M4A3 Sherman 1:6 Scratchbuild Project.

Door omstandigheden een tijdje niet met de hobby bezig geweest, maar nu weer tijd om het op te pakken.

Mijn beide duikboot projecten zijn nu in een eind fase, dus een nieuw project opgestart. (topics worden nog geupdate)
Iets wat al heel lang op mijn "want to do" lijstje staat is een M4A3 Sherman in 1:6 schaal.
Deze word zoveel mogelijk in metaal gemaakt naar eigen ontwerp.

Dit word een lang lopend project en er zal zeker het nodige fout gaan.
Ook zal ik tijdens de bouw veel nieuwe dingen leren en de nodige uitdagingen moeten oplossen.
Maar dat is natuurlijk de fun in de hobby :thumbsup:

De romp word gemaakt uit 6mm aluminium plaat.
De koepel, voorste differentieel huis, loopwiel stellen etc zal ik proberen te gieten in aluminium.

Inmiddels ben ik al begonnen aan het ontwerp van een 3D model op schaal.
Dit model word gebruikt voor het maken van de nodige bouw tekeningen en het printen van de giet modellen.

In dit topic wil ik een verslag van het ontwerpen en de bouw bij gaan houden voor degene die daar interesse in hebben.

Ik hoop dat anderen hier plezier aan beleven, ik zal dat zeker wel :yes::thumbsup:


maxresdefault.jpg
 
De basis voor de romp en de toren zijn inmiddels ontworpen.
Van hieruit kan ik in ieder geval tekeningen maken voor de basis vormen van het plaatwerk.
Ook word de koepel geschikt gemaakt voor een gietmal, hierdoor missen er nog details die later worden toe gevoegd.

Aan dit voorlopige ontwerp worden zeker nog details toegevoegd, maar dat kan later wel.

De basis romp.

M4-A3-Sherman-1-6-v5.png



Romp nu met koepel.

M4-A3-Sherman-1-6-v46.png


M4-A3-Sherman-1-6-v46-2.png


M4-A3-Sherman-1-6-v46-3.png
 
Een update van de onderdelen die ik al heb ontworpen.

Road wheel, drive sprocket en tracks.

De drive sprocket word in aluminium gegoten waarbij de centrale hub word gedraaid.
Waarbij de track pads ook worden gegoten in aluminium.
Tevens wil ik ook proberen de track connectors te gieten in aluminium, ze zijn redelijk klein maar ik denk toch groot genoeg om te gieten.
De pennen om de tracks mee samen te stellen maak ik van staal.
Dit zal een behoorlijke klus worden want ik heb er nogal wat nodig voor twee complete tracks :confused:

De road wheels worden ook gegoten in aluminium waarbij ik de "band" zal proberen te printen in rubber resin.

Dit gaat nog een interessante klus worden.

De drive sprocket, hierin zitten nog geen gaten want dit word de mal voor het gieten.

Drive-Sprocket-v55.png


En de centrale hub die word gedraaid.

Drive-Sprocket-v55-2.png


En de volledige drive sprocket samen gesteld.

Drive-Sprocket-v55-3.png


De track blokken met de track connectoren.

Drive-Sprocket-v58.png


En de onderzijde met het profiel.

Drive-Sprocket-v58-2.png


De track connector met inzet stukje, deze word straks bij elkaar gehouden met een boutje.

IMG-20231117-144154.jpg


IMG-20231117-144211.jpg


De voorlopige mal voor de track connector is inmiddels geprint.

IMG-20231120-152950.jpg


Zo heel klein zijn ze nu ook weer niet vergeleken met een euro :D

IMG-20231120-153000.jpg


De mal voor de drive sprocket is ook al geprint.

IMG-20231122-105022.jpg


Ook deze heeft een aardig goed formaat. De eind connector past goed in het tandwiel.

IMG-20231122-105043.jpg


Het ontwerp van het loopwiel. Het asgat is nog niet aanwezig want ook dit word een mal.

VVSS-Roadwheel-v40.png


En de "Band" oftewel het rubberen loopvlak.

VVSS-Roadwheel-v40-2.png


En het samengestelde geheel.

VVSS-Roadwheel-v40-3.png


En nog een mooie render van het geheel :D

VSS-Assem-2023-Nov-30-08-42-47-PM-000-Customized-View43573575442.png
 
Inmiddels is het ontwerp van het VVSS loopwiel samenstel ook klaar.
Gaten voor bouten etc worden later nog toegevoegd ten behoeve van de bouwtekening.

