Maiden minimag geen succes

Nou hij is nog heel en heeft gevlogen maar een succes kan ik het niet noemen.

Om deze gaat het dus:

Setup:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TowerPro BM2409-18T / 25A BEC / 8x3.8 Prop Combo $19.95

Ik vlieg met 3 cell 2200Mah en 3 cell 2500mah.
Omdat de motor best ver uitsteekt moet ik de lipo achterin leggen ivm dat hij in evenwicht is.

Nou begonnen met de 2200Mah lipo.

Hoewel hij in balans leek als ik hem onder de vleugel vast pak op de plek waar je je vingers kunt houden om te zien of hij in evenwicht is.

Had hij continu de neiging om met de neus omhoog gericht te vliegen.
Alsof er 300gram lood in de staart zit die er niet hoort.
Bij hoge snelheden valt het mee maar hoe langzamer je vliegt hoe erger het werd.

Aan de landing een kromme motor as en kapotte prop over gehouden.
Langzaam een ramp om mee te vliegen.

Later nog een keer geprobeerd te vliegen door de accu voorin te leggen zowel met de 2200mah als de 2500mah maar nog vliegt hij met de neus omhoog.:( zelfs na meer down geven.
Omdat de motor verder uitsteekt dan bij de meeste modellen is er meer gewicht aan de voorkant dus zou hij eerder moeten dalen.

Hoewel de motor ver uitsteekt zit hij wel op de orginele motor mount die bij het vliegtuigje hoort.

Moet ik dit nu zoeken in het feit dat de motor teveel naar boven staat gericht of?????

Laatst bewerkt:
Weet je wat ik lastig vind hieraan is dat je in het piepschuim motor gat een stuk plastic in moet lijmen wat eigenlijk weinig kanten op kan buiten een beetje kantel werk.

Maar als 1 MM al veel kan doen dan kan het dat inderdaad misschien zijn.

Op de 2e foto van onderstaande link ziet je 2 zwarte stukken plastic.
De onderste zet je vast aan de motor, de bovendste lijm je in de neus.
En dat kun je met 4 schroefjes de 2 delen samenvoegen.

Multiplex MiniMag ARF European Version Review - RC Groups

Zit er nu aan te denken om tussen deze 2 delen plastic bij de bovendste boutjes een 1.5MM revet te doen en tussen de onderste niks.
Zodat de motor wat meer naar beneden kanteld.

Maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn die dit hebben mee gemaakt en hier meer van weten.

Laatst heb ik een beginnend modelvlieger met een Mini Mag begeleid. In eerste instantie was de Mini Mag voorzien van een Speed 400 motor. Later is deze vervangen door een buitenloper. Met deze buitenloper op vol vermogen had de Mini Mag de onhebbelijkheid de neus graag naar boven te willen steken. Met minder vermogen ging het allemaal wat beter.
Het advies gegeven de motor wat meer downstelling te geven door op de juiste plaatsen een paar ringetjes tussen het motorschot en de motor te plaatsen.

Met de aangepaste Mini Mag heb ik nog niet gevlogen.

Heeft denk ik weinig met je motorstand te maken. Omdat je zegt dat hij het vooral bij langzaam vliegen doet.
Lijkt toch dat je balanspunt niet goed zit. Ik heb ook een minimag met een robbe roxy buitenloper.
De motor die jij hebt gekocht heb ik op een Multiplex SpaceScooter. Gaat hard maar de asjes zijn erg slecht en buigen zeer snel. Je kunt die asjes bij hobbycity voor 5 dollar kopen en dan heb je er 3. Aanrader want je kunt ze makkelijk vervangen.
Als je in het noorden woont wil ik er best eens naar kijken.

Ik denk dat het een combinatie van factoren is.

De minimag is gemaakt met een Speed 400 en een 7 cellen NiCD of NiMH pakket in gedachten.

Ga je 'm brushless maken, dan wordt hij staartlastig, simpelweg omdat een brushless setup minder weegt.

Daarbij komt dan dat de downthrust dan niet meer klopt (te weinig) en dat geheel resulteert in wat je nu ziet.

