Het is voor mij al weer een hele tijd geleden dat ik enige bijdrage heb geleverd aan het forum. Nu heb ik afgelopen week een nieuw kistje gescoord en het leek mij wel weer eens leuk om hier een klein bouwverslagje van te maken. Daar gaat tie dan: Een paar weken geleden kwam ik op het net een geinig kistje tegen, zag er leuk uit, zo op het eerste gezicht goede allround eigenschappen, niet te groot en volledig glas/carbon. Na wat verder onderzoek (flimpjes kijken) werd mijn interesse alleen maar groter. Het gaat hier om dit kistje: Magnus 60” Sloper Ontwerper: Jonathan Wells Manufacturer: TJIRC (China) Span: 1,5 mtr Profiel: JSK1 RC: hoogte, Aileron, Flap De ontwerper Jonathan Wells heeft al een paar leuke kistjes ontworpen, eigenlijk allemaal snelle helling zwevers waarbij de “Dark-Side” vaak het uitganspunt is. Ook dit zwevertje houdt van snelheid en is tijdens DS-en rustig stabiel, er is in de US al ruim 400kmh mee gevlogen. Begin 2020 zijn de eerste prototypes gemaakt en gevlogen, het is dus een redelijk recent ontwerp. Dan de prijs en kwaliteit: Het kistje wordt in China gemaakt door TJIRC, ik had hierdoor wel mijn twijfels aan de kwaliteit, maar aangezien er voldoende info is te vinden op de verschillende forums bleek het wel mee te vallen met kwaliteits issues. Dan de prijs. Bij navraag bij TJIRC moest het kistje in China €198,- kosten, maar met €120,- verzendkosten en de nodige inklarings kosten, werd mij door hun geadviseerd om contact op te nemen met Hyperflight UK Zo gezegd, zo gedaan. Bij Hyperflight betaal je €256,- voor het kistje met €26,- verzendkosten, helaas komt er in de Nederlandse grabbelmaatschappij weer €37,5 inklaringskosten bij. Dit wordt dus in totaal €319,50 En dan krijg je dit Heel netjes in gepakt en na 2 weken onderweg geen transport schade kunnen ontdekken. De kwaliteit: Ik heb 2 plekjes gezien in de afwerking, waarbij de lak iets is bijgewerkt nadat de kist uit de mal is gekomen. De rompnaad is goed zichtbaar, maar stevig en toont geen gebreken. Ik heb de glas versie (er is ook voor €89,- meer een carbon versie beschikbaar) en er is meer dan voldoende cabonvezel gebruikt ter versteviging, zowel in de romp als bij de vleugels (beide zijn zeer stijf) Het hoogteroer kan ik niet goed zien en deze is iets minder stijf, maar volgens berichten goed genoeg voor snelheden tot 325kmh. De TE is iets dikker (1,5mm dik) als dezelfde kisten uit een duurder segment, maar is netjes afgewerkt Al met al een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Als alle hardware binnen is zal ik de voortgang van de opbouw verder beschrijven Wordt vervolgd.......
...... dat is snel Na gisterenmiddag op de Belgische bestelknop te hebben geduwd, ging vanochtend rond half 11 de deurbel. De hardware is binnen: 2x KST X08 H plus voor op de flaps 2x KST X08 H voor de aileron 1x MKS 6100 HV voor hoogte En een 1450mAh Slim Lipo voor de voeding Gezien de marginale ruimte in zowel de romp als in de vleugel ontkom je er niet aan om kleine servo’s te gebruiken. Dit setje zorgt er wel voor dat de Rc componenten bijna evenveel kosten als het kistje zelf. Ik start met het hoogteroer, om goed te kunnen bepalen waar de hoogteroer servo en ontvanger komen in de romp. Eerst bepalen waar het heveltje komt Uitmeten hoe groot het sleufje moet zijn (2mm ruimte vanaf de wiper) En dan een sleufje maken. Er was netjes een hardpoint gemaakt, dit moest ook worden weggeslepen en zorgen dat je niet door de huid aan de anderkant gaat. Het hoogteroer is demontabel gemaakt en zijn hiervoor M3 moertjes in het stabilo verwerkt, maar gezien dit best een gepiel om te monteren zal ik dit waarschijnlijk permanent bevestigen. Als er een schroefje valt op de berg, raak je die zeker kwijt (alhoewel het geen M2,5 is ) Alles schoonmaken en het heveltje opruwen En dan maar lijmen, met langzame epoxy met fijne (losse) glasvezel Als de epoxy een beetje is ingedikt nog even checken of alles recht is en daarna de tape verwijderen
Een stukje verder met hoogteroer en romp Het mee geleverde plankje voor de hoogteroer servo zat naar mijn mening niet helemaal lekker, ik heb een nieuwe gemaakt van 2x2mm triplex en net iets meer “vlees” gegeven om de romp opening verder te verstevigen. De push/pull is een 4mm carbon buis welke vrij hangt in de romp, direct naar de hevel op het hoogteroer. De servo moet zodanig laag in de romp gemonteerd worden om de push/pull onder de vleugelverbinder door te laten lopen. Dit is de reden dat hier voor de MKS 6100 servo is gekozen. Een strookje klittenband in de romp bevestigd mbv epoxy met 3 stukjes glasmat, dit om de batterij op zijn plek te houden Op bovenstaande foto’s is ook goed te zien dat de romp goed is verstevigd met voldoende carbon stroken (4 stuks over de volle lengte van de romp) De Slim LiPo ligt nu precies vast tussen de servo-houder en klem in het neusje, zodanig dat ik deze eenvoudig kan verwijderen. Push/pull aangesloten op de servo, hierbij heb ik eigen quick-links gebruikt en niet de meegeleverde ivm ondermaatse kwaliteit. Achter de servo en voor de vleugelverbinder (onder de push/pull) is nog voldoende ruimte voor de ontvanger. Volgende werkzaamheden zijn de servo’s in de vleugels.