Het 3D ontwerp tot nu toe is voldoende om straks de gietmallen van te maken.

Was best nog een lastig klusje.
Ik heb geen specifieke bouw tekeningen voor de maten en moet het doen met wat tekeningen van het net en foto's.
Ook zit er nog al wat variatie in de loop stellen die in verschillende periodes en diverse fabrikanten zijn gemaakt.
Ook moet ik rekening houden dat de onderdelen worden gegoten en op schaal zijn, dat brengt wat beperkingen met zich mee.

Al met al ben ik tevreden met het resultaat wat ik behaald heb. :thumbsup:
en als de tijd daar is om alles te gaan maken zie ik wel wat ik nog kan verbeteren.

Het hoofd blok waar alles om draait.

VVSS-Assembly-v43.png


Het ontwerp van de veer en schommel armen.

VVSS-Assembly-v79.png


De veer en schommel armen nu met de houder voor de veren ertussen.
Hierin komen straks stalen pennen om het geheel te laten roteren en om de veren op hun plek te houden.

VVSS-Assembly-v89.png


Het geheel compleet met de loopwielen zoals ze straks in het hoofd blok komt.

VVSS-Assembly-v89-2.png


Het ontwerp voor de terugloop roller waar straks de rupsband overheen loopt.
Deze roller zit in een houder die apart op het hoofdblok zit geschroefd

VVSS-Assembly-v110.png


De houder voor de terugloop roller, ook dit word nog een interessant onderdeel om te maken.

VVSS-Assembly-v110-3.png


De houder op zijn plek op het hoofdblok. Hier komt hij straks met zes bouten aan vast gemonteerd.

VVSS-Assembly-v110-2.png


En dan ziet het er zo uit. De bevestiging van de roller op de beugel is nog niet ontworpen, dit doe ik zodra de onderdelen gemaakt zijn om de exacte hoogte te bepalen.

VVSS-Assembly-v110-4.png


De geleidebeugel voor de rupsband. Deze word straks gemaakt van 1mm dikke staal strip.

VVSS-Assembly-v111.png


De beugel op zijn plek op het hoofdblok.

VVSS-Assembly-v112.png


En het VVSS loopwiel samenstel compleet.

VVSS-Assembly-v113.png


VVSS-Assembly-v113-2.png


En zo ziet het er uit op de tank.

M4-A3-Sherman-1-6-v67-2.png
 
Dat word het zeker, het word ook een flinke tank :yes:
Ik zit voorlopig nog even in de ontwerp fase.
Het weer is momenteel ook te slecht en te koud voor het gieten van aluminium.

Het spannendste moet nog komen, maar daar over later meer. ;)
 
Weer een stukje klaar van het ontwerp.

De gun Mount en gun shield gemaakt.
Dit was nog wel een klus bij gebrek aan tekeningen en geschikte maten.
Veel gebruik van referentie foto's en aanpassen van het model tot het klopt.

nog niet alle gaten zijn aangebracht, wederom dit doe ik later ten behoeve van de tekeningen.
Met wat ik nu heb kan ik de mallen gaan maken voor het gieten.

Tevens nog de "bult" voor op de toren aangebracht, vermoedelijk zit die daar in verband met de .30 coax.

De gun mount met alle gaten voor de richtkijker, bevestiging van het gun shield en de coax.
M4-A3-Turret-1-6-v89-2.png


De gun shield, hier nog zonder de nodige gaten.

M4-A3-Turret-1-6-v89-3.png


Gun mount en gun shield samen met de loop. Alleen de gaten rond de loop ontbreken nog.

M4-A3-Turret-1-6-v99.png


Alles op zijn plek op de koepel.

M4-A3-Turret-1-6-v89.png


Een render van de koepel, nu met "bult" naast de gun mount.

M4-A3-Turret-16-2023-Dec-12-01-20-04-PM-000-Customized-View54752169430.png


En een totaal plaatje van de vordering van de gehele tank.
Het begint nu aardig form te krijgen.

M4-A3-Sherman-16-Base-Model-2023-Dec-12-09-57-00-AM-000-Customized-View10180320234.png
 
Een kleine update van het project.

Ik ben momenteel bezig met het ontwerp van de voorste dek plaat waar de bestuurder en bijrijder luiken in zitten.
Deze plaat zal net als bij het origineel worden gegoten.

