Marblehead constructie

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Hay, 19 mrt 2020.

  1. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Muiden
    Heel gaaf. Dat evenement staat nu al op mijn bucket list!
    En ik ben het met Wim eens. geen moeilijke regels. De romp van hout, klaar. hoeft niet eens in naturel uitvoering, maar dan moet je aan de binnenkant duidelijk kunnen zien dat het houtbouw is.
    We gaan het tzt zien.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Heeft de mablehead geen minimum gewicht ?
     
  3. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    378
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Zullen we maar een nieuw draadje maken in de geest van" IOM constructie" ?
    Houden we dit draadje voor de M's...
     
  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Vlaardingen
    Aad,
    ja dat klopt ook wel als ik ze in Delftship bekijk. Wat me ook opvalt is dat de romp boven de waterlijn midescheeps soms nog wat breder wordt. Daardoor komt de romp bij helling wat omhoog. Mogenlijk dat de snelheid weer voor wat inzinking zorgt ?

    Wim, is dat optimaal? of zie jij ook goede IOM's die niet veel breder worden boven de waterlijn midscheeps ? (of meer tumblehome hebben ?)
     
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Almere
    Rene
    Bij de M is het gewicht geheel vrij
     
  6. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Almere
    Joost
    Midscheeps breder. Heb ik nooit zo op gelet. Zal straks even kijken.

    ik kijk meer wat hard vaart en vriendelijk vaargedrag heeft:)
     
  7. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Vlaardingen
    Aad, geen gewicht limiet bij de M's. (ook geen ondergrens). Rules: https://www.radiosailing.org/documents/classes-current

    voor IOM, apart : http://www.iomclass.org/class-rules-2018/

    Voor de IOM wel de limiet van 4kg. Ergens vindt ik dat jammer want het zou interessant zijn hoever je naar beneden kan gaan met zo'n klein bootje zonder dat de performance er onder lijdt. Dan toch maar een M :)

    Lees de regels goed want er zit bv ook een toelaatbare range van diepgang. Hulldepth max 60 mm ? die snap ik niet.
     
  8. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    378
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    geachte forumvrienden,
    Ik heb een nieuw draadje voor de IOM gemaakt: "IOM, constructie en uitvoering"
    Graag daar verder over alles wat dat type betreft..

    Aad
     
  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Almere
    Tom Koornhof vroeg of ik deze foto op het forum wilde zetten.
    Let op verschil in de breedte van het achterschip.
    De NED 41 is de Honcho van Joop de Jong, tijdens de WK 2014 in Gouda 4e plek.
    De FRA 188 Is de Tramontane van Marc Alazia. Plek 14
    74845D57-B2D3-4797-BA5C-15F297A0F910.png
     
  10. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Muiden
    het vertekend wel een beetje door het verschil in hellingshoek.
     
  11. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Almere
    Klopt Hay, maar de Honcho is echt erg smal
     
  12. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Muiden
    ik geloof je Wim, maar het is lastig om op deze foto te zien hoeveel.
    net de Tramontana gerepareerd. had toch wel een paar nare 'kraakjes' in het laminaat, vooral van aanvaringen door stuurboorders! Was nog knap lastig vanwege de bereikbaarheid. vooral een plekje in de boeg. Op 5 plekken gerepareerd. totale toename gewicht: 6g. :banana:
     
    wim bakker vindt dit leuk.
  13. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Muiden
    en alle spullen voor de tuigjes A (swing), B, C1, C2 besteld bij Bantock. Heb ik er weer een projectje bij!
    Maar ondanks dat. Ik blijf denken over zelf bouwen. Als je nou binnen de 200g van zo'n carbon bootje blijft, dan moet je er toch redelijk mee kunnen zeilen? je kunt hem natuurlijk ook een lichtere kiel geven en er een lichtweer bootje van maken. zonder golven is de gewichtsverdeling in de romp niet zo belangrijk.
     
  14. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Muiden
    Ik heb nu een plank red cedar met een sg van 280kg/m3. als ik nou 2 mm plankdikte neem ipv de gebruikelijke 3, en dan nog terug schuur naar 1,8. dan gaat er 195 g hout in de romp. dan natuurlijk nog de lijm en een 25g matje buiten en binnen. Dan moet je rond de 275g kunnen bouwen. dan een dekje maken zoals Ard dat doet, met fineer sandwich. dan blijf je denk ik onder de 400 g.
    toch wel een mooie challenge!!
     
