mag ik een 8.4v bat. gebruiken?

Geen enkele verbruiker zal bij een hogere spanning een lagere stroom trekken, ten alle tijden zal de stroom mee gaan.

Klopt ook wel want meer spanning betekend meer toeren en meer toeren betekend meer vermogen.....

Als de weerstand gelijk blijft en de spanning wordt hoger....gaat er meer stroom lopen. Wat klopt daar volgens jou niet aan? Ofwel, waarom klopt de wet van Ohm niet volgens jou?

Als ik een motor neem die 100W vermogen levert op 7,4V. Dan is dat 13,5W per Volt. Dan zou dezelfde motor op 8,4V dus 113,5W leveren.

Deze twee waardes zijn bekend nu. Vul die gegevens dan maar eens in op de volgende tabel, dan zal je zien dat de stroom lager is op 8,4V dan op 7,4V.

*edit*

De stroom blijft exact gelijk zelfs... De weerstand stijgt alleen bij 8,4V van 0.55Ohm naar 0.62Ohm.

De wet van Ohm berekenen met spanning stroom weerstand en vermogen

berekening1.jpg

berekening2.jpg

Meer kan ik er niet van maken...

p.s. Het vermogen is even als voorbeeld genomen uiteraard.

Als ik een motor neem die 100W vermogen levert

Dat is nou net de denkfout. Als je verder niks verandert gaat hij veel meer leveren dan 100W, vanwege wat hierboven al een aantal keren is genoemd. als je met hogere spanning gaat werken kun je om hetzelfde vermogen te halen met minder stroom toe. Dat klopt. Maar dan moet je wel de verbruikers aanpassen!!!! anders fikken ze uit.
Makkelijk voorbeeld: als je in huis krachtstroom aanlegt (=hogere spanning) kun je met dezelfde stromen meer vermogen opwekken. Maar als jij je 220V boormasjien op krachtstroom aansluit komt er echt rook uit hoor. Om van je radio, wekker en magnetron maar niet te spreken........daar moet je dus wel aangepaste apparaten voor gebruiken.

als jouw denkwijze zou kloppen was dat allemaal niet nodig.

De weerstand stijgt alleen bij 8,4V van 0.55Ohm naar 0.62Ohm.
Nee, in het tabelletje is een andere verbruiker met een hogere weerstand genomen (=motor met meer windingen, om in autotermen te blijven). Doe je dat niet dan blijft de weerstand van die motor hetzelfde namelijk 0,55Ohm en gaat er fors meer stroom lopen. De weerstand van een elektromotor verandert niet als je er meer cellen aan hangt.

Als je even verder leest dan had je kunnen lezen dat het vermogen ook toe nam met 8,4 volt toch? En als je die waardes in die rekentabel invult dan zie je wat er gebeurd.
Of wil je zeggen dat het vermogen veel meer toeneemt dan die 13,5W die ik berekend heb? Als dat namelijk het geval is dan heb je gelijk...

Maar dan mag je mij laten zien hoeveel vermogen de motor meer gaat leveren met een spannings verhoging van 1V.

Schiet me nog te binnen, als een motor is opgegeven voor 100W betekent dat niet dat hij 100W levert hoor. Die 100W is het maximale wat hij kan leveren zonder kapot te gaan. Maar als je er wat hogere spanning op zet en/of hem zwaarder belast levert hij net zo vrolijk 300W. En gaat in rook op.

Als je even verder leest dan had je kunnen lezen dat het vermogen ook toe nam met 8,4 volt toch? En als je die waardes in die rekentabel invult dan zie je wat er gebeurd. .
Nog één keer. Als je er 8,4V ophangt EN DE WEERSTAND BLIJFT CONSTANT!!!! dan gaat er véél meer stroom lopen. Jou rekenprogramma past de weerstand aan, dat doet een echte motor toch niet?
Met dat programma wat je hebt kun je zien wat voor motor je moet hebben om op een bepaalde spanning een bepaald vermogen te kunnen trekken.

Ik kan hem in die tabel helaas niet dezelfde weerstand laten houden en het vermogen omhoog zetten, dat pakt hij niet op.
Maar je verhaal dat de weerstand in de motor gelijk blijft begrijp ik wel.

Okee... Ik heb even zitten vogelen met die tabel en ik moet nu toch echt toegeven... I stand corrected!!!

berekening3.jpg

Ik was steeds in de veronderstelling dat de weerstand mee zou veranderen maar dat had ik over het hoofd gezien.

Arjan en N.P.S. (ken je naam niet). I was wrong! De stroom neemt inderdaad toe. :D

Hey... Als ik het fout heb, heb ik het fout. Daar is niks mis mee. Daar leer ik óók weer van dus... Evengoed een leuke discussie toch?

Ik vind die 30A regelaar echt mager voor een 11turns motor. Je kan het proberen maar dan zou ik ten eerste echt een tandje of 5 naar beneden gaan op de motor én de temperatuur van alles ERG goed in de gaten houden.
Zeker in een offroad waar je niet overal volgas rijd is het wel erg belangrijk om dat allemaal in de gaten te houden.
Als de auto ergens vast komt te zitten of ergens tegenaan stil staat. Dan vooral niet meer gas geven!!!
Nogmaals, je kan het proberen maar de kans dat alles een stuk heter wordt en stuk gaat is wel aanwezig.
Ik zou lekker met een 7,4V lipo blijven rijden. Dat voordeel van die 8,4V in een Nimh accu ben je namelijk echt zo weer kwijt en dan daalt de snelheid weer dus je hebt er niet zo heel veel aan.

Back