Maiden 450 fout gegaan, suggesties voor (budget) servos swash gevraagd

• Topicstarter Topicstarter dcb103
  • Startdatum Startdatum
D

dcb103

Guest
Na eindelijk mijn 450 accus binnen gehad te hebben was het tijd voor zijn maiden flight van mijn nieuwe CX450pro. Alles gechecked, dubbel check, afgesteld, etc alles leek goed. Begin super recht omhoog super stabiel, ik blij als een klein kind helaas van korte duur , na 15 sec hoover dreef hij af naar rechts en corrgeren naar links had geen effect, gevolg hij lande niet recht op de grond en dreigde om te vallen (corrigeren was niet mogelijk). Hij raakte met de bladen dus de grond. Bij nadere bestudering wat er was gebeurd blijkt 1 van de servos op de swash defect. missende tandjes omdat de servo bijft draaien daarom was het corrigeren dus niet meer mogelijk. Helaas zijn mijn nieuwe bladen dus ook beschadigd maar aan het kleine beetje goeie hoover zag ik wel dat hij rete strak was)nou ja 15sec dus:().

Nu ben ik dus aan het kijken voor nieuwe servos 3x (heb een goeie dig. op de tail dus die hoeft niet vervangen te worden). Ik ben wel een beetje budget gebonden maar wil redelijke servos. Weet ook niet of dit vaker voorkomt of dat ik gewoon domme pech heb gehad.

Mijn maiden met de nieuw gebouwde 250 is trouwens wel goed verlopen. (denk dat) hij goed is afgesteld. [media=youtube]aA1LQjiqJkI[/media]

En gelijk ook nog even mijn 120SR [media=youtube]ppA-SdWuHm4[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hitec 65 mg of de digitale variant, ds 410 van align, wel de mg versie

Trouwens, een servo mag op tijdens inbouwen niet zomaar kapot gaan
Sommige hele erge budget apparaten willen de tandjes al breken als je alleen al de servo heven erop drukt, waarschijnlijk is dit bij jou gebeurt

Maar check je dat niet voor je gaat vliegen?
Dat valt toch op, als er 1 niet mee gaat?
Als hij zonder belasting wel werkte, en tijdens het loskomen niet meer, is misschien de voeding onderuit gegaan ( dan gebeurt het de eerstvolgende vlucht weer...)

Tandjes kunnen bij de crash ook gebroken zijn

Een goede budget servo voor een 450 heli is de Towerpro MG90. Als je op ebay zoekt dan kom je ze tegen voor ongeveer 5 euro p/s. Ze zijn minder precies als de Hitec maar voor een beginner zeker goed genoeg.
Door de metall gears ook zeer crasch bestendig en ik spreek uit ervaring:D

Trouwens, een servo mag op tijdens inbouwen niet zomaar kapot gaan
Sommige hele erge budget apparaten willen de tandjes al breken als je alleen al de servo heven erop drukt, waarschijnlijk is dit bij jou gebeurt

Maar check je dat niet voor je gaat vliegen?
Dat valt toch op, als er 1 niet mee gaat?
Als hij zonder belasting wel werkte, en tijdens het loskomen niet meer, is misschien de voeding onderuit gegaan ( dan gebeurt het de eerstvolgende vlucht weer...)

Tandjes kunnen bij de crash ook gebroken zijn

Zoals gezegd (en getyped) voor vliegen alles 3maal gechecked geen problemen (trouwens na/tijdens bouwen ook geen problemen met afstellen, en proef draaien voor tracking). En dat de tandjes weg zijn is omdat de servo blijft/bleef draaien (full speed) zonder sturing na spanning erop en geen middelpunt maar blijven draaien. Eerste 15 seconde geen problemen bij maiden gehad, todat de servo waarschijnlijk op hol is geslagen (wwarschijnlijk een zondag model). Hij is niet gecrashed, bij uitdraaien licht gekanteld zodat mijn blades de grond raakte(alleen tip beschadigd, geen kromme main shaft of feathering aalleen touche)

Een goede budget servo voor een 450 heli is de Towerpro MG90. Als je op ebay zoekt dan kom je ze tegen voor ongeveer 5 euro p/s. Ze zijn minder precies als de Hitec maar voor een beginner zeker goed genoeg.

