Maken van Poly/epoxy mal/romp

  • Topicstarter Topicstarter BarendM
  • Startdatum Startdatum
B

BarendM

Guest
Hallo,

Na mijn vorige post
bouw-van-romp-hoe-moet-ik-verder

ben ik verder gegaan met hobbyen, ik had het spanten plan staan en heb dit opgevuld met schuim. Met als bedoeling dit dan te gaan bekleden met glasvezel en poly/epoxy. eenmaal alles volgespoten en het overtollige schuim er af geschuurd kom ik tot de conclusie dat ik de plug nooit weer uit de mal krijg door de rondingen in het voor en achter schip.

even wat foto's om het duidelijk te laten zien.
full
full
full


voor de duidelijkheid, de plug is nog verre van klaar. maar toch wou ik wel na denken wat ik er uiteindelijk mee moet gaan doen.

het was in eerste instantie mijn idee om de plug te bekleden met glasvezel en poly/epoxy en dat ik het resultaat dan zou gaan gebruiken als romp. echter denk ik niet dat ik de plug er uit ga krijgen.
daarom denk ik de plug te gaan gebruiken om een mal van te maken. Nu zie ik op verschillende posts in het forum dat de mal open kan klappen.. dus die mal bestaat uit 2 delen die aan elkaar vast gemaakt kunnen worden.

Is het ook mogelijk om dit van mijn huidige plug te maken zonder dat ik het door midden hoef te zagen? Ik had gezien op een post dat ze tussen de 2 delen (links/rechts) een dikke meubelplaat hadden gemaakt en daar dan ook poly/epoxy tegen aan hadden gesmeerd. om uiteindelijk de mal mooi aan elkaar te kunnen maken.

Of is het ook een mogelijkheid om eerst het linker deel te maken en daarna het rechter deel.

Meningen en advies zijn welkom

Groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In drieën.
Het middenschip kan er altijd uit.
En als het middenschip weg is kan het voorschip naar achteren en het achterschip naar voren gelost worden.
 
In drieën.
Het middenschip kan er altijd uit.
En als het middenschip weg is kan het voorschip naar achteren en het achterschip naar voren gelost worden.


Wacht even, ik heb niets gezegd... Je wilt natuurlijk een mal maken.
Dan is links-rechts of voor-achter de enige optie.
Of (heel duur) siliconenrubber, dan kun je bijna alles lossen.
 
@klaas

dat is natuurlijk ook altijd nog een optie, om het in de breedte in 3 stukken te maken, eerst midden deel er uit, dan kan de voorschip en achterschip verschoven worden.

alleen op het achterschip, waar de schroef as uit de romp komt en waar de roerkoning naar buiten komt, zit nog een dalletje, (bijna) niet te zien op foto. door dit "dalletje" is het niet mogelijk om het achterste deel naar voren te schuiven, tenzij is dit dalletje er later uit haal. dit is ongeveer 8mm.

bedankt
 
Neem even de tijd om op mijn fotosite te kijken.
Daarin wordt mbv foto's getoond hoe je negatieven kan maken uit verschillende delen.
Zie bij albums: IOM SKA, Spitfire en Extra 300 laser.
Bij sommige foto's staan ook de producten mee afgebeeld (album IOM SKA).

Veel succes!
 
Hallo kris, ik heb even op je site gekeken naar de foto en dan met name die van extra 300 laser en dan foto 13 , 14, 15

13 heb je de plug staan
14 sta je de plug in te smeren
15 heb je plug, mal, en resultaat staan.

Op foto 15 bestaat de mal uit meer delen, hoe heb je het zo voor elkaar gekregen met die opstaande rand.. heb je de mal later in stukken gesneden of heb je dit tijdens het leggen van glasvezel gedaan?
 
De makkelijkste methode is een gladde plank te nemen (trespa ofzo?) waar je de contour van je kielbalk in uitzaagt zodat deze strak over je kiel heen past. Die schuif je dan tot halverwege de kiel en je maakt het ene deel van de mal. Een beetje tegen de plaat omhoog werken zodat er een flens ontstaat. Dan haal je de plaat weg, smeert alle vrijgekomen vlakken goed in met losmiddel en dan maak je de andere helft, uiteraard ook weer met flens.

Voordat je beide malhelften van de plug af haalt, eerst een paar gaten boren door de ontstane flens heen voor paspennen.

Dan de boel loshalen, eventuele onvolkomenheden wegwerken, goed bewerken met losmiddel, tegen elkaar aan zetten en je romp maken!

Succes!
 
Nooit een positief doorzagen om deelstukken te maken. Je mal delen, kan je op volgende wijze:
Zie vooral ook het bouwverslag van de IOM SKA voor de verschillende stappen