Weeg het zwaartepunt zo uit dat het zit op de plaats waar multiplex zegt dat het moet liggen. Liever nog heel ietsje ervoor. Als je het toestel op je vingertoppen laat balanceren, waarbij je vingertoppen staan op het punt waar volgens multiplex het zwaartepunt moet liggen, zou hij ietsjes voorover moeten hellen.

Dan je motortje wat meer domp en ik denk dat je dan al een heel eind bent.

Als het goed is, steekt er aan de achterkant van je motor ook een asje uit. Je kunt ook je motortje omdraaien en dan met z'n achterkant tegen de motorsteun aanschroeven, zodanig dat het asje door het motorschotje steekt. Daar kun je dan een propmeenemer opzetten. Dan zit je motor in de neus.

Heeft denk ik weinig met je motorstand te maken. Omdat je zegt dat hij het vooral bij langzaam vliegen doet.
Lijkt toch dat je balanspunt niet goed zit. Ik heb ook een minimag met een robbe roxy buitenloper.
De motor die jij hebt gekocht heb ik op een Multiplex SpaceScooter. Gaat hard maar de asjes zijn erg slecht en buigen zeer snel. Je kunt die asjes bij hobbycity voor 5 dollar kopen en dan heb je er 3. Aanrader want je kunt ze makkelijk vervangen.
Als je in het noorden woont wil ik er best eens naar kijken.

Bij langzaam vliegen lijkt het meer aanwezig maar bij hard vliegen is het beter te controleren door veel down te geven, hoe harder hij vliegt hoe stabieler.

Maar ook bij hard vliegen gaat hij omhoog alsof hij heel de tijd loeping wil maken.

Balans wat zo dat hij iets naar voren hing.
Met de batterij 20cm naar voren dus veeeel gewicht in de neus steeg hij nog zelfs met wat down trimmen.

Dus de balans is het zeker niet want als het gewicht zat in de neus en hij steeg nog. Toen hij gebalanceerd was was het nog veel erger.

Ik moest bij mijn minimag met brushless setup en lipo's nog lood in de neus erbij doen.

Even niet denken in termen van 'het gewicht zit daar-en-daar'.. in de handleiding staat waar het zwaartepunt zou moeten liggen, ligt het daar ook?

Ja, onder elke vleugel 1 vinger op de punten waar je hem moet balanceren.

En hij hing nog wat naar voren maar de accu zat al achteraan.
Dus hij hing zelfs nog teveel naar voren.

Dit komt omdat mijn motor ver uit de neus komt waardoor hij bij de neus best zwaar is en ik er zeker geen lood in hoef te doen.

Toen de accu in de neus( Mega veel naar voren hangen bij balanceren en hij steeg dus nog.

ok.. in dat geval blijven domp en instelhoek als mogelijke verdachten over. Je stabilo zit wel goed verlijmd?

ok.. in dat geval blijven domp en instelhoek als mogelijke verdachten over. Je stabilo zit wel goed verlijmd?

Ja zit er zonder lijm naad op en kaasrecht.

Ik zal het morgen nog eens proberen. met de motor meer naar beneden gericht.

Wat natuurlijk wel is.

Bij mij zit de prop ver weg van van de motormount.
+- 5cm.

1.5 mm de motor meer naar beneden richten is bij de prop een paar mm.

Zelfde als dat je bij een zeer grote analoge klok de wijzer punten het verst ziet verspringen en bij de as maar minuscuul.

Nou vandaag gevlogen.

Mijn eerste vliegtuig na de easystar.

Hij vloog stukken beter, iets getrimpt en het vloog lekker.
Ik denk dat als ik er NOG een mini revetje tussen mag en het opgelost is.

motor staat nu als je de romp in de lengte horizontaal houd wel wat naar beneden gericht. Weet niet of dat hoort?

Bij de landing motorasje weer wat krommer laten worden.:D

Motor maakte toen wat meer herrie, 2500Mah erin en het vloog met volgas.
Toen ik het gas los liet ging hij in een spiraal naar beneden.
Met volgas kreeg ik hem er niet uit.
Geen schade door hoog gras.