Het ontwerp is nog een lastig klusje door alle ronde hoeken en het schuin aflopen van de plaat naar de voorkant.
Ook de bevestiging van het luik is een lastige, deze is namelijk onder een hoek.
Het is voldoende om het ontwerp maar op een kant te maken, als die klaar is hoef ik hem alleen maar te spiegelen naar de andere kant.

Het process gaat langzaam omdat ik het ontwerp in laagjes opbouw om het gewenste resultaat te krijgen.
Maar we gaan de goede kant op :thumbsup:

Het uitzetten van de positie van het luik.
De bolling van het dek is hier al aanwezig.

M4-A3-Sherman-1-6-v6.png


Het begin van het ontwerp van het hoger gelegen gedeelte waar de luiken in komen.

M4-A3-Sherman-1-6-v10.png


En de afschuining om het naar voren af te laten lopen.

M4-A3-Sherman-1-6-v13.png


En nu met de opening voor het luik.

M4-A3-Sherman-1-6-v17.png


Met het luik op zijn plek, het volgende word het ontwerpen van de verhoging waar het luik scharniert.

M4-A3-Sherman-1-6-v17-2.png


En een klein overzicht van de vorderingen.
Als alles straks passend is gemaakt kan ik alle lagen samen voegen en de rondingen maken.

M4-A3-Sherman-1-6-v18.png
 
Wat ben je weer lekker lees,en kijk plezier aan het uit freubelen Henk!

Misschien stel ik mijn vraag net een beetje te vroeg?
IMG_1112.jpeg
Ga je het tandwiel voor de koepel ook in metaal gieten?

Groet:Robin
 
Wat ben je weer lekker lees,en kijk plezier aan het uit freubelen Henk!

Misschien stel ik mijn vraag net een beetje te vroeg?
Bekijk bijlage 565716
Ga je het tandwiel voor de koepel ook in metaal gieten?

Groet:Robin

Hey Mig, dankjewel :thumbsup:

Ik ben hier nog niet helemaal uit.
Ik ben bang dat gieten net iets te grof hier voor is.
Ik kreeg wel de tip van een goede vriend om de aandrijving met een rol te te doen waar wat schuurpapier op gelijmd is.
Kan misschien met een van die schuur rolletjes die in de handel te verkrijgen zijn.
 
Je kunt het ook laten printen in verschillende soorten metaal bij shapeways.
Niet de goedkoopste maar als het wat slijtvaster moet zijn is dit zeker een optie.
Heb daar voor een andere hobby al meerdere malen gebruik van gemaakt

Mvg Roy
 
Je kunt het ook laten printen in verschillende soorten metaal bij shapeways.
Niet de goedkoopste maar als het wat slijtvaster moet zijn is dit zeker een optie.
Heb daar voor een andere hobby al meerdere malen gebruik van gemaakt

Mvg Roy

Hallo Roy,

Bedankt voor de tip, ik heb hem genoteerd.
Dit is zeker een interessante oplossing om eens verder naar te kijken. :thumbsup::thumbsup:
 
En daar zijn we weer met een nieuwe update.

Inmiddels is de voorste dek plaat klaar. :thumbsup:
Dit was nog een flinke klus en ik heb er aardig wat tijd in gestoken om hem naar mijn tevredenheid te krijgen.
Deze plaat is, en word door mij dus ook, geheel gegoten.
Dit zorgde voor een gecompliceerd model met veel rondingen.

Ik print de mal voor het gieten en hier zal ook nog wat uurtjes in gaan zitten om hem te verbeteren.
Er zijn wat hoekjes die ik wil veranderen en wat in het programma niet mogelijk was.
Maar het grote geheel is nu klaar.
De plaat word in twee gedeelten geprint want hij past niet in zijn geheel in de printer.
Om precies te zijn, de helft past er net in :D

Nu is de voorste differentieel huis aan de beurt.
Ook deze word gegoten in aluminium.
Eerst maak ik een gedetailleerd model en hieruit word de mal gemaakt.
Het gedetailleerde model word weer gebruikt om werk tekeningen van te maken.

