M-05 banden en vering vragen

Toch maar eens een eigen topic voor m'n vragen gemaakt.

Vandaag weer lekker wat rondjes met m'n M-05 bij ERCE in Eindhoven gereden. Het is nog wennen, ik heb nog niet veel met de auto gereden en ik heb nog nooit op een circuit gereden. Gevolg, inmiddels een paar mooie koprollen en een paar keer hard naast de baan. Maar we gaan stug door.

DSC_8815 by IJsbier, on Flickr

Er moet nog het eea aan m'n M-05 gebeuren:
- S Grip banden, ik heb nu M grip banden, dat gaat, zeker met de nieuwe toplaag, maar het kan beter. :)
- Andere veren. Voor mag ie wat harder en achter wat zachter en in z'n geheel wat lager.

Waar ik nog niet uit ben is wat voor inserts voor de banden kan ik het beste nemen?
Blauwe, harde of super harde?

Ik van plan om de zwarte TRF shocks te nemen (84118) met wat verschillende veren sets, zoals 42168.
Waar ik nog niet uit ben is wat voor olie ik moet nemen? Is de 400 SOFT Gelb goed om mee te beginnen?
Of een combinatie van harde en zachte olie?

Gister de bestelling geplaatst, harde inserts en 300, 400 en 500 olie. Hopelijk is alles van de week binnen en kan ik er Zondag mee rijden.

Laatst bewerkt:
Gister was alles netjes binnengekomen. Ik heb netjes de handleiding gevolgd, maar ik vroeg me nog wat af: hoeveel gaatjes zou ik voor de dempers moeten gebruiken? 2 of 3? Ik heb nu 3 genomen. Dit kwam ik her en der tegen.

Verder heb ik nu harde veren voor voor en 500 olie voor voor, achter heb ik zachte veren en 300 olie.

Ook heb ik 1 ringetje gebruikt voor wat droop, ik vraag me af of dat goed was en wat het effect daarvan is. Ik zal het Zondag zien. Volgens de setup sheet reed Harry Veldman tijdens de TamiyaCup in Eindhoven zonder droop. Dus ik vraag me af wat beter is?

Foutje in de setupsheet, sorry! droop 2mm en ook belangrijk: weinig rebound. S-grips op de achterkant heb je echt nodig.
Groet Harry

Ik heb afgelopen weekend met de standaard lange medium veren en rondom S-grips gereden, dat gaf al een hele verbetering, in vergelijking met M-grip banden of Sweep MN33 banden.

2mm droop, dat is met 1 rubber ring, of 2? Ik heb nu 1 rubber ring volgens de handleiding.

Hoe verminder ik de rebound? Dikkere olie?

Heb je de "gewone" M05 of de V2 versie?
Bij de V2 is de droop heel snel in te stellen, en dat is een handige tuningsoptie. Op de M03 en M05 moet je de droop inderdaad instellen met ringetjes in de demper.
400 olie met drie gaatjes is in Eindhoven prima, het circuit is vrij hobbelig.
Ik rij overigens in Eindhoven op de V2 met rode veren voor en geel achter, en ben aan het experimenteren met de stabilisators en de posite van de bovenarmen.

Ik heb de V2 Pro versie, ik ziet net pas dat ik voor ook op die manier de droop kan instellen. Ik vraag me wel af of die inbusjes wel ver genoeg gaan.
Qua olie heb ik nu 500 voor en 300 achter.

Rode veren voor? Voor moet toch juist hard geveerd zijn? Niet zacht.

Om dingen op te zoeken, denk ik niet gelijk aan youtube, maar dit is wel goede uitleg. De andere parts trouwens ook. :)
De droop aan de ahterkant kon ik netjes en makkelijk met de inbusshroeven instellen.
Voor, had ik helemaal geen droop, dus de veren weer uitelkaar gehaald, O ring eruit, weer vullen, beter op de luchtbellen letten en geprobeerd om zo weinig mogelijk rebound te hebben. Of dat laatste helemaal gelukt is weet ik nog niet. Ik kon nu iniedergeval met de inbusschroefjes de droop op 2 mm instellen.

Dus nu 5 mm rijhoogte en 2 mm droop, voor en achter.
Verder harde veren voor een 500 olie, achter zachte veren en 300 olie.

We gaan het zien Zondag. :)

Na wat hulp van Erik Jan, rijdt ie al heel wat beter. :) Het wachten is nog op een snellere servo, ik heb al een een Savox 1252MG besteld, de servo die ik nu heb is (veel te)langzaam.
Na afgelopen Zondag en Maandag is er behoorlijk wat profiel van m'n voorbanden verdwenen. :)

9hhmxs.jpg

Back