Maasbank / Banckert BB

Ik heb al jaren een Maasbank / Banckert van Billing Boats op zolder liggen; ik heb er destijds de nodige spulletjes bij gekocht, maar van daadwerkelijk bouwen is nooit gekomen. Ik zat destijds al te dubben over de motorisering i.c.m. de relatief kleine waterverplaatsing. Ik heb toen ook een polyester romp van SMB gekocht, nieuwe kunststof roeren en diverse messing en kunststof schroeven. Een andere schroefas, en diverse kruiskoppelingen heb ik ook liggen.

Ik had al het e.e.a gelezen over de mogelijkheden qua motorisering op dit forum, maar daarbij loop je ook tegen wat oudere berichten aan. (In de tijd dat ik mijn Maasbank/Banckert kreeg had je eigenlijk alleen maar Loodaccu's en NiCad's)

Ik heb zodoende ook nog een Marx Monoperm 5Pol 6Volt liggen en een Graupner Speed 500E 12V, een Yuasa 6V 4Ah accu (zou die nog uberhaupt iets doen??), en een Robbe Rookie Navy 6-12V (Pb) & 5-10 NC 35 Ampere regelaar.

Eerlijk gezegd ben ik al jaren fervent modelzeiler(Rubin, Seawind, Sirius, MM, Skandia etc.) maar wil nu toch eens mijn slepertje bouwen.

Ik had al gelezen dat er vaak geadviseerd wordt om 12V motor in te bouwen in deze boot. Dat leek me destijds zeer ambiteus gezien de massa van het e.e.a. en de relatief kleine waterverplaatsing. Die Speed 500E zal geen zuinigheidswonder zijn, en met die Momoperm verwacht ik geen flinke pull.

Wat is het voordeel van varen op 12V? Of is die beschreven combinatie qua toerental, vaartijd, vaarsnelheid en pull simpelweg het beste? (En was die destijds niet beschikbaar.)

Ik heb het dan over die 12V motor van Conrad die 5700omw draait & hun lage brede accu.(Ik vind even die linkjes naar beide niet zo snel)

Mijn intentie is voornamelijk vrij varen en een enkele keer iets slepen.
Graag jullie advies!

edit:
linkje naar motor: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/244478
en accu: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/250189

Laatst bewerkt:
Het voordeel van 12V is dat 1) de stroom naar de motor kleiner is 2) dat de ontvanger/servo beter blijven werken als de batterij bijna plat is 3) er waarschijnlijk meer keuze is in beschikbare motoren.
Ga voor een traag draaiende motor, en een grote schroef. Als je onderdelen hebt liggen voor 6V, en je wilt kosten besparen, gebruiken hoor.

Die accu zal overleden zijn, en dat is de grootste uitgave, die 12V motor kost nog geen tientje. Om het geld hoef ik het niet te laten.

Ik zag dat die 12V accu gunstige afmetingen heeft om direct op de vlakke bodem geplaatst te worden, wat gunstig is voor het oprichtend koppel.(stabiliteit)

Is het nodig bij die 12V motorisering een afgetopte overmaats vierbladsschroef onder te hangen, of is dat overkill?

Ik heb een fraaie afgetopte drieblads liggen met een flinke spoed en groot bladoppervlak. Als ik op die schroef kijk vult hij qua bladoppervlak bijna een hele cirkel. (of vult juist mooi de straalbuis van de Banckert!)

Is die Rookie regelaar een goede voor subtiele controle van lage toerentallen?

Is die Monoperm met of zonder vertraging? In mijn Bugsier 3 heb ik eerst een Monoperm met 1:3 vertraging gehad. Die wilde ook wel op 12 volt draaien. Niet de hele tijd volaan natuurlijk. Er hing toen een 60 mm messing schroef aan zonder straalbuis. Op een 4 Ah accu kon ik uren varen. Zou het eerst eens met de 3 blads schroef proberen. Alles wat je hebt hoef je niet te kopen. Zorg voor een goede RVS schroefas. Geen idee wat het schakelpatroon van je motorregelaar is. Probeer het eerst eens uit buiten de boot met de losse motor. Een proefopstelling is zo gemaakt en voorkomt teleurstelling. Zorg dat in de boot motor en schroefas zo goed mogelijk in lijn komen te staan. Dat loopt rustiger en spaart stroom. Veel succes verder met de bouw.

