En dan nu de meer spannende dingen, het gieten van aluminium.
Belangrijk:
Veiligheid staat hier uiteraard voorop, buiten beeld staat een brandblusser klaar en ik gebruik bescherming middelen.
Houd altijd in gedachten dat je met kokend heet en vloeibaar metaal werkt.
Voor het gieten neem ik de tijd, niks gaat gehaast.
Ik sla liever een dag over dan dat ik het gehaast moet doen, want dan gaan dingen fout.
En heel belangrijk, houd je vormzand droog.
Water in de mal kan het explosief ontstaan van stoom veroorzaken, gesmolten aluminium is zeker 700 C.
Ik ben begonnen met het gieten van de eerste onderdelen, namelijk de steunen van de rupsband spanners en de luiken van de chauffeur en bijrijder.
In eerste instantie was dit een probeersel om weer even het gevoel te krijgen.
Ik had nog aluminium liggen van omgesmolten frisdrank blikjes etc wat ik eens eerder heb gebruikt, dit is niet het mooiste alu om mee te gieten.
En de mallen voor deze onderdelen waren ook wat lastig, veel dunne stukken en vooral de luiken zijn dun.
Maar na deze onderdelen te hebben gegoten waren ze beter dan ik verwacht had.
Niet perfect maar goed genoeg om mee te werken.
Dus ik heb besloten om ze verder te gebruiken.
Allereerst heb ik de steunen gegoten, er zitten wat plekjes op maar die zijn goed weg te werken met JB Weld.
Voor verdere bewerking heb ik de gaten aangebracht waar de bevestiging boutjes doorheen gaan.
Verder heb ik het gat uitgedraaid waar de spanner in komt, in dit gedeelte ook een zaagsnede aangebracht met gaten en schroefdraad waarmee de spanner kan worden gekneld.
Daarna de onvolkomenheden opgevuld met JB Weld en ze kunnen nu verder afgewerkt worden.
De luiken zijn ook goed gelukt, alleen op de rand zitten wat onvolkomenheden door afgebrokkeld vormzand.
Deze heb ik grotendeels weg kunnen halen met de freesbank, en de rest werk ik af met een Dremel.
De luiken kan ik nu verder afwerken, de scharnieren moeten nog van een gat worden voorzien en er moet nog een stukje uit gefreesd worden.
Later moet er ook nog een gat in komen waar de periscoop met houder in komt.
en dit is dan het monster, mijn oventje

Hij doet zijn naam eer aan
En het slagveld, de mal rookt nog na.
De steunen, vers uit de vorm.
Los gezaagd van de gietstukken, ze zien er zeker niet slecht uit.
Ook de achterkant is goed gelukt.
Zo worden ze straks achter op de romp gemonteerd.
De steunen worden van gaten voorzien waarmee ze straks op de romp worden gemonteerd met boutjes.
In de draaibank word het gat uitgedraaid waar straks de spanner in word geklemd.
Eentje is al klaar, de andere is aan de beurt.
Hier de luiken vers uit de mal.
En de andere zijde.
Nu los gezaagd, misschien niet perfect maar zeker ook niet verkeerd.