manier van 4 takt afstellen...?

beste,

Ik weet dat het moeilijk is om op de volgende vraag een duidelijk antwoord te geven maar toch waag ik een kans. Hoe merk je dat een 4-takt goed afgesteld is?!
Ik heb al een toerentellertje gekocht om me te helpen bij het afstellen maar wat is de regel hierbij? Als je het hoogste toerental bereikt hebt,wat dan?de naald beetje terug draaien of een beetje verder indraaien?
Ok ik weet dat je dat in de praktijk moet leren,echter heb ik niet echt hulp gekregen bij mijn club(eens ik het al een beetje kan kunne ze me wel helpen bij het perfect afstellen(als ik het vraag),ik wil gewoon al kunnen vliegen zonder dat men motor onmiddelijk uitvalt..) en ik zou het nu echt wel een beetje kunen.Ik wil gewoon kunnen vliegen zonder dat op 1,2,3 de motor uitvalt...
Het is een van de belangrijkste "regels" ook dat op ralenti(gas uit)je een zo laag mogelijk toerental bereikt,en de motor vol gas ook niet uitvalt ??(een beetje met het gas spelen enzom te testen dacht ik...)

Dank op voorhand!

mvg sven

Is toch iets wat je ook zelf in de praktijk moet proberen. Zet maar eens een slechtlopende viertakt neer op een veld en laat dan iedereen opschrijven wat die persoon denkt dat er met die motor moet gebeuren. Je zult geen eenduidig antwoord krijgen en zelfs regelrecht tegenstrijdige adviezen van mensen met toch veel ervaring.

Het is toch een beetje trial-and-error.

Wat ik doe, voor een saito:

1) idle naald in of uitschroeven tot het oppervlakte van de schroef gelijk ligt aan het oppervlakte van de servohevel (=default instelling saito)
2) hoognaald veel te ver uitdraaien, zeg 3,5 slagen.
3) motor starten en op 1 of andere manier op volgas krijgen
4) hoognaald indraaien tot hij gaat optoeren
5) je toerenteller erbij houden. Indraaien tot hij niet meer toeneemt in toeren en dan 100 of 200 toeren terugdraaien

De motor zal dan prima werken, hij staat hooguit rijk stationair. Dit kun je oplossen door je stationairnaald steeds 1/8 in te draaien, je motor een tijdje idle te laten lopen en dan in 1 keer naar volgas gooien. Je moet je motor wel wat langer stationair laten draaien (zeg 10~15 seconden) voordat je 'm naar volgas zet.

Zolang hij oppakt, steeds je naald 1/8 indraaien. Tot het punt dat ie afslaat, dan 2/8 uitdraaien.

Daarna AFBLIJVEN. Niet meer gaan zitten schroeven, als het goed staat, staat het goed. Het zou hooguit kunnen dat als je je motor zo instelt bij -10 dat je 'm dan op een dag dat het 40 graden is buiten, een beetje bij moet stellen, maar voor de rest.. als je motor niet lekker gewerkt heeft en dan ineens niet meer goed werkt, NIET aan de naalden gaan zitten draaien/schroeven. Het probleem bevind zich dan in mijn ervaring eigenlijk altijd ergens anders.

Bovenstaande methode is niet _de_ waarheid. Het is wat ik gedaan heb en wat mij beviel. Dikke kans dat er betere of makkelijker methodes zijn.

Zoals Hezik al zegt, motor op maximale toerental volgas aftellen en dan 2 a 3 klikjes terug.
Kist vertikaal houden en kijken of motor zelfde toerental houdt of ietsje optoert. Zolang hij maar niet in toeren zakt, is het goed.

Stationair stel ik ietsje anders af. Motort stationair zetten, paar seconden laten draaien en dan de brandstofslang dichtknijpen. Als de motor gewoon doorloopt of steeds beetje harder gaat draaien, staat deze te rijk. Als hij meteen uit gaat, staat hij te arm. Idealiter toert hij binnen een paar seconden op en gaat dan pas uit.

Nacontrole door de motor seconde of 30 stationair te laten lopen en ineens gas te geven. Hoort dan vlot op te pakken zonder sputterende geluiden of domweg niet op te willen pakken. Model onder 45 graden omhoog houden en nog eens controleren.

Succes,
Gerben

Het knijptruukje werkt ook inderdaad, in mijn ervaring bij mijn saito alleen wat minder. Overigens knijp ik niet tot hij uitgaat, gewoon kort inknijpen en weer loslaten werkt ook.. als hij dan optoert -> armer. Slaat hij af -> rijker.

Een redelijke andere indicatie dat je motor stationair te rijk staat is als hij iets zakt in toeren als je de gloeiplugdriver eraf haalt.

Beide bedaankt voor de reacties!
Jullie hebben me echt goed geholpen,(vooral hezik)!
Volgende keer dat ik ga vliegen ga ik gelijk eens testen of ik hem goed afgesteld krijg.
Bij deze dank ik jullie beide voor de duidelijke reacties!

mvg sven

Nou verwacht er ook weer niet teveel van.. het is ook een kwestie van proberen.. en ik heb ook geen 1000-den viertakten afgesteld hoor.. maar graag gedaan :)

Back