Machine fabriek adres

  • Topicstarter Topicstarter gpenzo
  • Startdatum Startdatum
G

gpenzo

Guest
Hallo duikboot gasten.
Ik zoek een machine fabriek adres of een van jullie die de volgende onderdelen in het plaatje kunnen maken (simpel getekend had geen zin in cad, paint is your friend). Het moet van hard plastic of aluminium zijn.

Onderdeel 1 is om twee buizen met elkaar te verbinden. Voor mijn toepassing is een bajonet sluiting niet mogelijk (bepaalde krachten in het spel).
Onderdeel 2 is voor het afsluiten van de achterkant waar de schroef uit komt.
Onderdeel 3 is de voorkant. Daar komt een camera in met power led en infrarood leds en twee laser pointers.

Deze onderdelen zijn voor mijn rov project. Dat ding komt vol met sensoren voor water onderzoek en werkt vol automatische.

Op dit moment ben ik bezig met veel voor onderzoek : sensoren, mcu, sonar, dsp voor beeldbewerking, mechanica en software architectuur.

Ben bezig met een site temaken voor het project, url volgt.

Iemand enige adressen is welkom.

Groeten Grayson.

GroteFoto-XK7P3A64.jpg


Album=VZGTGPVI
 
Grayson,

In principe zou elke machinefabriek zoiets voor je kunnen maken.
Geef even aan waar je woont, misschien kennen mensen uit die omgeving wat adressen voor je.
Ik heb gemerkt dat de machinefabrieken waar wij ons werk neerleggen het redelijk rustig hebben. Dus je zou het best op korte termijn kunnen hebben.

Nog even over je tekeningen:
Je geeft geen maten aan. Hoe groot is het ongeveer? 1 meter in diameter ;) of moeten we aan centimeters denken?
Ook de wanddikte geef je niet aan en het verloop aan de binnenzijde van delen 2 en 3 is ook niet bekend. Is dit massief, of loopt het met de buitenkant mee?

Wim
 
Hallo Wim
Ik woon in Den Bosch.

Geen maten dat klopt het ging om het idee.
Ben bezig met de cad tekeningen.

Het is voor een 15 of 20 cm buis.
De binnen kanten lopen met de buiten kanten mee.
Wanddikte is 6 mm standaard wand dikte van de buizen die ik op het oog heb. groeven zijn voor o -ringen ter afsluiting.

Object 1 voor bekabeling en andere electronica. De andere kant van de buis waar deze in komt te zitten, zitten 2 bowthrusters. In totaal heeft mijn ROV 4 bowthrusters.

Object 2 daar komt de hoofd aadrijving in. Object 2 wordt hermetisch afgesloten van de rest. Als er een lekgage is blijft het daar.
Er komen genoeg failsafe sensoren om de elektronica te redden wanneer er een lekkage is.

Object 3 daar moet een camera in met leds voor verlichting.
Ook twee laser pointers voor afstand bepaling tot een object.

Dus een machine fabriek is de beste optie. Mooi zo.
Ga effe googlen voor een fabriek in de buurt.

Grayson.
 
Machinefabriek is inderdaad een goede optie, maar niet de goedkoopste.

Wanneer je een bereidwillige modelbouwer in jou buurt hebt die het "voor een prikkie" wil doen heb jij natuurlijk voordeel.

Probeer eerst eens of er een metaal hobby groep in jou buurt is. Ik weet dat er in Assen eentje is, maar dat is niet echt in jou buurt.
Misschien is een stoom hobby groep ook een optie. Dat zijn mannen (meestal ;) ) met draaibanken.

Uitgaan van handelsmaten voor je buis is slim.
De rest zou in ieder geval uit massief moeten, de buis dichtvouwen is geen optie.
Die delen komen dan zowiezo duur uit, je moet namelijk nogal wat materiaal hebben en d'r moet een boel verspaand worden.

Succes!

Laat je vorderingen hier maar zien. Er ullen wel belangstellenden voor zijn.

