Mag er wel of niet binnen gevlogen worden met trex?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Gbaby, 21 feb 2006.

  1. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Niets helaas, na goed lezen was dat wedje dus gebaseerd op 150 W motor, daar vliegen ze in het noorden blijkbaar mee indoor....
    Kan me daar echter niets bij voorstellen maar ja ;)

    Om met een enigzins "licht" motortje aan 150W te komen, een 68 grams (!) Axi 2212/34 moet je deze dus al met een 4s lipopakket gaan voeden (10 x 4,7 prop)

    Motordata: www.flyingmodels.org
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Stja, die noordelingen doen alles wat bonkiger





    (sprak een geboren fries)
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    wel handig om te weten dat we jullie hier dus nooit zullen zien :)
     
  4. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    he jongens puur uit verveling en belangstelling wat een gws slowfly prop 8x4.3 op een 5 3d met thunami 10 op 3cellen zou doen met 6 mm depron. heb ik eerst half gas getest dat hapt er al stevig in en vol gas laat een gat zien van 1 cm breed en net zo diep.
    de meeste vingers zijn gelukig voor zien van botten maar het toppje is er met een slowfly prop dus ook van af.
    moet je niet bedenken wat die harde apc props zouden doen op die motors en ik ga het ook niet testen want dan heben ik helemaal alles onder het depron zitten
     
  5. Aaalie

    Aaalie Guest

    LOL... filmpje? (uit verveling :wink: )

    Groetjes A.
     
  6. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    en nu hetzelfde met een trex...
     
  7. aviador

    aviador Guest

    T-rex stuk, en depron een klein krasje :wink:
    ik ben ook wel benieuwd naar een filmpje :p
     
  8. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    zal morgen even een filmpje maken ook zal ik me esky cp heli er dan aan wagen
     
  9. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    Pas maar op met die E-Sky blaadjes. Ik ben een keer 2 loodtips kwijt geraakt en die heb ik nooit meer terug gevonden.
     
  10. rappy

    rappy

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Belgie Tessenderlo
    Hey Kurt/Rufter,

    Geef mij 10 minuten een shockflyer en ik zorg ervoor dat dat iedereen de kantine induikt :p :D 8)

    Chris
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Geef me een T-rex en 10 seconden. :D
     
  12. Didier

    Didier Guest

    Wat een fantastische "Peppie en Kokkie" discussie is dit weer...... :roll:
    Dit is werkelijk waar weer op een zeer "hoog niveau". :nooo:
    Wedden om geld om je vinger tussen een draaiend voorwerp te steken, klinkt bij mij als een soort Russisch roulette.
    Helaas constateer ik ook weer uit deze discussie dat het eigen belang voorgaat op wat sommige in andere discussies beweren.
    Ik herinner me vorig jaar bijvoorbeeld dat 1 van de mensen uit deze discussie, fel tegen was dat we de Red Bull airraces hadden vanwege veiligheid.
    Echter merk ik dat dezelfde persoon, aangezien hij zelf indoorheli vliegt, een T-REX wel vindt kunnen...... :hammer:

    Het bepalen van richtlijnen en "wetten" wordt vaak bepaald door gewicht en vermogen.
    Dit is echter niet altijd de juiste wet.
    Kijk maar een naar de Parkflyer reglementen.
    Een modelvliegtuig onder de 500 gram mag overal gevlogen worden, echter tegenwoordig kunnen modellen onder de 500 gram snelheden halen boven de 200km/h.
    Is dit dus veilig om in een woonwijk mee te vliegen?
    Ik denk dat één van de grootste criterium toch gewoon "Common Sense" is.
    Dit betekent; gezond verstand!!!!
    Als het grootse gedeelte op een meeting zich niet veilig voelt als zo'n REX vliegt, vanwege de consequenties, zal dat niet voor niets zijn.
    Feit blijft dat rotorbladen nu eenmaal meer kinetische energie opslaan in hun rotorbladen dan props.
    Wel eens van massatraagheid gehoord?
    Overigens denk ik dat de limiet van indoor vliegtuigen met gemak op 250 gram gesteld kan worden.
    Tegenwoordig zijn 9 van de 10 indoorkistjes zelfs onder de 200 gram.
    Moeten we misschien aan een indoor brevet gaan denken????? :nosmile:
     
  13. Aaalie

    Aaalie Guest

    hihi, zie je zelf wel wat je zegt....

