manual Nosram Stealth Evolution lader

Zoals vermeld in de titel ben ik de gelukkige bezitter van een Nosram Stealth Evolution lader.
Ik soldeerde onlangs een paar 6-cellen-accu's aan elkaar met IB4200-cellen.
Als ik ze wilde opladen, kreeg ik echter een error.
Volgens de mannen van MCM komt dit wel eens voor bij splinternieuwe cellen die eigenlijk te leeg zijn, een te lage voltage hebben.
Oplossing: even opladen met een "vaste" constante stroom van bvb 200mAh. Daarna zouden ze weer reageren op de gewone NiMH-instellingen van de lader.
... alleen, ik weet niet hoe ik dit instel op mijn lader en ik kan mijn handleiding niet opsporen.
Daarenboven vind ik geen manual op de nosram-site.
kan iemand me even helpen?

Eigenlijk zou je hierbij eerst met een Voltmeter moeten vaststellen wat de accuspanning echt is. Geeft de lader dat zelf trouwens niet aan op het display als je een accu aansluit (ik neem aan, dat je pas een error krijgt als je op start drukt)? Op zich is het namelijk niet normaal, dat nieuwe accu's een te lage spanning afgeven.

Is de lader niet te foppen door een lager cellenaantal op te geven? Uiteraard moet je dan de laadtijd handmatig na zo'n 5 minuten beëindigen, vervolgens op de lader het juiste cellenaantal opgeven en opnieuw proberen.

Voor de handleiding zou je ook bij LRP kunnen zoeken. De LRP Sphere is namelijk precies dezelfde lader. Wel opletten, want er is ook een LRP Sphere snelheidsregelaar.

heb het zelf opgelost als volgt:
volgende instellingen:
* Lineair
* Charging Current: 0,3A (i.p.v. 5,4)
* Delta Peak: 5mA (de laagste instelling) (i.p.v. 10)
... de rest standaard

Na eventjes opladen, ging de Voltage al wat omhoog.
5 minuutjes later, het opladen stopgelegd, Charging Current vermeerderd tot 0,6 of zelfs 0,8. Hierbij ging de voltage l sneller de hoogte in.
Bij het bereiken van zo'n 7V, de boel stilgelegd, opnieuw standaard instellingen geprogrameerd en toen ging het opladen wel terug weer als normaal.
Het oorspronkelijke Voltage van de accu bleek aanvankelijk maar op 0,52 V te staan!

De mensen van MCM vertelde me dat ze wel vaker zulke accu's binnenkregen. Zij kregen ook die foutmeldingen als ze de accu testen maar als ze die terustuurden naar de producent, kregen ze telkens als antwoord dat deze accu's perfect in orde waren en werden die gewoon truggestuurd.

In ieder geval is alles nu prima. Ik heb de twee accu's zo terug tot leven gekregenen nu laden ze weer vrolijk ettelijke mAh's :)

Back