-Bekijk je model en bepaal het aantal deellijnen + lokatie zodat je model er later uit kan gehaald worden. Bedoeling is zoveel mogelijk delen nat in nat aan elkaar te zetten in de mal. Je moet dan ook zien dat je overal in je mal goed aan kan met een borstel.
- Zet je positief goed vast op een plaat zodat het niet meer kan verschuiven, zie dat je de onderkant niet beschadigd.
- Zet rondom je gekozen deellijn steunen om er later een deelplank op te laten rusten. Zie foto 30/104
Meestal "lijm" ik alle steunen met plamuur, dat hard snel uit en kan je vrij snel verder werken.
- Snij in karton een deelplank uit. Dit mag gerust wat lengte hebben maar niet volledig rond je model. Je moet de deelplank, rustend op de steunen, zijwaarts tegen je positief kunnen schuiven (zie later).
Er mag gerust een paar mm ruimte zijn tussen karton en je positief, dat maakt niet zoveel uit. Die spleet halen we later weg.
- Kopieer je karton op een stuk triplex van 6 mm en plamuur de bovenzijde van de deelplank af. Opschuren na harding totdat oppervlak glad is. Er mogen gerust wat putjes, krassen in de deelplank zijn, is geen probleem. Enkel je model moet puntgaaf zijn.
- Leg de deelplank op de steunen tegen je positief en kleef onderaan de deelplank een paar blokjes als referentie: doel is dat je de deelplank kan wegnemen en terugleggen op krak dezelfde plaats.
De deelplank nog niet vastlijmen!
- Nu de spleet nog opvullen....
- Haal de deelplank weg en doe een beetje loslak (die heb je straks voor je mal ook nodig) langs de deellijn op je positief. Laat loslak drogen, dan pas volgende stap.
- Maak plamuur en leg een rups plamuur op de deelplank (op de 6mm kant die je spleet vormde met het positief die je nu gaat dichtmaken). Druk daarna de deelplank door te schuiven tegen je positief op de juiste plaats. Daarom moest je de lat kunnen schuiven tegen je model...
- Laat de plamuur drogen.
- Neem de deelplank voorzichtig weg van het positief en schuur de overtollige plamuur langs de bovenzijde van de deelplank weg. Je hebt nu een plank die bovenaan is geplamuurd, de perfecte vorm heeft van je positief en je kan die plank terug op de originele plaats leggen tegen je model omdat je referentieblokjes onderaan hebt gelijmd
- Nu pas de deelplank vastlijmen op de steunen.
- Op dezelfde manier heel je model rondgaan zodat je een eerste deelstuk voor je mal kan maken.

Als je dit leest zeg je mss "pff zoveel werk voor een deelplank" maar in werkelijkheid valt het wel mee. Het is en blijft volgens mij de meest solide manier om een positief te delen.
Plamuur werkt veel gemakkelijker dan boetseerklei omdat plamuur keihard wordt en je kan dit heel gemakkelijk schuren.

Je maakt het eerste deel van de mal door:
-eerst goed te waxen
-loslak aan te brengen
-formenharz aan te brengen tot goed over de deelsteunen
-wanneer formenharz kleverig is verder afwerken met glas en epoxy. Foto 31/104

Na de eerste kant af te mallen, neem je alle deelplanken weg en heb je automatisch een perfecte deellijn voor je tweede kant. Zie zwarte rand foto 32/104 Als je een paar putjes in de deelkant dremelt alvorens aan je tweede kant te beginnen, heb je ook ineens een referentie om later beide delen terug op de juiste plaats te zetten.

Zo werk je alle maldelen af zonder ze van je model af te halen (indien mogelijk).
Alvorens alles uit elkaar te halen, boor je gaten in de flenzen om de negatief delen later aan elkaar te zetten.

Zie maar hé, veel succes!
 
Meningen en advies zijn welkom

Vanaf hier ongeveer kan je mijn epoxy-rompbouw zien.

Als je de plug goed lossend maakt van de nieuwe romp, kan je de plug er (zoals ik ook gedaan heb) ook uitslopen en hoeft die niet deelbaar te zijn.

Wel dozenplakband over het hout en het schuim en dan insmeren met lossings vloeistof.
 
Wat voor schuim bedoel je andre wessel?
Ik heb hem van schuim gemaakt, maar dr zaten toch aardig wat lucht bubbels in. Dus dacht dan maar een laag plamuur.

En bedankt kris voor de uitleg.!
 
Schuim is iets anders dan pur uit een spuitbus.
Ik heb polyfoam gebruikt, ook bekend onder de naam roofmate en floormate.
 
De roofmate die Baggeraar bedoelt, en andre uiteindelijk ook, laat zicht er mooi bewerken. Je kunt het zagen schuren en doen wat je wil. Tevens heeft het een erg stevige structuur (dichte cellen) structuur. Kort om, ideaal voor dit soort doeleinden
 
Erwin en ik zijn nu ook bezig met schuim, ook pluggen gemaakt en vanavond de eerste in de glas/carbon-kevlar. Om het schuim heen hebben we eerst een grote krimpkous gedaan (voor zover mogelijk dan) en om het weefsel heen doen we straks weer een krimpkous.
 
Mijn eerste positief modellen maakte ik ook altijd uit triplex visgraatstructuur met daartussen schuim. Echter het probleem van schuim is dat het meer veerkrachtig is dan de triplex tussenribben. Je krijgt dat na plamuren nooit vlak want schuim dat tijdens het schuren inbuigt tov uw referentie (visgraat), geeft achteraf een bult op je model. Niet veel misschien maar het is niet vlak.

Wanneer ik een model niet kan beplanken, vul ik tegenwoordig de tussenschotten op met balsahout (of MDF ofzo). Dit geeft een stevige basis die na plamuren tijdens schuurbeurten niet meer inbuigt. Resultaat is een vlak oppervlak zonder bult.

Ik hoor het weeral zeggen. Pfff schuim werkt toch lekker veel sneller...
Voor een model neem ik echter de tijd en mag het duren tot het perfect is.
Immers elke fout in je positief krijg je gratis in je negatief+in alle modellen die achteraf je in de mal maakt.

Veel succes,
 
Back
Top