Marutaka (Royal) P51D Mustang

Dank je Bas!

Het waren even spannende momenten.
Een model met ''pompend'' gedrag kun je niet veilig landen.
Dat moet ik zien op te lossen, dacht ik tijdens de vlucht.
Voorzichtig ben ik begonnen met down-trimmen, het pompen werd minder. Uiteindelijk had ik 15 kliks down trim nodig om het model te 'stabiliseren'. Even doorgevlogen om het juiste gevoel te krijgen.
Daarna 'landingsgestel uit' en heel voorzichtig het gas terugnemen. Dat pakte goed uit, vrijwel geen 'pompen' tijdens de het landingscircuit. Klein beetje 'gas' gehouden om de snelheid controleerbaar te houden.
Bij de touchdown ligt 'pompen', toen lande de Mustang....

Een voormalig Boeing 737 captain was de enige toeschouwer, hij wist ook direkt wat er aan de hand was.
Netjes gevlogen was zijn antwoord, ik had het niet beter gedaan.

Vandaag alles geanalyseerd en het zweaartepunt nauwkeurig berekent met Ecalc.
Het zwaartepunt zou tussen 10,49 cm en 12,06 cm van de voorlijst moeten liggen.
Het neutraalpunt ligt op 14,43 cm van de voorlijst.
Bij de Mustang lIgt het zwaartepunt nu op 13,8 cm, bijna op het neutraalpunt dus.
Dat verklaart het bijna onbestuurbare vlieggedrag.

Nu het zwaartepunt netjes op de juiste plek leggen, dan zal het vast goed vliegen !

Grt,

Arnoud.

Gelukkig heb je deze prachtige Mustang goed kunnen landen, chapeau. Het is niet iedereen gegeven om in zo'n situatie kalm te blijven en beredeneerd te handelen.
Dan kan je je afvragen hoe fabrikanten van bouwdozen te werk gaan. Ze maken een mooie kit, destijds met stansmessen wat toch een investering is. Dan zou je toch verwachten dat alvorens dat op de markt komt, dit grondig getest en gevlogen is, en aan de hand daarvan de correcte zwaartepuntligging op het plan aangeduid wordt (en dan liefst aan de veilige kant). Geen wonder dat er regelmatig zo'n maiden mis gaat of dat warbirds de reputatie hebben van moeilijk te vliegen.
Zo heb ik met mijn Graupner X1200 bij het balanceren ook in de handleiding gelezen dat dit met een lege tank moet. Dat klopte ook niet, de tank ligt nl een heel stuk achter het zwaartepunt. Dan vertrek je met volle tank behoorlijk staartlastig. Met de handleiding heb ik dus geen rekening gehouden.

Dank Kurt voor jou aanvulling.
Het 'probleem' met de Graupner X1200 is mij bekent. Mijn vader heeft nog een in nieuw staat verkerende X1200. Inderdaad, uitwegen met volle tank !

Marutaka / Royal bestaat al heel lang niet meer, we kunnen niet meer vragen hoe ze aan dit zwp zijn gekomen. Mijn gevoel zegt dat ze misschien per ongeluk het neutraalpunt i.p.v. het zwaartepunt op de tekening hebben geprint.

De moderne programma's geven een 'ander' zwp wat m.i. juist is.
Ik had zelf naar mijn berekening moeten luisteren, dan had ik het kunnen voorkomen.
Echter, ook dit is een leermoment.
40 jaar rc modelvliegervaring kwam goed van pas !

Grt,

Arnoud.

Back