marder vragen

• Topicstarter Topicstarter nismo46
  • Startdatum Startdatum
N

nismo46

Guest
hallo allemaal

ik heb sinds kort een fg marder ben 'm aan het schoonmaken geweest ( hij was tweedehands ) wat onderdeeltje vervangen e.d. maar nu had ik toch nog wat vragen die ik met de zoek functie niet kan beantwoorden

1. ik heb remschijven voor, hoe kan ik die het best schoonkrijgen? ( remmenreiniger helpt niet echt )

2. ik heb de oude olie uit de schokbrekers gehaald en wil er weer nieuwe in doen welke dikte olie gebruiken jullie?

3. tot hoever moet ik de schokbrekers vullen?

4. welke veren gebruiken jullie? ik heb nu voor de oranje en achter de orginele grijze/ zilvere.

5. hoe kan ik het best mijn lagers onderhouden?

6. ik heb er 4 ashoezen bij gekregen heeft iemand mischien een foto ervan hoe die erop zitten?

7. op mijn goed ingespoten k&n filter doe ik nog een extra foampje heen, moet ik deze ook inspuiten?

alvast bedankt. ik zal binnenkort even wat foto's plaatsen.

groet nismo

1. remmenreiniger moet gewoon werken anders ff in het water met jif en schuursponsje schoonmaken heeft bij mij ook geholpen bij veel onderdelen van me 2de hands marder.

2. Ik had zelfde probleem met olie. Ik heb maar gegokt en verkeerd gegokt. Ik heb nu van Fg olie de 5000 maar die is te dik het duurt erg lang voordat de demper weer op zijn plaats zit. ik zou iets van 2000 gebruiken ofzo.

3. Je schokdempers moet je helemaal vullen zodat er geen lucht meer bij zit. Zit er wel lucht bij is je demping niet goed meer.

4. Ik gebruik gewoon de standaard veren weren nog goed

5. Vraag aan jou? welke lagers zitten erin? lagers met metalen afdichting of silicone(plastic achtige ring)?

6. zoek ff op www.pitstop-tuningcenter.nl

7. IS wel het beste om die ook in te spuiten heb je meer punten waar het vuil zich kan aan hechten.

vraag 1 beantwoord! schuurspons met jif ( heet tegenwoordig cif ) helpt prima!

ik ga die 2000 olie proberen.

verder over de lagers er zitten normale en stofdichte in, al weet ik niet waar ze zitten hoe kan ik zien welke stofdicht zijn en welke "normaal" zijn. het gaat dus om allebij ( ik ben wel van plan 'm helemaal te voorzien van stofdichte lagers )

Je moet de demperolie ook niet te dun nemen, dan krijg je een stuiterende marder en dat is niet bevorderlijk voor de tractie...

Remschijven moeten zo droog zijn. Schuim zou ik niet inspuiten, gaat te weinig lucht doorheen na verloop van tijd.

ok, maar als als de olie wat te dun is en de auto dus te licht veert dan kan ik toch ook m'n schokbrekers harder zetten? ( ik heb van die verstelbare met zo'n draai ring )

verder doe ik het schuim niet inspuiten waarschijnlijk blijft er dan ook allemaal rotzooi aan plakken.

ja je moet niet die schuimpje inspuiten dan blijft er 'teveel' rotzooi aanzitten en dan gaat die 'dicht' zitten. ik wou dat ook doen maar toch maar niet.

groet,
Frank

zie mijn post hier boven, doe ik dus ook niet.

ik heb nu een normaal k&n luchtfilter maar ik zag ook dat er grotere zijn ( die conische ) geeft dat nog verschil? qua aanzuigkracht ofzo?

Zo zouden die ashoezen er ongeveer op moeten zitten (wel in 1 stuk dan...)

HPIM0656.JPG

Trouwens, schokbrekers zet je niet harder/zachter door aan die ring te draaien...

Daarmee verander je de hoogte van je wagen.....

Helaas Rene,

met die ring verander je wel degelijk de veervoorspanning. Dat daarbij de hoogte meeveranderd is meestal een vervelend neven-effect.
Stugger maken realiseer je dus door de ring naar beneden te draaien, de voorspanning wordt dat groter en de auto is stugger. Omdat de auto niet zwaar genoeg is in verhouding tot de veerspanning, gaat hij dan soms omhoog. Maak je de voorspanning kleiner, is het gewicht dat de auto uitoefent (niet de massa dus) weer in verhouding tot de veerspanning. Wanneer het gewicht(de kracht dus) groter is als de veerspanning, zzal de auto in de veren gaan hangen.

Hoogte instellen doet men met de instelschroeven in de draagarmen. Of gewoon niet. Hoogte instellen met de veren is een hele foute manier. Met een tourwagen of truck zie je zoiets meteen, omdat je absoluut geen goede setup gerealiseerd krijgt. Bij de marder luistert dat minder nauw.

nismo46 zei:
ok, maar als als de olie wat te dun is en de auto dus te licht veert dan kan ik toch ook m'n schokbrekers harder zetten? ( ik heb van die verstelbare met zo'n draai ring )

verder doe ik het schuim niet inspuiten waarschijnlijk blijft er dan ook allemaal rotzooi aan plakken.

Zou je kunnen doen, maar de demping blijft dan gelijk. Duw je de auto naar beneden, en laat je hem dan los, dan zal hij met dunne olie naar boven schieten. Met dikke olie niet.

Dit om te voorkomen dat hij gaat stuiteren als het hobbelig is.

Even over de demper olie. Je moet idd niet te dunne gebruiken maar ook niet te dikke. Ik heb dus te dikke er in zitten (5000) en dat duurt echt secondes voor hij weer op normale lengte is de demper.