Wim
 
Hallo Grayson,

stuur me een mail met maten.
Dan bel ik Werner Grunke.
Die heeft voor mij ook al een bajonet gemaakt. speciale maat.
Maar hou er wel rekening mee dat het niet goedkoop is dat formaat van 20 cm!
11 cm koste mij al € 150,--, binnen en buiten ring en ik had een speciale prijs omdat ik hem al vaker geholpen had.
Maar wel top kwaliteit, in Biddinghuizen kun je hem zien.
Ik heb een 206.

Hein
 
Hallo Hein. Ik had een gevoel dat het niet goedkoop zal zijn.
En ik heb 3 stuks dus dat word nog eens wat geld.
Maarja als je wat moois wilt.
Ik zit na te denken of het ook op een andere manier kan.
Denk wel dat ik op Subsail kom neuzen en wat ideetjes op doen.

Als ik het toch ga doen dan mail ik je wel met alle maten dat Werner nodig zal hebben en dan spreken we wat af.

Deankt Hein.

Grayson
 
Je kunt zo ook van kunststof zelf maken.
Achter in mijn 206is een zelfgemaakte en voor van alluminium.
Die is er gewoon voor gemak met aan-uitzetten en laden.
Die achterste gaat zelden open.
Maar wat moet je met 3 stuks?
Of gebruik dat systeem wat Douglas heeft.
En anders ........... Bidinghuizen.
 
hallo

een o ring gleuf is niet rond maar recht
een alu bajonet niet stevig genoeg ?????
er zijn reeds rov's die tot 75 gegaan zijn wil je soms dieper
dan moet je zeker van pvc af blijven
ga je draad loos of met een kabel werken ??
met gas of ga je een pomp gebruiken om balast in te nemen
je frame een open systeem of vullen met drukgas
straks foto's van een paar rov's nu eventjes te weinig tijd
waarom zoveel sensoren voor binnen komend water ?????maak gewoon dat het er niet in kan komen

groetjes raf
 
Hallo Raf.

Ik heb met wat collegas gesproken en een bajonet sluiting zal werken.
Nee ben niet van plan om zo diep tegaan. Ik hou het bij 20 meter.


Ik heb 3 vocht sensoren.
De bedoeling is dat het water buiten blijft maar nog wat duur aparatuur in te zitten.
Dus als er iets lekt dan moet de ROV zo snel mogelijk naar boven komen.
Accus moeten ook goed geisoleerd worden anders poef.

De andere sensoren zijn voor meetingen buiten de ROV
druk, licht ,sonar, ph,camera.

De ROV wordt in het begin bestuurd met een draad.
De bedoeling is dat het draadloos gaat werken.
Opdracht opgeven voor onderzoek en laat maar gaan.
Daar zit het programeer uitdaging.

Voor ballast wordt een pomp gebruikt met zo'n ballast zaak of gebruik maken van een pistontank.

Het systeem wordt helemaal gesloten niks komt in niks gaat uit.


Een beetje ambitieus maar ik ben al een tijd mee bezig. Was eerst van plan voor een uav maar vind onder water veel interesanter.

Zal wel genoeg probleemen tegenkomen maar dat maakt het wel leuk.
Misschien zijn er betere manieren om mij probleem optelossen.
Ik kom wel 17 mei efe neuzen.
Ook gisteren naar galdermeer geweest mooie plek voor testing.

Gasten bedankt voor all het info.

Moet zeggen dat hier wel goed geholpen wordt.
En die fotos dat hier overal staan. Wauw das mooi spul zeg.
Dat kost een hoop tijd om het zo mooi te maken. Petje af

Als ik ga beginnen met bouwen start ik wel een thread te rinformatie.
Groeten Grayson.
 
Graysson,

wat ben je van plan?
Ga je lood accus gebruiken?

"Accus moeten ook goed geisoleerd worden anders poef."

