M-05 Pro en Brushless, maar welke?

Hoi, ik heb laatst een Tamiya M-05 Pro aangeschaft en zit nog steeds te tobben over welke brushless motor ik erin zal zetten, het liefst iets waardoor hij vlot gaat, maar ook weer geen snelheid records hoeft te breken, dus zo'n 50-60 km/u. (Maar net wat het autootje aan kan, heb begrepen dat harder kan, maar dat het autootje dan het ene setje banden na de ander slijt.)

Even wat specificaties, het is dus een on-road, twee-wiel aangedreven auto, en dus de voorste wielen. Wiel diameter is 6,7 cm/2,64 inch en de behuizing heeft de optie voor een gear ratio van 5,8:1, 6,44:1 of 7,24:1.

Ik heb al wat af zitten zoeken maar het is moeilijk om wat te vinden wat betreft aan te raden motoren, de één zegt weer 13 Turns, een ander zegt zelf 16 Turns, en weer andere zeggen dat 9-10 Turns gewoon kan. Maar ja, welk kan nou met de huidige gear ratio's? :confused:

En, is denk het beste om een motor te nemen die met 6,44:1 werkt en als hij toch nog niet lekker loopt dat ik dan omhoog of omlaag ga gearen, afhankelijk van wat precies warm wordt, gok ik?

bandjes slijten doe je zowizo,of je nu een 9turns of een 15 turns neemt.
geloof mij als ik je vertel dat je toch ooit sneller wilt.
als ik op asfalt rijd rijd ik ook snel maar zorg ik ervoor dat men esc afgesteld staat zodat die nog wel de top snelheid bereikt maar niet vanaf de eerste milliseconde alles open geeft.
ik kan ook mijn wielen nog laten spinnen tijdens het vertrek maar ik ben de eerste seconde rustig met de gas en vanaf de auto in gang is geef ik kot open.indien ik dit niet doe doet de esc het voor mij omdat deze zodanig is ingesteld.vind ik dit niet meer leuk haal ik de instelling eraf en kan ik banden en tandwielen slijten dat het een lieve lust is...koop gewoon ineens een snelle motor (omdat alles snel went en je toch al vlug meer zal willen) in combinatie met een esc met een aantal serieuze instelmogelijkheden.zal je iets harder voelen in de portemonee maar een 2de en snellere brushless set na een half jaar ook dus... :) mijn mening: mijn 12turns is leuk maar mijn 10 turns is leuker.9turns dat moet je dan maar zelf bepalen

Aye, banden slijten, maar ik bedoelde veel sneller dan. Iemand op Youtube wist zelfs banden binnen een half uur rijden het profiel eraf te krijgen, maar dat was ook met een LRP X12 Modified 3.0 Turns motor. :shock: Banden vind ik niet erg, tandwielen wat erger. Maar, hoe snel gaan die eraan met een 9/10(.5) turns?

10 tot 12t motortje kan allemaal. en hij zal nooit warm lopen. daarvoor heb je te weinig weerstand gelijk welke ratio je steekt. en steek de versterke zwarte diff van de m06 in combinatie met de 3racing m0.6 pinions.en dan zal je heel veel moeten doen om deze kapot te krijgen.

Hoi, ik heb laatst een Tamiya M-05 Pro aangeschaft……Wiel diameter is 6,7 cm/2,64 inch ……..En, is denk het beste om een motor te nemen die met 6,44:1 werkt en als hij toch nog niet lekker loopt dat ik dan omhoog of omlaag ga gearen, afhankelijk van wat precies warm wordt, gok ik?

67mm doorsnede band/wiel..??? dat is nog groter dan een touringband, mini standaardbanden hebben een kleiner formaat, in ieder geval onder de 60mm!!

Feitelijk heb je een rustige brushless motor nodig (max 17,5t) probleem daarvan is dat deze al een gearing vraagt van 4.0 tot 4.5 op een touring, die met een grotere banddiameter, al een groter verplaatsing heeft. Een optimale gearing en verplaatsen bij een mini, vraagt een motor met heel weinig turns, die weer niet past bij deze auto, vanwege het belachelijke hoge vermogen.

Warm worden??? In ieder geval niet omdat de motor te zwaar wordt belast, hij zal eerder te warm worden omdat hij “te licht wordt belast”!!!

Vandaar dat bij de DTC, en ook bij onze club uiteindelijk gekozen is voor een simpel en goedkoop brushed motortje (Carson Cupmachine), deze past veel beter bij dit model auto, een dure brushless motor, geeft geen echte toegevoegde waarden!!!

we hebben onlangs de 24u gereden met mchassis. brushless 17.5. motortje heeft geen enkele keer boven de 40° geweest. ik heb vorig jaar denk 2 maand 12t brushless gereden met de mini. die werd nooit echt warm.
maar inderdaad. de carson cup is een leuk goedkoop alternatief. op de eerste cup dit jaar was ik ferm verschoten van de prestatie van da carsoncup in de mini tegenover de standaard silvercan.