Dat vond ik weer erg raar....
De 1e keer met 2200Mah vloog hij best goed.
2e keer met kromme motor as beroerd maar ook al is het asje krom...
Dan nog had ik met deadstick goed moeten kunnen landen.
Bij de 2e keer liet ik het gas los en hij donderde in een spiraal naar beneden.

Nu is het zo dat de dikke 2500mah minder ver naar achter kan dann de 2200Mah.
Met 2200Mah vloog hij oke maar nog hing er teveel gewicht naar voren.
Want in balans zou hij goed moeten vliegen.

Ik denk dat ik het plastic motormount er te schuin in heb gelijmt en de revet het iets heeft goed gemaakt.
Volgende keer nog een extra revet erbij en vliegen met 2500Mah.

Ik denk dat het effeckt van een iets verkeerd ingelijmte motormount bij mij zo groot is omdat de motor zo ver naar voren zit.
1 mm de motor bevestiging er schuiner in lijmen is bij de prop een vele schuiner staande prop.

Ik ga hem nu eerst precies in balans brengen en dan verder met de motordomp anders corrigeerd de motor domp het probleem.
Wordt vervolgt.

Laatst bewerkt:
Kunstof motormount er volledig uitgesneden.

Ik zet hem er nu met de motor opnieuw in.
Zo kan ik meteen zien hoe de as moet komen.
Had hem er de vorige keer ingezet zonder motor.

Dus was niet meer te verstellen.
Beter in een keer goed.

Die kunststof motormount is voor niks goed. Bij onze 2 MM zitten de brushlessmotoren voor de romp (steken uit het vliegtuig). Het handigst is nog een stukje bezemsteel met juiste diameter in de romp kleven, daarop een multiplex firewall en hierop de motor. Het is geen zicht, maar balanceert wel prima.
De MM heeft idd nogal wat downthrust nodig en ook enkele graden naar rechts om goed te vliegen onder power. Zonder power zweeft ie erg goed als je CG maar juist ligt.

Als ik zou jullie verhalen hoor over de motormount dan hebben jullie de verkeerde motoren besteld. Als je zo veel power in je Minimag wilt proppen d.m.v. zo'n grote outrunner die dan vervolgens niet in de romp past kan je beter een vliegtuig voor gevordenen kopen:lol:.

Ik heb deze Turnigy buitenloper gekocht en ingebouwd in de orginele houder, en zelfs met de orginele schroeven. Wat ik heb gedaan is de motormount omgedraaid, dus met het bevestigings plaatje aan de achterkant, en daarop de motor gemonteerd. Wat ik wel heb gedaan is het motormount ingekort, maar dat gaf geen problemen.
Met die motor en een 8x3.8 APC prop + een 25 amp regelaar op een 2200mAh 11.1 V lipo, heb ik 200W (18*11.1=200) aan vermogen, volgens de testers is dat 740 gram thrust, MEER dan genoeg voor de minimag en meer dan genoeg om vanaf water te starten:D, wat echt super is met mm.

ps. heb nog wel 25 gram lood in de neus

Laatst bewerkt:
Neen, zo'n MM koop je als 2de vliegtuig.... en zodra je ietwat kan vliegen, begin je hem te hacken. Bij mijn eerste MM heb ik behalve de vooropgemonteerde brushless ook nog de vleugel onder het vliegtuig gemonteerd en een stuk van de bovenkant afgezaagd. Mijn zoon noemt dit toestel de MiniMesser, omdat ie wat op een BF109 lijkt (van ver dan toch).

MMHacked1.jpg

Vanmorgen even gefotografeerd. Zoals je ziet, heeft deze MM al heel wat landingen achter de rug. Eerst wou ik hem weggooien na aankoop van een nieuwe, wegens teveel herstellingen. Het zou zonde geweest zijn, want zo vliegt hij heel goed, zij het erg verschillend. Het is absoluut geen trainer meer.:teacher:

Back