En water moet zo wie zo buiten blijven.
Condens heb je wel vaak in de boot maar dat kan geen kwaad.
Wat wil je met 3 bajonet ringen, 2 is toch genoeg?


Hein
 
Hallo mdvn.
Zat gisteren youtube te kijken over lipo accus. En daar zat een paar mooie explosies bij daarom de opmerking.

Ik ga lood accus gebruiken. Ze hebben genoeg capaciteit en zijn ook zwaar.
Heb wat ballast nodig, beeter een accus als ballast dan iets anders.
Heb jij andere accus in gedachte??????????????

De reden voor 3 sluiting is als volg.

Ik gebruik 4 bow thrusters voor het sturen van de ROV (Blauw kleur).
Voordeel: niks blijft haken aan vleugels. Lekker makkelijk.
Kan alle kanten bewegen op een plek.

Als je naar het plaatje (paint is your friend) kijkt: de bow thrusters vormen een kruis in mijn romp.
Dus alls wat er achter zit kan ik niet bij komen.
Bijvoorbeeld de spullen in de staart en de kop.

Foto-ZJQLDLKU-D.jpg


Dus mijn romp bestaat uit drie stukken. Staart ,romp en kop.
Staart en kop krijgen een banjonet (groen) aansluiting.
De romp ook anders kom ik nergens bij.


rabbowthruster.jpg

Deze is ook mooi zeg
bowthrust108-30.jpg

Grayson.
 
Hallo Grayson,

om het nog leuker te maken zou je de thrusters ook in X-opstelling kunnen plaatsen. Het kruis dus 45 graden verdraaid. Dan kun je ook geen zand opzuigen als hij eens op de bodem ligt.
 
hallo


maar je rov is wel erg lang om goed te kunnen draaien
meestal is een rov een vierkante doos met alles binnen het frame
3DoCaKHDwqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLH1JqDr1c.jpg

hier de mkII van mark in aanbouw
alles kunststof en duikt tot een meter of 5 (dieper kan maar hebben we nog niet gedaan)
drie elektronische regelaars
twee voor de motoren
1 voor de pomp
schakelaar voor de lampen
twee camera's aan boord
1 voor opname en de andere om te kijken waar je vaart
er komt nog materiaal aan te hangen maar dat is nog niet klaar
het is om te kijken of je daalt of stijgt maar dan niet elektronies maar gewoon tja anders hahaha

hier een paar opnames die met de rov genomen zijn



groetjes raf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Raf.

Waarom heb ik niet aan zo'n design gedacht.
Mmmmm moet effe wat denkwerk gaan verrichten.
Dit design is een stuk simpeler, andere invalshoek.

Raf wat voor type motoren heben jullie daar gebruikt.
Zijn ze speciaal geisoleerd voor water.
Uit de foto lijkt dat de motor gewoon bloot hangen.

Thanks
Grayson.
 
hallo

de motoren draaien gewoon in het nat
het probleem met natte motoren is dat er gas ontwikkeling ontstaat en daardoor de borstels snel verslijten
we hebben de oplossing gevonden en de borstels slijten nog wel maar niet meer zo snel
ook worden de aansluitingen na enige tijd omgewisselt om zo de borstels gelijkmatig te laten slijten
en zijn ze defect weg gooien andere er onder
het zijn speed 500 zonder ventilator in de behuizing
we zitten nu aan het MK IV type wat ontwikkeling betreft

groetjes raf
 
Hallo Grayson

Ik ben Willem en heb een zeer goed gevulde werkplaats.
Ik heb ook een grote draaibank die tot 250 mm diameter kan draaien.
Ook kan ik behulpzaam zijn bij berekeningen (ik ben ingenieur werktuigbouw).
Over de prijs worden we het wel eens, zal goedkoper zijn als een werkplaats.
Hou er ook rekening mee dat je weleens wat zal moeten aanpassen!

Voor het gebruik van O-ringen heeft Eriks een goede handleiding met inbouwmaten op hun site staan.

