mag je bezopen een rc model besturen??

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door markioo, 11 jul 2012.

  1. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    stel je hebt flink gezopen
    je bent aan gehouden en je mag geen voertuig meer besturen,
    mag je dan wel een rc brandstof model besturen??!!
    en neen ik ben niet in deze situatie gekomen,
    het is zo maar een vraag,
     
  2. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    Als het op openbaar terein is is het toch openbare dronkenschap al dus daar gaat het dan al fout denkik
    Als je dan met een komeet van een auto op een openbare plek mensen van de sokken aan het rijden ben en raar doet loop je wel sneller tegen de lamp denk :p :p
     
  3. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik kan mij nog een M-auto cup in Ronse herinneren, waar we na flink wat meters bier, nog een wedstrijd gingen houden met Mini T's.... Dat was geen succes. Sommigen moesten er zelfs bij gaan zitten, omdat staant "rijden" te moeilijk was.Geen succes dus ;-)Groet Robert
     
  4. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Zat onlangs toevallig in de Algemene Verordeningen van een recreatieschap te bladeren en kwam het volgende tegen:
    Artikel 2.22 Motorisch aangedreven recreatieapparatuur
    f . Het is verboden op, in of boven de openbare terreinen of wateren dan wel op of boven de wegen motorisch aangedreven enlof radiografisch bestuurbare recreatieapparatuurzoals karts, modelvliegtuigen, modelauto's of modelboten in werking te hebben.

    Hoef je dus nog niet eens dronken te zijn..
     
  5. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    die AVP geld alleen voor jouw gemeente, en dan alleen de Recreatiegebieden in jou gemeente. Kijk ook even in het normale AVP van je gemeente, hier kan namelijk zomaar iets anders in staan...
     
  6. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Denk je dat het verstandig is om een model met een slok op te besturen? :confused: Laten we het dan niet hebben over een gehaktmolen als een 450/500/600/700 helikopter, of een flink propvliegtuig,.. :(
     
  7. Olii

    Olii

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    1.897
    Locatie:
    Lier BE
    Heb al gezien dat ze stoned liggen rond te rijden, kalmer zijn ze wel maar beter..... :)
     
  8. Taildragger

    Taildragger

    Lid geworden:
    7 sep 2011
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Tilburg
    Ik denk dat als je je gezond verstand gebruikt, je geen machines, auto`s en rc modellen gaat besturen als je gedronken of geblowd heb.
    Je reactievermogen neemt behoorlijk af en de kans op ongelukken neemt behoorlijk toe.
    Ik kan me ook niet voorstellen dat je dan echt van je hobby kunt genieten.
     
  9. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Idd gezond verstand niet, maar dit is niet de vraag van de topicstarter :) Denk dat hij het bedoeld of het wettelijk vast staat of dit mag of niet... Heel simpel antwoord: lees de regelgeving modelvliegen even door en je weet het.
     
  10. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Dan komen ze die zooi zeker bij ons in Nederland halen,... :cool:
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Nee, mag niet, is geregeld in de luchtvaartwet. Als modelvlieger ben je gezagvoerder en die mogen zelfs minder alcohol in zich hebben dan je op de weg mag hebben..........
     
  12. mathijs rc gek

    mathijs rc gek

    Lid geworden:
    5 mrt 2011
    Berichten:
    1.076
    Locatie:
    Almere
    Of probeer het uit dan heb je op alles een antwoord. Hoe je reageerd,hoeveel mensen je aan kan rijden/vliegen,of je aangesproken word.
     
  13. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Volgens mij klopt dit niet Theo,

    Een modelvliegtuig is een vliegtuig wat NIET valt onder de luchtvaartwet. Vandaar dat je ook niet perse op een aangewezen terrein moet opstijgen en landen.
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    goed de regels lezen, dan zie je dat ik gelijk heb.

    Site KNVvL regeling modelvliegen in de toelichting:

    Volgens artikel 5.7 van de Wet luchtvaart is de gezagvoerder ervoor verantwoordelijk dat de uitvoering van de vlucht geschiedt in overeenstemming met de bij of krachtens deze wet gestelde regels. Degene die een modelvliegtuig bestuurt of oplaat geldt als gezagvoerder.

    Directe link http://www.modelvliegsport.nl/index.php/algemeen/regeling-modelvliegen

    Bij een alcoholpromillage van 0,2 krijgt een piloot volgens de Luchtvaartwet van juli 1999 een boete en een tijdelijk vliegverbod. Bij een promillage boven de 0,6 raakt de piloot zijn vliegbrevet kwijt.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2012
  15. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Zal ik vanavond eens doen haha! :D
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    m.b.t. luchtvaartuigen is een en ander geregeld in de wet Luchtvaart en het afgeleidde daarvan, de Regeling Modelvliegen.
    m.b.t. modelvoertuigen en modelschepen is er nergens iets specifieks voor deze doelgroep geregeld in een wet.
    Wellicht in de Huishoudelijke Reglementen van de diverse verenigingen, maar dat zijn geen wetten.
    Het enige waar een handhaver op terug kan vallen is "openbare dronkenschap" indien je je op openbaar terrein bevindt.
    Of art. 5 Wegenverkeerswet 1994:
    ยง 1. Gedragsregels
    Artikel 5
    Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.


    Ik vind het vragen naar de bekende weg.
    Ieder weldenkend mens begrijpt toch wel dat je reactievermogen proportioneel afneemt als het alcoholpromillage in je bloed toeneemt?
    Los van het toenemen van het risico op lichamelijk letsel, ga je de volgende dag spijt van je zuip-actie krijgen als je de resten van je model van de straat raapt of uit de vijver moet vissen.
     
  17. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Modelvliegen nadat je alcohol hebt gedronken is bij onze club niet toegestaan omdat je reactie vermogen door de alcohol wordt aangetast en er gevaar kan optreden voor jezelf maar vooral voor je medevliegers.
    Een model van 3 kilo is in de verkeerde handen een gevaarlijk zo niet dodelijk wapen.
    Dus doe je zelf en alle clubleden een lol en drink je alcohol-dranken in de kroeg of thuis.
     
  18. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    En na het vliegen,anders stelt het nog niets voor.
     
  19. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik denk dat als een agent een rijbewijs in beslag neemt en zegt dat je vanaf nu geen voertuigen meer mag besturen, wel nog een model mag besturen mits je niet openbaar dronken bent.
    Modeltuig is tenslotte geen voertuig waarmee je jezelf en/of andere mee kan vervoeren, lijkt mij.
     
  20. henry luchtmeijer

    henry luchtmeijer

    Lid geworden:
    4 jul 2007
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Bussum
    Je bent met drank op altijd de lul bij schade !!


    Sent from my T14MZ !!
     

Deel Deze Pagina