Maldens Vlak 2007-2008

Hi,

Een veld wat we verleden jaar "ontdekt" hebben; toen was het er een paar keer bijzonder aangenaam vliegen. De mensen van de zweefvliegclub die daar hun thuisbasis hebben stonden ook positief t.o.v. onze aktiviteiten dus dit jaar is dat weer een plek waar gevlogen gaat worden.
Het is wel zaak e.e.a. vooraf af te stemmen met de mensen ter plekke. Wie daar wil vliegen kan via Eric Crins of mij het adres opvragen waar je je aktiviteit vooraf meldt. Wel doen !!

Morgen ga ik daar dus de eerste keer dit jaar vliegen en wel met een speciale reden. Ik wil namenlijk mijn Twistars eens direkt vergelijken met Loet zijn spullen. Beloofd dus een echte "show-down" te worden.

Weet niet of op zomaar een doordeweekse dag en op zulk korte termijn er nog meer liefhebbers zijn...... maar die zijn welkom natuurlijk ( Eric ??)

Arno

Laatst bewerkt:
Twister of Twistar ?

Arno,

Ben je al zo overtuigd van de prestatie van je nieuwe kisten
dat je ze maar Twi STAR bent gaan noemen ?

Ik begrijp van Loet dat hij er helemaal klaar voor is, dus
ik ben benieuwd ....

Cheers

Bart

Als mijn blik weer helder is en het gesnotter is gestopt kom ik graag mijn mini meten met jullie grof geschut...
Laatste tijd een beetje weinig gebouwd.
Binnen kort meer van mijn nieuwe speeltje, de vleugels zijn al uit de vacuümzak...

Misschien tot straks dus heren.

Arno,

Ben je al zo overtuigd van de prestatie van je nieuwe kisten
dat je ze maar Twi STAR bent gaan noemen ?

Ik begrijp van Loet dat hij er helemaal klaar voor is, dus
ik ben benieuwd ....

Cheers

Bart

Hi Bart,

Da's een goeie, jouw uitleg over de naam van mijn modellen en ik ben inderdaad redelijk overtuigd.
Maar Twistar (net als Kisar) is meer om aan te geven dat de vleugels uit een keuken komen en de rompen uit de mijne........

Ben benieuwd wat uit het vergelijk met Loet's spul gaat komen

Arno

Hi Bart,

Da's een goeie, jouw uitleg over de naam van mijn modellen en ik ben inderdaad redelijk overtuigd.
Maar Twistar (net als Kisar) is meer om aan te geven dat de vleugels uit een keuken komen en de rompen uit de mijne........

Ben benieuwd wat uit het vergelijk met Loet's spul gaat komen

Arno

Als ik net zo bevries als gisteren bij het vliegen van mijn taak 2 dan wordt het een oneerlijk vergelijk. Het scheelde misschien wel 10 meter bij het gooien. Maar we zullen zien.
Arno, Neem jij de rum mee of durf je geen drank meer te nuttigen na Delmenhorst.....:celebrate:

Tot zo,

Loet

tantalus versus twistar

tantalus verslaat twistar

alleen niet iedere vlucht en dat was nou weer jammer;).

Zonder gein, we houden het op een gelijkspel. Het was weer allemachtig thermisch ondanks de mist met een zicht van maximaal 300 meter (mijn inschatting). En de vrieskou, zelfs de koffie bevroor in de beker van Eric Crins.
Later meer, eerst uitpakken en opwarmen en eten.

Thermisch Vlak in Malden

Hi,

Ergens heeft Loet gelijk; ik voel me verslagen.................................

Het was me het dagje wel, de hele dag min 2 (!), maximaal zicht tot 250 meter, thermiek en turbulentie zoals een zomerse dag op de hei, cognac a €6.50 het glas en een windje tot maximaal 2-3 m/sec wat de cognac tenminste extra aangenaam maakte.

Nu de feiten:

tot een echt vergelijk tussen de Twistar en de Tantalus is het niet gekomen want het was puur thermiek vliegen (echt waar !) Loet heeft zich daarbij heel goed ontwikkeld want hij zat vaker "goed" in de bel als ikke :( Dat heeft dus meer met de piloot als met de kist te maken. Opmerking hierbij is dat Loet een beetje in de "Mittelbach-stjl" vliegt; de kist kort door de bocht gooien waardoor hij een paar keer net wat beter mee kwam.
Wat ik wel zelf vond was dat met mijn wat nettere bochtenwerk eenmaal in de bel ik wat vlotter steeg........

