Martinez gimbal controller

Bedankt Marten, maar toch lukt het mij niet.
De driver voor win 7 64bit waar haal ik deze ?
Heb hier namelijk alles op 64 bit draaien.
Bij apparaatbeheer staat bij mij geen usb serial port (com ).

Hoi Marten,

ik heb meerdere keren geprobeerd maar ik krijg geen com in apparaatbeheer te zien.
Ook met het uitschakelen van internet.

Kun je FaceTimen ???

Hallo Roy,

Het is nadat we elkaar hebben gesproken duidelijker waar je op vastloopt.
Je mist een belangrijk kabeltje, die de verbinding legt tussen je controller en je MPU6050 print.
Je kunt dit probleem (tijdelijk) oplossen door alle vier de kabels die je nu op de VCC, RX, TX en GND hebt zitten, te verplaatsen naar de overzijde van de print.
SDC10616.JPG

Rechtsboven zie je vier soldeer-eilandjes zonder header, met daarbij vermeld: SDA, SCL, 3,3V en GND.
Ik hoop dat je MPU6050 geen schade heeft opgelopen door de 5V VCC !
Daar de max voltage maar 3,46V mag zijn.
Mocht je MPU6050 niet meer werken, zoek even op marktplaats... daar worden ze aangeboden.
Als je zoekt op Arduino 6050 dan heb je zeker een hit.

Qua windows drivers, dat heb je gelukkig kunnen oplossen door een XP pc te kunnen gebruiken.

Laatst bewerkt:
Keurig had ik gemist,

Kunnen jullie aangeven hoe de gehackte firmware van Alex Mos op het martinez board werkt:

* hoe dit werkt (goed?)
* wat de voordelen zijn
* en of dit de laatste software versie is?
* hoe zit het met updaten?

Ben wel benieuwd naar de resultaten, is Alex Mos software beter dan de Martinez?
Het ondersteund in ieder geval 3 axis maar het martinez board heeft maar 2 uitgangen voor de motoren dus dat zal wel niet werken dan.

Hallo Jorrie,

De GUI (software voor op je PC) is vele malen overzichtelijker en geeft meer opties.
De laatste firmware V2.1 is ook te gebruiken op de Martinez print.
Voor de derde as kun je een losse motordriver print gebruiken.
Ik zal de link later vermelden, daar ik nu nog op men werk ben...
Deze losse print sluit je aan middels de I2C aansluiting en communiceert hiermee met de MainProcessor.

Het updaten gaat vrij eenvoudig, zolang je maar niet de originele firmware gebruikt.

In dit geval dus velen voordelen en dan vooral die derde as optie.
Al kun je hiervoor ook een losse Martinez print gebruiken, die dan ook zijn eigen Sensor gebruikt.

Hallo Jorrie,

De GUI (software voor op je PC) is vele malen overzichtelijker en geeft meer opties.
De laatste firmware V2.1 is ook te gebruiken op de Martinez print.
Voor de derde as kun je een losse motordriver print gebruiken.
Ik zal de link later vermelden, daar ik nu nog op men werk ben...
Deze losse print sluit je aan middels de I2C aansluiting en communiceert hiermee met de MainProcessor.

Het updaten gaat vrij eenvoudig, zolang je maar niet de originele firmware gebruikt.

In dit geval dus velen voordelen en dan vooral die derde as optie.
Al kun je hiervoor ook een losse Martinez print gebruiken, die dan ook zijn eigen Sensor gebruikt.

Hey Marten,

Dank voor de info, ik zit al uren op internet te zoeken naar informatie, ook een camera mount maar alles begint wat duidelijker te worden. Gebruik jij zelf die 3 axis setup ook? Erg interessant hoe dat werkt, zou je daar mischien een keer iets over willen posten hier? bijvoorbeeld een paar foto's met hoe je e.a aansluit al zal zich dat redelijk vanzelf wijzen. Links naar hoe je dit opzet zijn ook dankbaar, mocht ik zelf e.a aan interessante informatie vinden dan ga ik dat zeker posten hier.

Heb op Rc groups ook nog een post gemaakt:
EvvGC 3/2axis vs Martinez vs AlexMos boards? - RC Groups
Het verschil in de verschillende boards, martinez board lijkt wel het meest goedkope en solide board te zijn op dit moment.