Ik ben begonnen met de flap aansturing. Ik heb hier gekozen voor de KST X08 Plus servo, omdat er net iets meer kracht op de flaps komt als op de ailerons. Via een Lyckele een paar geprinte servo-frames voor de KST’s gescoord Voor de “Plus” versie moest deze een klein beetje aangepast worden, omdat het motortje iets langer is. Het wordt een topdrive aansturing Eerst het hart opzoeken van de bubbel in de servo-cover en de ruimte bepalen hoe groot het heveltje kan worden. Omdat er weinig ruimte is maak ik geen gebruik van de quick-linkjes, maar gewoon met een haaks bochtje. Dit wordt geborgd door een klein stukje triplex en een minimaal sleufje in de vleugel huid. Door dit haakse bochtje moet je wel rekening houden met de dikte van de push/pull. Vervolgens de lijnen overnemen op de andere kant van de vleugel. En dan de sleufjes maken, altijd een spannend momentje (zeker bij het eerste roer) Het heveltje in de flap is inmiddels gelijmd en ligt uit te harden. Volgende keer meer......
Volgende keer zou ik het heveltje als laatste lijmen, als de servo vast zit en je aansturing door de vleugel zit. Scheelt een hoop gepiel.
Heb ik wel naar gekeken, maar ik heb haast geen speling bij de hevel in het roer, ik kan hier dus weinig mee qua nul-stelling van het roer. De servo is nog niet verlijmd en ik ben van plan het servo frame te verlijmen met het stangetje bevestigd in de hevel (monteren in het heveltje gaat net) Tijdens het droogpassen kwam ik er ook achter dat de servo bekabeling een probleem zou vormen wanneer de flap-servo al verlijmd zou zijn. Dus eerst maar eens de kabels gemaakt. Stukjes zachte foam aangebracht tegen het klapperen van de kabels aan de binnenzijde. Een beetje pielen en de uiteinden komen op hun plek. Gelijk ook maar de stekkers in de vleugel verlijmd. Het grootste deel van de stekker moet in de vleugel wan de romp is erg smal en dat zou een probleem met de bekabeling kunnen opleveren. De stekker vanuit de romp wordt niet verlijmd.
Het duurde even voordat ik verder kon met de Magnus. Ik had een nieuwe zender besteld en wilde graag hierop wachten, zodat ik meteen rekening kan houden met de instellingen en servo stand met inbouwen. De flap servo’s zitten erin Mooi plaatje voor in de zender, model en kleur zijn identiek Nu de aileron servo’s en daarna balanceren
Aileron servo’s zitten er ook in. De aansluiting van het stangetje zit zo dicht als mogelijk tegen de as, dit met alleen een haaks bochtje. Een triplex plankje zorgt ervoor dat het roerstangetje niet uit de servohevel kan lopen. Aan de aileron zijde is de aansluiting op de hevel geborgd met een stukje krimpsok met een klein beetje secondelijm Nu alles passen op en in de romp, daarna balanceren met het CG op 80mm vanaf de LE
Vandaag bezig geweest met balanceren, er moest 73gram lood in het neusje komen. Het rompje is smal en klein en het viel niet mee om het zo ver als mogelijk voorin de neus te krijgen. Maar alles zit er in. Gezien de hoeveelheid carbon in de romp heb ik antennes naar buiten gebracht, klein stukje krimpkous bij de overgang van buitenmantel en romp, ter versteviging. 8 gram lood met een stukje tape op de batterij, zo kan ik altijd een beetje spelen met het CG. Het kapje past ook nog. Zender grotendeels geprogrammeerd. Tot nu toe 3 vliegfase; cruise, thermal en landing. Ik wil nog een snapflap optie erin zetten en een speed-stand, maar eerst maar eens vliegen. Van de week maar eens de ballast maken, ik weet nog niet of ik meerder tussen stappen neem met de ballast. Ik denk dat het gewoon 2 opties worden; geen ballast en volle bak. Morgen maar eens kijken wat het kistje weegt en hoeveel lood ik in de vleugels kan krijgen.