Het enige echt merkbare verschil was, dat de Tantalus de snelst vliegende kist is. Een Tantalus van 280 gram verplaatst zich makkelijk als een Twistar van 275. En die verslaat op zijn beurt weer de Aspi (van ook 280)

Loet en ik hebben dus alvast de afspraak gemaakt om deze tests/vergelijkingsvluchten vaker te gaan doen. Vlgd. keer eens lekker op een meer neutraal veldje hier voor mijn deur bijvoorbeeld. In Malden ging vandaag zelfs een zak aardappelen omhoog....... (op de goeie plek dan)

Arno

malden 20 december 2007

Een paar foto's om de sfeer te proeven. Arno is nog steeds aan het ontdooien denk ik maar die gooide en vloog dan ook zonder handschoenen. Ik heb steeds met handschoenen aan gegooid en gestuurd maar dat had te maken met de leerschool van gisteren bij het vliegen van taak 2. Later hierover meer.

Dit is ongeveer om 12 uur toen er nog wat meer zicht was dan later op de dag.

We (Eric Crins, Arno Hacken en ik) zitten even bij te komen in de geweldige ambiance van de zweefvliegclub in Malden. Dit was om 13.30 en we waren door en door koud. Arno had last van sneeuwballen maar die ontdooide snel.

Toen we weer aan het vliegen waren kwam er een zeer geïnteresseerde zwever (van die grote dingen) kijken en die was stom geslagen door het feit dat we zo makkelijk aan het thermieken waren. Hij zag ons regelmatig veel hoger vliegen dan de starthoogte. Arno liet nog wat termen vallen over natte en droge thermiek en hij had al snel door dat er hier meer kennis was dan verwacht. Hij heeft waarschijnlijk bij het zweven de typische huisvrouwenintelligentie. En dat is als het begint te piepen heb je thermiek. Voor de mensen die het niet begrijpen: vraag een gemiddelde vrouw: hoe weet je dat water kookt?? Antwoord: als het fluit!!!!!!

Maar verder. Op de vraag van deze meneer wat nu een Aspirin bijvoorbeeld kost was het antwoord: je kan het vergelijken met 12 keer een rondje geven van boven getoonde drankjes die de heren drinken. Spotgoedkoop dus vergeleken met echt zweven.

Twistar in de landing. De modellen van Arno kunnen zo ongelofelijk mooi en langzaam binnenkomen dat ik er jaloers op ben. Over mijn eigen landingen ben ik minder tevreden maar omdat ik wel eens Team Race modellen heb gevangen (en die komen binnen met een kilometer of 100) behelp ik me meestal op die manier (wel wat langzamer).

Tantalus op de voorgrond (vliegend) en Twistar en Arno op de achtergrond. Het zal toch niet symptomatisch zijn.
Naar later bleek niet, gelijkspel tussen de eigenbouw en commercie, in ieder geval vandaag.

Arno, Eric, een geweldige leerzame dag weer en het volgende jaar kom ik zeker in Duitsland op jouw veld vliegen.

En jij schrijft nu zie ik:

Vlgd. keer eens lekker op een meer neutraal veldje hier voor mijn deur bijvoorbeeld.

Wat je neutraal noemt maar ik neem mijn Tantalus 5 mee als speedmonster.
Slankheid van 12........................................

Prachtig vandaag, veel gelachen en op naar 2 de kerstdag.

Loet

Hi,

tot een echt vergelijk tussen de Twistar en de Tantalus is het niet gekomen want het was puur thermiek vliegen (echt waar !) Loet heeft zich daarbij heel goed ontwikkeld want hij zat vaker "goed" in de bel als ikke :( Dat heeft dus meer met de piloot als met de kist te maken. Opmerking hierbij is dat Loet een beetje in de "Mittelbach-stjl" vliegt; de kist kort door de bocht gooien waardoor hij een paar keer net wat beter mee kwam.
Wat ik wel zelf vond was dat met mijn wat nettere bochtenwerk eenmaal in de bel ik wat vlotter steeg........

Het enige echt merkbare verschil was, dat de Tantalus de snelst vliegende kist is. Een Tantalus van 280 gram verplaatst zich makkelijk als een Twistar van 275. En die verslaat op zijn beurt weer de Aspi (van ook 280)

Arno

De Twistar heeft een iets gewelfder profiel als de Tantalus en komt daardoor beter uit de bus in de thermiek. Afgelopen weekend heb ik de taak gevlogen leeg op 260 gr. Daarna heb ik 40 gr lood toegevoegd en toen ging het ineens een stuk beter. Door de verbeterde glijhoek kom je overal veel sneller en ben je sneller weg uit de daalwind gebieden. Het profiel kan het gemakkelijk hebben en de vliegsnelheid ligt een stuk hoger. gooit ook nog wat hoger met 300 gr. Dus in thermische omstandigheden nooit te licht vliegen.

