen door het vliegtuig. Wat erg lastig is, is de antenne techniek. Op deze frequenties is dat meer een soort "black magic" dan wetenschap. Antennes bepalen in hoge mate hoe goed het hele systeem functioneert. Wel erg leuk om mee te experimenteren. Als je de foto paginas van rc-cam.com forum kijkt zie je op pag 7 mijn equipment zoals die uiteindelijk gebruikt wordt. Gezien de gebruikte frequenties en vermogens (500 mW) wel een am.licentie nodig, maar die heb ik dus dat was geen probleem. Als je meer technische info wil moet je het e.e.a. eens zien.

Hans Delemarre, alias delcam, PH7JDE

wat kost nou zo'n cameramet life uitzendingen
hele maal compleet

Kostprijs van een setup met een Panasonic CCD camera op 5 volt, 500 mW 2.4GHz zender en voeding, ontvanger op 5 volt met accu's? In totaal zo'n €350.= tot €400.= en een hoop werk om de antennes te maken, en de geluidsversterker voor de video zender (en de verbindingen met de digitale videocamera met analoge ingang en converter die je natuurlijk al hebt.....) Komt nog ongeveer €50 bij voor het examen voor de benodigde amateur licentie van de dienst Telecom. Ik gebruik de modules van Fels uit HongKong. (=P3-Security)
Kostprijs van een set die je nu in Pijnacker bij Quartel (blijf ik toch tevreden over....) kant en klaar koopt met een CMOS camera en zender op een 9 volts batterijtje met een ontvanger die op een netvoeding kan werken op 1,2 GHz en een laag vermogen (minder afstand haalbaar, beduidend meer beeldruis) €90.=
Je ziet er is veel mogelijk. Wat hierin tot uiting komt is het verschil in kwaliteit (CMOS-CCD, overbrugbare afstand e.d.), gemak (alles op 5 volt), en een tweede hobby (elektronica en zendamateur, antennes bedenken en maken en testen etc)

Hans Delemarre, PH7JDE

Delcam zei:
Kostprijs van een setup met een Panasonic CCD camera op 5 volt, 500 mW 2.4GHz zender en voeding, ontvanger op 5 volt met accu's? In totaal zo'n €350.= tot €400.= en een hoop werk om de antennes te maken, en de geluidsversterker voor de video zender (en de verbindingen met de digitale videocamera met analoge ingang en converter die je natuurlijk al hebt.....) Komt nog ongeveer €50 bij voor het examen voor de benodigde amateur licentie van de dienst Telecom. Ik gebruik de modules van Fels uit HongKong. (=P3-Security)
Kostprijs van een set die je nu in Pijnacker bij Quartel (blijf ik toch tevreden over....) kant en klaar koopt met een CMOS camera en zender op een 9 volts batterijtje met een ontvanger die op een netvoeding kan werken op 1,2 GHz en een laag vermogen (minder afstand haalbaar, beduidend meer beeldruis) €90.=
Je ziet er is veel mogelijk. Wat hierin tot uiting komt is het verschil in kwaliteit (CMOS-CCD, overbrugbare afstand e.d.), gemak (alles op 5 volt), en een tweede hobby (elektronica en zendamateur, antennes bedenken en maken en testen etc)

Hans Delemarre, PH7JDE

Hoi ikzelf ben al 3 jaar met foto,s en vidio,s aan het experimenteren,
ook de zogenaamde 300mw cameraatjes gekocht ,en aangesloten op de vidio ingang van van mijn camcorder ,erg de belangrijk de meeste digitale vidio camera,s hebben allen uit en geen av in.
Daar ik een electroheli vlieger had ik veel last van de stroom stoorveldjes maar toch redelijk zuivere beelden,let wel op om een 2,4 ghz set tekopen ,geen 1,2 ghz set dat is bagger troep.
Ook eens een 7,2 lcd schermpje op mijn fc 28 gemonteerd wel rugpijn uiteraard door het gewicht maar wel eens leuk direct de luchtbeelden kunnen zien.
Toch heb ik nu sinds korte tijd een andere oplossing ,die veel beter bevalt
Een 2de hands sony digitale camera gekocht ,3,2 megapixels gekocht en wat voor mij belangrijk was hij maakt ook vidio,s met geluid in 640x480 formaat.
De meeste andere camera,s gaan met hun resulutie niet verder dan 320x240 sony dus niet aan de hand van de memory stick film ik zo,n 3a 4 min met geluid zonder storing.
Ik weet niet hoe je een foto op dit forum kan plaatsen anders had ik mijn heli met camera even laten zien.
Mvg Jan.

Back