Mach 1 project

• Topicstarter Topicstarter balsaplank
  • Startdatum Startdatum
B

balsaplank

Guest
Ik ben bezig een gundert mach 1 te bouwen .

nu heb ik net het gat voor de schroefas geboort volgens de tekening (9mm vanaf de onderzijde van de kiel) alleen nu de vraag .
De 10-13% regel voor de lengte van de schroef achter de boot is dat 5 cm (nijn boot is 50 cm lang) tussen de schroef en de achterzijde van de boot of 5cm vanaf de achterzijde van de boot tot het einde van de schroef . Ik neem aan dat het de eerste maat moet zijn.

Dan heb ik nog een vraag over de vloedkamer : moet deze zo ver mogenlijk naar voren lopen , ik dacht hem zo breed te maken als waar het dekluik begint . en ik las ook ergens dat een klein gaatje in de voorste step genoeg zou zijn om hem goed leeg te laten lopen . Dit lijkt mij optisch de mooiste oplossing , natuurlijk moet het wel goed werken maar het oog wil ook wat .

voorlopig zet ik er een Hype IL28-2066 in deze is 2611kv , net wat meer als een standaart speed 600. En een SPT 60amp regelaar , motor en regelaar had ik nog liggen vandaar dat ik deze eerst wil gebruiken en wil kijken hoe het hiermee gaat.

Hallo Balsa,

Die afstand is gemeten van de spiegel tot de voorzijde prop.

Hoeveel gaten een vloedkanaal nodig heeft is een kwestie van proberen, helemaal voorin wil je sowieso een gaatje om alle lucht eruit te krijgen, het gat in de step(s) is vooral handig bij het ontluchten als 'ie volloopt na een flip.

Waarschijnlijk heb je aan één gat of sleuf aan de bovenzijde voldoende als beluchting, zeker als het vullen en leeglopen van het vloedkanaal niet bliksemsnel hoeft te gebeuren, zoals bij een wedstrijdboot wenselijk is.

Groeten, Jan.

Beste Jan

Bedankt voor het snelle antwoord , ik ga hiermee aan de slag .
Als het goed is kan ik vanmiddag het roer ophalen en wil ik er gelijk zon harmonica rubber bijkopen om een waterdichte verbinding te maken .

Patrick

Hallo Patrick,

Neem dan ook een Ø 5,5 mm aluminium buisje mee, om de rubbermanchet (Graupner 3356) overheen te schuiven, dat werkt netter dan 'm zó in de spiegel te plakken.

Het buisje lijm je in de spiegel, laat het 7 mm overstaan, en daar schuif je de manchet overheen, of je dat aan de binnenzijde of aan de buitenzijde doet laat ik aan jou over.
In een Mono I zou ik het buiten laten.

Vergeet ook niet een stuurstang (1,8 - 2mm rvs) mee te nemen.

Groeten, Jan.

Ik heb net mn hobbyruimte doorgespit........stukje buis heb ik nog liggen , stukje stuurstang ook het is denk geen rvs maar als ik weer een bezoekje aan mn lokale modelbouwzaak moet plegen neem ik dat gelijk mee .

Mn eerste tegenvaller , ik kom er net achter dat mn schroefas niet goed is. Ik had m bij conrad besteld , het is de profi 270 van Hydro&Marine.
Nu blijkt de koppeling van de motor 5mm ipv 3,17mm te zijn terwijl dit wel op de site staat vermeld .
Tevens is er iets raars met het kogellager: in de bus waar het kogellager zit geperst zit een keerring e als ik die eruit haal en de schroefas in het kogellager steek dan zie je dat er een berg ruimte zit tussen het kogellager en de as ik den het lagergat 5 of 6 mm is terwijl de as 4 mm is . Dit is toch niet juist neem ik aan ?

Stukje messingbuis 4 x 5 over de as , drupje loctite.

Beter is om de lagers eruit te tikken ,

en er dan wél passende in te zetten.

Zo te zien zit er nu MR85ZZ in , MR84ZZ bestel je bv H I E R

Ik heb besloten om niet aan de as te gaan rommelen , ik heb 50 euro betaald voor een juiste as en als ik dan een passende koppeling moet kopen en er een ander lager in moet zetten stuur ik hem liever terug . Dus even wachten tot ik een andere as heb .

niet bgrepen

Ik heb besloten om niet aan de as te gaan rommelen , ik heb 50 euro betaald voor een juiste as en als ik dan een passende koppeling moet kopen en er een ander lager in moet zetten stuur ik hem liever terug . Dus even wachten tot ik een andere as heb .