67mm doorsnede band/wiel..??? dat is nog groter dan een touringband, mini standaardbanden hebben een kleiner formaat, in ieder geval onder de 60mm!!

Feitelijk heb je een rustige brushless motor nodig (max 17,5t) probleem daarvan is dat deze al een gearing vraagt van 4.0 tot 4.5 op een touring, die met een grotere banddiameter, al een groter verplaatsing heeft. Een optimale gearing en verplaatsen bij een mini, vraagt een motor met heel weinig turns, die weer niet past bij deze auto, vanwege het belachelijke hoge vermogen.

Warm worden??? In ieder geval niet omdat de motor te zwaar wordt belast, hij zal eerder te warm worden omdat hij “te licht wordt belast”!!!

Vandaar dat bij de DTC, en ook bij onze club uiteindelijk gekozen is voor een simpel en goedkoop brushed motortje (Carson Cupmachine), deze past veel beter bij dit model auto, een dure brushless motor, geeft geen echte toegevoegde waarden!!!

Je miste nog een comma. :mrgreen: Zes comma zeven centimeter, en ja, ik had beter millimeters kunnen gebruiken. :oops:

Maar, als ik het zo hoor is de enige motor die een beetje geschikt is en niet té belachelijk sterk uit de brushless categorie, een +/- 13 Turns. :) Maar het valt mij ook op hoe erg de meningen verschillen. Ik gok dat op het circuit, is een brushless alleen maar een last, auto heeft te veel power en wordt wed ik onhandelbaar, maar voor sprintjes trekken op een lang stukje asfalt kan het prima denk ik zo. Misschien maar een brushed én een brushless aanschaffen. :D (Ik hoop nog wel eens te gaan racen op een circuit, dus kan geen kwaad om een motor gereed te hebben gok ik zo.)

of een 2de chassis zodat je niet elke keer hoeft te verbouwen ;) maar enkel de kap moet wisselen en de batterij

Je miste nog een comma. :mrgreen: Zes comma zeven centimeter, en ja, ik had beter millimeters kunnen gebruiken. :oops:

:confused: …6,7cm = 67mm, je mag het narekenen, wat mij betreft… ;)

M-chassis banden zijn te verkrijgen oa in 2 maten, Tamiya type aanduiding 60D en 55D, globaal genomen staat dit voor: 60mm (6,0cm) en 55mm (5,5cm). De werkelijke diameter verschilt per type en merk band, zo is oa de Tamiya slick kleiner dan de radial….67mm (6,7cm) is zelfs voor een touring band, behoorlijk aan de maat. Slicks zijn normaal gesproken iets van 64mm of zoiets, profielbanden zijn regelmatig iets groter, 67mm is daar goed mogelijk.

Ah oké, even voor de duidelijkheid, ik nam dus de maat op van het wiel inclusief band. :oops: (Hoewel ik eigenlijk alleen de band heb gemeten gezien de velgen nog op de spruce zitten.)

Gek vraagje misschien, maar kan een Ball Diff iets beteken wanneer een sterke brushless wordt gebruikt? Ik vraag mij dit af omdat een Ball Diff tevens als Slipper Clutch werkt lees ik, die zou dus enige wheel spin kunnen wegnemen. Het is gewoon even een vraag, leer maar net wat een Ball Diff is. :oops:

Gek vraagje misschien, maar kan een Ball Diff iets beteken wanneer een sterke brushless wordt gebruikt? Ik vraag mij dit af omdat een Ball Diff tevens als Slipper Clutch werkt lees ik, die zou dus enige wheel spin kunnen wegnemen. Het is gewoon even een vraag, leer maar net wat een Ball Diff is. :oops:

Een bal diff is daar neit voor bedoelt, en werkt alleen als slipperclutch als ie heel precies op dat punt is ingesteld :)
Te strak en hij doet niets, te slap en je komt niet van je plek af :)
En dan nog heb je grote kans dat je kracht verliest met de bocht uit, of dat je dif gewoon smelt aangezien het er niet voor gemaakt is.
Meningen verschillen, maar voor gewoon bashen zou ik gewoon de tandwielen houden die erin zitten :)

op ERCE reden we (toen we nog een goede toplaag hadden :) )in een racedag een setje tamiya M-Grips op. Nu hebben we solaris bandjes die meer grip hebben en het een heel seizoen vol houden :)

De reden voor de verschillende antwoorden is dat het van zoveel factoren afhangt.
Waarvan de belangrijkste jouw vinger is :)
Dat je 100 kan wil nog niet zeggen dat dat ook moet :)

Back