Wij rijden bijna dagelijks het grote rondje van de hond mee met de vintage Marui Samurai, een echte daily driver dus. Ondanks de respectabele leeftijd ontzien we hem niet en krijgt ie op het rondje klinkers, asfalt, zand, gras en grind onder zijn slechts met lucht gevulde noppenbandjes. En dat grind is een probleem, het wordt van onder tussen de ketting opgeworpen, dus asdoorvoer in de gearbox afgescheurd. Met epoxy het lager gefixeerd, een koperdraad er om heen gewikkeld, nog een laagje epoxy, oerdegelijk toch? Om te voorkomen dat er weer grind geschept wordt hebben we de onderzijde met een stukje plastic van een Hartog ijsbakje middels dubbelzijdige tape dichtgemaakt, inclusief een klein stukje aan de zijkant bij het kettingwiel. Sindsdien geen probleem meer met grindsteentjes tussen de ketting.. Maar dan raakt pa in zijn enthousiasme bijna full speed nog net een boompje en vliegt de servosaver in 2 stukken in het rond. En zoonlief zou s'avonds met zijn vriendje gaan bashen.. Voorfront uit elkaar gehaald en op weg naar de rommelkist struikel ik over de tuinslang, en had ik meteen al de oplossing... Tijdens deze klus bleek overigens dat de fuseekogeltjes of -vattingen van de voorophanging uitgeleuterd waren en de onderarm op de velg rustte, c.q. daar al een mooi randje had weggesleten. Ook hier creatief te werk gegaan, wat stiekjes en tieraps, klaar, leuke bijkomstigheid is dat de Samurai nu nog verder freewheelt dan voorheen. Inderdaad, niet allemaal profi, maar wel fun, de Samurai is wel een vintage machine, maar wordt gewoon als daily driver gebruikt, en niet echt ontzien. En hoe meer hij gebrukt wordt hoe mooier hij wordt, zelfs met stiekjes en stukjes plastic!
Aan wie vraag je dat? En welk asje bedoel je precies? Ik heb namelijk wel problemen gehad met een as in de gear box, maar niet in het differentieel zelf.
aan jou robin ik had ook de coors en de ninja (zelfde onderstel) maar bij beide had ik het probleem dat een asje uit het achterdiff smolt. dat werd schijnbaar zo heet dat de behuizing smolt en de hele as weg zakte
Dat klopt, alleen niet van het differentieel zelf maar de as waarop het tandwiel zit ná het motortandwiel. Die is bij mij ook eens weggesmolten. Je moet zorgen dat die ringetjes tussen het asje en het plastic gearhouse zitten en dat dat goed gesmeerd is. Ook wil het heel veel helpen als je kogellagers gebruikt. Controleer die wel regelmatig op een soepele werking anders krijg je inderdaad problemen.
my kind of vintage! Check eens rond op ebay en aanverwanten. Met wat geluk kom je eentje tegen voor weinig die je als donor kunt gebruiken. Die paar oudjes die ik heb en soms wel wat rijden, hou ik zo heel met meteen wat reserve onderdelen. Succes!
Onderdelen Marui Samurai gezocht. Hallo, Leuk om te zien dat er meerdere Samurai liefhebbers zijn, al was mijn liefheberij redelijk stoffig, ik kon er ook weer geen afstand van doen. Ooit nieuw gekocht en nu na een jaar of 20 maar weer eens uit de doos gehaald. Mijn zoon wilde nu toch wel heel graag gaan rijden met het apparaat. Na een nieuwe accu gekocht te hebben (hij deed het meteen!) heeft hij het toch wel 10 minuten volgehouden voordat het differentieel uit elkaar ratelde. Jammer dus. Maar vol goede moed gaan we nu maar voor een restauratie. Hij hoeft geen 100% nieuw te worden maar moet wel goed zijn. Inmiddels is hij grotendeels uit elkaar. Ik ben dus op zoek naar reserve (gebruikte)onderdelen of complete auto (die niet hoeft te kunnen rijden). Weten jullie toevallig iets of iemand waar ik hiervoor terecht kan? Zijn er bijvoorbeeld beurzen waar je deze auto's nog tegenkomt? (Marktplaats en E-bay ben ik reeds af aan het speuren.) Alvast bedankt, Silvio
denk dat je niet meer kunt doen dan de 2de handssites in het oog te houden. En geen haast hebben, zoiets komt vroeg of laat wel voorbij. Wil je iets voor je zoon om mee te rijden, dan kijk je beter voor een cheap tweedehandsje of zo. Iets robuust.
best leuke auto. alleen niet achteruit tegen een paaltje of zo rijden met je achterste wielen. dan gaat je aandrijfas er zo goed als zeker uit. maar dat was dan ook het enigste "probleem" wat ik met deze auto gehad heb
Bashen is crashen... Robuust is de Samurai wel, heel erg zelfs... Hij heeft ik weet bij God niet hoe lang, zeker 15-16 jaar of meer in een donker hok gestaan, derhalve waarschijnlijk goed "geconserveerd". Maar ja, bashen is ook crashen... Het meeste ongerief is wel op te lossen, maar er komt een tijd dat er grof gewisseld moet gaan worden. Het probleem met de op het net aangeboden cars is dat deze ook vaak heftig gebruikt zijn, dus ook dezelfde zwakheden hebben, eenvoudige onderdelen als draagarmen etc. zijn nog redelijk makkelijk en betaalbaar aan te komen, maar diffs of een transmissiebehuizing wordt al een ander verhaal. Voorlopig houden we hem nog met epoxy en stiekjes rijdend, en da's genieten.