Mag ik wat meer weten over turbinevliegtuigen?

  • Topicstarter Topicstarter icewim
  • Startdatum Startdatum
I

icewim

Guest
Hoi; ik vindt turbine's opzich wel interessant maar snap er niet veel van. Nu heb ik dit subforum doorgelezen (niet helemaal uiteraard) en er blijven toch wat vragen. Zoals; hoe werkt dat nou zo'n turbine? Hoe ziet zo'n turbine eruit (doorsneetekening en/of foto zou mooi zijn als iemand daar een link naartoe weet)? Wat is er nu precies anders aan het vliegtuig zelf? Aan wat voor prijzen moet je denken qua turbine?

Dit zijn dingen die mij wel een beetje uit nieuwsgierigheid bezighouden; wil iemand mij wat andwoorden geven als hij of zei dat wil en of kan?
 
Prijs:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5894

Foto:
afb919.jpg


vliegtuig:
Die vliegtuigen hebben oa de eigenschap om zéééééér snel te zijn

Hoe werkt turbine:

Volgens mij (correct me if I'm wrong) wordt er zuurstof aangezogen of ingespoten in een verbrandingskaper samen met een brandstof. Deze wordt ontstoken door middel van een vonk. En een je weet dat bij verbranding het mengsel enorm veel uitzet. En in zo'n turbine is er maar 1 uitweg: de achterkant dus wordt het verbrande mengsel er langs achter uitgestuwd --> voorwaartse stuwkracht en dus gaat de vlieger vooruit.

Gr,

Gunskes
 
Gerben; dankjewel.....lekker nuttige reactie!
Dan kan dit forum ook wel opgedoekt worden, via de zoekmachine's is ALLES wel te vinden en hoef je hier nooit meer een vraag te stellen.
Sterker; via de zoekers kom je ook op dit forum!
Ik stel mijn vraag hier omdat ik weet dat hier de "profie's" rondlopen en dat ik dus een goed antwoord krijg.

De anderen; dankU........dat zijn nuttige dingen!
 
icewim zei:
Zoals; hoe werkt dat nou zo'n turbine?
In 4 woorden:

suck, squeeze, bang, blow.

Lucht wordt de turbine ingezogen (suck), gecomprimeerd (squeeze), ingespoten brandstof wordt ontstoken (bang) en de vrijgekomen gassen via de uitlaat naar buiten geblazen (blow).

Zonder mezelf een veer in mijn r**t te steken, ik zal (denk ik) veel vragen over (gas)turbines kunnen beantwoorden, aangezien ik een jaartje of 8 ervaring heb als vliegtuigmotormonteur, waarvan 4 als 1ste gasturbinehersteller. BTW, ik weet ook niet alles hoor.

Enne, nou niet gelijk de meeste moeilijke vragen om mij te testen aub, ook ik heb weekend.
 
pascalw zei:
icewim zei:
Zoals; hoe werkt dat nou zo'n turbine?
In 4 woorden:

suck, squeeze, bang, blow.

Lucht wordt de turbine ingezogen (suck), gecomprimeerd (squeeze), ingespoten brandstof wordt ontstoken (bang) en de vrijgekomen gassen via de uitlaat naar buiten geblazen (blow).

Zonder mezelf een veer in mijn r**t te steken, ik zal (denk ik) veel vragen over (gas)turbines kunnen beantwoorden, aangezien ik een jaartje of 8 ervaring heb als vliegtuigmotormonteur, waarvan 4 als 1ste gasturbinehersteller. BTW, ik weet ook niet alles hoor.

Enne, nou niet gelijk de meeste moeilijke vragen om mij te testen aub, ook ik heb weekend.

gequote van simjet?

Jet engine theory can be summed up in these four words:

Suck, Squeeze, Bang, and Blow

This describes the operation of most aviation engines. The suck of a jet engine can be compared to the intake stroke of the piston. squeeze parallels the compression stroke. Bang is the ignition, and blow is the exhaust. Piston engines carry out these actions in sequence but the jet engine performs all operations simultaneously.

All aviation jet engines work in the same basic way - they accelerate a volume of air backwards. That rearward acceleration of the air results in an equal and opposite action on the engine and it is accelerated forward. since the engine is bolted to the airplane , forward motion is achieved.

Newton's second law states that a force is equal to the product of a mass and the amount the mass is accelerated. If you take a large mass and accelerate it a small amount , you can achieve the same results as taking a small mass and accelerating it a large amount.
 
Nee, eens gehoord van een oud-collega van me (kan best dat hij het daar wel vandaan heeft, hoor), en ik vond het DE manier om de werking van een (gas)turbine in het kort uit te leggen.
 
de suck, squeeze, bang, blow uitleg is in ieder turbine-lesboek/lokaal terug te vinden en idd erg duidelijk. wat misschien wel leuk/handig om te weten is dat deze turbine motoren (en de meeste in de modelbouw denk ik maar geen idee eigenlijk) zgn 'straight jets' zijn wat wil zeggen dat alle kracht komt van de verbranding/uitzetting in de turbine. daar komt dus een 'hele harde straal uit' :D die de stuwkracht levert, die erg veel kan zijn en met erg hoge snelheden, maar maakt ook waanzinnig veel lawaai! (denk aan f-16)
voor de civiele luchtvaart gebruikt men tegenwoordig enkel nog 'turbo-fans', waarbij de turbine slechts zijn eigen compressor aandrijft plus een hele grote 'ducted fan'. veel efficienter en veeeel stiller (alleen wel subsoon...)

verder zijn er ook nog turbo-prop (turbine aangedreven propeller) en turbo shaft (zoals gebruikt in helicopters).

en even voor de duidelijkheid; de compressor en de turbine zitten (meestal, behalve bij free-turbine zoals pt-6) op dezelfde as, dus als de turbine eenmaal draait drijft hij zijn eigen compressor aan (continu proces en verbranding)

engine.jpg


:D hoop dat je het nog een beetje begrijpt 8O
 
ik had ergens gelezen dat het principe van een V1 motor iets geheel anders is.....
bestaat er daar ook een doorsnede tekeing of werkingsprincipe ervan ??

wordt het principe van de V1 aandrijving ook gebruikt in de modelbouw ?
 
paul
dank voor de info

is het daarom dat een V1 (of een pulse jet) zo'n "brommend" geluid maakt ? (tgv het beurtelings ontteken van de brandstof ?)
 
Afhankelijk van de lengte en diameter van de pijp zullen de ontploffingen zo´n 40 to 80 keer per seconde plaats vinden. Dat veroorzaakt inderdaad dat brommende geluid. Nou ja brommend, het is meer brullend want de herrie die deze plofbuizen maken is oorverdovend. Ik heb metingen gezien van 110dBA op 7meter afstand. Dat is maar liefst meer dan 1000 keer zo veel herrie als de modellen bij ons op het veld MAXIMAAL mogen produceren. Er zijn zelfs nog hogere waardes gemeld.
Hier in Nederland mag er voor zover ik weet nergens meer mee gevlogen worden. Als er dan tijdens een show mee gevlogen moet worden moet men daar een speciale vergunning voor aanvragen.
 
technologisch gezien is het wel een uitdaging om een dergelijke aandrijving te bouwen...... (en dan nog in miniatuur)

dank voor de info op dit draadje ....
zo hebben we weer iets bijgeleerd....

voorlopig hou ik nog wel even bij elektro aandrijving.....
een 3 fazige zelfbouwaansturing is ook een uitdaging

steffe
 
Back
Top