hallo

"niet de hele tijd volaan " is weer zo een gevaarlijke uit drukking.
als je een moderne regelaar in je boot hebt die met pwm werkt dan maakt het niet uit of je volaan of half gas vaart .De motor krijgt steeds de volle spanning te verwerken.
alleen de aan /uit periode's verschillen door de puls sturing en daardoor gaat de motor langzamer draaien de spanning blijft in dit geval 12 volt.
bij een 6 volt motor gaat dit dus niet goed blijven gaan .
de regel voor een borstel motor is dat je nooit de prop groter neemt dan de diameter van de motor (als er geen vertraging op zit).
dit is een regel zodat je dan redelijk binnen de grenzen van de motor specs. blijft zonder nare gevolgen .
freek heeft hier een borstelloze motor
met een heel grote prop met weinig spoed en het verbruik valt naargelang de power die er geleverd word nog redelijk mee .
b4b20ef88e766c29ed3c518360f86a56_zps2e1f553b.jpg

dus waarom ga je niet op borsteloos over ????

gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste staafmixer. Maar zo'n toerental past niet bij een slepertje al is het een 40mm schroef(je).

(Die regelaar in het filmpje piept trouwens best)

Die Marx Monoperm heeft geen vertraging.
Volgens de specs is diens toerental hoger dan dat van die Conrad 12V motor.
Ik ben niet zo bang voor die schroefdiameter omdat die allemaal lichter zijn dan de spoelen in de motor. M.a.w. die schroef wordt geen vliegwiel.

Die Marx Monoperm heeft geen vertraging.
Volgens de specs is diens toerental hoger dan dat van die Conrad 12V motor.
Ik ben niet zo bang voor die schroefdiameter omdat die allemaal lichter zijn dan de spoelen in de motor. M.a.w. die schroef wordt geen vliegwiel.

Dat moet je toch eens beter uiteenzetten hoor
Vind dit maar een rare gedachten zo
mvg
Frederik

In het water zal een schroef zich gedragen als een rem en niet als een vliegwiel. Zonder vertraging gaat de Monoperm het niet redden. De C-motor waar je naar verwijst zal het beter doen. Zelf heb ik goede ervaringen met Bühler (6-18 volt) motoren. Die zijn wel iets groter en zwaarder, maar hebben het voordeel dat ze geruisloos lopen en maar weinig stroom vragen. Met een 60 mm schroef in een straalbuis trekken die op 12 volt 1 ampėre. Je zou een accupakketje kunnen maken van Nimh cellen met een capaciteit van 2,5 Ah. Je kunt in dat geval de cellen verdelen over de bodem van het schip. Succes ermee! Klaas.

Die Bühlers zijn inderdaad super, ik heb er ook een in m'n Banckert gezet en vaar op een 7.4V lipo. Goed voor een ganse namiddag varen en slepen.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Bob. Moest er bij gebrek aan loodaccugewicht nog veel ballast bij? En wat weegt de boot vaarklaar? Heb het altijd een leuk model gevonden. Geen problemen met dwarskrachten? Mijn Bugsier 3 is vrij rank en ging met 14 volt op de Bühler nogal eens met het berghout onder water. De accu iets "ingekort" tot 12 volt en een iets kleinere schroef geeft een beter vaargedrag. Groeten, Klaas.

@ niels

het is niet de regelaar die piept maar het is de motor
een BL motor heeft dit in het begin altijd of je moet een motor met sensor gebruiken dan heb je dat niet/minder.
geen enkele regelaar piept trouwens het is steeds de motor die dit veroorzaakt.of je moet een regelaar met een luidsprekertje hebben maar die heb ik nog niet te koop gezien.
gr raf

@K-K,
Omdat de Bühler een iets zwaardere motor is heb ik bijna geen ballast moeten bijleggen. Op 3s lipo (11.1V) was hij wel te snel, dus op 2s (7.4V) idiaal.

Bob, Dat is nuttige informatie! Helaas lopen de prijzen van de Bühlers hard op. De leverancier in Limburg heeft de prijzen van de site gehaald en adviseert eerst even te mailen v.w.b. de prijs. De drie die ik in bedrijf heb zullen me denk ik wel overleven. De Monoperm (met vertraging) uit 1976 loopt nog steeds en is aangepast voor Lego.
Heb zelfs nog een bijna 60 jaar oude Distler, die het niet op wil geven. Komt uit een oude Trix Express batterijtrein en is ook superzuinig. Gr. Klaas.