    Jij vindt dat 1:1 modellen tussen duizenden mensen, extreem stuntend wel kunnen... En een helietje van een halve kilo tussen 15 man mede-indoorpiloten totaal niet kunnen :?: :hammer: (ja hoor, weer diezelfde hammer :wink: ).

    Je hebt trouwens wel gelijk betreffende waar deze discussie naartoe gaat, je doet er zelf ook hard aan mee!

    :eek:ntopic:
    Het is volgens mij duidelijk dat de meningen nogal verschillen. Duidelijke regels en richtlijnen zijn (nog) niet overal, echter wel overal wenselijk. Indien de regels duidelijk zijn, is het aan de piloten zelf of ze mogen en kunnen vliegen, en of ze wel of niet in de kantine "schuilen".

    Betreffende mijn eigen mening... Het kan beslist veilig. Echter ondanks vele jaren indoorervaring met vleugels, zie je mij hooguit op 1 vierkante meter, max een halve meter hoog en ver bij publiek/piloten vandaan héél misschien hooveren.

    Groetjes Aldert
     
  14. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    @Didier: Amen....
     
  15. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    didier
    op het moment dat we zo ver gaan met indoor vliegen hou ik er acute mee op (je opmerking over brevet)

    ik weet ook heel goed waarom jij de discussie aan haalt over de redbull airraces.
    ik vind deze reden kompleet onzin.

    plus dat het helemaal niets te maken heeft met het feit dat ik ook indoor heli's vlieg.
    want terruwe informatie.
    ik vlieg ook vliegtuigen indoor en outdoor.
    er kleeft voor mij ook geen eigen belang aan wat er wel aan kleeft is mijn drijf veer om zo open mogelijk te zijn tegen mensen die interesse hebben in modelvliegen.
    want tot mijn ontdekking vorig jaar was er heel veel publiek op de opendag op mijn club dat graag een heli zou zien vliegen en eerst had ik besloten dit niet te doen.
    helaas zijn toen een hele hoop mensen weg gegaan.
    was toen de enige aanwezige heli vlieger.
    maar naar veel aandringen van het publiek.
    ben ik dan toch met de heli gaan hoveren tot meer voelde ik me niet goed genoeg fysiek.
    een foto die toen gemaakt is stond in het krantje van de afdeling modelvliegsport knvvl.
    het bewijs dat heli's toch onder het publiek het meeste aandacht krijgen
    ik vind gewoon dat de meeste een beetje regeltjes maken om de heli's dwars te zitten. hier werk ik dus niet aan mee
    ook heb ik zelf helemaal geen trex of soort gelijk.
    vandaag zijn er twee heli's gecrasht bij de indoor meeting in dalfsen een van formaat en gewicht trex.
    wat dacht u geen schrammetje aan de vloer. bladen totaal kapot.
    ik weet vlees is zwakker
    maar toen er onveilig werd gevlogen heb ik in gegrepen.
    maar de eind verantwoording licht altijd bij de vlieger.

    maar inderdaad gezond en gewoon verstand is het belangrijkste in deze hobby.

    maar vaak is ook hier het gewoon verstand ver te zoeken.
    laten we elkaar nu eens gewoon eerlijk en gelijk waardig behandelen.
    dan kan je pas praten over gezond verstand.
     
  16. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    @ Marco: Wedden dat een T-Rex heel wat meer dan een van die plaatjes depron tegelijk doorklieft?
    Massatraagheid ;)

    Verder ben ik net zo gek op heli's als op shocky's en zou ik ook zeker meer helivliegen als het budget het toeliet.
    Op een indoormeeting is de pits in tegenstelling tot op de club echter direkt naast de vliegbewegingen, hier spelen dus hele andere voorwaarden.