De Twistar heeft een iets gewelfder profiel als de Tantalus en komt daardoor beter uit de bus in de thermiek.

Welke Tantalus bedoel je? ik schuur er zelf wat aan om een mooie elliptische vorm te krijgen en kan niet garanderen dat hij net zo is als de vorige vleugel:teacher:. En de grap is dat ik tussen vleugels met hetzelfde uitgangsprofiel en geometrie geen verschil voel. En ik kan wel lekker schuren maar of ik het zo goed kan is maar de vraag.

Ik weet niet of het allemaal zo makkelijk te vergelijken is (theorie en praktijk) . Mijn eerste Tantalus had een meer gewelfd profiel dan de latere versies en die staat nu in de stal te verstoffen. Iemand belangstelling?? Er zitten 2 D47 servo's in.

Maar ik ben wel eens bang dat ik gewoon minder gevoel heb over wat net iets beter is of niet. Ik wil misschien te graag dat mijn laatste creatie het best is. Na een week of wat kan ik me er overheen zetten dat het misschien niet zo is. De positieve gedachten die je hebt bij het bouwen neem je mee in het vliegen. Maar met veel vliegen en ervaring kun je sommige nadelen nivelleren
Dit was zo bij mijn combat vliegen en nu nog steeds. Dit houdt je op gang.

Zoals ik al zei: veel vliegen is een hele grote factor in het geheel. Hoe kan het dat Ralf Mittelbach met een 4 jaar oude bak toch maar steeds weet te winnen.

Maar bij puur Still Air vliegen tegen een Twister of geoefende piloot geef ik me gewonnen. Maar Die Ralf Mittelbach wordt mijn studie-object en vandaar dat we naar Italië en Zwitserland gaan in april. Veel kijken en vragen en leren. (Still-air is er niet vaak, gelukkig).

Arno had inderdaad een heel mooi bochtenwerk in de bellen en steeg daardoor wat sneller. Kan dit ook het verschil zijn tussen 5 en 6 graden V-stelling????

Geschreven door een van de laatste zelfbouwers in Nederland:p:xmas:

Alex, je maakt geweldige kisten en dit motiveert me ontzettend om dit ook te bereiken. Ik doe mijn best en grijp iedere strohalm als excuus aan en daarom blijf ik in 2008 de ailerons aan de onderkant aansturen (dan heb ik een excuus als het wat minder gaat):D

De Twistar heeft een iets gewelfder profiel als de Tantalus en komt daardoor beter uit de bus in de thermiek. Afgelopen weekend heb ik de taak gevlogen leeg op 260 gr. Daarna heb ik 40 gr lood toegevoegd en toen ging het ineens een stuk beter. Door de verbeterde glijhoek kom je overal veel sneller en ben je sneller weg uit de daalwind gebieden. Het profiel kan het gemakkelijk hebben en de vliegsnelheid ligt een stuk hoger. gooit ook nog wat hoger met 300 gr. Dus in thermische omstandigheden nooit te licht vliegen.

Hi Alex,

Natuurlijk heb ik er vanmiddag ook nog een keer ballast ingehad; 51 gram om precies te zijn.
Dat leverde inderdaqad meer hoogte op en een grotere basissnelheid. Vrij logisch dus.
Ook met 325 gran kwam ik nog goed weg in de belletjes maar ietsje minder gemakkelijk. Wat ook logisch is natuurlijk................

Arno

Laatst bewerkt:
Mooi verslag ...super foto's

Arno, Loet,

Ik had er heel graag bij willen zijn om als enigzins bevooroordeelde scheidsrechter een definitieve uitspraak te doen, maar helaas ik zal tot 2e kerstdag moeten wachten.

Het leuke is volgens mij dat de Twister (of is het nu Twistar) en de Tantalus beiden goede kisten zijn en dat Arno en Loet ook beiden wel aardig kunnen vliegen (understatement).

Verbaasd me dus niet dat het een gelijkspel is geworden..

Cheers

Bart

een start impressie

Bedankt voor de foto’s Eric.
Heel erg leerzaam vooral op een zaterdagochtend :)
Ik heb er hier een paar op volgorde gezet met mijn opmerkingen erbij.

IMG_0065.jpg

De aanloop; niks mis mee afgezien van een dikke jas en kouwe/blote handen

IMG_0087.jpg

Het “opdraaien” ziet er nog altijd goed uit; verder naar achteren kan de kist nog nauwelijks

IMG_0045.jpg

Maar dit plaatje vind ik al minder; de kist blijft minimaal 45 graden achter ten opzichte van de beoogde richting !

normal_IMG_0066.jpg
normal_IMG_0027.jpg

En daarvan, is dit het gevolg dan

normal_IMG_0058.jpg

Maar bij Loet ziet het er meteen na de start niet zo heel anders uit…… of is er toch iets mis met die camera Eric ??