Zelf gebruik ik nog geen derde axis setup.
Daar ik eerst een goed onderstel wil, die dit goed ondersteunt.
Ik zit wel al een tijd te denken aan die Tarot onderstel, waarbij het hele onderstel en dus ook de camera Gimbal draait.
TAROT 3 axis head the rudder assembly (no gryo,have servos*1) [TL100A16] - ?1,335.00 : Tarot-rc.com,Helicopter,Multirotor, Tarot-rc.com,Helicopter,Multirotor
De servo wordt dan vervangen door een Brushless motor.

Als je foto's wilt zien van zo'n setup, kijk eens in het topic van Holco...
Daar zie je een zeer nette Gimbal ontwerp en volgens mij ook zo'n Tarot onderstel.
(of in elk geval eenzelfde Tarot onderstel setup)

Ik heb net nog even gezocht naar die link, waar je die derde axis print van Alexmos los kan bestellen.
Echter bieden ze daar alleen een hele Alexmos set aan.
Al bied Flyduino ook een board aan:
3rd Axis Ext. Board for AlexMos Board
Alex-Mos-Brushless-Gimbal-BLG_2.jpg

Een Martinez board werkt overigens ook prima met de originele firmware.
En voldoet prima om daarmee te beginnen.

Sluikreclame voor een opensource bordje? Het is gewoon een goede controller en lekker goedkoop.

Ik heb mijn Martinez piraat/clone ook uit china binnen, documentatie is erg droog maar het is gelukt hem werkend te krijgen.

De PID waardes zijn lastig te tunen, want ik heb ontdekt

• plaatsing van het gyro (XY) bordje is belangrijk(op de kop of niet)
  • PID waardes op 0 zetten en dan omhoog werken. default waardes waren veel te hoog en hebben mij een paar uur frustraties bezorgd.
  • Eerst de X as dan de Y as dan de finetuning doen

Ik heb zelf de Matinez V3 Controller ontvangen uit China.
Zo out of the box werkt deze echter niet, probleem tussen controller en gyro board.
Na wat zoekwerk heb ik voor de V3 versie een PDF document gevonden waarin staat vermeld dat je via de Arduino software een stukje code in de definitions.h file moet veranderen wanneer je gebruik maakt van de InvenSense sensor.

De verandering in de code betreft de regel:
#define MPU6050_DEFAULT_ADDRESS MPU6050_ADDRESS_AD0_HIGH
Deze dient te worden gewijzigd voor de InvenSense sensor naar:
#define MPU6050_DEFAULT_ADDRESS MPU6050_ADDRESS_AD0_LOW

De exacte uitleg kan worden gevonden in Martinez manual die te vinden is via onderstaande link (Engels)
martinezcontroller - brushless-gimbal - Brushless Gimbal Controller - Google Project Hosting

Hoop dat dit nuttige informatie is voor de Martinez controller bezitters.

Ik heb een martinez gimbal controler en daar heb ik de null code van alex moss op gezet.
Dit werkte eventjes prima maar nu is de hele gimbal dood.Het lampje werkt wel maar verder kan ik er niks mee.
Ook het terug flashen naar martinez lukt niet.
Als ik probeer via de gekraakte xloader opnieuw de moss software er op wil zetten dan slaat het programma vast.
Wie heeft de gouden tip hoe ik het spul weer aan de praat kan krijgen?
De computer ziet het martinez kaartje wel.
Dank u

Laatst bewerkt:
Het terug flashen van de BootLoader dien je via de ISP aansluiting te doen.
(neem aan dat je wel een USBtinyISP of een vergelijkbare tool hebt ?)
Middels de Arduino software kun je de BootLoader opnieuw flashen.
Zodra je de BootLoader er weer op hebt staan, kun je zoals vanouds de Martinez firmware uploaden.

PS) welke Null code had je naar je Martinez controller ge-flashed ?

Niet gelukt. Ik krijg het spul niet aan de praat.
Ik weet niet eens hoe je het kaartje op de USBtinyISP moet aansluiten.! helaas!!
Er is trouwens een nieuwe null alex moss software uit versie 2.2 voor martinez kaartjes.

Welke Martinez board heb je exact ?
Of kun je er een foto van plaatsen ?

Je mag hem ook naar me opsturen, mocht het je niet lukken.
(stuur me maar een PB, als je hier de voorkeur aan geeft)

Betreft die 2.2 Null firmware, ik heb begrepen dat die nog niet goed op Martinez boards werkt !
Ik hou het voorlopig even op de 2.1 en voor de nieuwe >2.2 firmware heb ik inmiddels een originele AlexBoard besteld.

Back