    Om de schijn van "heli-haten" te vermijden lijkt het me een goed compromis om een bovengrens van 350 gram voor beide aan te houden, je kan dan altijd een uitzondering maken op een meeting NA overleg en NADAT je iedereen die nietsvermoedend en opnoplettend zit te praten of lijmen hebt gewaarschuwd...
    En of dat dan een T-Rex is of een Shocky van 140 cm span met 150 Watt aandrijving dat zal me een worst wezen ;)
     
  17. Didier

    Didier Guest

    Ik kan me opzich wel inleven dat er op een gegeven moment een indoor vlieg brevet aankomt.
    Til daar absoluut niet te zwaar aan, je moet gewoon aantonen dat je redelijk veilig kan vliegen, daar is toch niets mis mee?
    Sterker nog, als er echt een keer een ongeluk gebeurt, zullen de verzekerings maatschappijen dit waarschijnlijk wel eisen.
    De grootste factor van een crash is niet meer het materiaal tegenwoordig maar de piloot.
    Je moet niet vergeten dat een aantal jaren geleden toen het indoor vliegen opkwam, dit werd beoefend door mensen die ook buiten vlogen.
    Tegenwoordig zijn er dus ook echte beginners in de indoor scene getreden.
    Tenslotte zijn de prijzen niet erg hoog meer en is het gewoon veel commercieler geworden.
    De tegen argument zal wel weer zijn; "het is een hobby, zo is het geen hobby meer".
    Echter welke technische c.q. gemotoriseerde hobby's kennen wij die niet een brevet/rijbewijs/licentie vereisen? Ik ken ze niet.
    Dat jij dus ingrijpt omdat er onveilig gevlogen werd, is toch ook een verkapte manier om iemand terecht te wijzen dat hij blijkbaar niet aan de norm voldeed, nietwaar? :wink:

    O ja, Als je een scherpe opmerking maakt of iemand op zijn woorden pakt, houdt niet gelijk in dat je iemand niet gelijkwaardig behandelt.
    Bij deze zand er over. :p
     
  18. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Daar zorgen David en ik al voor... :D
     
  19. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    peter
    ik weet net zo goed als iedereen dat een trex meer enegie in de rotor's heeft.

    dit puur en alleen omdat de lengte van de bladen zo lang is.
    maar ik heb ook wel vliegtuigen gezien met groote props zelfs ten groote van een raptor 30 rotor.
    oke die vliegen dan bijden buiten.
    maar mijn punt is dat alles aan deze hobby kleeft een risico zo niet een verhoogt risico omdat het leven van uit zich zelf al risico vol is.
    maar op het moment dat wij daar ons gaan gedragen als een stelletje kippen zonder kop en de ene regel maken naar de andere blijft er op een moment niets meer over wat we door onze eigen gemaakte regels nog kunnen doen.
    ik ben het wel eens met dat iets in overleg moet gebeuren maar het probleem is in mijn ogen dat als heli vliegers even rond willen vliegen het overleg altijd van de heli vlieger zijn kant moet komen.
    ik zou eigenlijk puur uit good will wel willen zien dat ook vliegtuig vliegers naar de heli's gaan en vragen jo willen jullie zo even de zaal hebben om rond te kunnen vliegen.
    ik wil dus eigenlijk zo min mogelijk regels.
    omdat regels de gezeligheid niet ten goede komen.
    als ik blokken moet gaan instellen op mijn meetings. kun je dit meteen merken.
    ook een vliegtuig lijn vinden de meesten niet leuk.
    maar somige heli vliegers juist wel weer.
    omdat ze dan ook gewoon 5 minuuten krijgen om te vliegen.
    ik persoonlijk vind zo'n wacht lijn ook niets het geeft er zo'n gedwongen sfeer aan.
    een meeting is juist om dit niet te hebben.
     
  20. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Helemaal mee eens, meetings zijn voor gezellig samen vliegen, wil men de zaal voor zich alleen dan kan dat in overleg (of niet)....
    Mensen die alleen willen vliegen/voor wedstrijden willen oefenen kunnen tenslotte ook zelf een zaal huren met een paar man, veel F3P vliegers doen dit dan ook.
    Bovengrens van 350 gram is richtlijn om het veilig te houden zodat men niet zomaar, zonder dat iedereen daar alert op is met iets zwaarders/gevaarlijkers gaat vliegen ;).
    Ik ben verder ook geen voorstander van regeltjes, maar wel van veiligheid.
     

Deel Deze Pagina