Hier begrijp ik geen ene jota van En 50 Euro voor een as
Het is nogal wat is hij van goud of zo iets
mvg
Frederik

Hallo Patrick,

De foto is 'ietwat' onscherp, maar daar zit dus gewoon het verkeerde lager in geperst, omruilen.
Gelijk de goede koppeling erbij, klaar.

Als het met de indeling binnen uitkomt (motor netjes in de step), zou ik de as iets verder uit de spiegel laten steken, bij die korte rompjes heb je een behoorlijke 'kuil' achter de spiegel als de boot op snelheid is, daat wil je je prop niet in hebben staan...

Groeten, Jan.

Ok dan moet de as eigenlijk een centimeter of 5 langer zijn , ik heb nu een as van rvs met gekogellagerde schroefaszijde (http://www.hydromarine.de/Photos/Compactanlagen400_700.jpg) deze dus.
Ik vond het er mooi uitzien , zou dit geen optie zijn ......deze is nog verstelbaar ook .
http://www.hydromarine.de/Photos/FlexTr.jpg
De motor lag nu precies op de eerste step en als ik het goed begrijp zou het mooier zijn als hij er net een beetje voor ligt zodat de ashoek kleiner word .

Sja en die prijs ......ja das een hoop geld maar het ziet er gewoon goed uit , en eerslijk gezegd heb ik bij conrad eerder meegemaakt dat onderdelen niet goed waren of zelfs gebruikt.

Ik doe het maar rustig aan met het bouwen dan heb ik meer kans op een goed eindresultaat . Ik wil een goed varende boot als eindresultaat .

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Patrick,

Als je de boot op een vlakke ondergrond legt, zodat de spiegel en de voorste step op de tafel rusten en je steekt de schroefas door het gat in de spiegel, dan moet er nog 1,5 - 2,5 mm lucht tussen de ondergrond en de lagerbus aan het uiteinde van je schroefaskoker zijn.

Daarnaast wil je de ashoek zo vlak mogelijk, dus de motor zo ver mogelijk naar voren, in (niet op!) de step en de achterzijde lagerbus op 10-13 % van de romplengte (tussen de 50 en 65 mm).
De koeling van de motor ligt op een haar na op de bodem van de boot.

Hier een paar foto's ter verduidelijking:
full

Mijn Baracuda, met twee steps:
full

Een Hopf Lightning met één step:
full

De duimstok laat duidelijk zien waar de motorsteun (eigenlijk motorspant, om de krachten beter te verdelen) zit ten opzichte van de spiegel.
De motoren liggen in beide boten vóór de step.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Patrick,

Zo te zien is het een flexas, dan hoeft de motor helemaal niet zo ver voorin te liggen, (mag natuurlijk wel), omdat je de schroefashoek instelbaar hebt.
De plaats van de motor is dan ondergeschikt aan die van het zwaartepunt, dus eerst de boel grofweg uitbalanceren en dan de flexas op lengte maken.

Groeten, Jan.

Bedankt voor de info Jan , deze ga ik bestellen . Zo te zien heb ik dan genoeg speling om alles goed in te kunnen bouwen en rekening te houden met het zwaartepunt .

Als ik de as binnen heb , en hem in ga bouwen post ik wel weer een plaatje met de stand van zaken .

Ik heb de boot momenteel even in de "koelkast" gezet tot mijn financien wat beter zijn . ik zit sinds kort zonder werk maar als dat probleem is opgelost wil ik deze boot zeker afmaken .......dan post ik tegen die tijd weer updates .

alvast bedankt voor ieder zijn hulp en info

Patrick

Mijn mach 1 project gaat weer verder , tenminste ......ik heb net de schroefas en motorkoeling besteld .
De motor (graupner 570M) en het roer heb ik al . De regelaar ook , ik moet hier alleen nog waterkoeling op maken . De akkus zullen voorlopig mn oude vertrouwde zwarte sanyos zijn 8,4v 1700mha.......ik heb ze van de week van de weerstand gehaald en gekeken wat ze deden onder de lader , alles zag er nog goed uit . Misschien dat ze onder zware belasting instorten vanwege de hoge leeftijd ....dat zie ik later wel .

Eerst die schroefas afwachten en inbouwen ........

Back