Mamba voor beginner

hallo allemaal,

ik heb al meerdere malen vele topics her en der geopend en eigenlijk zijn de meeste van mijn wilde plannen niks geworden..., daarom wil ik er nu een keer goed over nadenken en jullie mening en arvaring vragen (en er naar luisteren;)) voordat ik weer in het diepe spring en weer een hoop euro's verspil.

Ik ben nu een beetje aan het rondneuzen in het electro boten wereldje en vind kleine bootjes meestal leuker (om te beginnen is de prijs ook leuker), maar ik wil er ook de mogelijkheid tot racen mee open houden.

ik heb eigenlijk alleen de "open gecko cup" gevonden waar mini bootjes in racen, maar daar is eigenlijk niet heel veel over te vinden...

dan de boot keuze en de setup (voorlopig voorbehouden aan jullie mening;))

mhz mamba
24mm bij ???mm brushless inrunner met een kV van zo'n 3500
etti 45A watergekoelde regelaar
2s 20/25C 2200mAh lipo (flightmax, turnigy of flightpower)
ik weet niet waar een servo's ongeveer aan moet voldoen voor een boot van deze grote...
en ik ga denk ik voor een 2,4ghz zender set.

ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen adviseren.

mvg
Jacar

Hallo sparkie,

Met datgene wat je opnoemt, daar zit je wel goed mee. In feite kun je daar al heel goed met die Mamba mee het water op.

Tja, en die Gecko cup, zou dat nog uberhaubt bestaan... (en zou gezien de naam toch alleen voor de Gecko´s en evt. met de mini Fountains moeten gelden, niet?).

Met jouw keuze van romp, motor, regelaar en lipo is niets mee, kun je leuk voor de fun mee varen en is het eigenlijk gelijk al klaar voor evt. wedstrijden in de mini Mono klasse.

Er wordt in Nederland officieel gelukkig ook nog wel in andere mini klassen gevaren en wel (helaas alleen) bij de ESH in de mini Mono en mini Hydro klassen. Kijk maar 's op . Helaas voor jou alleen maar in het oosten van het land (gek eigenlijk, terwijl in het westen de meeste vaarders zitten...).
Bij deze ESH wordt al jaren met dit soort mini rompjes gevaren. Helaas met altijd te weinig deelname terwijl dit soort bootjes nog de minste ruimte in beslag nemen, in verhouding goedkoop zijn en die kleine rompjes zijn zeker niet meer langzaam te noemen... Geen SAW snelheden natuurlijk, maar daar is het parcours ook niet naar. De ESH vaart o.a. in de mini klassen om de bekende driehoekparcours met 30x30x30 meter en dat is voor deze mini klassen goed genoeg.

Er zijn hier in Nederland aardig wat mensen met zo'n mini bootje maar meedoen met dit soort wedstrijden is blijkbaar meteen weer een ander verhaal. Snelheid is hier namelijk niet het enigste, ook de vaartijd speelt mee, je vaart niet alleen (kans op aanvaringen) en de kunst is om nog zoveel mogelijk ronden te halen. Afstemmen is hier dus een pré, zelfs tegenwoordig nog met de brushless motoren en lipo´s erin. En om heelhuids eruit te komen (dat valt met deze kleine rompjes wel mee hoor) want ook dat speelt nog bij een aantal mee om juist wel of dus juist niet mee te doen.
Tja, ik zie het maar zo: Speedboten in wedstrijden zijn tenslotte werkboten, dus een tikje hier en daar door een andere boot of boei gebeurt natuurlijk wel 's en moet je ook gewoon incalculeren. Als je bang bent voor beschadiging van je lak, decals, prop e.d. dan houdt het op.
Dat kun je zelfs nog wel krijgen zonder wedstrijden. Een boot, daar moet je mee varen.

Tevens wordt er op verschillende wateren gevaren, zo zijn er heats (soms hele wedstrijden) waar je met een hoge golfslag te maken hebt en dan is continu volgas echt geen optie meer en komt er wat meer zenderknuppelbeheersing en stuurmanskunst om de hoek kijken. Maar ook dat maakt het weer leuk. Zo hebben vaarders gewonnen (ook dit jaar nog!) die nog met een borstelmotor voeren en beter waren dan degenen met het borstelloze geweld erin. Snel cq hard varen is mooi, maar het aantal ronden is wat in deze wedstrijden telt, niet zozeer de snelheid (al probeer je dat natuurlijk wel!).

