Madslide 3D

Hier een kort foto bouwverslagje van de Madslide 3D

https://www.slopeaerobatics.com/2010/04/16/bplrs-madslide/

De spanwijdte hebben we verkleind naar 1200mm en het profiel is aangepast naar SB96VS.

20210217_203846.jpg


20210217_203941.jpg


Het aanbrengen van de ligger en Kevlar tbv de scharnieren.

20210217_204839.jpg


20210218_192236.jpg


20210218_192638.jpg


20210218_192647.jpg


Het klaarmaken van de mylars:

20210218_195337.jpg


20210219_124523.jpg


20210219_125513.jpg
 
Laatst bewerkt:
De vleugel klaar voor het baggen:

20210219_204559.jpg


Alles in de vacuüm zak:

20210219_222335.jpg


Gewicht er op zodat alles een beetje recht blijft:

20210219_233840.jpg


Stabilo en kielvlak zijn gemaak uit 3mm depron voorzien van een Balsa voor en achterkant.
Daarna zijn deze voorzien van 50 grams glasdoek.

20210220_214224.jpg


Rompje opgebouwd uit 4mm waaibomen triplex.

20210313_134015.jpg


De romprug is gevormd uit een stukje in vorm geschuurd Roofmate schuim

20210313_155008.jpg


20210315_205332.jpg


De bovenzijde van de romp is voorzien van ±50 grams glasdoek

20210315_212207.jpg
 
Als servo's heb ik gezozen voor de goedkope metal gear E-max servo's
Achteraf gezien had ik misschien beter iets sterkere servo's moeten kiezen.
De kracht van deze servo's valt een beetje tegen op 5.2V, (misschien beter op 6V??)

Het pentelstabilo kan een uitlag maken van net geen 90 graden.
Ik heb er voor gekozen om het stabilo aan 2 kanten aan te sturen.
Zo is het stabilo ook nog afneembaar voor transport op vakantie.

20210328_111318.jpg


20210328_115934.jpg


20210328_131115.jpg


20210328_195228.jpg


20210329_203619.jpg


20210401_221415.jpg


20210401_221422.jpg


20210403_205054.jpg


20210403_214008.jpg


20210403_214028.jpg
 
Wat een leuk ding Martijn, hou ons op de hoogte of je de Mad-stab ook op een laag Nederlands duin kan gebruiken, of dat je daarvoor op zijn minst naar Zoutelande moet.
 
Wat een leuk ding Martijn, hou ons op de hoogte of je de Mad-stab ook op een laag Nederlands duin kan gebruiken, of dat je daarvoor op zijn minst naar Zoutelande moet.


Hallo Rick,

In de tussentijd hebben deze kistjes wel wat uurtjes op het duin gevlogen in Nederland.
Ze vliegen super echter hebben we de Mad-stab niet lekker werkend gekregen.
Als je de Mad-stab op grote uitslag gebruikt lijkt de hele vleugel direct te overtrekken.
Het model valt dan gewoon recht naar beneden uit de lucht.
We hebben geprobeerd om flaps bij te mixen met het hoogteroer war voor "kleine" uitslagen best aardig lijkt te werken. (maar voor grote geen verschil)
Het gekozen profiel van de vleugel is SB96VS. (zowel wortel als tip)

Zou jij enig idee hebben hoe we dit zouden kunnen verbeteren?? Turbulators?? Vleugel bouwen met ander profiel?
 
Ik heb zelf (nog?) nooit met mad stab gevlogen, wel gezien en met piloot gesproken.
Volgens mij is de truck om niet té snel 'up' te trekken, waardoor je een rotatie bewerkstelligt voordat het stabilo alleen maar weerstand geeft.
Het stabilo moet eigenlijk nooit overtrekken, de vleugel wél natuurlijk, maar dat moet in de rotatie gebeuren.
Het profiel is uitstekend geschikt voor Mad-stab. Turbulators niet nodig. Mogelijk nog het bovenstaande proberen met een achterlijker zwaartepunt.
Groet en succes.
 
Hoi Martijn, kijk eens bij www.slopeaerobatics.com, Articles selecteren, How to articles, en vervolgens how to: Madflight tips from BPLR. Ik denk dat de duin in Katwijk te laag is voor goed gebruik van het pendelstabilo. Heb met de Madslide op Zoutelande gevlogen en ook daar zijn die kleine loopings niet eenvoudig. Het beste ging het om flink aan te duiken en snelheid maken, omhoog trekken en de looping te beginnen als de snelheid flink afnam. Hierbij niet vol up geven want dan werkt die grote uitslag als rem, 45 graden uitslag maximaal. Had hierbij nog geen gebruik gemaakt van gemixte rolroeren. Ik vloog ook recht tegen de wind en uit de tips van BPLR blijkt dat het beter gaat met zijwind. Ik heb het originele Madslide profiel, het is erg dun stalt snel. Denk niet dat een ander profiel beter is. Je kan wel proberen het zwaartepunt verder naar achter te leggen en de rolroeren te bedienen met het "gas" op de zender, het zogenoemde 4 axis slope aerobatics. Hierover kun je de uitleg vinden onder how to: 4 axis slope aerobatics. m.v.g. Erik
 
Hallo Erik, de manier zoals jij het omschrijft is precies zoals ik geprobeerd heb.
Precies op het moment dat je verwacht dat het model moet gaan roteren om de vleugelas gaat het mis.
Ook heb ik geprobeerd om het zwaartepunt nog verder naar achter te krijgen.
Echter is er dan niet meer rechtuit te vliegen met het model.
Ik had gehoopt om het model afgelopen jaar nog in het buitenland te vliegen echter is het daar helaas niet van gekomen. Hopelijk komend jaar nieuwe kansen:) Helaas wel ver rijden voor een testvluchtje...

Misschien heeft het ook wel te maken met het gewicht (te zwaar??)
 
Ik heb de 1,5 meter spanwijdte versie en ik denk dat de kleine versies relatief te zwaar zijn. Op het bekende You tube filmpje van BPLR in normandie wordt gevlogen met de originele 2,2 meter versie. Die zal een lagere vleugelbelasting hebben. Ik heb een lichtere vleugel gemaakt en moet deze nog eens testen op Zoutelande met windkracht 6. En daarbij het 4 as stuursysteem gebruiken, dwz de rolroeren apart bedienen met de gasknuppel. Dit schijnt niet eenvoudig te zijn, de timing is erg belangrijk. Topmodel CZ heeft ook een electro versie van de Madslide, de Kulbutin, misschien zijn er nog bruikbare filmpjes hiervan.
 
Back
Top