Madhouse rijdt Tamiya Cup

Ik meen dat veel kant-en-klare kappen van PET-G zijn, en niet van Lexan. Pet is brozer en scheurt makkelijker. Jammer, was wel een nette kap. Fijn dat de 5 lekker stuurt!

Hugo

Ja echt een ramp die body maar goed, er komt nu een mooie Swift :D

De M-05 is echt heerlijk, met wat kleine aanpassingen rijdt de auto heel erg goed. ik heb hem op lange wielbasis gebouwd maar met de Swift moet ik hem ombouwen naar medium en dan schijnt hij wat directer te zijn.

Afgelopen zaterdag avond mijn LiPo's geladen voor zondag en ik heb een Corally 6000mAh LiPo welke op 6A stond te laden (balance), dit duurde erg lang want op 119min was hij nog niet klaar (cellen waren wel 4.2v beiden). Ik heb hem toen maar uit gezet want ik wilde naar bed en bij 120min zou hij hem toch afkappen. Gaat dit wel goed zo?

Ik heb ook 2 shorty's 4500mAh en die laadt ik op 4.5A en die zijn meestal in iets meer dan een uurtje klaar.

En hoe laden jullie tijdens bijv. training of wedstrijddagen op het circuit, altijd gebalanceerd?

Gebalanceerd is wel beter maar meestal doe ik gewoon snel laden tijdens wedstrijden tenzij ik voldoende tijd heb (lees extra volle accu)

Gebalanceerd is wel beter maar meestal doe ik gewoon snel laden tijdens wedstrijden tenzij ik voldoende tijd heb (lees extra volle accu)

Ik weet niet hoe de reglementen liggen maar sommige clubs hebben het in hun huishoudelijke reglementen opgenomen dat een LiPo ten alle tijden in een laadzak oid en gebalanceerd geladen moet worden.

Afgelopen zaterdag avond mijn LiPo's geladen voor zondag en ik heb een Corally 6000mAh LiPo welke op 6A stond te laden (balance), dit duurde erg lang want op 119min was hij nog niet klaar (cellen waren wel 4.2v beiden)...

Hoeveel mAh is erin gegaan in die tijd? Klinkt meer als een slecht pack.

Hugo

Wel voorzichtig met ontladen, niet te diep. Gewoon 5 à 10 minuten rijden, en dan weer aan de lader. Wat voor lader heb je? Veel laders hebben een laag wattage, je kan ze wel op 6A instellen maar ze doen dat toch maar zoveel als hun wattage toelaat.

Hugo

Zo lang de batterijspanning lager is dan de aan de lader aangesloten voedingsspanning doet die wel de maximale amperage.

Ik heb een Hype X7 lader, deze kan tot maximaal 6A. Ik heb net al mijn LiPo's storage geladen en zal ze morgen weer vol laden. Aanstaand zondag heb ik weer een wedstrijd. Misschien dat ik zondag de Ultramat 16 bij je op kom halen Hugo.

Net even mijn kleine beauty omgebouwd naar medium wielbasis en tevens het diff helemaal volgestopt met putty voor optimale tractie :D

M-05_Medium.JPG

Zo lang de batterijspanning lager is dan de aan de lader aangesloten voedingsspanning doet die wel de maximale amperage.

Nee hoor, dat hoeft niet. Een 50W lader levert nooit meer dan dat. Dus een 2S pack dat vrij leeg is, zeg 6,2V, zal je op maximaal 50/6,2= 8,06A kunnen laden. Zelfs al zou je lader meer ampères kunnen leveren, bijvoorbeeld op een 1S pack. Je loopt bij vliegaccu's van 5 en 6S al gauw tegen dat soort grenzen op, bij 2S minder.

Hugo

Ik weet niet hoe de reglementen liggen maar sommige clubs hebben het in hun huishoudelijke reglementen opgenomen dat een LiPo ten alle tijden in een laadzak oid en gebalanceerd geladen moet worden.
een laadzak is volgens mij altijd een moetje (al is het alleen al om je eigen veiligheid)
verplicht gebalanceerd laden heb ik nog niet van gehoord, maar dat zeg niets :oops:

Nee hoor, dat hoeft niet. Een 50W lader levert nooit meer dan dat. Dus een 2S pack dat vrij leeg is, zeg 6,2V, zal je op maximaal 50/6,2= 8,06A kunnen laden. Zelfs al zou je lader meer ampères kunnen leveren, bijvoorbeeld op een 1S pack. Je loopt bij vliegaccu's van 5 en 6S al gauw tegen dat soort grenzen op, bij 2S minder.

Hugo

Laat ik het anders zeggen, bij het laden op 2S haal je zeker de maximale stroom ;)

een laadzak is volgens mij altijd een moetje (al is het alleen al om je eigen veiligheid)
verplicht gebalanceerd laden heb ik nog niet van gehoord, maar dat zeg niets :oops:

De ETS is al van de 8.44 volt maximum afgestapt en zegt nu "ouderwets" 8.40 volt max. De reden is simpel om de kans op ongelukken met een spontane ontbranding nog verder te verminderen. Leuke bijkomstigheid is dat veel standaard laders niet meer doen dan die 8.40v en geen achterstand hebben op de duurdere laders.

8.44 is ooit in het leven geroepen als tolerantie op 8.40, vandaag de dag zijn bijna alle laders erg nauwkeurig en mikken de rijders op 8.44v eindspanning via instelbare laders. Als die 0.04v in dat stukje veiligheid een verschil kan uitmaken zal een klein beetje onbalans dan ook dat verschil uitmaken.

Roelof,
ik heb nav jou opmerking eens wat regelement van een aantal clubs bekeken en bij sommig staat er niets, sommige geven alleen een advies en sommige melden idd het gebalanceerd laden verplicht
dus bij deze weer wat geleerd

Ik heb zojuist 3Racing carbon plaatjes binnen gekregen voor de M-05 waar je de ESC en ontvanger op kunt monteren, deze zijn ter vervanging van de standaard plastic gevallen waar ik een schroefje had dol gedraaid. Op de carbon plaatjes was geen ruimte meer voor de aan en uit schakelaar en daarom de ESC open geklikt, de aan en uit schakelaar er af geknipt, de draadjes aan elkaar gesoldeerd en krimpkous er over. De ESC weer in elkaar geklikt en nu gaat de auto aan zodra de de accu aan sluit. Ik geloof dat wel meer mensen dit doen, mooie oplossing toch?

De Swift GoPro body is ook bezorgd bij een vriend van me (woont in Duitsland en scheelt de verzendkosten) dus die ga ik vanmiddag ophalen en hopelijk aankomend weekend aan beginnen. Ik ben geen ster in body's (uitknippen en spuiten vind ik niets) maar ik ga het gewoon weer een keer proberen.

Laatst bewerkt:
Ik ook wel Sjors :D

Uitbesteden word weer een beetje duur :( en deze kap hoef ik alleen de ramen af te plakken en hem dan wit te spuiten.

Even een vraagje, ik heb zojuist een Ultramat 16 overgenomen en daar moet ik een kabeltje voor hebben van de lader naar de LiPo. Waar kan ik die het beste kopen? Het liefst een redelijk lange kabel.

Ja die korte kabeltjes heb ik wel maar ik wil een lange hebben en dan rechtstreeks van de lader naar de accu met balance kabel er er in.

Thanks voor de links!

Back