Hallo Djin, Ik zie MG90 en MG90S voor de 450 zit hier verschil in?

Ik vind de Hitec's nog wat aan de dure kant omdat ik ze gelijk alle 3 vervang.

En is de Corona DS929MG digital metal gear bekend?

Nog steeds moet je even zoeken naar wat er fout gegaan is...

De reden dat een servo zo blijft draaien heeft te maken met de potmeter intern
Als er iets breekt intern, kan het gebeuren dat de servo niet meer weet waar zijn armpje uithangt, maar omdat hij dat armpje wel naar een bepaalde plek probeert te krijgen blijft hij draaien

Normaal breekt dat dus nooit tijdens een vlucht, dat breekt tijdens te grof verdraaien bij installeren of bij crashes.
Na een crash breekt vaker net dat ene tandje af, waardoor de servo "dol" draait

Maar reageerde de heli hemaal niet meer, zoals je typte?
Of wilde hij alleen 1 beweging niet doen?

Maar reageerde de heli hemaal niet meer, zoals je typte?
Of wilde hij alleen 1 beweging niet doen?

In het begin ging het toppie, mijn vrouw zei zelfs nog die is rete strak tov je 250 toen hij opsteeg en bleef hangen , na ongeveer 15-20 sec week hij af naar rechts dus wilde ik bijsturen naar links alleen gebeurde er dus niks. Het is dus maar 1 servo die de geest heeft gegeven, Ik heb hem natuurlijk open gemaakt om te kijken naar mijn vermoeden. Omdat nadat mijn heli geland was de servo bleef draaien. En inderdaad waren er 3 tandjes weg. En tandjes wegdrukken met erop zetten had gekunt maar het blijven draaien van de servo zoekende naar middelpunt is een ander verhaal. Alles doet het dus nog behalve die ene servo (tuurlijk is het geen top kwaliteit en denk ik dat dit kan gebeuren en zeg maar zo helaas de paashaas)

Ga er maar vanuit dat die tandjes door de crash verdwenen zijn en dat je, ^%#%&$!!! helaas, de oorzaak nog niet gevonden hebt. Controleer ook de tandwielen van de andere servo's, met je ogen.

Laatst bewerkt:
Dit verhaal klopt niet:

In een 3-punts opstelling, moeten alle drie servo's samenwerken voor de gewenste reactie op een stuurcommando. Dat wil dus zeggen dat als er een servo uitvalt, je heli hooguit niet meer doet wat je verwacht, maar nog steeds zou moeten reageren

Zelfs als er een servo niet meer meedoet, MOETEN de andere twee servo's nog reageren en had er DUS (en zeker in geval van een rol-commando) een zichtbare reactie van je heli op jouw stick-imput moeten zijn. Je heli had in dit geval stijgend scheef achterover naar links weg moeten trekken OF schuin naar voren dalend. Dit afhankelijk van of het de rechter of de linker rolservo was die er mee ophield. In beide gevallen is de afloop die jij beschrijft niet overeenkomend.

Dus er is iets anders aan de hand want blijkbaar reageerde géén van de servo's nog, en dientengevolge: 99% zeker is je servo-schade het gevolg van de crash, niet de oorzaak.

Verder zoeken tot je het gevonden hebt, anders gaat het je geheid nog een keer overkomen!

Groet, Bert

Dit verhaal klopt niet:

In een 3-punts opstelling, moeten alle drie servo's samenwerken voor de gewenste reactie op een stuurcommando. Dat wil dus zeggen dat als er een servo uitvalt, je heli hooguit niet meer doet wat je verwacht, maar nog steeds zou moeten reageren

Zelfs als er een servo niet meer meedoet, MOETEN de andere twee servo's nog reageren en had er DUS (en zeker in geval van een rol-commando) een zichtbare reactie van je heli op jouw stick-imput moeten zijn. Je heli had in dit geval stijgend scheef achterover naar links weg moeten trekken OF schuin naar voren dalend. Dit afhankelijk van of het de rechter of de linker rolservo was die er mee ophield. In beide gevallen is de afloop die jij beschrijft niet overeenkomend.

