Magneet gestuurde aan/uit schakelaar

• Topicstarter Topicstarter Henk Modderman
  • Startdatum Startdatum
H

Henk Modderman

Guest
Ik zoek voor mijn Marblehead een magnetisch gestuurde schakelaar die ik dus veilig en watervrij onderdeks kan monteren. Ik wil er de accu-spanning mee aan/uit kunnen schakelen. Ik heb zulke dingen gezien (en gehoord) in model-duikboten. Wie weet hoe dat moet en wat je er allemaal bij nodig hebt. Ik zoek er het liefst een met een akoustische signalering van aan/uit.

Een reed schakelaar, een glazen buisje met een schakelcontact erin. Is luchtdicht en waterdicht.

Bij iedere electronicahandel verkrijgbaar maar ook te vinden in alarm raam- en deurcontacten.

Ja, die Reed schakelaars ken ik, maar ik zoek een schakelaar die aan resp uitblijft als ik er een keertje met mijn magneet langs ben geweest. Zo'n reed schakelaar moet permanent aangetrokken worden om contact te maken. het moet dus wat inteligenter worden. Ook maakt zo'n Reed schakelaar geen geluid!

Maar hoe doe ik dat als leek??? Zijn er geen setjes te koop? En maakt een relais geluid?? Dacht het niet.

Nee ik zoek een compleet setje, dat moet er toch wel zijn?

@Henk: even een vraagje uitzetten bij Lex Verkuijl in het onderwatergedeelte.
Hij heeft een reedschakelaar in z'n walrus, en is niet de man om risico's te nemen :wink:

Henk,
Wat is precies je bedoeling? Wil je iets aan en weer uitschakelen met een magneetje? Als je me precies kan vertellen wat je nodig hebt dan wil ik wel kijken of ik iets kan bedenken.

hallo

deze link volgen dan vind je daar zo een aan/uit schakelaar die je bedoelt
http://www.modelluboot.de/

de schakelingen van norbert zijn zeer betrouwbaar en worden door sommige duikboot mensen veel vuldig gebruikt

groeten raf

Roel van Essen zei:
@Henk: even een vraagje uitzetten bij Lex Verkuijl in het onderwatergedeelte.
Hij heeft een reedschakelaar in z'n walrus, en is niet de man om risico's te nemen :wink:

Gevonden! .... :roll:

Hallo Henk,

Je kunt die schakelaars ook goedkoop zelf bouwen. Met twee reedcontacten en een bi-stabiel relais ben je er. Zo'n relais heeft in beide schakelstanden een rustpunt, daar blijft hij dan dus staan. Meestal heeft zo'n ding twee spoelen. Spoel 1 laat je schakelen via reedcontact 1, dat is dan de 'aan'. Spoel 2 dan via contact 2 om weer uit te schakelen. (je hebt ze ook met één spoel, dan moet de polariteit aan de spoel omgedraaid worden. Kan ook, maar wordt wat ingewikkelder)

Dit heeft dan geen geluidsignaal, maar ik mis dat in ieder geval niet. Gewoon na het aan of uit zetten even met het roer spelen om te kijken of hij aan of uit is. (dat doe ik onbewust ook bij een normaal geschakeld model ....) Bovendien hoor je het relais schakelen.

Het hoeft voor een leek, zoals je zelf zegt, geen probleem te zijn,. Als je twee draadjes aan elkaar kunt solderen lukt dit ook. Ik zal vanmiddag thuis hier nog even een tekeningetje aan hangen.

Zoals beloofd:

magneetschakelaar.jpg

Hopelijk kun je hier wat mee.

Back