Dus zou gewoon een stuk dunnere nemen 2000 of 3000 moet gewoon goed zijn. Anders neem je het alle 2 en probeer je gewoon welk het beste werkt voor jou auto.

Ik laat die 5000 in mijn auto zitten en pas de gaatjes in de demper iets aan zodat ie wat minder dempt.

Ik ben het met Rene eens de dikte van de olie bepaalt de hardheid van de schokbreker door het verdraaien van de moer veranderd de hoogte van de auto maar de harheid blijft gelijk wanneer nu de veer dikker wordt gekozen zal de hardheid van de veer wel veranderen het is altijd een beetje samen spel van veerdikte (harheid van de veer) en olie dikte maar dit is gewoon een kwestie van uitproberen op elke ondergrond is deze kombinatie weer verschillend.

Nou Erwin, ik weet dat dit in ieder geval bij de tourwagen en truck modellen absoluut een verkeerde manier is.
Bij deze modellen heeft het verdraaien van de ring met EEN slag al een behoorlijke invloed op de setup en dus het weggedrag. Laat staan als je deze 10 windingen omlaag draait om de hoogte 1cm te vergroten.

Nee, dit is bij de weg-modellen echt verkeerd. Bij de marder lijkt mij ook, maar daar heb ikzelf nog niet bijster veel ervaring mee. Bij de tourwagen modellen wordt de hoogte met de draadeinden in de draagarmen ingesteld, of helemaal niet. Veervoorspanning staat daar bijna helemaal los van. Enkel bij het NIET instellen van de hoogte, KAN de hoogte aan de achterzijde veranderen als je hem stugger of losser zet. Dit geldt overigens alleen als de auto zo opgebouwd is dat hij in de veren kan hangen, en dit kunnen de meeste tourwagens niet.

De hardheid van de demper (oftewel de demping) is alleen met andere olie te wijzigen, of het monteren van andere zuigers. Daar heeft de veerdikte of voorspanning absoluut geen invloed op.

Pasqual, 2 a 3 duizend is toch vrij dun, zelfs voor een marder. Weet je zeker dat je draagarmen en alle andere delen niet klemmen? Naar mijn weten moet 5000 makkelijk kunnen, uiteraard is e.e.a. een beetje afhankelijk van de ondergrond.
Heb je overigens gaatjes in je zuiger? Dit is alleen het geval bij de dure alu zuigers. De standaard plastic zuiger is gewoon een driehoek in een ronde demper. ZOu overigens gewoon andere olie erin gooien. Zo kan je tenminste als je samen rijdt met iemand een beetje zijn (goede) setup overnemen inclusief olie. Met aangepaste zuigers kan je dan niet dezelfde olie rijden, omdat de demping toch anders is dan.
Olie wordt overigens niet helemaal tot bovenin erin gekieperd, zoals je eerder sugereerde. Er zit bij de instelbare dempers een randje in de binnenzijde van de demper gefreest. Dit geeft de max. vulhoogte aan. Dit enkel ter informatie.

ok bedankt alle, over de dempers ben ik in ieder geval een stuk weizer, ik ga 3 a 4000 olie proberen moet even kijken wat ik heb staan, is dat niets dan verander ik het gewoon weer.

iemand nog reacties op m'n andere vragen? alvast bedankt 8)

Het beste all-around is 2000 vooraan en 3000 achteraan
Veel succes ermee :lol:

Olie wordt overigens niet helemaal tot bovenin erin gekieperd, zoals je eerder sugereerde. Er zit bij de instelbare dempers een randje in de binnenzijde van de demper gefreest. Dit geeft de max. vulhoogte aan. Dit enkel ter informatie.

hmzz ben ik het niet helemaal mee eens om tot het randje af te vullen.
als je hem namelijk tot het randje vult dan kan de zuiger niet helemaal meer naar binnen.
je moet toch zorgen dat je zuiger als je hem helemaal indrukt er toch weer een stukje uit komt.
en niet zo vol gooien dat de zuiger niet meer naar binnen kan.

ik kijk het nog ff naar met de stelring van de schokbreker want ik ben het ook niet helemaal eens met jou.

8)

want volgens mij kun je niet je veer op spanning zetten met de stelring omdat de stelring en op de schokbreker zelf zit en op het uiteinde van je zuigerstang.
je drukt dus alleen je zuigerstang verder naar buiten totdat hij niet meer verder kan.
je hebt dus geen hangeffect meer en staat alles dus strak maar de lengte van de veer veranderd niet.

warneer ik aan de stelring draai drukt hij de veer verder naar beneden waardoor hij dus meer onder spanning staat en dus zwaarder veert. ieman nog een tip over de lagers?

Dat is ook precies wat ik bedoel. Het verdraaien van de stelring is gewoon fout om de hoogte en dergelijke in te stellen. Je kan overigens wel degelijk de veer kleiner knijpen met de stelring, de voorspanning wordt dat gewoon groter, de auto wordt stugger en tevens is de kracht die de veren uitoefenen naar boven groter als het gewicht (niet te verwarren met de massa) dat dus naar beneden duwt. De auto gaat dus vanzelfsprekend naar boven. Zoals gezegd, een vervelend neven-effect.

Daarom: hoogte instellen met de draadeinden in de draagarmen, vering veranderen door middel van andere veren, of fijntunen met de voorspanning veranderen, demping aanpassen d.m.v. andere olie.

bij een marder zitten er wel gaatjes in de dempers..

en voor een marder is is 4000 olie al aardig dik, met 2 gaatjes in de zuiger.. het wil wel, maar dan moet je een errug slappe veer monteren. Maar dat is dan voor een baan waar heel veel gaten in zitten..

Back