Mal om zeil te maken.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bel10, 23 sep 2018.

  1. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    ik wil zelf een zeil maken voor een RG 65 ,nu heb ik een zeilmal waarmee ik zeiltjes voor een Micro Magic gemaakt heb.Helaas is die te klein voor de RG zeilen.:mad: Nu heb ik op t net een soort van mal gevonden met een U profiel ,plank en waarbij je de bolling kan regelen metmeer of minder vulstukken tussen profiel en plank.Ik berijp het maken van het eerste paneel,echter hoe dit moet bij het tweede en volgende is mij onduidelijk hoe de bolling erin te krijgen,
    .Wie o wie heeft uitleg of een alternatief ,zou deze winter ook graag zeilen maken voor boot van 1,10 mtr,masthoogte 1,70 mtr,gieklengte 0,40mtr,grtz Bel10:bye::bye:
     
    Danny blokland vindt dit leuk.
  2. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Vergat te vermelden om welke mal het ging,ik heb het gevonden in een publicatie van Eric Rosenbaum ,he heet Sailmaking with the Claudio gadget,grtz Bel10:bye:
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb daar ook wel eens naar gekeken, maar tot dusver heb ik maar één zeiltje voor een Footy gemaakt, en dat was vlak. Voor zover ik het "Claudio Gadget" begrijp, gaat het zo;
    - neem een eikenhouten plankje, en schroef daar een aluminium U-profieltje van gelijke dikte tegen de zijkant aan met één schroef in het midden ( open kant wijst opzij).
    - schroef twee hoeksteuntjes tegen de kopse kanten aan, daarmee kun je met twee lasklemmen het alu profiel tegen het plankje aan trekken.
    - trek het profiel tegen het plankje aan
    - plak een stuk 2-zijdig plakband ter lengte van de naad in het zeil op de bovenkant van het profiel (met wat overlengte)
    - zet het profiel wat krom door een aantal speelkaarten er aan beide kanten van de naad tussen te steken, eerst de klemmen los halen en daarna weer vastzetten.
    - plak het eerste zeilpaneel op het plakband
    - plak een tweede stuk 2-zijdig plakband op de naad
    - maak de klemmen los, haal de speelkaarten er uit en zet het profiel weer met de klemmen strak tegen het plankje aan. Het zeil gaat bij de naad dan een beetje bol staan.
    - haal het beschermpapier van het plakband en plak het tweede paneel erop
    - haal het zeil los van het alu profiel en trek de buitenste laag plakband er weer af.

    Je hebt nu een zeil dat op de naad kan bollen.

    Groet,
    Max.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2018
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Bel10,

    Zoals Max vertelt, werkt de Claudio gadget als een tierelier, je moet er alleen wat tijd in steken voor je door hebt hoe je het beste resultaat krijgt, je hebt gauw teveel bolling en dan heb je een 'zak' gemaakt in plaats van een geprofileerd zeil.
    Ik gebruik een kleine gadget voor boten tot een meter met de panelen horizontaal en een (veel) grote gadget voor zeilen van b.v. skûtsjes, waarvan de panelen vertikaal zijn en de naden ruim 120 cm zijn voor een skûtsje van 140 cm.

    Daarnaast gebruik ik Sailcut, een programma waarmee je de vorm, bolling en aantal panelen kunt bepalen, vooral voor grotere zeilen werkt dat voor mij beter dan alleen een Claudio gadget.

    Ik gebruik de gadget wél om die grote panelen netjes aan elkaar te plakken, want dat is uit de vrije hand een lastige klus waarbij je gauw fouten maakt en je opnieuw kunt beginnen...

    Groeten, Jan.
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Bel10, Max, Jan e.a.

    Ik zit binnenkort - zodra ik weer wat meer ruimte op mijn werktafel krijg - met dezelfde vragen cq oriëntatie over het zelf maken van een setje nieuwe zeilen.
    Het betreft dan een setje zeilen voor mijn onlangs verkregen Draak waar op dit moment nog iets van het type "Oosterse vitrage" op zit (zie dit topic) en waar dus echt niet mee te zeilen zal zijn en waar dringend iets anders voor gemaakt moet worden.
    Erg hierin verdiept heb ik me eerlijk gezegd op dit moment nog niet, maar met het passeren en lezen van de bovenstaande vragen van Bel10 reist mijn nieuwsgierigheid van "hoe doet een ander dat en hoe pakt hij het aan?
    Ook heb ik het forum nog niet doorzocht naar mogelijke eerdere topics over het zelf maken van zeilen, dus ook dat moet ik nog even doen voor ik vragen ga stellen.
    Toch zojuist even heel snel met de zoekterm "Claudio Gadget" op Google gekeken en kwam toen al snel deze website tegen waar e.e.a. van het bovenstaande nog eens netjes verwoord, voorzien van foto's en een videofilmpje uitgelegd worden.
    Daarna gelijk - of althans voorlopig even - een aantal vragen minder :).

    Maar zoals gezegd; eerst plaats maken (lees; een ander project zodra het kan naar een tijdelijke zijlijn schuiven) en dan eens kijken wat er allemaal voor nodig is en hoe we dat - eventueel met gebruik van het door Jan genoemde Sailcut - gaan fiksen :rolleyes:.

    "Bel10" ik hoop je vorderingen hier te kunnen blijven volgen en ben benieuwd naar de ervaring en resultaten van
    jou (of van een ander) bij het zelf maken van een nieuw setje zeilen.

    Groet, Bert
     
  6. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Max,Jan,Bert ea,
    nav jullie bijdragen een gadget gemaakt van een U profiel en plank die ik nog liggen hadt.Vanavond geprobeerd iets te fabrieken,dit ging niet zo goed omdat het U profiel te stug blijkt :mad:.Ik kon er met veel pijn en moeite 1 dun kaartje tussen krijgen en ga (over)morgen eens proberen met kunststof profiel of zoals ergens gelezen met 2 op elkaar gelijmde kunsstof latten.Helaas vandaag geen foto,s,batterij leeg komt nog grtz Bel10:bye:
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Met een aluminium U-profiel voor kleine zeiltjes heb ik ook geen succes gehad, het profiel had de neiging om te verbuigen als je er een te grote bolling in duwde.
    Ik gebruik nu een kunststof snjilat uit een (papier)snijmachine van 14 x 14 mm in het vierkant, een stuk plexiglas van die afmetingen werkt ook goed, al moet je daar ook voorzichtig zijn met het buigen, vooral als de radius klein is (knap... op het gat van de bevestigingsbout)...

    Groeten, Jan.
     
  8. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Heb vandaag kunststof vierkant 14x14 mm gehaald in de bouwmarkt,ga het daarmee proberen,met dit mooie weer kan dat nog wel even duren,ik hou jullie op de hoogte.Ik heb nog wel wat gelezen en zag ergens om ipv 1 schroef in `t midden er op twee punten de lat vast te schroeven,moet nog uitzoeken hoe exact,grtz bel10 :bye::bye:
     
  9. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Kijk eens op het Form van de Duitse Micro Magic klasse daar heb je een paar tek van een mal om zeiltjes te maken
    Als je de Rek afdrukt en de ronding op een 3.6 mm dik hout en hem maakt zoals hij beschreven staat heb je een goed mal voor zeiltjes te maken voor de Rg 65 en de MM
     

Deel Deze Pagina