Maken rubber ringen in snaarwielen

• Topicstarter Topicstarter MentalFloss
  • Startdatum Startdatum
M

MentalFloss

Guest
Hallo modelbouwers,

Voor een modelbouwproject wil ik rubber ringen maken die in snaarwielen komen om te voorkomen dat deze slippen op de staaldraad.

Voor een voorbeeld zie deze afbeelding:
seilbahn_rollen-2530.jpg

Ikzelf zat de denken aan het draaien van het rubber (om een stalen as geschoven) op de draaibank, maar wellicht heeft iemand nog een ander idee? Het gaat met name om de keep die er in het midden inzit; daar komt de staaldraad doorheen.

Hopelijk weet iemand een oplossing :)

Is siliconen rubber sterk genoeg? Die is makkelijk te gieten/spuiten in een mal. Misschien weet iemand ook wel hoe je aan ander rubber komt wat je in een mal kunt stoppen. Dan kun je het metalen wiel bevestigen, mal eromheen en vol spuiten.

Wij deden altijd het rubber eerst in de diepvries,een tijdje laten invriezen.
En dan zou snel magelijk naar de draaibank.
Met een zeer scherpe beitel bewerken.
Je kunt ook een dikke o-ring erom lijmen en dan invriezen.
En bewerken.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groet, Frankwin

@PH-Mat
Ik denk niet dat siliconen hard genoeg is, aangezien er nog een hele gondel onder komt de hangen in mijn geval. Misschien bestaat er ook harder spul idd dat gietbaar is, dat zou dan wel weer handig zijn :)

@Frankwin
In de diepvries zal ik eens proberen of dat lukt. Ik zat ook nog te denken om van een vlijmscherm mes o.i.d. een beitel te maken die in de draaibank past. Dan snijdt deze er meer doorheen dan dat deze verspaant. Heb je daar toevallig ervaring mee?

krimpkous niet afdoende?

of begrijp ik het verkeerd en wil je niet de loopvlak van rubber voorzien.

Beetje out of the box denken:

Loopwieltjes van een cassettedeck of videorecorder misschien? Bij de kringloop kan je deze nog wel eens voor een miniprijsje kopen.

Rubber afdraaien is lastig, ik zou voor kant en klaarwieltjes gaan als dat mogelijk is.

Ik zat ook eerder te denken aan krimpkous (met lijm)

Alu rollen waar de vorm al in gedraait is en daar een stukje krimpkous over die van binnen een lijmlaag heeft .

Mvg Johan

malletje maken van soliconenrubber ,daarna gieten met PU rubber sore 160

maar dit is enkel lonend als je er veel van moet maken ,daar deze rubbers nogal prijzig
zijn

mvg Motormuis

Ik moet er 68 maken, dus dat zit wel goed :) Bedankt voor alle input!

Even uit een andere box gedacht:

Wellicht zijn anti-slip bandjes van modeltreinen toe te passen? En de groef iets dieper en flanken steiler zodat staaldraad altijd naar het midden en op de bandjes loopt? Misschien moet de draadschijf dan wel gedeeld worden voor de montage van de anti-slip ring.

mvg,

Paul Konings

Kijk dat is ook een goed idee. Ikzelf ben nog op het idee gekomen om bijvoorbeeld een X-ring af te snijden aan de zijkanten zodat de v-groef overblijft of van een rubber slang (2mm dikwandig oid) ringen te snijden waar ik dan de groef in zet.

Ik ben alleen bang als ik rubber afdraai dat het gaat "rullen" en scheuren. Is dat effect er bijvoorbeeld niet als je het koud uit de vriezer in de draaibank zet?

Dat het wiel deelbaar wordt is sowieso al het geval anders krijg je idd zo'n ring er niet om; daarnaast zijn de echte wielen ook deelbaar.

Back