Dank je Bas!
Het waren even spannende momenten.
Een model met ''pompend'' gedrag kun je niet veilig landen.
Dat moet ik zien op te lossen, dacht ik tijdens de vlucht.
Voorzichtig ben ik begonnen met down-trimmen, het pompen werd minder. Uiteindelijk had ik 15 kliks down trim nodig om het model te 'stabiliseren'. Even doorgevlogen om het juiste gevoel te krijgen.
Daarna 'landingsgestel uit' en heel voorzichtig het gas terugnemen. Dat pakte goed uit, vrijwel geen 'pompen' tijdens de het landingscircuit. Klein beetje 'gas' gehouden om de snelheid controleerbaar te houden.
Bij de touchdown ligt 'pompen', toen lande de Mustang....
Een voormalig Boeing 737 captain was de enige toeschouwer, hij wist ook direkt wat er aan de hand was.
Netjes gevlogen was zijn antwoord, ik had het niet beter gedaan.
Vandaag alles geanalyseerd en het zweaartepunt nauwkeurig berekent met Ecalc.
Het zwaartepunt zou tussen 10,49 cm en 12,06 cm van de voorlijst moeten liggen.
Het neutraalpunt ligt op 14,43 cm van de voorlijst.
Bij de Mustang lIgt het zwaartepunt nu op 13,8 cm, bijna op het neutraalpunt dus.
Dat verklaart het bijna onbestuurbare vlieggedrag.
Nu het zwaartepunt netjes op de juiste plek leggen, dan zal het vast goed vliegen !
Grt,
Arnoud.