Inmiddels is het eerste plaat materiaal binnen voor de romp.
Deze word met schroefjes in elkaar gezet, die heb ik inmiddels ook besteld.
Zodra de romp definitief in elkaar word gezet verlijm ik de plaat delen aan elkaar en zet ik ze vast met schroefjes.
Deze schroefjes worden gemonteerd met borgmiddel en later met plamuur weg gewerkt.
Hierdoor weet ik zeker dat de plaatdelen niet meer van elkaar af komen.
tevens geven de schroefjes zonder lijm en borgmiddel de vrijheid om de romp in elkaar te zetten en eventueel te demonteren voor aanpassingen mocht dat nodig zijn.
Dus ik kan nu de tekeningen verder afmaken voor de nodige gaten die in de platen komen en zodra het weer beter word kan ik daar mee aan de slag.

Het eerste materiaal voor de romp, 6mm dik alu plaat.
En nee, het is geen IKEA tank :p:D

IMG-20231221-135353.jpg


De eerste vorderingen van de voorste dekplaat.

M4-A3-Sherman-16-new-2023-Dec-22-01-41-16-PM-000-Customized-View5490004172.png


En de vorderingen gaan langzaam door.

M4-A3-Sherman-16-new-2023-Dec-28-02-11-17-PM-000-Customized-View3375011516.png


Hier schiet het al aardig op, nog zonder foundry text maar met de frontplaat voor een idee.
Over de hoefijzer form in het midden van de plaat komt straks een kap. Hieronder zat een ventilator.
Ik overweeg ook om hier een ventilator onder te plaatsen voor de afvoer van warme lucht of aanvoer van koele lucht.

M4-A3-Sherman-1-6-v85.png



De voorste dekplaat nu met tekst op de rechter kant.

M4-A3-Sherman-1-6-v92.png


En van de andere kant. In de uitsparingen aan de voorkant van de plaat komen straks de periscopen.

M4-A3-Sherman-1-6-v94.png


Hier een close-up van de foundry tekst. Het is even afwachten of deze met het gieten goed uit komen, anders voeg ik ze later toe.

M4-A3-Sherman-1-6-v94-2.png


En een render van de tekst.

M4-A3-Sherman-16-new-2024-Jan-07-10-48-40-AM-000-Customized-View22091525375.png


En een render van de plaat zelf zoals hij op de tank komt.

M4-A3-Sherman-16-new-2024-Jan-07-10-03-32-AM-000-Customized-View43465640748.png


En met de front plaat.

M4-A3-Sherman-16-new-2024-Jan-06-03-15-54-PM-000-Customized-View6202089999.png


En een geheel plaatje van de vorderingen van de Sherman. Inmiddels zitten de uitsparingen voor de bouten ook in het differentieel huis.

M4-A3-Sherman-16-new-2024-Jan-09-07-41-58-PM-000-Customized-View22654716768.png
 
Hoi Henk,

Het tekenwerk ziet er al goed uit.
Het (slinger)gieten van tinlegeringen en zamac heb ik al vaker gedaan.
Echter met aluminium heb ik geen ervaring, ben dus benieuwd hoe je dat gaat doen.

Heb je al gedacht hoe je het gegoten bovendek aan de aluminium platen wilt monteren?
 
Hallo Arthur,

Ik ben al eens eerder bezig geweest met aluminium gieten met best wel goed resultaat.
Momenteel ben ik me wel meer aan het verdiepen in de mogelijkheden zoals lost pla gieten etc.
Ik zie anderen hiermee toch bijzonder mooie resultaten behalen voor wat betreft details.
Wel heb ik begrepen dat alu velgen het mooiste resultaat geven, hierin zit meer magnesium verwerkt wat het gieten ten goede komt.

De gegoten plaat word met lijm en schroefjes aan de andere platen bevestigd.
Mocht dit niet voldoende zijn dan heb ik nog de mogelijkheid om ze met TIG aan elkaar te lassen.
 
Inmiddels heb ik het differentieel huis ook af.

Ook deze zal worden gegoten, dus daar nu bij het ontwerpen al rekening mee gehouden.
Aan de binnenkant heb twee steunen aangebracht.
Deze verstevigen niet alleen het huis maar daar kan straks ook het differentieel aan bevestigd worden.

Het is namelijk de bedoeling dat mijn Sherman straks, net als zijn echte tegenhanger, differentieel gestuurd word.
Hij kan dan dus niet rond zijn eigen as draaien, de echte kon dit ook niet.
Aan de uitgaande assen komt aan beide zijden een remtrommel.
Als er aan één kant geremd word dan gaat de andere kant sneller draaien door het differentieel.
Hierdoor kan er redelijk scherp een bocht genomen worden en wat het sturen redelijk gemakkelijk maakte voor de chauffeur.
Dit tot tegenstelling van bijvoorbeeld Russische tanks die het zogenaamde Brake Clutch systeem gebruikten.
Dit systeem ontkoppelt de as voordat deze geremd word om te sturen.
En omdat er ontkoppelt moet worden en geremd tegelijkertijd was dit een zwaar systeem om te bedienen.