Qua keuze van romp, regelaar en lipo zit je al goed, daar is niets mis mee. Er zijn bij de ESH ook wel rompjes gezien als Gecko en mini Fountain. Er is op dit gebied dan ook keus genoeg. De mamba is een mini mono type romp.

Als servo wordt meestal een miniservo gebruikt die min. 1,2 á 1.5 kg kan trekken. Sommigen nemen een type met metalen tandwielen, die zijn nog iets sterker en kunnen de klappen wat beter opvangen; Soms is de golfslag wat hoger en springen de kleine bootjes nogal over en op het water, die klappen zijn soms niet gering. Eigenlijk moet de miniservo gewoon goed passend in de romp kunnen (meestal liggend) maar dat is even een kwestie van meten.

Met de motorkeuze zit je ook wel goed, meestal zit men tussen de 3500 en 4000 rpm met een 20 mm brushless motor (2040 types). Een 24 mm kan ook nog wel, al trekken die wat meer stroom. Zet desnoods eerst een 24 mm type motor erin (met waterkoeling), dan kan je later altijd evt. een leuk 20 mm motor gebruiken mocht je dat 's willen. Wel rekening houden met de motor schroefgaatjes in de motorsteun, die zitten bij een 20 mm motor op 16 mm afstand van elkaar en bij een 24 mm motor -meestal- ook op 16 en/of 19 mm! Ligt even aan het type/merk motor dat je hebt.

propkeuze is meestal een 29K of 31K carbonschroef van Graupner, maar ook messing, aluminium types zijn in wedstrijden gezien. Gezien de prijs en kwaliteitsverhouding varen de meesten dus met de K serie van Graupner. Soms komt er ook nog wel ´s een 33 of zelfs 34,5 K schroef voorbij. Op dit gebied kun je nog veel testen, zeker in wedstrijdverband.

Zenderkeus is ook goed, maakt tegenwoordig eigenlijk niet meer zo uit (35 mHz dus niet!).
Die 2.4 Ghz zie je ook in de botenwereld steeds meer.

Kortom, je zit al zeer goed in de richting om voor de fun die je met jou setup ook gelijk in kunt zetten bij wedstrijden. Evt. kom je gewoon 's kijken als dat mogelijk is bij de NK E-Speed in Hengelo of ESH meeting in oktober in Zutphen?

Groeten,
BJ

hallo,

Ik had me inderdaad flink ingelezen en volg eigenlijk de meeste ontwikkelingen in de rc wereld wat betreft accu, motors, regelaars enzv. maar ik had eigenlijk steeds te weinig geld om er echt goed aan te beginnen, want ik denk dat een budget van 300,- euro toch echt wel nodig is voor een vaarklare boot met zender lader en een aantal accu's (ik ga er warschijnlijk een stuk of 6 te kopen en ik heb nog een lrp vtec 1800mAh liggen)

ik ga nu even kijken waar ik het bootje vandaan zou kunnen halen en waar ik wat allemaal ga kopen (ik twijfel tussen hogere prijzen in nl met garantie en een plaats waar je naar toe kan gaan of goedkoop importeren...)

weet iemand nog een adres waar ze mhz verkopen? (en de mamba hebben of die kunnen bestellen) en zijn er nog vaarders in de omgeving den haag?

Jacar

Daar ben ik weer hoor;)

ondertussen heb ik voor een heel leuk prijsje een electro buggy gekocht (opgeknapt en ga ik het een en ander aan veranderen)

dus mijn boot zal waarschijnlijk nog wel even op zich laten wachten al heb ik wel interesse in een lege f1 romp die opgeknapt moet worden (te koop gedeelte)
misschien dat ik daar gaande weg mijn 1ste boot van ga maken.

Jacar

Ja, Jacar,

Het zijn allemaal keuzes en overwegingen. Hoe dan ook succes met je opknap werk en wellicht tot een later tijdstip. Volgens mij komen er straks wel weer een aantal bootjes te koop omdat men begint met winterprojecten e.d.

Groeten,

Back