Heel de dag verplichtingen gehad, dus dan maar in de avonduren een beetje prutsen. Begonnen met het weegschaaltje. De Magnus weegt nu 978gram vliegklaar. Bezig geweest om plakken lood te verlijmen tot een mooi staafje wat precies in de uitsparing in de vleugel past. Beide zijn ongeveer 165gram per stuk. Ik kan nu dus 329gram toevoegen aan het vlieggewicht. Het past perfect in de uitsparing Een volle bak is nu 978 + 329 = 1307gram Ik zit nog te twijfelen of ik nog een setje ballast maak met de helft van dit gewicht. Volgende keer eerst maar eens beschem hoezen maken voor de vleugels
Je kunt deze blokjes doorzagen en een houten dummy er bij maken. Dan kun je wat makkelijker het voor de heersende condities ideale gewicht toepassen. Aan de kust vlieg je al snel met max. ballast, terwijl dat in de bergen wat minder snel het geval is.
Het is idd wel verstandig om met de hoeveelheid ballast te kunnen varieren. Om nu in een keer 1/3 van het totaalgewicht toe te voegen, als het een beetje draagt, is wel dapper ja. Alleen om nu mijn noeste arbeid doormidden te zagen?? Ik ga dit anders doen (iets met modelvliegers en eigenwijs....) Ik ga nog een setje maken met 2 plakjes lood en de rest aangevuld met hout, deze zullen dan rond de 75-80gram per stuk uitkomen. Op deze manier heb ik de minste speling in de pocket van de vleugel (denk ik)
Ik probeer mijn ballast mogelijkheden zo in te delen dat ik per stap 12 à 15% meer weeg dan de stap ervoor. Voor jou zou dat bv kunnen zijn dat je de blokjes doorzaagt zoals Berrie stelt, maar dan zo dat de ene helft 74 gram en de andere 90 gram weegt. Je maakt dan van hout een dummy met de lengte van het grootste blokje. De oplossing met een extra setje met 'ingebouwde' dummy is ook charmant. Eventueel kan je naar drie stappen 978-1077-1186-1307, maar dat lijkt me niet echt zinvol.
Dat snap ik wel Rick, maar het is maar een 1,5mtr bakkie en geen F3f bak. Het moet gewoon flink kunnen boenderen op de helling (lekker snel met veel energie behoud) De 2 opties qua ballast lijkt mij voldoende. Ik vermoed, dat ik zonder ballast al fink m’n best moet
Jazeker Eric, de Magnus is geen lichtgewicht bakkie. Met 3 m/s op de duin zal het zeer krap zijn. Mijn 1.5 meter zwever met 3-delige vleugel heeft iets minder vleugeloppervlak, maar weegt zonder ballast 560 gram, goed voor aan de lijn. Ik kan hem in drie stappen belasten dot 1030 gram. Op dat gewicht (vergelijkbaar met jouw eerste ballast stap) vliegt hij uitstekend. Met echt harde wind zal je de Magnus zeker met veel plezier vol kunnen vliegen aan de duin of op een goede berg.
Vleugelhoezen klaar en ballast ook Ballast met ingebouwde dummy Link de ballast met dummy en rechts de de zware Ik kan de Magnus nu met het volgende gewicht vliegen; - 978 gram (zonder ballast) - 1133 gram. (halve ballast) - 1307 gram (volle ballast) Nu rest alleen nog de maiden...... (hoogst waarschijnlijk wordt dat 1/2 september)
Vandaag de maiden gehad van de Magnus. in de Vogezen op de “Schweissel” hadden we in de ochtend een ruime 4Bft perfect op de helling. Na een dubbelcheck op alle instellingen was het tijd om de Magnus te vliegen. eigenlijk was de start niet erg interessant, 3 klikje Up en hij vloog netjes rechtdoor. Het CG ligt op 80,5mm vanaf de voorlijst (leeg) Met volle ballast ligt het CG op 78,8, perfect dus. Als je eenmaal hoogte hebt getankt (100mtr+) dan komt de Magnus tijdens de duikvlucht en op snelheid in z’n element. Hij houdt de snelheid goed vast en stuurt super scherp. De butterfly moet nog wel afgesteld worden, heb nu te weinig hoogteroer compensatie erin zitten. Hierdoor was de landing een beetje tricky, maar de kist is goed te landen. Er is ook een mooi filmpje gemaak, als deze Is geüpload zal Ik deze plaatsen