Het begin van het ontwerp.

M4-A3-Sherman-1-6-Front-Difhouse-v39.png


Inmiddels alle gaten uitgezet en aangebracht.

M4-A3-Sherman-1-6-Front-Difhouse-v43.png


De achterkant, met de steunen op zijn plek voor het differentieel.

M4-A3-Sherman-1-6-Front-Difhouse-v67.png


Dwarsdoorsnede met de behuizing voor de eind aandrijving en aandrijftandwielen op zijn plek.
Tevens de gehele binnenkant afgerond ten behoeve van het gieten straks.

M4-A3-Sherman-1-6-Front-Difhouse-v75-2.png


En zoals het er straks uit moet komen te zien.

M4-A3-Sherman-1-6-Front-Difhouse-v75.png


De behuizing van de eind aandrijving.

M4-A3-Sherman-16-Front-Difhouse-2024-Jan-10-03-26-44-PM-000-Customized-View2082772683.png


Het differentieel huis van de achterzijde.

M4-A3-Sherman-16-Front-Difhouse-2024-Jan-11-02-03-28-PM-000-Customized-View2945317605.png


Met de behuizing voor de eindaandrijving op zijn plek, er lijkt voldoende ruimte voor differentieel en stuurtrommels.
Hier nog zonder afwerking aan binnen en buitenzijde.

M4-A3-Sherman-16-Front-Difhouse-2024-Jan-10-03-30-10-PM-000-Customized-View23658035039.png


En zoals het er straks uit moet gaan zien.

M4-A3-Sherman-16-Front-Difhouse-2024-Jan-11-05-42-34-PM-000-Customized-View7027052641.png
 
Weer een stukje verder met het ontwerp.

Ik heb inmiddels de bracket voor het rupsband spanwiel inclusief het spanwiel ontworpen en ook geprint.
Ik had hierbij wel een ooopsie gedaan, namelijk het spanwiel net zo breed gemaakt als de loopwielen.
Na het bestuderen van wat foto's bleek dat het spanwiel breder moest zijn.
Dus maar een opvulring geprint om de reeds geprinte mal voor het wiel breder en op maat te maken.

De mal voor de spanrol houder heb ik geprint in resin.
Deze hoeft alleen maar bijgewerkt te worden en is klaar.

Inmiddels ook de ophanging van het kanon geprint.
Hier zit wel wat meer werk in om de printlijnen weg te werken maar die gaat inmiddels ook de goede kant op.

Ook de uitlaten zijn ontworpen, ik ben hier nog niet geheel tevreden over maar dit is al een goede basis.
daarna kan ik deze omzetten naar mallen.

En alvast een aantal mallen voor de track blokken geprint.

Al met al weer aardig wat werk gedaan :thumbsup: :thumbsup:


De start van het ontwerp van de track spanner en spanwiel.

M4-A3-Sherman-1-6-v126.png


Een render van het spanwiel.

M4-A3-Sherman-16-Idler-Wheel-Bracket-2024-Jan-12-12-27-22-PM-000-Customized-View5333984116.png


Spanners met spanwiel op hun plek.

M4-A3-Sherman-1-6-v136.png


De geprinte mal voor de spanner, op de achtergrond het spanwiel met vulring.

IMG-20240131-093540.jpg


De ophanging voor het kanon, dit is de mal. Als dit schild is gegoten worden de gleuven uitgefreesd.

IMG-20240131-093605.jpg


De mallen voor de track blokken.

IMG-20240131-155309.jpg


Het ontwerp voor het deurtje naar de motor ruimte.

Engine-Door-v14.png



Het deurtje op zijn plek.

M4-A3-Sherman-1-6-v139.png


Het voorlopige ontwerp van de uitlaten.

Exhaust-v17.png


De uitlaten op hun plek.

M4-A3-Sherman-1-6-v145.png


En een render van de uitlaten.

M4-A3-Sherman-16-new-2024-Jan-26-03-34-44-PM-000-Customized-View8539000924.png
 
Het is weer tijd voor een update.

