Mah vraag

Hoe weet ik als ik een lipo 7.2 v 900 mah heb hoeveel hogere mah kan gebruiken. Kan ik bv het zelde maar dan een 1200 mah kopen ?
Weer zo moeilijk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een Li-Po met dezelfde spanning (dus gelijk aantal cellen) maar met een hogere capaciteit kan dezelfde stroom langer leveren. Dus langer vliegen, varen of rijden.

Daar staat natuurlijk ook iets tegenover. Een accu met een grotere capaciteit is meestal zwaarder. Ook worden motor en ESC zwaarder belast omdat ze langer in gebruik zijn en warmer kunnen worden.
 
Lipo's hebben cellen. Per cel is het 3,7 volt. Je motor en wat daar aanhangt moet op die spanning kunnen werken. Je kunt (meestal) niet zomaar een cel meer of minder nemen.
1 cel = 3,7V
2 cellen=7,4V
3 cellen=11,1V

De capaciteit (aangegeven in mAh) geeft aan hoeveel energie er in de accu zit, zoals bij een auto hoe groot de benzinetank is. Een accu met een grotere of kleinere capaciteit kun je plaatsen, daar merk je qua vermogen niks van. Alleen doe je er korter of langer mee.

Het antwoord op je vraag: ja, je kunt een accu van 1200 mAh nemen als je die maar kwijt kunt. Hij is namelijk iets groter dan die van 900 mAh.
 
Daarbij wil ik nog even toevoegen (ik weet niet wat je toepassing is), maar mocht het voor b.v. in een helicopter zijn dan zit je ook met zwaartepunten en gewicht. Houd daar dus rekening mee.

Edit: Als ik naar je postgeschiedenis kijk lijkt het er op dat het voor een heli is.

Een zwaardere accu = meer gewicht = ander zwaartepunt.
Bij teveel gewicht op de neus moet je ook meer gewicht op de staart hebben omdat het zwaartepunt onder de rotor moet zitten.
Niet echt praktisch in sommige situaties dus.

Als de accu zo groot wordt dat hij echt veel zwaarder wordt, kan het zijn dat je niets meer van vliegtijd verschil gaat merken, omdat je rotor meer gewicht in de lucht moet houden, en dus je motor meer belasting heeft.
 
Laatst bewerkt:
Bijna helemaal duidelijk. Alleen nog het laden bv wanneer 0.1 of 0.2 a
Heeft wat met die C te maken toch ?

Allemaal ontzettend bedankt alvast voor de info. Maakt het stukken makkelijker
 
Laatst bewerkt door een moderator:
LiPo moet je laden met 1C tenzij anders aangegeven.

1C staat voor 1x de capaciteit, dus heb je een 900mAh accu moet je de lader op 900mA instellen.
 
* Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
Ampères and other general information - RC Groups

De forum Elektro- en accu-FAQs! (NL)


For a rainy day, in oplopende kennis/ervaring ...

* Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
Ampères and other general information - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

Get a current/Watt-meter :)

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer E-Flight Forums

Get a current/Watt-meter :)

* Several Wiki's
E-flight Wiki's

Get a current/Watt-meter :)

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

Get a current/Watt-meter :)

* Bedrading
Accu/BEC -> ontvanger -> servo's/regelaar:
System wiring diagrams
LiPo pack en balancer:
LiPo pack and balancer cable wiring

Get a current/Watt-meter :)

* Monthly free online newsletters
Ampeer, The Future is Electric. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
RC Soaring Digest magazine, groot archief

Get a current/Watt-meter :)

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers - WattFlyer E-Flight Forums

Get a current/Watt-meter :)

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* About BECs, corresponding number of servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors - WattFlyer E-Flight Forums
cd-rom tricks - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

Get a current/Watt-meter :)

* Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D



ps: "Get a current/Watt-meter :)"
copyright Cato Maior, 234-149BC
 
Laatst bewerkt:
Als iemand ze wil vertalen, of equivalente Nederlandse links voor me heeft, zal ik ze met evenveel plezier plaatsen in draadjes van elektro/forum-nieuwelingen.

edit: verwijzing naar 'onze' elektro FAQs toegevoegd
 
Laatst bewerkt:
Back
Top