Een eerste voorzichtige conclusie van mij is dat de weerstand van de kist tijdens je “aanloop-draai” hier een behoorlijke rol speelt en/of dat de armbeweging niet snel genoeg is...........

Arno

IMG_0045.jpg

Maar dit plaatje vind ik al minder; de kist blijft minimaal 45 graden achter ten opzichte van de beoogde richting !

Volgens mij blijft een kist altijd achter zolang jij nog aan het versnellen bent. Pas als jij je arm zou afremmen of stil houden zal de kist je inhalen en gelijk aan je arm komen. Dit is alleen te voorkomen door je arm volledig stil te houden en vanuit je romp een pirouet te draaien. In de praktijk zal je nooit zo snel kunnen draaien. Preset op richting naar rechts zou deze stand ook nog iets kunnen verergeren.
Dit punt op de foto is volgens mij wel exact het punt dat losgelaten moet worden om een zo minimale tailzwabber te krijgen.

normal_IMG_0066.jpg
normal_IMG_0027.jpg

En daarvan, is dit het gevolg dan

Iets eerder loslaten kan deze zwabber verkleinen.

normal_IMG_0058.jpg

Maar bij Loet ziet het er meteen na de start niet zo heel anders uit…… of is er toch iets mis met die camera Eric ??

Een eerste voorzichtige conclusie van mij is dat de weerstand van de kist tijdens je “aanloop-draai” hier een behoorlijke rol speelt en/of dat de armbeweging niet snel genoeg is...........
Arno

Volgens mij gebeurt hetzelfde met elke kist. en kan je alleen door de techniek aan te paasen de zwabber verkleinen. De foto wijkt overigens weinig af van alle andere foto's die ik gezien heb na een start. Bij iedereen treed dit effect wel in meer of mindere mate op. Kisten met minder V-stelling zullen waarschijnlijk iets minder over links rollen.

Arno. Heb jij in de stijgfase je ailerons neutraal staan of iets uit het midden getrimt?
Zelf heb ik mijn ailerons altijd iets naar links getrimt omdat de kist anders naar rechts afwijkt. Misschien een kwestie van te vroeg loslaten.

Hallo,

Super dagje vliegen vandaag; jullie hebben wat gemist........................( er ontbraken een paar bekende gezichten!)
De thermiekbellen-fabriek staat er nog steeds en draait kennelijk het hele jaar op volle toeren door :).
Leuke shoot-out vandaag trouwens tussen de Twister-Tantalus en Aspirine. En nee !; ik doe geen uitspraak over de uitkomst van deze shoot-out. Maar het is wel meer als duidelijk dat er errugggg gggggoed gevlogen wordt tegenwoordig !

Arno

t'wordt tijd dat Winnie overend komt.......

Laatst bewerkt:
Inderdaad een prima dag om te vliegen.
We nemen aan dat de familie Schoorl, Kinds, Breijer en Thijssen niet mochten of gewoon te bang waren. Misschien hebben ze last gehad van een Rasmussen-effect en waren ze onaangekondigd in Italië aan het trainen.

Ik durf ook geen uitspraak te doen over de prestaties van de verschillende modellen maar ik denk wel gezien te hebben dat Peter en Alex vaker dan de anderen wisten te winnen. Maar gelukkig stonden zij ook wel eens te verkleumen terwijl Arno, Henk en ik nog in de lucht hingen. Als was het maar 2 seconden....

Buiten het DLG-geweld om was er ook een chuck-wedstrijd en Han (de zoon van Bart Rotteveel) wist hier de derde prijs te bemachtigen. Nog even en Han bekender in de modelvliegwereld dan zijn vader. Han is volgens mij 5 jaar.

Gefeliciteerd Han.

Zittende en tobbende vader van Han. In het midden 1 van de examinatoren voor de F3K brevetten. Bij mijn weten waren Peter Aanen en ik de enigen die geslaagd zijn voor het brevet. Zo zie je maar weer, het is niet zo makkelijk en dat is maar goed ook. Veiligheid en kunde voorop:D

Niels en Eric Meerdink uit Winterswijk. De Blaster op de voorgrond crashte later helaas door storing.
Eric, mocht je een vleugel willen, ik heb nog wel een Tantalus 1 vleugel liggen mocht je Blaster vleugel niet meer te repareren zijn.

En verder, niets, gewoon een heel mooie dag, goede stemming en weer wat geleerd.

Loet

Laatst bewerkt:
Heb vandaag tijdens het vliegen in wijchen ook storing ondervonden op kanaal 62, zou toch niet van jullie af komen he?;)

Back