Ik had nog wat stukjes aluminium plaat liggen en heb hiervan het deurtje naar de motorruimte gemaakt die in de achterplaat zit.
gelijk ook de scharnieren gemaakt en de ronde afdekplaat die rechts voor op het dek zit.

De ronde afdekplaat heb ik gefreesd omdat deze te dun was voor de draaibank, dit ging prima.

Verder ben ik verder gegaan met het maken van giet mallen.

De ophanging voor het kanon is geprint en word nu afgewerkt.
Dit is het gedeelte dat achter het schild van het kanon zit en waarmee het kanon in de toren zit gemonteerd.

Ik heb nu vier mallen voor rupsband blokken.
Ik denk dat ik hiervoor een aantal kleine gietbakken ga maken zodat ik niet een lading mallen hoef te printen.

De mallen voor de rupsband spanners zijn ook klaar, ik heb deze geprint in resin.

De mallen voor de luiken van de bestuurder en bijrijder zijn ook geprint.
Deze zijn in twee delen geprint om het gemakkelijker te maken om ze in gietzand af te drukken.
Hier zit nog wat werk in om ze mooi af te werken.

De dekplaat waar de bestuurder en bijrijder luiken in zitten is ook geprint.
Ik moest deze in twee delen printen want hij past niet in zijn geheel in de printer.
Deze is geprint in PLA en word nog met resin afgewerkt.
Bij de originele tank is dit ook een gegoten plaat.

Verder ben ik bezig met de koepel.
Deze is van een dusdanig formaat dat ik hem in acht stukken moet printen.
De vier stukken van de onderste ring zijn inmiddels klaar tezamen met twee stukken van de bovenste ring.
nog twee stukken te gaan en de koepel is compleet en kan worden afgewerkt.

Al met al heb is er weer aardig wat werk verzet.
En dit is nog maar het voorbereidende werk, namelijk de mallen.
Als deze klaar zijn begint het grote werk om alles in aluminium te gieten.


Het uitklokken van de deur naar de motorruimte om de scharnieren in te frezen.

IMG-20240131-134930.jpg



Het infrezen van de scharnieren.

IMG-20240131-153338.jpg



Het frezen van de scharnieren voor de deur.

IMG-20240202-121712.jpg


Alvast één scharnier op zijn plek, deze worden aan de achterkant vast gezet met verzonken schroefjes.

IMG-20240202-123740.jpg


En een mokkup van de achterplaat met deur en spanner.
De achterplaat is hier nog niet op maat.

IMG-20240206-111658.jpg


De eerste opzet om de ronde afdekplaat te maken, ik heb alvast de gaten geboord voor de schroefjes en word nu eerst op dikte gefreesd.

IMG-20240207-132921-1.jpg


De tweede opzet. De afdekplaat nu vast geschroefd op een stukje afval plaat en kan nu rond worden gefreesd.

IMG-20240207-142558-1.jpg


En de plaat bijna op maat gefreesd om hierna de rand afgerond te frezen.

IMG-20240207-145958-1.jpg


En de afdekplaat zoals hij straks op het voorste stuk dek komt.

IMG-20240214-105502.jpg


Één van de mallen voor de rupsband spanners, klaar om afgewerkt te worden.

IMG-20240131-155323.jpg


De mal voor de ophanging van het kanon, vers uit de printer en klaar om ook afgewerkt te worden met resin.

IMG-20240131-093605.jpg


De mallen voor de rupsband blokken, ik heb hier inmiddels vier van.

IMG-20240131-155309.jpg



Één van de mallen voor het bestuurders luik, dit is de bovenkant van de mal.

IMG-20240209-095312-1.jpg


De mal voor het voorste stuk dek, hier met de afdekplaat en de luiken op hun plek.

IMG-20240214-105456.jpg



Het begin om de mal voor de voorste dekplaat af te werken met resin.
De resin is niet alleen goed om de printlijnen weg te werken maar kan tevens gebruikt worden om het oneffen effect van het originele gietwerk na te bootsen.

IMG-20240228-134809.jpg


De vier stukken van de onderste koepelring zijn geprint, de koffiemok geeft een goed idee wat voor monster dit word.

IMG-20240209-091631.jpg


Het eerste stuk van de bovenring is klaar.

IMG-20240228-134717.jpg


En van de zijkant.

IMG-20240228-134725.jpg


Het tweede stuk zit hier in de printer.
Dit gedeelte was goed voor een 45 uur print tijd.

IMG-20240228-134735.jpg
 
Back
Top