lus in elastiek ??

Recent heb ik een nieuw stuk elastiek overgenomen voor een hoogtestart lijn. Daar moeten nog lussen aangemaakt worden. Dat lukt mij wel maar ik weet niet of ik wel of niet weer een metalen of kunststof 'oog' in de lus zal aanbrengen. In een vorig (dunner) elastiek heb ik het wel gedaan maar dat oog schuift en draait in de lus.

Als ik geen 'oog' gebruik heb ik het idee dat de hoogte lijn (heel dun dyneema draad) mogelijk insnijdt in het elastiek. Dat kan ik weer tegengaan door er een mantel van een goedkope lijn om heen te schuiven. Maar dan past de dyneema lijn weer niet op mijn molen.

Advies gezocht.

groet,
Erik

Om je dyneema 1, 2 of 3 lagen krimpkous doen en dat heel voorzichtig iets krimpen en in vorm buigen voor het afgekoeld is.

Wij gebruiken bij RES wedstrijden een oog op schroefdraad, daarvoor stoppen we een deuvel in de elastiek. Het oog schroef je dan in de deuvel.
Het elastiek een beetje warm maken dan schuift de deuvel makkelijk erin. Voor de zekerheid een beetje lijm op de deuvel smeren kan geen kwaad. Daarna een krimpkous eroverheen en om het extra te zekeren een tywrap erover.

Daar komt de nuttige info en blijkt dat mijn voor informatie niet volledig is. Mijn elastiek bestaat uit vele dunne rubber strengen met een mantel er om heen. Een houten klos, of zoals in het PDF'je een touwtje met een paar halve steken er in gaat het dus niet worden. Nog aanvullende info. De dyneema lijn haal ik binnen op een Graupner handliertje. Die heeft een trommel van ongeveer 10 cm. Van de dyneema lijn steek ik het lusje in de trommel en draai ik net als bij een vishengel de lijn op de trommel.

Blijft dus de vraag, wel of niet een 'oog' in de lus die ik in het elastiek maak?

Erik

• Like
Reactions: jve
Erik,

Voor je huidige lijn moet je dan wel haast een oog maken. Ik zou er dan denk ik toch een metalen oogje in splitsen zoals je eerder deed en die met een bindsel op zijn plek houden.

Maar probeer vooral ook eens een RES slang: mijn ervaring is dat die wel duur zijn maar ook wel heul errug goed werken. Mijne komt van emc vega - 2x 14 meter met 100 m lijn. Niet wedstrijdconform maar je komt er heerlijk hoog mee.

Graupner had eens een soort "knuppeltje" van alu met een gaatje voor ringetje of touw, die in rubber slang geduwd moest worden, zover dat het bevestiging stukje er nog uit steekt. en dan een alu ringetje over de slang geduwd (en om dat alu dingetje).
mss kan je ook iets voor jouw soort rubber maken, dunner, en ipv ringetje om , draad er strak omheen gewikkeld en gebonden. bijvoorbeeld een stukje touw met dik knoopje, waarvan je dat knoopje tussen de strengen duwt paar cm (voorzichtig dat mantel in elkaar blijft)
en dan om het stuk elastiek + mantel voor het knoopje dat tussen de strengen zit, strak een draad knopen.
ik heb zelf eens e.e.a. gedaan voor graupner elastiek, van 4 mm rond hout. ik had geen oogje in het hout. ik wikkelde en bond het touw strak om het elastiek en hout, en daarna ook om het houtje. (en dat was dan verder de lijn) zodat als er aan het touw getrokken werd, ook de knoop iig aantrok in zelfde mate. uiteindelijk omdat het touw 5, 6, keer gewikkeld is, gaat en blijft het strak zitten.
het houdt perfect. een keer trokken ze het kapot op de club, oud elastiek + veel spanning. zagi's bungeestarten en een lus geknoopt. dat snijdt inderdaad in. ik weer herstellen, houtje. (zoverre de ervaring waar ik uit put) dat houtje was dan ter vervanging van dat graupner alu dingetje.
het smeltpunt van dyneema is laag, onder 150c oid. heel snel aan met krimpkous mss. op zich afwerken met krimpkous wel heel mooi.

ik heb weleens (extra) van die restantdraadjes smeltlijm onder het krimpkous gedaan, bij krimpkous ivm touw. mss werkt dat ook wel goed met elastiek en koppelingetjes lijmen? met krimpkous. en dan de warmte er goed in laten doortrekken, dat het goed vast "soldeert". ik heb ook wel kleine t-stukje aan pet fles doppen gemaakt, voor e.e.a. drukslangetjes, met smeltlijm. heb de lijm goed "doorverhit" met de punt van het smeltpistool (en niet slechts aangebracht), en is luchtdicht, en heel stevig.
(wat freubel tips)

Komende week ga ik op pad voor kunststof/metalen 'oogjes' en passende krimpkous om lussen te maken in het elastiek. Dan wachten op fatsoenlijk weer, minder wind, om te zweven.

Links het elastiek dat nog een oog nodig heeft. Rechts een (dunner) elastiek met een metalen oog er in. Na vol uittrekken verschuift het metalen oog soms. Om dat te voorkomen ga ik een deel nylon lijn verwerken in de lus zodat het elastiek rond het oog niet te ver uitgerekt kan. Probeersel.

groet,
Erik

Ik heb wel eens van die speciale kunststof haken bij dat omwikkelde elastiek mee besteld. Kreeg die er niet goed op, ze kwamen direct weer los toen er spanning op de lijn kwam.
Nu heb ik beide uiteinden van het omwikkelde elastiek met een heteluchtföhn dichtgeschroeid. De lijn is daarna met een 5 tal mastworpen (10 halve steken) strak om het uiteinde geknoopt. Aan de grondhaak knoop ik het elastiek gewoon met een acht-knoop vast. Werkt prima voor bungee starts.

Back