Dus er is iets anders aan de hand want blijkbaar reageerde géén van de servo's nog, en dientengevolge: 99% zeker is je servo-schade het gevolg van de crash, niet de oorzaak.

Verder zoeken tot je het gevonden hebt, anders gaat het je geheid nog een keer overkomen!

Groet, Bert

Mag wel een beginneling zijn maar als 1 servo constant de swash naar beneden trekt en hem vast zet kan je tegen sturen wat je wil maar trekt de ander hem echt niet om hoog niet omhoog( als bij 3punts 1 punt niet gebruikt wordt en 1 punt staat vast dus eigenlijk staan 2 punten vast doet de derde bij normale kracht ook niks)Houd anders gewoon rechts naar beneden vast en probeer links nu naar beneden te trekken, en nogmaals het was geen crash. Als in de lucht al hoorbaar is dat een servo blijft grommen (draaien) heeft dit al niks met een crash te maken. Ja misschien de tandjes door een tik maar niet het blijven draaien van de servo wat hij nu nog steeds doet.

Ik zet er gewoon 3 nieuwe op en gooi die andere weg.

Nog steeds had er een reactie zichtbaar moeten zijn.
Als die servo inderdaad onderin gaat staan, gaat de heli rechts voor
En dat doet hij dan hard..

Jij stuurt tegen, als de heli reageerd zal hij iig merkbaar minder snel die kant op gaan.

Als hij dus NIET reageert, is er wat anders aan de hand.
Maar we zullen zien.

Persoonlijk zou ik verder zoeken, maar het is jouw heli

Persoonlijk zou ik verder zoeken, maar het is jouw heli

Heb er een nieuw tandwieltje in maar de servo blijft zodra hij aangesloten is draaien (een spare servo van mijn 250 niet die doet het gewoon zoals het hoort) , dus echt veel anders als dat de servo kaduuk is kan ik er niet van maken.

met de hoogte van 10 a 20 cm die hij vloog/hooverde (niet in idle-up), stond hij eigenlijk snel aan de grond na throttle down. Dus misschien deed hij wel iets (fractie van seconde), maar heb ik dit niet echt gezien omdat ik mijn heli neer wilde zetten en niet de heg in wilde laten vliegen.

Dan is je potmeter in de servo kapot
als de servohevel ook helemaal rond gaat, is ook je eindafslag kapot, waardoor misschien ook de potmeter kapot gegaan is
Loopt alleen het motortje, slaat alsnog de servo tegen de eindstand )normaal stopt een servo dan zelf), in jouw geval zou hij dan doorlopen en rookt daarbij meteen het motortje op. Dus servo overleden, ook al zou hij het weer even gaan doen.

Als de heli reageerde op jouw down commando, gaf hij dus wel een reactie.
Of fladderde het apparaat zelf naar de grond, en reageerde hij pas weer toen je zelf de thr hold oid omzette?

Begrijp me niet verkeerd, de oorzaak kan best een kapotte servo zijn, maar zeker in 2,4 ghz land kan het gewoon meer zijn terwijl het eerste gezicht naar een servo wijst

Nee hij reageerde op neerzetten throtthle down en of en waarschijnlijk ook pitch beweging(1 stond al beneden dus andere servo deed ook gewoon zijn werk en waarschijnlijk trok deze beweging hem ook een beetje recht). dus kwam niet zelf naar beneden. voor en achter deed hij ook gewoon was echt alleen het tegen sturen wat niet werkte.

Kan ik in de servo zien of potmetertje kapot is of dat eindpunt verhaal, of zou dit echt doorgemeten moeten worden?

Ik was zowieso niet van plan als hij het ineens weer zou doen hem te hergebruiken ben meer van het vervangen, ook al omdat de heli nieuw is en dit graag zolang mogelijk wil houden.

open maken, misschien iets gebroken intern.
Verder zou ik niet 1 2 3 weten hoe je dat ziet.

Verder niet meer gebruiken, motor heeft ook een oplazer gehad.
Servo zal dan anders reageren dan de rest

+1
Neem wel de MG90, die zijn net wat sterker voor op de swash, en let op voor imitatie ;-)

Koop meteen even een servo tester voor een paar euri, even 15 minuten aan de tester en je weet vrij zeker of ze het goed doen.

Back