De meeste ROV's zijn van meerdere buizen gemaakt.
Redenen:
1) grotere stabiliteit.
2) kleinere buizen is sterker bij zelfde wanddikte.

20 meter duikdiepte geeft 2 bar druk, 20 kilo per vierkante centimeter!
(gebruik even de oude "foute" benamingen ;)
Dat is meer als waarvoor onze RC boten voor gemaakt zijn (op 20 meter diepte heb je zowiezo geen signaal meer).
Ik weet niet of de door jou geplande side thrusters tegen 20 meter diepte kunnen!
Jij zal dus met een kabel gaan werken?
Kun je ook in zout water werken!
Maar dan moet je goede waterdichte kabel doorvoeren maken!

Wat materiaal betreft is massief PVC voor de neuskegels prima.
Niet corrosie gevoelig
Goedkoper als alluminium
Goed te bewerken
Wel zal je een behoorlijke wanddikte moeten nemen (zeker 2 maal zo dik als alluminium).

Ik hoor het nog wel.
Groeten Willem
 
hallo


het concept van mark is een voudig en goed koop
druk is geen probleem bij deze boot
hoe meer druk hoe dichter de sluitingen komen te zitten
en als je de binnen druk compenseerd met de buiten druk dan hoeft alles niet zo stevig te zijn
tot 5 meter gaan we zonder druk compensatie
na een dag duiken was mark zelfs tot de ontdekking gekomen dat er een van de deksels maar hand vast was dicht geschroeft
en dat was na een duik naar meer dan 6 meter en daar een 30 minuten gebleven
dieper kan deze boot niet daar de frequentie niet dieper kan dan dit
via een seriele link kan deze boot wel dieper
druk compensatie is eenvoudiger dan je denkt als je plaats hebt
groetjes raf
 
Hallo Raf.

Ik heb nagedacht en ik ga met de buizen concept.
Keep it stupid and simple, en ook goed voor de budget.

Wat bedoel je met druk compensatie. En hoe wil je dat bereiken.

Bedoel je lucht onderdruk zetten in de behuizing??????

Hallo willem.
20 meter is inderdaad wat, moet toch ergens mijn doel voor zetten.
De ROV moet volledig autonoom gaan werken (daar zit de tweede uitdaging).
In het begin met een draadje, naarmate de software vordered moet het autonoom gaan werken.
ingenieur werktuigbouw kan ik wel gebryuiken hier en daar. Ik zal zo nu en dan wel effe gebruik willen maken van je kennis.
Alvast bedankt.

Project staat een beetje op laag pitje. Moet leren voor mijn zweefvlieg brevet.
Heb nog een hoop vragen, maar ben er op 17 mei.

Groeten Grayson.
 
hallo

als de buiten druk 0 bar is en de binnen druk 1 bar dan kan de drukbuis 1 bar verdragen
ga je nu duiken en je komt op een diepte van 1 bar dan is het druk verschil 0
dat kan de buis zeker aan want daar is ze voor gemaakt
duik je nu naar 2 bar dan is de druk 1 bar en dat kan de buis verdragen want daar voor heeft ze dat verschil van 1 bar ook over leeft
en zo zit ik reeds tamelijk diep
zonder dat ik iets moet doen
en dan is er de compensatie met de druk uit de duiktank die je nog kan gebruiken
wat nog een extra bar kan opleveren dus je kan haast 5 bar diep geraken zonder dat de rov uit elkaar spat
bereken het maar eventjes en je zal zien hoe gek het ook klinkt het klopt
niet starten vanaf 2 bar met je berekening die laatste druk gebruik ik alleen maar waneer er echt diep moet gedoken worden
hier de schematische voorstelling

binnen druk 1 bar
duiken naar 10 meter binnen en buiten druk gelijk 0 bar
duiken naar 20 meter 1 bar buiten druk
duiken naar 30 meter druk van de duiktank in de wtc 1 bar
duiken naar 40 meter 0 bar verschil
duiken naar 50 meter 1 bar buiten druk


groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
Back
Top