  15. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Almere
    Mooi licht, maar erg kwetsbaar in races.
    Dat is zo’n koolstof romp natuurlijk ook, zoals je gezien hebt.
    Koolstof is wel erg sterk, maar ook bros. Kan niet goed tegen puntbelasting.

    Nmm is radiozeilen een contactsport.

    Mooi dat de reparaties maar 6 gram toevoegden aan het gewicht.
     
  16. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Vlaardingen
    Foto Honcho
    ==========
    Mooie foto, maar ik zie er niet zoveel aan. Ik denk meer in lijnenplannen.
    Toen ik met mijn vorige carbon boot begon, die met die lage boeg, heb ik gekeken naar de collega's en veel foto's gemaakt. Desondanks geeft dat toch niet echt veel inzicht. We de globale zaken zoals breedte midscheeps op dek en breedte van de achterkant. Maar puur met kijken blijft het lastig.

    Gewicht
    ======
    200 gr voor het casco ?? is wel ERG laag. Mijn carbon casco weegt 340 gr. Dat is inclusief vinbox, mastboxen en onderdekse fok ondersteuning.
    Zaak is ook op alle extras, vinbox, mastboxen fon ondersteuning fundaties servo's kritisch te bekijken.

    Probeer ook niet degelijkheid in te ruilen voor gewicht. Gewicht is belangrijk, maar of je nou totaal 4800 gr of 5000 gr weegt, dat is niet echt relevant, tenzij je wereldkampioen wil worden. Ik zal eens met de Delft systematic series spelen, kijken wat eruit komt.
     
  17. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    378
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    Vergeet posten niet zoals de vin- en kielbox, de radiopot, fundaties van servo's.
    Ook zo'n buiskapje heeft wat verstijving nodig etc , anders wordt het bij elkaar toch een kwetsbaar bootje...
    Dat gefineerde dekje is op zich een floppy ding en verkreeg wat meer stijfheid doordat ik toch op regelmatige afstanden er nog dekbalkjes onder heb van 6*3 mm etc.
     
  18. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Muiden
    Allemaal waar. Joost; 200 zou voor de kale romp zijn. en ja, je hebt zeker nog het een en ander nodig aan verstijvingen en aan vinbox, lierfundatie etc etc. De Nioutram komt op 320g., maar dat is ook incl. wat joost er nog allemaal bij zegt, dus eigenlijk alles behalve RC, tuigage, patches, roer en kiel. Dat ga je in hout nooit halen, maar als je daar niet meer dan 200 g boven zit, doe je het wel erg goed denk ik. Bij <500 g denk ik dat je van een heel goed resultaat mag spreken voor houtbouw. Ik denk aan een interieur en zelfs dek van carbon. Het is ook wel wat Joost zegt: het verschil tussen 4800 en 5000g voor de zeilklare boot is niet zodanig dat je in Nederland niet gewoon leuk mee kunt varen. Mijn Tramontane is met alle beslag en interieur, maar zonder RC, tuig, patches, roer en kiel toch ook al 560g. En daar is Huub Gillissen toch gewoon Ned kampioen mee geworden.
    We zien wel wat het wordt, maar superleuk om er over te discussiëren.
     
  19. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik heb die foto aan Wim gevraagd te plaatsen op het WK 2014 was de Ned 41 het smalste schip aan de achter zijde
    Het viel de meeste zeilers op dat deze zo smal was en niet met veel wind zo goed zou gaan maar dat deed hij wel ook door de kennis van Joop
    Ik ben een beetje aan het zoeken geweest in mijn archief en kwam ook een foto tegen van drie zeer goede zeilers en alle bij verschillende rompen
    Zo kan je zien dat de Starker (Cuben) van David Creed eigenlijk de voorganger is van smalle rompen
     
  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hay, ik begrijp niet wat je zegt: gewicht kaal rompje van een M zou 200 Gram kunnen ?? Ik denk het niet omdat:
    1
    ik met de Freakwave op 340 gram kom, kaal casco, maar kaal is wel met vinbox, met maxbox (conventioneel en swing) en met onderdekse inleiding fok
    2
    Chris Vaes heeft recent zijn romp vergeleken met de Nioutram van Huug Gillissen en constateerde dat de Freak Wave ca 200gr lichter is. Wat jij zegt over de Tramontane bevestigd dit eniszins.

    Ik begrijp jouw getallen dus niet.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2020

Deel Deze Pagina