Die Bühler 12V motor (Typ 1.13.035.023) draait 6250 Rpm.
Ik ga voor die Motraxx 12V motor (Typ X-Drive 555-1), die heeft een 5 polig anker, die Buhler maar 3 polig. Bovendien ligt zijn toerental op 5700 Rpm.

Ik ga mijn Maasbank wel dusdanig bouwen dat ik het achterdek onder water kan trekken zonder dat 'ie dan afborrelt. Dus loospijpen & loosgaten en waterdichte constructie van dek/opbouw overgang. Hij moet op open & zout water kunnen varen. Sommige opbouwdelen maak ik uit dun kunststof. (stuurhuis & brug onder andere, misschien ook wel de gehele opbouw...)

ik vaar op een 12 volt lood accu meer dan 24 uur maar wat heb je hier aan deze gegevens speedy bob

niks nada
een 11.1 of 7.4 lipo is geen informatie over hoe lang je ergens mee kunt varen
11.1 volt 10 amp dat zegt iets meer
de asche (56 kilo) had op een uur of 6 varen ongeveer een 3 amp verbruikt
de lutéce zat op 12 volt aan een 5 amp en ook een 5 tal uren .
de lutéce gaat een iets kleinere schroef krijgen omdat deze nogal de motor belast en deze net iets te warm word

gr raf

@ niels

het is niet de regelaar die piept maar het is de motor
een BL motor heeft dit in het begin altijd of je moet een motor met sensor gebruiken dan heb je dat niet/minder.
geen enkele regelaar piept trouwens het is steeds de motor die dit veroorzaakt.of je moet een regelaar met een luidsprekertje hebben maar die heb ik nog niet te koop gezien.
gr raf

Het is inderdaad de motor die piept, maar er zijn regelaars die het piepen volledig kunnen voorkomen, denk onder andere aan de "Volksregler" die Harm in zijn boot heeft zitten. Dus de regelaar speelt wel een rol in het wel of niet piepen van de motor.

de volksregler is een brushed regelaar
de motor die bij freek in de boot is is een borstel loze dus dat piepen kun je daar niet weg krijgen
als hij niet zou piepen dan zat je juist met een probleem
de piepjes bij het opstarten zijn heelbelangrijk want die geven de toestand van de accu aan
bij voorbeeld, 4 piepjes als u twee 2-cell LiPo packs in uw model hebt
dit is nodig om de cutoff te berekenen bij een lipo

dus piepjes is bij een BL motor dik in orde en tijdens het draaien is het zo dat de regelaar steeds metingen doet om te kijken welke spoel moet bekrachtigd worden en wanneer
gaspercentageeng.jpg

aansturing van een borstel motor uit een gewone regelaar
BRL-pulse.jpg

aan sturing van een BL regelaar
je ziet meteen een verschil en ook waarom een BL motor op laag toeren tal toch zeer sterk is

voor de rest google is je vriend

gr raf

Nou ben ik ook een banken-sleepboot aan het maken en dat is de Maasbank/Banckert.
Ik heb de originele schroef erin gelaten en de schroefas volgespoten met zuurvrije vaseline met aan beide kanten een rubber ringetje. Hij blijft waterdicht ook met draaiende motor. Als motor heb ik de Bühler Zonv. 03 met op 12V. 5800 toeren. Moet genoeg zijn om mee te slepen omdat die Bühler motors erg sterk zijn.
Nou heb ik nog een vraag: ik wil graag kimkielen eronder zetten maar hoe bepaal ik waar die moeten komen? Mijn plan is om het met ABS te doen van 2mm. dik maar hoe hoog moeten ze worden?
Hoop graag op jullie antwoord c.q. oplossing.

Goede avond
Ben geen bouwer maar donderdag 14aug. j/l de LOGI van iemand overgenomen varend model wat ik zelf niet ga doen.
Daarom motor eruit en verlichting uitbreiden en als static model mooi op de kast.
beetje opknappen patrijspoorten erin
Zal best mooi staan als het hier in de kamer donker is.
Heeft gevaren als LOGI ook op tekeningen bij NVM maar wordt hier omgedoopt naar ATLA zelfde model 1 van de 8 sleepboten der Ned. Rijnvaart. Ver.
Ik hou jullie allemaal op de hoogte.
Met vr.gr. Ton

Back